Zonnepanelen Topic

Een nieuwbouw wil zeggen geen premies (minus die van een thuisbatterij die binnenkort ook foetsjie is). De 6% BTW dacht ik gold nog wel voor nieuwbouw sinds vorig jaar ergens.

Ongeacht het E-peil zijn zonnepanelen gewoon aangewezen he, zeker als je een warmtepomp hebt.
Dagen zoals vandaag en eerder deze week zijn dan compleet gratis qua verwarming/sww.
Dat had mooi geweest, maar ik stel vast dat op dagen zoals deze tussen 9h en 19h de verwarming afslaat omdat de zon de woning warm houdt. Eigenlijk draait onze warmtepomp enkel 's nachts en op dagen met weinig zonlicht. Zelfs op een dag met niet al te veel zon zoals afgelopen zondag, blijft ons huis boven het setpoint van de thermostaat.
Maar SSW is wel volledig gratis als je overdag de boiler laat opladen. En met een zwembad er bij en EV is het helemaal feest.

Dat had mooi geweest, maar ik stel vast dat op dagen zoals deze tussen 9h en 19h de verwarming afslaat omdat de zon de woning warm houdt. Eigenlijk draait onze warmtepomp enkel 's nachts en op dagen met weinig zonlicht. Zelfs op een dag met niet al te veel zon zoals afgelopen zondag, blijft ons huis boven het setpoint van de thermostaat.
Hier ook, daarjuist zelf even gewoon schuifraam open gezet. Screens werken nog niet automatisch. Was hier 23.5 graden. :laugh: |
Als het morgen terug zonnig is zouden we zelfs kunnen opteren de verwarming af te zetten.

Mijn nieuwbouw heeft een E-peil van E25, om nog wat te zakken (en vrijstelling onroerende voorheffing) zijn zonnepanelen dus aangewezen.
We zijn met 2 en hebben een geothermische warmtepomp, ons verbruik is dus niet zo hoog.
Binnenkort wel een EV en binnen 2-3 jaar een zwembad.

1) Vermoedelijk kom ik nu toe met 10 x400wp?
2) Plaats ik best een omvormer die meteen 20x400 wp aan kan?
3) Kan je eenvoudig 10 x400 bijplaatsen of doe je beter de volledige investering in 1 keer? (nu nog aan 6% btw én wat premies)

Momenteel heb ik volgende offertes:
offerte van 10x400 wp + HUAWEI SUN2000-6KTL-M1 = 5900 euro (1,475 per wp)
offerte van 20x400 wp + HUAWEI SUN2000-6KTL-M1 = 9300 euro (1,16 per wp)
Sinds de afschaffing terugdraaiende teller, is er niet meer zoiets als 'toekomen'. Want hoe veel of weinig panelen je ook legt, je gaat altijd op bepaalde momenten teveel zonnestroom hebben, en in de winter te weinig.
Nu is het dus puur een financiele beslissing geworden, en in de huidige situatie is het advies: leg zoveel mogelijk panelen dat je kan.
Als je EV gaat hebben: leg zeker elk paneel zodat je dak vol ligt, elke kWh die je in je auto kan steken verdien je natuurlijk dik geld aan. (1 kWh uit zon kost over 20j gerekend 7 cent, en je kan die laten terugbetalen aan 40-50 cent). Later bijleggen is veel te kostelijk, het grootste deel van de kost is iemand laten komen etc.

Als je toch wilt later bijleggen (wat ik afraad), vraag dan aan de eerste installateur om die panelen al wat aan 1 kant te leggen, en niet knal in het midden zodat de 2e installateur nadien moet sukkelen of enkel nog de slechte stukken dak kan gebruiken.

Doe geen thuisbatterij, niet rendabel.

Je hebt een driefase aansluiting in huis zie ik? Ofwel zijn de offertes fout, ofwel heb je het fout overgetikt, maar als je 10 panelen legt is die omvormer overkill en leg je beter iets kleiner op 1 fase. Is je nieuwbouw binnenkort af, of pas voor binnen 1-2 jaar? Hoe sneller de panelen er liggen, hoe sneller je opbrengst hebt; maar ik zou geen offerte 1-2 jaar op voorhand al vastklikken want dan mis je misschien nieuwe innovatie (ze brengen nu 500Wp-panelen uit)

Prijs van de offerte is prima, en zeker die voor 20 panelen is erg goedkoop. Zal sowieso ex. BTW zijn? Hangt natuurlijk ook af van de gebruikte installatiematerialen, zowel van de panelen als montage.

