Zuid-Afrika

Ja qua dieren kan het zowiezo al niet tegenvallen, daar ben ik al gerust in. Zo zouden er in hluhluwe ook heel veel neushoorns zitten. En gaan we naar port elisabeth waar ook een olifantenpark is. En st Lucia waar de nijlpaarden zitten staat dan ook weer op het lijstje. De optionele excursies zoals het robbeeiland en het walvissen spotten das ook iets da we zowiezo willen doen.

De drakenbergen en panorama routte zien er ook prachtig uit qua uitzichten. Is de rest qua omgeving ook wat divers?
 
Ja qua dieren kan het zowiezo al niet tegenvallen, daar ben ik al gerust in. Zo zouden er in hluhluwe ook heel veel neushoorns zitten. En gaan we naar port elisabeth waar ook een olifantenpark is. En st Lucia waar de nijlpaarden zitten staat dan ook weer op het lijstje. De optionele excursies zoals het robbeeiland en het walvissen spotten das ook iets da we zowiezo willen doen.

De drakenbergen en panorama routte zien er ook prachtig uit qua uitzichten. Is de rest qua omgeving ook wat divers?
Hluhluwe zit inderdaad vol neushoorns, maar die zie je vooral tegen de avond aan. Wel oppassen met een selfdrive daar, wij hebben een lekke band gekregen op een "offroad" stuk naast een neushoorn :p
Dan maar op 3 wielen de berg af en daar reservewiel steken. :D

Imo heel divers hoor. Hluhluwe was bvb veel "groener" en heuvelachtiger dan Kruger bij ons. St Lucia is inderdaad vooral nijlpaarden en krokodillen (wel de moeite) spotten. Robbeneiland is dan plots een heel cultureel iets. Victoria Fall's hebben wij ook nog gedaan.
Kaapstad zelf is dan veel "Westerser" dan de rest van Zuid-Afrika. Kaap De Goede Hoop is een volledig eigen biotoop.

Ter referentie: wij zijn even lang naar de W-kust van USA geweest, en dat was véél minder divers.
 
Jullie hebben me overtuigd, da wordt volgend weekend boeken 😁 als ik da hier lees van mooiste reis enzo. Het zal de laatste verre reis worden voor de komende jaren. Dus dan zal dit wel een goeie bestemming worden hiervoor 😁
 
Meeste is hier al gezegd denk ik.

Paar local tips:
Skip addo en spendeer meer tijd in Hluhluwewe of Kruger, Addo is not the real bush.
Spendeer niet teveel tijd in CPT als je tijd ergens anders tekort komt. Je kan momenteel meer walvissen spotten in Mosselbay dan Hermanus momenteel door de pollutie van CPT.
CPT blijft de gevaarlijkste stad van Afrika, wandel nooit als het donker is of wordt. Rest van ZA is niet gevaarlijk.
Zie of je Isimangaliso niet tussen kan stoppen.

Zelf woon ik sedert 6j in Kruger, ik doe elk jaar 1 lange roadtrip van 20-30 dagen en heb het land nog niet volledig gezien.

@anders. USA heeft 3 biomes, SA heeft er 9...

"A biome is an area classified according to the species that live in that location. Temperature range, soil type, and the amount of light and water are unique to a particular place and form the niches for specific species allowing scientists to define the biome"

South Africa ranks as the third most biodiverse country in the world. It is recognised for high levels of endemism and is home to over 95,000 known species.

Edit: wij hebben ook het meest diverse National anthem met 5 verschillende talen
 
Laatst bewerkt:
Besloten om last minute tripje naar ZA te doen (niet veel tijd, maar nood aan zon en wat natuur). Dus chillen aan zwembad + wat gamedrives en evt uitstapjes genre hikes/boottrips. Liefst malariavrij.

Iemand tips qua locatie/luchthaven/accomodatie/…? Evt bij @|nfected :)?
 
Besloten om last minute tripje naar ZA te doen (niet veel tijd, maar nood aan zon en wat natuur). Dus chillen aan zwembad + wat gamedrives en evt uitstapjes genre hikes/boottrips. Liefst malariavrij.

Iemand tips qua locatie/luchthaven/accomodatie/…? Evt bij @|nfected :)?

Wij verbleven hier in Mossel Bay, intussen wel al een jaar of 5 geleden. Zeer mooie kamers met fantastisch uitzicht. Je moet wel tijdig reserveren want zit goed volgeboekt.
 

Wij verbleven hier in Mossel Bay, intussen wel al een jaar of 5 geleden. Zeer mooie kamers met fantastisch uitzicht. Je moet wel tijdig reserveren want zit goed volgeboekt.

Thx maar eerder op zoek naar een lodge (in of aan een national park). Het wordt maar een dikke week/10 dagen, dus helaas geen tijd voor veel rond te reizen.
 
Besloten om last minute tripje naar ZA te doen (niet veel tijd, maar nood aan zon en wat natuur). Dus chillen aan zwembad + wat gamedrives en evt uitstapjes genre hikes/boottrips. Liefst malariavrij.

Iemand tips qua locatie/luchthaven/accomodatie/…? Evt bij @|nfected :)?
Wij hebben hier een tijdje gezeten: https://moditlo.com/

Ik vond dat wel de moeite, je zit daar ook redelijk dicht bij Blyde River Canyon en Panorama route.

Als je eventueel boottochtje wilt doen, zou ik ergens tussen Hluhluwe en St Lucia aanraden. Maar daar ga je geen echte game-drives hebben (in Kruger ook niet trouwens).
 
@anders. top, thx! Hoezo geen game drives daar? Waar dan wel?

Heb nog niet alle big 5 gezien, dus zou dat natuurlijk wel graag daar afvinken.

Hluhluwe ziet er zalig uit al is dat precies wel een eindje rijden van Johannesburg.
 
Laatst bewerkt:
@anders. top, thx! Hoezo geen game drives daar? Waar dan wel?

Heb nog niet alle big 5 gezien, dus zou dat natuurlijk wel graag daar afvinken.
In Kruger en Hluhluwe moet je op de weggetjes blijven. Bijgevolg kan het zijn dat je wel een leeuw ziet, maar op 100m afstand ofzo.
In de afgesloten reservaten, rijden ze met een jeep naar de dieren toe.
Leopard_Hills_Game-Drive_HR_04.jpg

Zoiets is dus onmogelijk in Kruger, of die wilde honden zouden moeten beslissen om vlak naast de weg te gaan zitten. Een gamedrive in Kruger is dus veel meer door "geluk" gedreven, terwijl ze in zo'n afgesloten reservaat eigenlijk bijna elke dag wel alle dieren zullen kunnen vinden (ze houden hun locaties wat bij, dus dat maakt het makkelijker). Maar daardoor voelen de afgesloten reservaten wel iets meer als een dierentuin aan. Anderzijds kunt ge een week in Kruger zitten en amper iets gezien hebben...

In Hluhluwe is dat minder een issue, omdat daar vooral veel olifanten en neushoorns zitten (die verstoppen zich nu niet bepaald hard).
 
Toch ff aanvullen want 100% is de informatie niet van @anders.

Je hebt 3 soorten reserve:
1. National parks zoals Kruger or Hluhluwewe. Kan je self drives doen en idd niet offroad.
2. Dan heb je de private game Reserve zoals Moditlo. Zijn kleine parken met 4 omheinigen. Sommige offroad, sommige niet. Sommige voelen echt aan zoals de Beekse Bergen en totaal niet natuurlijk. Bvb Moditlo is nu een estate, meer dan 300 huizen gebouwd de laatste 2 jaar.
3. Private Nature Reserve. Zijn privé natuur reservaten die open zijn met Kruger. Sommige gedeelten mag je offroad sommige niet. Dit is de top en beste ervaring maar ook de duurste lodges. Je hebt Sabi Sands, Balule, Timbavati en Klaserie Private Nature Reserve.

Persoonlijk zou ik 1 en 3 aanraden en sommige 2. Er zijn prachtige 2's zoals bvn een Makalali of een Garongwe. Maar een Moditlo zou ik bvb nooit aanraden, is echt niet natuurlijk. Een Kapama zou ik bvb zelfs zwaar afraden, daar hebben alle dieren een tag zodat ze alles altijd kunnen vinden. Kan je evengoed naar de zoo gaan. Bij de 2s kunnen ze u wel quasi altijd de big5 tonen want dieren kunnen niet weg en ze weten ze al zijn. Bij 1 en 3 is het meer geluk hebben want puur natuur.

Mijn lodge is een 3 geval, maar ik ben volledig volzet tot eind maart.

Als je maar 1 week hebt moet je keuze maken. Aangezien je malaria vrij moet zijn mag je Kruger in principe al vergeten. Dan zou ik st Lucia aanraden met een Hluhluwewe en prive game reserve zoals een Thanda.
 
Toch ff aanvullen want 100% is de informatie niet van @anders.

Je hebt 3 soorten reserve:
1. National parks zoals Kruger or Hluhluwewe. Kan je self drives doen en idd niet offroad.
2. Dan heb je de private game Reserve zoals Moditlo. Zijn kleine parken met 4 omheinigen. Sommige offroad, sommige niet. Sommige voelen echt aan zoals de Beekse Bergen en totaal niet natuurlijk. Bvb Moditlo is nu een estate, meer dan 300 huizen gebouwd de laatste 2 jaar.
3. Private Nature Reserve. Zijn privé natuur reservaten die open zijn met Kruger. Sommige gedeelten mag je offroad sommige niet. Dit is de top en beste ervaring maar ook de duurste lodges. Je hebt Sabi Sands, Balule, Timbavati en Klaserie Private Nature Reserve.

Persoonlijk zou ik 1 en 3 aanraden en sommige 2. Er zijn prachtige 2's zoals bvn een Makalali of een Garongwe. Maar een Moditlo zou ik bvb nooit aanraden, is echt niet natuurlijk. Een Kapama zou ik bvb zelfs zwaar afraden, daar hebben alle dieren een tag zodat ze alles altijd kunnen vinden. Kan je evengoed naar de zoo gaan. Bij de 2s kunnen ze u wel quasi altijd de big5 tonen want dieren kunnen niet weg en ze weten ze al zijn. Bij 1 en 3 is het meer geluk hebben want puur natuur.

Mijn lodge is een 3 geval, maar ik ben volledig volzet tot eind maart.

Als je maar 1 week hebt moet je keuze maken. Aangezien je malaria vrij moet zijn mag je Kruger in principe al vergeten. Dan zou ik st Lucia aanraden met een Hluhluwewe en prive game reserve zoals een Thanda.
Ja, toen wij gingen was het nog 2 "hotels" en ik denk een paar huisjes en was dat Beekse Bergen gevoel er nog niet echt. Maar idd, er staan hekken rond, en de meeste dieren zijn dan makkelijk te tracken (enkel luipaard niet). Maar toen we de uitleg kregen over hoe ze buffels moeten kopen zonder ziekte etc, viel de magie wel wat weg.
Sabi Sands toen ook gekeken, maar dat was nog prijs x 4 tov wat sowieso al prijzig is...
Self drive in Kruger vind ik met zo'n korte periode wel een groot risico. Je moet dan eigenlijk al de jeeps van de tours gaan volgen om enige kans te hebben he.
St Lucia vond ik wel super met die boottochten. Het verschil tussen een nijlpaard in de gemiddelde dierentuin en in het wild is enorm. Bij leeuwen (luieren heel de dag...) Vond ik dat verschil bvb een pak kleiner.
 
Ja Sabi Sands is de naam maar zou ik ook nooit aanraden je kan die prijs gewoon niet rechtvaardigen.

En 1 week in Kruger kan je ook echt wel veel zien hoor het is echt niet zo moeilijk als je denkt. En leeuwen hangt af he, bvb veel van die private reserve. Omdat het veel goedkoper is om een impala te schieten en te voederen dan dat ze bvb een buffalo of giraffe zelf neerhalen. Maar in het echte wild dus 1 en 3 zie je leeuwen genoeg zdlf jagen en zijn ze veel meer actiever want ze moeten zelf eten vinden en er is concurrentie. Dat is echt een groot verschil naar beleving toe en gedrag van leeuwen.
 
Dank voor de topinfo @|nfected

Hoe kan je weten of zo'n Private Game Reserve de moeite is? Motswari Private Game Reserve bv. tegengekomen wat op zich goede recensies krijgt (maar dat zegt ook niet alles ofc.).

De madam wilt absoluut Capetown/stellenbosch doen, dus dacht aan +- volgende:

1-3: aankomen en Capetown
4-5: Stellenbosch/wijn
6-7: Panoramaroute (misschien wel een grote omweg wanneer je naar St Lucia gaat?)
8-10: Thanda/St Lucia
11: terugkeer via Johannesburg

Haalbare kaart? Mocht ik alleen zijn, zou ik landen in Johannesburg en vandaar een lus maken maar bon :).
 
Dank voor de topinfo @|nfected

Hoe kan je weten of zo'n Private Game Reserve de moeite is? Motswari Private Game Reserve bv. tegengekomen wat op zich goede recensies krijgt (maar dat zegt ook niet alles ofc.).

De madam wilt absoluut Capetown/stellenbosch doen, dus dacht aan +- volgende:

1-3: aankomen en Capetown
4-5: Stellenbosch/wijn
6-7: Panoramaroute (misschien wel een grote omweg wanneer je naar St Lucia gaat?)
8-10: Thanda/St Lucia
11: terugkeer via Johannesburg

Haalbare kaart? Mocht ik alleen zijn, zou ik landen in Johannesburg en vandaar een lus maken maar bon :).
Dat is niet doen haha.

Beter dan Cape town met Stellenbosch paar dagen en dan vliegen naar Durban en dan St Lucia, Thanda doen. Maar zal echt druk zijn.

Motswari is Timbavati dus dat is een 3 en super.

Spijtig dat je naar ZA komt en dan Kruger zou missen. Cape Town blijft het meest overroepen gedeelte van ZA en de gevaarlijkste stad in heel Afrika. Dus bij CPT echt opletten waar je iets boekt en je mag momenteel niet meer Table Mountain en Lions head hiken te gevaarlijk.
 
Dat is niet doen haha.

Beter dan Cape town met Stellenbosch paar dagen en dan vliegen naar Durban en dan St Lucia, Thanda doen. Maar zal echt druk zijn.

Motswari is Timbavati dus dat is een 3 en super.

Spijtig dat je naar ZA komt en dan Kruger zou missen. Cape Town blijft het meest overroepen gedeelte van ZA en de gevaarlijkste stad in heel Afrika. Dus bij CPT echt opletten waar je iets boekt en je mag momenteel niet meer Table Mountain en Lions head hiken te gevaarlijk.

Ja volledig akkoord :).

Ook wel zin om wat te ontspannen, dus het zal wrs gwn west cape area worden. Goed excuus om eens terug te keren voor het noorden/oosten van ZA.
 
Ja volledig akkoord :).

Ook wel zin om wat te ontspannen, dus het zal wrs gwn west cape area worden. Goed excuus om eens terug te keren voor het noorden/oosten van ZA.
Welke periode ga je infeite. En cape town kan je wel ontspannen, maar weer is bleh. Gebruikte naalden op het strand enzo. Als je wilt ontspannen ga je naar ballito ofzo. Proper stranden, dolfijnen, goed weer en veilig.

Grappig dat je schrik hebt van malaria, terwijl dat er quasi niet is. Nog geen enkele toerist is gestorven er aan. Terwijl CPT al 17 Duitser vermoord en 3 UK en 1 Nederlander, dit jaar alleen al. Het grootste gevaar voor toeristen is Kaapstad.
 
Welke periode ga je infeite. En cape town kan je wel ontspannen, maar weer is bleh. Gebruikte naalden op het strand enzo. Als je wilt ontspannen ga je naar ballito ofzo. Proper stranden, dolfijnen, goed weer en veilig.

Grappig dat je schrik hebt van malaria, terwijl dat er quasi niet is. Nog geen enkele toerist is gestorven er aan. Terwijl CPT al 17 Duitser vermoord en 3 UK en 1 Nederlander, dit jaar alleen al. Het grootste gevaar voor toeristen is Kaapstad.

Januari, dus heel last minute :p.

Capetown stad/centrum/.. zouden we uiteraard wel vermijden. Ik heb allesbehalve schrik voor malaria, maar mijn vriendin wilt malariapillen vermijden. Vorige keer paar dagen slecht opgedaan en dan valt uw vakantie van een dikke week uiteraard in het water.
 
Terug
Bovenaan