Zonnepanelen Topic

Hier liggen ze nochtans in de regenpijp, om zo naar de omvormer te gaan die in de garage hangt. Door het huis was geen mogelijkheid en op deze manier hebben ze alle kabels proper weggewerkt en is er maar een klein stukje zichtbaar (regenpijp van het dak naar een lager gelegen plat dak). Was bij de keuring geen probleem hoor.
Herinner me die foto die hier nog gepost is geweest.
Verschillende keurders die hier ook posten zeiden net hetzelfde: mag niet. Keurder was dan duidelijk blind of heeft het niet gezien.

Bon, complete leek maar blijkbaar is mijn huis ideaal om panelen te leggen.

Ik heb heel de heisa daar rond niet kunnen volgen, maar hoe zeer brengen panelen nog op?

Zie https://www.beyondgaming.be/threads/zonnepanelen-topic.869/post-909318 en de daaropvolgende posts van andere forum users.

Herinner me die foto die hier nog gepost is geweest.
Verschillende keurders die hier ook posten zeiden net hetzelfde: mag niet. Keurder was dan duidelijk blind of heeft het niet gezien.
Er gebeuren wel meer van die toeren. Ik ken iemand met een huurappartement waar er ook duidelijk elektriciteitskabels in de regenpijp lopen, ik zou denken dat dat ook door de keuring geraakt is - het zou vreemd zijn van de keuring te kunnen doen terwijl een deel van het bovenste appartement geen stroom heeft?

De elektricien van de zonnepanelen beweert dat een upgrade van de 30mA differentieel van 4P 40A naar 63A niet voldoende is als alternatief voor een remautomaat. Volgens hem moet de hoofddifferentieel van 300mA ook een upgrade 4P 40A naar 63A krijgen. Dit klopt toch niet, denk ik?

Dat begrijp ik toch niet goed. Bij de 30mA diff kan ik de logica volgen, omdat daar in theorie 32A van het net kan passeren + 25A van de zonnepanelen. Maar door de hoofdiff gaat de som van die 2 toch nooit lopen? Je gaat toch nooit tegelijk én 32A van het net trekken én 25A injecteren?

Met de lagere injectievergoedingen en digitale meter om de hoek zit ik hier ook na te denken over onze installatie.

We hebben hier 6300wp liggen op ons dak met een 5kWh omvormer. In 2023 hadden we ongeveer 5800kwh opgewekt. Door onze oost opstelling (45°) piekt onze productie erg vroeg (10-11 uur).
Ons jaarlijks verbruik (inschatting, we wonen hier nog geen volledig jaar) ligt rond de 3800kwh. Hierin zit al gerekend dat we tot ergens december enkel en alleen met airco verwarmen. In de zomer gebruiken we de airco ook regelmatig om te koelen.

Er is geen lucht/water warmtepomp en ook geen EV in de nabije toekomst gepland. Natuurlijk met de digitale meter op komst zie ik onze factuur dus drastisch veranderen.

Enkele scenario's:
  • We doen helemaal niets
  • We plaatsen zonnepanelen bij
    • Op de Westkant van het zadeldak (waar zeker nog een 4000wp opkan)
    • Op de garage (plat dak) (42m2 ruimte)
  • We plaatsen een batterij

Heel moeilijk om in te schatten wat de meest interessante oplossing is. Terugverdientijd is belangrijk, opbrengst niet. Ik wil gerust een investering doen als die mijn maandelijkse kosten lager kan houden. Iemand die advies kan geven?

De elektricien van de zonnepanelen beweert dat een upgrade van de 30mA differentieel van 4P 40A naar 63A niet voldoende is als alternatief voor een remautomaat. Volgens hem moet de hoofddifferentieel van 300mA ook een upgrade 4P 40A naar 63A krijgen. Dit klopt toch niet, denk ik?
Door uw hoofddiff kan nooit meer lopen als de rating van uw hoofd-automaat. Aangezien die zeer waarschijnlijk 40A of lager is moet die hoofddiff niet verzwaard worden.

Het zijn de diffs intern in de installatie die zowel stroom van het net als van uw PV-installatie kunnen krijgen die geschikt moeten zijn voor de som van beiden (de som van de ratings van de automaten van uw netaansluiting en PV-aansluiting).

Dat begrijp ik toch niet goed. Bij de 30mA diff kan ik de logica volgen, omdat daar in theorie 32A van het net kan passeren + 25A van de zonnepanelen. Maar door de hoofdiff gaat de som van die 2 toch nooit lopen? Je gaat toch nooit tegelijk én 32A van het net trekken én 25A injecteren?

dat gaat niet he, stroom kan maar in één richting vloeien. Ofwel trek je 32A, ofwel injecteer je 25A. Niet in beide richtingen tegelijk.