Laatst bewerkt:
Identiek zelfde opstelling maar 11.5kwp. 24kwh vandaag en 4.2kw max. Lijkt me regel van 3 gewijs ok
Ja, maar jij hebt net als ik ook veel minder opbrengst dan de anderen hier :)

Ik vandaag 22.5 op 10kwp met 4.8kw max.

1 van mijn drie omvormers levert ook echt significant meer dan de andere 2. Op sommige dagen wel x5. Eens bekijken hoe de strings zijn opgebouwd en wachten tot de zon wat hoger staat (minder schaduw van de buurman vermoedelijk) vooraleer ik echt panikeer

Hier ook, daarjuist zelf even gewoon schuifraam open gezet. Screens werken nog niet automatisch. Was hier 23.5 graden. :laugh: |
Als het morgen terug zonnig is zouden we zelfs kunnen opteren de verwarming af te zetten.
Draai jij 100% WAR?
Want bij ons heb ik het ingesteld naar thermostaat afhankelijk maar met WAR stooklijn i.p.v. 100% WAR. Dat zorgt er voor dat de warmtepomp en circulatiepompen afslaan zodra het setpoint op de thermostaat gehaald is. Want anders wordt het ook te warm in huis en stook je onnodig.
Nu slaat de verwarming rond 9h af omdat we al over het setpoint zitten en pas rond 19h als de zon onder is, springt de boel terug aan.

1 van mijn drie omvormers levert ook echt significant meer dan de andere 2. Op sommige dagen wel x5. Eens bekijken hoe de strings zijn opgebouwd en wachten tot de zon wat hoger staat (minder schaduw van de buurman vermoedelijk) vooraleer ik echt panikeer

Deze maanden maken een lage hellingshoek en schaduw ook een groot verschil.
Of zijn de panelen vuil? Slechte omvormer? Slechte panelen?

De panelen hier op 45° en zon op de panelen van half 9 tot half 6.
19,2 kWh op 4 kWp.

Deze maanden maken een lage hellingshoek en schaduw ook een groot verschil.
Of zijn de panelen vuil? Slechte omvormer? Slechte panelen?

De panelen hier op 45° en zon op de panelen van half 9 tot half 6.
19,2 kWh op 4 kWp.

11.4kWp hier in 45° oost-west opstelling. 12 panelen oost en 18 west.
Ik heb 25kWh gehaald vandaag.

Zoals je zegt maakt de hoek momenteel veel uit. Aangezien de zon momenteel nog in het zuidoosten opkomt en ondergaat en in het zuidwesten, is zuid gericht en een stijle hoek (45° of meer) momenteel nog altijd beter.
Het voordeel van oost-west is dat je meer panelen kan leggen.

Sinds vorige week een nieuwe installatie (8 panelen oost, 8 west voor net geen 7k WP, plat dak 15°).
Aangezien het vandaag de eerste dag zonder bewolking is wou ik eens horen of dit jullie een normale opbrengst lijkt?
Bij ons 7200wp half OZO, half WNW op plat dak. 5.5 kVA omvormer.
Ook maar 12.07 kWh rendement vandaag met piek van 2.3 kW.
Na 15u30 quasi geen productie meer wegens hoge bomen aan overkant van de straat (westen). Idem in zomer, daar hebben we soms ook 3-4u geen opbrengst terwijl er nog veel zon is.

Achteraf bekeken mss beter de WNW panelen naar het zuiden gelegd. Of zelfs alles naar het zuiden.
Had installateur daar destijds (geplaatst in juni vorig jaar) om advies voor gevraagd en ze zouden dat ter plekke bekijken maar ze hebben dat toen (voor hun gemak wellicht) gewoon allemaal O-W gelegd onder een hoek van ca. 25 graden.

Heb al die communicatie nog ergens op mail, ik hoop ergens dat ze dat nog kostenloos komen verleggen.

Lekker dagje. Meer opgewekt dan verbruikt vandaag...

Screenshot_2023-02-13-20-43-29-692-edit_nl.homewizard.android.energy.jpg

Screenshot_2023-02-13-20-43-05-882-edit_com.huawei.smartpvms.jpg

Volgens de simulaties maakt de hoek en oriëntatie op jaar basis minder dan 10% verschil.

OW is in de zomer lekker. Van 6 tot 20h gaan met de banaan.

Bij mij was het een non issue. Ze liggen op de grond dus kon maar 15 graden zijn zonder andere grote kosten en Z had ik een halve weide moeten volleggen.

Ik ben wat aan het programmeren om mijn productie per string per oriëntatie te kunnen visualizeren. Kan dan eens zien hoe de opbrengst is tgo theoretisch.

Vandaag was inderdaad best een goeie dag. 16.19kWh opgewekt (piek van 2685kW) met 3600Wp aan panelen op een 3.4kVA omvormer, puur zuid gericht op 45°.

En dan nog een kleine side-note:
Het voordeel van oost-west is dat je meer panelen kan leggen.
Niet voor iedereen mogelijk natuurlijk. Rijwoning met zadeldak met een Z & N kant of een halfopen bebouwing ga je moeilijk een O-W opstelling kunnen leggen ^^

Vandaag was inderdaad best een goeie dag. 16.19kWh opgewekt (piek van 2685kW) met 3600Wp aan panelen op een 3.4kVA omvormer, puur zuid gericht op 45°.

En dan nog een kleine side-note:

Niet voor iedereen mogelijk natuurlijk. Rijwoning met zadeldak met een Z & N kant of een halfopen bebouwing ga je moeilijk een O-W opstelling kunnen leggen ^^
Ja, dat bedoel ik. Ofwel is je dak Z N en dan leg je best zuid vol. Dan heb je het maximale rendement en vooral in de winter een hoger rendement tov O-W.

Staat uw huis O-W, dan leg je beide dakkanten vol, dan haal je wellicht ongeveer hetzelfde als de Z opstelling in de winter, maar heb je wel meer opbrengst in de zomer en ook van 's morgens vroeg tot 's avonds laat wat goed is voor het zelf verbruik.

Beide opstellingen hebben voor en nadelen.

Sommigen leggen al panelen op het noorden, maar in de winter heb je daar amper opbrengst van. In de zomer wel, maar dat lijkt me dan enkel interessant als je een zwembad hebt met warmtepomp of een EV.

z5k57FI.jpg

Mooie dag. Deze nacht en vanmorgen nog wat van het net gehaald. Rond 8u genoeg opwekking van zonnepanelen voor eigen verbruik. Batterij van 11.6kwh was op de middag volledig opgeladen en kom ik tot morgen zeker toe. En dan nog 18kwh injectie.

(7400wp ZZW, 40 graden helling)

Draai jij 100% WAR?
Ik weet niet wat WAR wil zeggen. Maar die draait op buitentemperatuur.
Maar hoe langer ik hier woon hoe meer ik overtuigd ben van thermostaat temperatuur. Maar dat zal pas binnen enkele weken zijn. Moet de thermostaat dan nog verplaatsten (maar heb nog eerst wat dringendere taken)

Hier is het ook al een weekje geleden dat ik nog import heb gehad. Zonnepanelen voeden de batterij genoeg dat die mee gaat tot de volgende dag :), zonder export voorlopig wel.

Gisteren slechts 2,2 kWh geinjecteerd :(

Wel 14 zelf opgebruikt. :p Een warmtepomp is wel goed voor je zelfconsumptie :laugh:

Wel vaatwas/wasmachine/oven en kookplaten volle bak laten draaien ook.

Ik weet niet wat WAR wil zeggen. Maar die draait op buitentemperatuur.
Maar hoe langer ik hier woon hoe meer ik overtuigd ben van thermostaat temperatuur. Maar dat zal pas binnen enkele weken zijn. Moet de thermostaat dan nog verplaatsten (maar heb nog eerst wat dringendere taken)
Weersafhankelijke regeling. Stookcurve op buitentemperatuur dus.

Terug
Bovenaan