Land Zuid-Afrika

In september ga ik ook naar Kaapstad (in combinatie met Namibië, Botswana en de Victoria Falls). Ik heb wel geen idee wat ik moet verwachten. Een excursie naar Kaap de Goede Hoop lijkt me nog wel leuk om te doen, maar ik weet niet of Robbeneiland de moeite waard is. 't Is niet omdat daar één iemand achttien jaar heeft zitten te niksen dat het plots een must do is.
Robbeneiland gaat amper over Mandela, maar over de apartheid ;). Dus ja, dat is de moeite.
 
Ja, als er wat wind is (vanaf 35km/u, terwijl de gemiddelde windsnelheid Kaapstad 24km/u is), dan werkt de kabelbaan niet. Het komt er dus op neer om 's morgens vroeg op te staan, uit het raam te kijken en u zo snel mogelijk naar de lift te begeven als het windstil is.
De makkelijkste manier om er te geraken is een Uber trouwens.
Je kan ook gewoon op de website kijken :) https://tablemountain.net/

Te doen in Kaapstad:
- kaap of goed hoop ( natuur - wandelen)
- kommetjie ( beach - wandelen)
- muizenberg ( beach - surf / kiten)
- Chapman's Peak drive (scenic drive)
- Constantia ( food - scenic)
- Boulders Beach ( penguins)
- lions head ( hike en para gliding)
- tafelberg ( lift, hike en absail)

Restaurant aanraders : Thali, Lobster en burger, Harbour house (kalk bay), Fyn

Avoid V&A Waterfront, typische tourist trap
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook gewoon op de website kijken :) https://tablemountain.net/

Te doen in Kaapstad:
- kaap of goed hoop ( natuur - wandelen)
- kommetjie ( beach - wandelen)
- muizenberg ( beach - surf / kiten)
- Chapman's Peak drive (scenic drive)
- Constantia ( food - scenic)
- Boulders Beach ( penguins)
- lions head ( hike en para gliding)
- tafelberg ( lift, hike en absail)

Restaurant aanraders : Thali, Lobster en burger, Harbour house (kalk bay), Fyn

Avoid V&A Waterfront, typische tourist trap
Chapman's peak en lionhead (zonsondergang!) Kan ik in elk geval aanraden.
V&A is inderdaad te skippen, is gewoon een shopping center eigenlijk...

En ik vond eigenlijk echt die hop-on-hop-off bus heel goed...
 
Het enige dat we al hebben vastgelegd want dat is ‘last minute’ allicht niet evident.
Kende dat niet. Heb net eens gekeken en idd volledig volzet als ik in Capetown ben eind december/begin januari. Zelf voor lunch. Had de vrouw nochtans leuk gevonden (plant based menu)
 
Wat is jullie advies ivm de timing van het boeken van vluchten van zo’n reis? Toen ik zaterdag keek zat ik aan €1600 voor mijn vluchten via Air Belgium, maar nu staan ze al een paar dagen aan €1900.
 
Voor Lions head bij zonsondergang, die is onverlicht.. Rekening mee houden dus als je naar beneden wil gaan.
Tafelberg ophiken vond ik super, wel niet te onderschatten, pak zeker genoeg water mee! En zoals aangehaald hier eerder, als je 's morgens ziet dat het goed weer is --> gaan! Van de 4 dagen dat wij er zaten was uiteindelijk de eerste dag de enige dat het weer het toeliet om naar boven te gaan. Blij dat we het niet uitgesteld hadden dus.

De hop on/hop off is inderdaad ook heel leuk, toont je op een toegankelijke manier alles in de stad.
Als je een klein kind meehebt is een uitstap naar het Two Oceans aquarium misschien wel leuk? Wij zijn ernaar toe geweest en ik vond het wel de moeite.

Culinair: La Colombe (!!!) is op het niveau van een 3-sterrenrestaurant, maar je betaalt wel "maar" € 80 voor iets waar je hier al snel een dikke 2-300 euro voor kwijt zou zijn. We hebben daar een fantastische avond gehad, ook een heel mooie locatie.

Voor vervoer gewoon Uber installeren, spotgoedkoop en vlot om rond te gaan.
 
Tafelberg ophiken vond ik super, wel niet te onderschatten, pak zeker genoeg water mee! En zoals aangehaald hier eerder, als je 's morgens ziet dat het goed weer is --> gaan! Van de 4 dagen dat wij er zaten was uiteindelijk de eerste dag de enige dat het weer het toeliet om naar boven te gaan. Blij dat we het niet uitgesteld hadden dus.

Heb je dan de kabelbaan terug naar beneden genomen of ook zelf terug gewandeld?
 
Heb je dan de kabelbaan terug naar beneden genomen of ook zelf terug gewandeld?
Kabelbaan terug genomen, voornamelijk om tijd te besparen zodat we nog wat van de stad zouden kunnen zien. Wij hebben Platteklip Gorge gedaan (één van de makkelijkere), dat is maar 2,5km, maar je bent wel 2,5-3 uur aan het stappen dan, en dat zonder schaduw. Enkel naar boven was dus voldoende voor ons :)
 
  • Leuk
Waarderingen: herc
Directe vluchten BRU-JHB geboekt. €1970 retour voor 2 seats en een peuter op schoot. Seats op de eerste rij economy, met extra beenruimte en een babybedje :) Valt best nog mee. Jammer genoeg heb ik zaterdag niet geboekt voor €1700
 
Directe vluchten BRU-JHB geboekt. €1970 retour voor 2 seats en een peuter op schoot. Seats op de eerste rij economy, met extra beenruimte en een babybedje :) Valt best nog mee. Jammer genoeg heb ik zaterdag niet geboekt voor €1700
Dat valt nog mee qua prijs.

Groot voordeel aan Zuid-Afrika met kinderen: amper uurverschil! Ook al is de vlucht best lang, je hebt niet echt een jetlag...
 
Wij zijn nu aan het kijken om via een georganiseerde reis, 22 dagen zuid afrika te doen. Het zou deze reis kunnen worden. https://koningaap.be/rondreis-zuid-afrika-barbecuen-tussen-de-big-five

Iemand die deze route ongeveer al gedaan heeft. Ik zit nog met een dubbel gevoel, aan de ene kant lijken 22 dagen me wel ideaal om het land goed te ontdekken, maar aan de andere kant schrik dat het gaat tegenvallen en het wat teveel hetzelfde gaat zijn.

Vorig jaar een totaal andere reis gedaan, namelijk Indonesie. En dat was zo divers, van het ene eiland naar het andere, van de bergen en vulkanen naar de tempels en dan naar het strand. Qua dieren spreekt zuid afrika me wel enorm aan.

We zouden eind april willen gaan. Dan zou het tussenseizoen zijn met nog redelijk weer. Is er nog kans op malaria dan in kruger?
 
Wij zijn nu aan het kijken om via een georganiseerde reis, 22 dagen zuid afrika te doen. Het zou deze reis kunnen worden. https://koningaap.be/rondreis-zuid-afrika-barbecuen-tussen-de-big-five

Iemand die deze route ongeveer al gedaan heeft. Ik zit nog met een dubbel gevoel, aan de ene kant lijken 22 dagen me wel ideaal om het land goed te ontdekken, maar aan de andere kant schrik dat het gaat tegenvallen en het wat teveel hetzelfde gaat zijn.

Vorig jaar een totaal andere reis gedaan, namelijk Indonesie. En dat was zo divers, van het ene eiland naar het andere, van de bergen en vulkanen naar de tempels en dan naar het strand. Qua dieren spreekt zuid afrika me wel enorm aan.

We zouden eind april willen gaan. Dan zou het tussenseizoen zijn met nog redelijk weer. Is er nog kans op malaria dan in kruger?
Te veel van hetzelfde? Ik zou zeggen te weinig haha. Nee, ziet er zeker goed uit.
Ik heb er zelf een maand gezeten, waar van 2 weken in Kruger. Is voor de meeste mensen wel overdreven, maar wij als natuurmensen hebben er volop van genoten. 1 week Kaapstad vond ik voldoende. Ik had wel een peuter mee, dus moest mijn activiteiten daaraan aanpassen.
 
Tip: Koop een deftig fototoestel voor het Kruger Park. Dat is een ervaring die je wilt vastleggen voor het leven.

Wel opletten in Johannesburg. Dat is één van de gevaarlijkste steden van de wereld. Vooral de buitenwijken moet je als toerist vermijden. Maar met een portie gezond verstand komt dat allemaal wel goed.
 
Wij zijn nu aan het kijken om via een georganiseerde reis, 22 dagen zuid afrika te doen. Het zou deze reis kunnen worden. https://koningaap.be/rondreis-zuid-afrika-barbecuen-tussen-de-big-five

Iemand die deze route ongeveer al gedaan heeft. Ik zit nog met een dubbel gevoel, aan de ene kant lijken 22 dagen me wel ideaal om het land goed te ontdekken, maar aan de andere kant schrik dat het gaat tegenvallen en het wat teveel hetzelfde gaat zijn.

Vorig jaar een totaal andere reis gedaan, namelijk Indonesie. En dat was zo divers, van het ene eiland naar het andere, van de bergen en vulkanen naar de tempels en dan naar het strand. Qua dieren spreekt zuid afrika me wel enorm aan.

We zouden eind april willen gaan. Dan zou het tussenseizoen zijn met nog redelijk weer. Is er nog kans op malaria dan in kruger?
Wij hebben ongeveer die reis gedaan (Kruger, Imfolozi/Hluhluwe, Panoramaroute, Lesotho en dan richting Kaapstad). Het is een fantastische reis, en voor mij persoonlijk de beste reis die ik ooit gedaan heb. Die wijnen hebben wij niet gedaan omdat ons dat niks zei, maar dat is iets persoonlijk.
Die 22 dagen ga je zeker kunnen gebruiken :)

Zuid-Afrika is ook énorm divers hoor. Kruger vs Kaapstad is echt een andere wereld. Lesotho en Drakensbergen is ook echt een gebergte bvb he, het hoogste punt is 3.5km he.

Samenvatting: de route lijkt me goed. Al zou ik eerder die route zelf boeken en een auto huren :).
 
Ja had beter eens gekeken bij black friday om al een deftig toestel aan te schaffen 😅

Ja das ook een reden waarom we het graag via zo een georganiseerde reis willen doen. Met dit traject zijn we slecht 1 dag in Johannesburg en zouden soweto met de groep bezoeken.

Is kaapstad dan minder gevaarlijk of helemaal niet? Daar zouden we wel gerust kunnen rondwandelen?

Merci voor de reacties alvast, die stellen me toch gerust dat 22 dagen niet teveel zullen zijn 😁 normaal gaan we komend weekend wel beslissen om wel of niet te boeken.
 
Wij hebben de lus Johannesburg - kruger - Johannesburg gedaan en dan van Johannesburg naar Port Elizabeth gevlogen om dan zo dezelfde route te volgen naar Kaapstad. Dat was 20 dagen en ik had nog het gevoel dat we tijd tekort hadden, dus ik zou niet inzitten met het feit dat het veel hetzelfde is. Groepsreis of apart moet je zelf weten, wij hebben alles in self drive gedaan en dat viel heel goed mee.

Wat betreft gevaarlijk zijn, als je je gezond verstand gebruikt is er geen enkel probleem. Je ziet ook heel goed welke buurten er aan te raden of af te raden zijn. Je kan ook altijd Uber gebruiken, da's geen issue.
Malaria in Kruger is quasi onbestaande zeiden de lokale gidsen daar, maar je kan maar zeker zijn I guess.

Zoals hierboven aangehaald is het ook wat mij betreft de mooiste reis die ik al gedaan heb, ik zou het direct opnieuw doen. Veel plezier!
 
Ja had beter eens gekeken bij black friday om al een deftig toestel aan te schaffen 😅

Ja das ook een reden waarom we het graag via zo een georganiseerde reis willen doen. Met dit traject zijn we slecht 1 dag in Johannesburg en zouden soweto met de groep bezoeken.

Is kaapstad dan minder gevaarlijk of helemaal niet? Daar zouden we wel gerust kunnen rondwandelen?

Merci voor de reacties alvast, die stellen me toch gerust dat 22 dagen niet teveel zullen zijn 😁 normaal gaan we komend weekend wel beslissen om wel of niet te boeken.
Niks in Zuid-Afrika is "helemaal veilig", maar ik heb me nergens echt onveilig gevoeld.
Ik vond zelf de safari-parken (een park rond Kruger is ook een optie, Kruger is ZO groot dat het kan zijn dat je daar op een week tijd weinig dieren die je wil ziet kan zien. Je kan binnen Kruger ook niet van de paden afwijken) echt geweldig. In Hluhluwe heeft een kudde olifanten van +200 dieren de weg overgestoken voor onze neus, en dat is een moment dat ik nooit zal vergeten.
Ook in een safaripark op een regenachtige dag een game drive gedaan waarbij enkel ik en mijn vrouw mee gingen. Dieren zijn veel actiever als het regent en de Cheetah's gingen net jagen. Het gevoel als je op een weide staat en je die opgejaagde dieren hoort aankomen uit de bossen (en dan een soort stormloop als in Lion King) is écht magisch.

Rond kaapstad (Hermanus) kan je ook walvis spotten, dat is ook iets dat altijd zal bij blijven. Maar moet je eerst checken of je "in het seizoen" gaat.
 
Terug
Bovenaan