Door uw hoofddiff kan nooit meer lopen als de rating van uw hoofd-automaat. Aangezien die zeer waarschijnlijk 40A of lager is moet die hoofddiff niet verzwaard worden.
Ter verduidelijking: hier komt 3 x 400V + N 32A binnen, met een 32A hoofdautomaat.

Het zijn de diffs intern in de installatie die zowel stroom van het net als van uw PV-installatie kunnen krijgen die geschikt moeten zijn voor de som van beiden (de som van de ratings van de automaten van uw netaansluiting en PV-aansluiting).
dat gaat niet he, stroom kan maar in één richting vloeien. Ofwel trek je 32A, ofwel injecteer je 25A. Niet in beide richtingen tegelijk.
Ja, daar ben ik van overtuigd. Maar de elektricien van de zonnepanelen firma dacht er duidelijk anders over. Die heeft de hoofdiff dus tegen mijn zin vervangen door een 63A model.

Je zou in een extreem geval wel kunnen kunnen meer dan 40A trekken over je diff, namelijk op de kabel tussen uw meterkast en uw hoofddiff. Moest je daar bvb boren bij werkzaamheden kan wel in de problemen raken bij het raken van de neuter. Maar of wat echt een zwaardere diff verantwoord weet ik niet.

Je zou in een extreem geval wel kunnen kunnen meer dan 40A trekken over je diff, namelijk op de kabel tussen uw meterkast en uw hoofddiff. Moest je daar bvb boren bij werkzaamheden kan wel in de problemen raken bij het raken van de neuter. Maar of wat echt een zwaardere diff verantwoord weet ik niet.
ik ben niet helemaal mee.
In uw meterkast staat de hoofdautomaat van (stel) 32A. Hoe kan er dan nominaal meer dan 32A door die kabel vloeien?

Zie https://www.beyondgaming.be/threads/zonnepanelen-topic.869/post-909318 en de daaropvolgende posts van andere forum users.

Er gebeuren wel meer van die toeren. Ik ken iemand met een huurappartement waar er ook duidelijk elektriciteitskabels in de regenpijp lopen, ik zou denken dat dat ook door de keuring geraakt is - het zou vreemd zijn van de keuring te kunnen doen terwijl een deel van het bovenste appartement geen stroom heeft?
Hier heeft de keurder enkel aan de kast en omvormer geweest en aarding gemeten.
Die is nog niet gaan kijken welke kant v h dak ze lagen me dunkt,laat staan bekabeling ernaar.
Niet dat mijn bekabeling in een regenpijp zit maar ik wil maar zeggen ...

Bij ons lopen de kabels ook door de regenpijp. Zie niet in waarom geïsoleerde leidingen die ook zonder bescherming op het dak liggen (onder de panelen worden ze ook nat) niet door de keuring zouden komen?

Als de spanning juist is op de + - en neuter dan boeit het geen ene knijt waar deze ligt. Al gebruik je hem als was draad :D

Dat is het enige waarde keurder naar kijkt. Uw omvormer, differentieel eventuele nood zekering en dan de spanning zodat die zonder fouten aangesloten zijn.

Er lopen hier een paar puriteinen rond die graag 10k spenderen aan onnodige toeters en bellen bij installaties.

De mijne ging ook nooit gekeurd raken. Op minder dan 15 min was het gepiept.

Blijkbaar is de doorsnee keurder en installateur minder snugger dan de random BG "kenner".

Een paneel ligt in de regen, de kabel ligt in de regen, de omvormer mag in de regen hangen, de kabel mag ingegraven in de nattigheid liggen. Dus wat zou het uitmaken dat die kabel in een regenpijp zit waar wat spetters door passeren paar uur per dag? Ik zie niet in hoe dat andere nattigheid is dan regen...

Die van de keuring kijken gewoon naar uw zekeringskast, omvormer, aarding en schema.
Alsof die alles van begin tot einde nakijken...

Hier thuis heb ik een aantal plaatsen waar de waterleiding eindigt waar ooit nog kraantjes moeten op aangesloten worden. Volgens de keuring mag dit maximaal 1x voorkomen. Dit staat letterlijk zwart op wit geschreven bij de voorwaarden. Ik ben toch gekeurd... Denkt ge dat die alle kamers / leidingen overal hebben nagekeken? Het is niet omdat het door de keuring geraakt dat het mag.

Mijn buurman heeft trouwens bij verschillende keuringsorganisaties nagevraagd of de kabels van de zonnepanelen door een ventilatiebuis mogen getrokken worden naar het dak omdat hij geen wachtbuis had. Wat denkt ge dat overal het antwoord was?

En op 9L/BG zitten keurders/installateurs. 1 heeft hier zelfs geantwoord.
Op 9L is die discussie ooit ook al geweest.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan