Zonnepanelen Topic

Maar zoals ik het eerst las was het principe erachter juist dat je kon moduleren bij de boiler. Bij een warmtepomp is het dan eerder een threshold die er moet zijn. Daar moet dan toch een diepgaandere sturing zijn met de software van de warmtepomp indien je ervoor wilt zorgen dat die warmtepomp als er meer stroom voor handen is dat je dan ook die harder kunt laten werken. Want bij mijn weten is bij een warmtepomp het de sturing van de warmtepomp die zegt van ik trek nu 0;75kw ipv 1.5kw om warmte te creëren. En het toestel werd toch aangeprezen als zijnde van kijk als je 0,75kwh met uw zonnepanelen genereert dan trekt die 0,75. Indien die 1kwh genereert dan laat je uw warmtepomp moduleren dat die 1kwh verbruikt. Maar je laat die dan niet zelf beslissen dat als je 0,75kwh genereert dat je uw warmtepomp 1kwh laat trekken. Om nog maar te zwijgen over de problematiek van omgaan met onzekere productie. Bij een weerstand leek mij dat minder problematisch dan bij een warmtepomp die op 1 dag hierdoor 10 keer extra aanspringt in plaats van in 1 ruk door te verwarmen.
Der zijn wel warmtepompen met een bijschakelweerstand, nen 3-6-9 die ge in principe zou kunnen inschakelen.

Nu VREG kritiek levert op de nieuwe richtlijn om de digitale meter te kunnen weigeren tot 2025, moeten we schrik hebben dat de maatregel binnenkort ook onwettig verklaard wordt?

Nu VREG kritiek levert op de nieuwe richtlijn om de digitale meter te kunnen weigeren tot 2025, moeten we schrik hebben dat de maatregel binnenkort ook onwettig verklaard wordt?
Kans bestaat inderdaad dat ook die maatregel een negatief vonnis krijgt. Wat ook terecht zou zijn, nu is één groep bevoordeeld.

Laatst bewerkt:
Iemand een idee hoe ik da juist moet lezen. Ik heb eergisteren 11 kw opgewekt. Volgens fluvuis heb ik er 8 geinjecteerd dus terug gestuurd. Dus ik heb van die 11 3 kw gebruikt. Nu sta er dag afname 4. Moet ik dan die 4-3 doen of heb ik in totaal 7 verbruikt ?

Iemand een idee hoe ik da juist moet lezen. Ik heb eergisteren 11 kw opgewekt. Volgens fluvuis heb ik er 8 geinjecteerd dus terug gestuurd. Dus ik heb van die 11 3 kw gebruikt. Nu sta er dag afname 4. Moet ik dan die 4-3 doen of heb ik in totaal 7 verbruikt ?
yep, 7 verbruikt. 4 afgenomen van het net en 3 rechtstreeks van je panelen.

Der zijn wel warmtepompen met een bijschakelweerstand, nen 3-6-9 die ge in principe zou kunnen inschakelen.
Ja, ok.

Maar echt eerlijk is die uitleg dan niet die ze geven. Daarnaast kun je u de vraag stellen hoe ecologisch dit is als je die stroom gewoon door een weerstand blaast terwijl je daar x duizend euro gegeven hebt voor de plaatsing van een warmtepomp. Mensen die dan een warmtepompboiler gekocht hebben moeten zich dan nog zwaarder bescheten voelen...

Dat voelt in mijn ogen aan als boerenbedrog. In principe is het dan beter om ipv 1000€ te spenderen aan deze zever, om die 1000€ dan aan de kant te zetten voor later en dan later een batterij te zetten. Daar zul je dan meer aan hebben (en je zet dan gewoon een stopcontact met timer).

Ook is het triestig, als het zo werkt, dat men dan bereid zou zijn om hiervoor een premie in te roepen... het zou zelfs godgeklaagd zijn. Verhoog dan de premie voor de batterij hé... dat is een duurbaardere maar vooral multifunctioneerbaardere oplossing dan dit...

@Renegadexxripxx pagina 35 dus, daar willen ze naar toe.
Tegen dan gaan batterijen ineens een pak aantrekkelijker worden.

Pagina 59 staat dat we tegen 2025 in die situatie wss gaan zitten.
En op pagina 60 zie je dat vanaf 2021 er dynamische prijzen mogelijk zijn.

Afhankelijk van je abbonement gaan batterijen dus interessant kunnen worden.
Geen wonder dat de VREG zo gefocussed is op de versnelde uitrol van de digitale meter bij zonnepaneeleigenaren. Ze hebben die info nodig die daaruit komt om hun studie in 2024 deftig te kunnen maken.

Dat van batterijen gaat echt afhangen van hoe men van plan is om het dynamisch gedeelte te implementeren. Die centrale grootschalige productie is toch een pak simpeler hoor dan al dat extra gedoe dat je nu overal moet voorzien om de onbalansen die je overal creëert op te vangen...

Inderdaad

Je eigen verbruik bereken je op die manier.

VERBRUIK = AFNAME - INJECTIE + OPBRENGST PV

Huis gezien om te kopen heeft zonnepanelen.
Heeft nog 230€ per 1000kw
Hoe moet je dit bekijken? Weet niet hoeveel kw er op ligt

Huis gezien om te kopen heeft zonnepanelen.
Heeft nog 230€ per 1000kw
Hoe moet je dit bekijken? Weet niet hoeveel kw er op ligt
Vraag aan de verkopers hoeveel ze de laatste 4 jaar hebben ontvangen daarvoor. Deel dat door 4. En dan mag je dat generatiecapaciteit jaarlijks verwachten, grofweg.

Daarna bekijk je wat de startdatum ervan was. En bepaal je zo het aantal jaren dat ze er al van hebben mogen genieten. Daarna doe je 20- die jaren en weet je hoeveel jaren je er nog van kunt genieten.

Dat doe je dan maal de generatiecapaciteit die je jaarlijks mag verwachten * 230€ en dan weet je hoeveel € die paneeltjes u dan nog opbrengen buiten het stroomvoordeel.

Demir wil capaciteitstarief uitstellen: “De mensen hebben het gehad”

Demir wil capaciteitstarief uitstellen: “De mensen hebben het gehad”

Is demir nu nen dikke middelvinger aan het opsteken naar de VREG door hen in alles niet hun goesting te geven ?

Is demir nu nen dikke middelvinger aan het opsteken naar de VREG door hen in alles niet hun goesting te geven ?
Jup.
Dit is wat spierballengerol, de VREG vindt niks goed wat de politiek doet en bijgevolg draait de politiek alles terug wat de VREG wil.

Ik snap nog steeds niet hoe het kan dat je in Wallonië wel een terugdraaiende teller kan behouden. Dat is toch evengoed Europa, dus daar moet dat toch ook tegen 2029?

Ik snap nog steeds niet hoe het kan dat je in Wallonië wel een terugdraaiende teller kan behouden. Dat is toch evengoed Europa, dus daar moet dat toch ook tegen 2029?
Tijdens die parlementaire vragenronde van destijds was er geopperd door groen dat de afschaffing van die terugdraaiende teller helemaal niet moet van Europa indien je het goed onderbouwt. Dat dit puur een interpretatie was van de toenmalige minister van energie (al dan niet tgv druk van vreg en fluvius).

Wat daar van klopt weet ik niet...

Jup.
Dit is wat spierballengerol, de VREG vindt niks goed wat de politiek doet en bijgevolg draait de politiek alles terug wat de VREG wil.

Dus als de kostenbatenanalyse positief is moet je hem plaatsen

Dus als de kostenbatenanalyse positief is moet je hem plaatsen
Die analyse lijkt me makkelijk te manipuleren.
"We moeten dan iedereen zijn zonnepanelen en warmtepomp terugbetalen". Wedden dat de baten daar niet tegenop kunnen?

Hoe je het draait of keert. Dat zonnepanelen tafereel is een en al discriminatie. Mensen die GSC hebben. Dan heb je nog de mensen die analoge meter hebben en dan wel weer mogen profiteren. Zo blijft dit gewoon een straat zonder einde.

Hoe je het draait of keert. Dat zonnepanelen tafereel is een en al discriminatie. Mensen die GSC hebben. Dan heb je nog de mensen die analoge meter hebben en dan wel weer mogen profiteren. Zo blijft dit gewoon een straat zonder einde.
Iedereen krijgt digitale meter en gsc zijn binnenkort volledig gedaan. Dus einde van de straat is er weldegelijk

Terug
Bovenaan