Zonnepanelen Topic

Ik weet niet wat WAR wil zeggen. Maar die draait op buitentemperatuur.
Maar hoe langer ik hier woon hoe meer ik overtuigd ben van thermostaat temperatuur. Maar dat zal pas binnen enkele weken zijn. Moet de thermostaat dan nog verplaatsten (maar heb nog eerst wat dringendere taken)
Weersafhankelijke regeling zoals Axi. Dus een stooklijn op basis van de buitentemperatuur.
100% WAR wil zeggen dat je 24/7 blijft stoken op de buitentemperatuur. Maar bij de meeste systemen kan je wel instellen dat de thermostaat kan overrulen. Zo heb ik het ingesteld op mijn Vaillant warmtepomp. Bij 3/16°C boven setpoint slaat hij af en bij 2/16°C onder set point gaat ze terug aan. Op donkere dagen ben je ongeveer hetzelfde als nu aan het stoken, maar zodra de zon schijnt of je creëert warmte door te koken en de temperatuur stijgt, dan slaat de warmtepomp en de circulatiepompen af om de overhitting te beperken.

Hier 16.4kWh gisteren met 4920Wp (volledig zuid), 1 string van 6 panelen 45 graden, 1 string van 6 panelen plat dak, dus 15-20 graden zeker?

Er komen zonnepanelen op het hoofddak, en op het dak van het platform. Er moeten dus kabels lopen van het platform naar het hoofddak.
Wat is de properste manier om die weg te werken?
1.Een wit dunne buis van 20mm
2. "achter" de regenbuis verstoppen
3. bestaan er kabelgoten die niet standaard grijs en wit zijn, maar in hetzelfde materiaal als de regenpijp?

lNAuxwD.jpg

Voor degenen die nieuwsgierig zijn naar een opstelling van panelen haaks op de grond (tegen schutting gemonteerd):
Zuidgericht, 4500 Wp. 17.5 kWh.

Net mijn eerste offerte binnen gekregen voor panelen hier op mijn dak.
8x Sunpower Maxeon3 430Wp + Huawei SUN 2000 omvormer 4.6KTL-L1 + Huawei Sensor Smart Power Meter Mono Phase (100A)incl automaat
€6600 incl BTW

Ik verwacht deze week nog een offerte van waarschijnlijk andere panelen. Benieuwd naar het prijsverschil aangezien de verkoper wel wat bleef hameren op het feit dat deze panelen momenteel de beste zijn.

In een halve maand tijd bijna evenveel productie als de maand januari. Echt ongelofelijk hoe snel dat verandert van zodra we eens wat zonnig weer hebben.

Klopt. november-december-januari zijn de minste maanden.
Voorbeeldje van bij m'n ouders (wel handig via solaredge. jaren voor 2018 zijn niet vergelijkbaar, omdat er halfweg 2018 panelen bijgekomen zijn)

Vorig jaar was wel zeer zonnig. (~10% meer opbrengst)

enkele screenshots:
1676400495901.png

Net mijn eerste offerte binnen gekregen voor panelen hier op mijn dak.
8x Sunpower Maxeon3 430Wp + Huawei SUN 2000 omvormer 4.6KTL-L1 + Huawei Sensor Smart Power Meter Mono Phase (100A)incl automaat
€6600 incl BTW

Ik verwacht deze week nog een offerte van waarschijnlijk andere panelen. Benieuwd naar het prijsverschil aangezien de verkoper wel wat bleef hameren op het feit dat deze panelen momenteel de beste zijn.
1,81euro/Wp excl. BTW is toch wel aan de hoge kant... Dat moet beter kunnen

Zijn er mensen die optimizers achteraf hebben geïnstalleerd?
Hebben hier 1 boom die voor schaduw zorgt en die invloed lijkt me groter dan ik dacht.

Knap! Werkt dus wel erg goed in de winter. Ben benieuwd naar de prestaties in de zomer.
Betwijfel of haaks in de zomer veel meer gaat leveren als de zon veel hoger gaat staan.
Is natuurlijk wel makkelijker aan te passen naar ander hoek omdat je er makkelijk bij kunt op de grond als je een flexibel frame wilt maken.

Is instant afkeuring.
Hier liggen ze nochtans in de regenpijp, om zo naar de omvormer te gaan die in de garage hangt. Door het huis was geen mogelijkheid en op deze manier hebben ze alle kabels proper weggewerkt en is er maar een klein stukje zichtbaar (regenpijp van het dak naar een lager gelegen plat dak). Was bij de keuring geen probleem hoor.

Bon, complete leek maar blijkbaar is mijn huis ideaal om panelen te leggen.

Ik heb heel de heisa daar rond niet kunnen volgen, maar hoe zeer brengen panelen nog op?

Terug
Bovenaan