Zonnepanelen Topic

Vandaag eens op facebook contact opgenomen met Engie waar ik mijn huidig contract heb (nog geen jaar zelfs).
"Je zal van ons zo snel mogelijk een injectiecontract ontvangen, en prosumententarief vervalt vanaf nu en er zal inderdaad een eindafrekening volgen"
Op de vraag wat ik moet begrijpen onder "zo snel mogelijk" kon ze geen antwoord geven.
Dat begint al goed, ze hebben toch ook tijd genoeg gehad om hun voor te bereiden eigenlijk, ben eens benieuwd of ze dan ook de injectievergoeding gaan berekenen vanaf 1/3/21 of vanaf dat het contract gaat worden afgesloten.

Denk dat elke leverancier moest wachten op de publicatie in het staatsblad om ‘de machine’ in gang te zetten. Engie was van alle leveranciers diegene die het meest voorbereid was op de uitspraak (hun website was direct up-to-date met informatie) dus zou me niet te veel zorgen maken.

Zondagmorgen met de auto de accu tot 25% leeggereden. Zondag, maandag en vandaag de accu tot 85% geladen, morgen ga ik dus terug injecteren. Maar ik heb de voorbije dagen dus wel weer > 90% van mijn zonne-energie ge-auto-consumeerd.
Mja ik ga geen auto van 30k kopen die ik hoop en al gebruik voor boodschappen om 500€ op een jaar uit te sparen.

Dan betaal ik die 500€ wel :p

Mja ik ga geen auto van 30k kopen die ik hoop en al gebruik voor boodschappen om 500€ op een jaar uit te sparen.

Dan betaal ik die 500€ wel :p
Dat is mijn leasewagen hoor, die doet 20-25.000 km per jaar. En die kost me helemaal niets.

En ik hoef niet te besparen hoor, die tijd is al lang voorbij.

Welke push is er geweest om het imago van zonnepanelen weer wat op te blinken ?
Overal reclame tegenwoordig, radio, facebook etc ...

en het feit dat we vaak artikels aanklikken rond de hele heisa zorgt er wel voor dat facebook gerichtere reclame gaat sturen op je profiel.

Er was een artikel (gisterenavond ergens tegengekomen) over een nieuwe premie die de vlaamse overheid aan het bekijken was met een maximum van 400€ voor het sturen van zonnepaneelenergie naar de boiler of de warmtepomp. Een specifiek bedrijf had die sturing al ontwikkeld.

Ik vind echter het artikel niet meer direct terug :(.

Mijne home manager is binnen.
Normaal dit weekend die eens proberen installeren.

Ben benieuwd hoe de curves er dan gaan uitzien als ik de laadpaal ook laat smart chargen op de 330e. (Vorige week een Nexxtender home geïnstalleerd) Vandaag bijvoorbeeld rond 15u00 thuis gekomen om bureauwerk te doen (net klaar), maar goed dan heb ik hier wel nog een 3 uur zon op het dak.

De meeste zaken zijn vrij goed in te schatten of hebben we veel metingen van, maar een EV is toch wel héél gebruiksafhankelijk en moeilijk in te schatten.
Dus ben benieuwd naar mijn eigen ervaringen om ook zo weer bij te leren.
Regelt die home manager dan het gebruik van de zonnepanelen energie voor de laadpaal?

Wordt het prosumententarief dan ook berekend op de periode dat je nog hebt teruggedraaid? Als in: als je in november net betaald hebt, moet je dan voor december tot nu het volledige tarief betalen?

Er was een artikel (gisterenavond ergens tegengekomen) over een nieuwe premie die de vlaamse overheid aan het bekijken was met een maximum van 400€ voor het sturen van zonnepaneelenergie naar de boiler of de warmtepomp. Een specifiek bedrijf had die sturing al ontwikkeld.

Ik vind echter het artikel niet meer direct terug :(.

Zie niet echt hoe dat systeem kan werken voor een warmtepomp. Bij een elektrische boiler met een weerstand kan ik het nog inzien.

Allez Demir gaat voorleggen aan de raad van state of men in de nieuwe regeling mag opnemen dat wie de compensatie aanvaardt vervolgens de overheid in dit dossier niet zal dagvaarden.

Hoe zielig kan het worden. Proberen burgers af te kopen op dergelijke manier. Dat is toch zum kotsen

Allez Demir gaat voorleggen aan de raad van state of men in de nieuwe regeling mag opnemen dat wie de compensatie aanvaardt vervolgens de overheid in dit dossier niet zal dagvaarden.

Hoe zielig kan het worden. Proberen burgers af te kopen op dergelijke manier. Dat is toch zum kotsen
Dit is grappig, omdat dhr Bothuyne dit helemaal onaanvaardbaar vond...

Zie niet echt hoe dat systeem kan werken voor een warmtepomp. Bij een elektrische boiler met een weerstand kan ik het nog inzien.
Op dezelfde manier: een laadcyclus triggeren wanneer er genoeg PV opbrengst is.

Vandaag eens op facebook contact opgenomen met Engie waar ik mijn huidig contract heb (nog geen jaar zelfs).
"Je zal van ons zo snel mogelijk een injectiecontract ontvangen, en prosumententarief vervalt vanaf nu en er zal inderdaad een eindafrekening volgen"
Op de vraag wat ik moet begrijpen onder "zo snel mogelijk" kon ze geen antwoord geven.
Dat begint al goed, ze hebben toch ook tijd genoeg gehad om hun voor te bereiden eigenlijk, ben eens benieuwd of ze dan ook de injectievergoeding gaan berekenen vanaf 1/3/21 of vanaf dat het contract gaat worden afgesloten.
Ze wachten blijkbaar op de data van fluvius. 1. Dat je zonnepanelen hebt en 2. een digitale meter

Op dezelfde manier: een laadcyclus triggeren wanneer er genoeg PV opbrengst is.
Maar zoals ik het eerst las was het principe erachter juist dat je kon moduleren bij de boiler. Bij een warmtepomp is het dan eerder een threshold die er moet zijn. Daar moet dan toch een diepgaandere sturing zijn met de software van de warmtepomp indien je ervoor wilt zorgen dat die warmtepomp als er meer stroom voor handen is dat je dan ook die harder kunt laten werken. Want bij mijn weten is bij een warmtepomp het de sturing van de warmtepomp die zegt van ik trek nu 0;75kw ipv 1.5kw om warmte te creëren. En het toestel werd toch aangeprezen als zijnde van kijk als je 0,75kwh met uw zonnepanelen genereert dan trekt die 0,75. Indien die 1kwh genereert dan laat je uw warmtepomp moduleren dat die 1kwh verbruikt. Maar je laat die dan niet zelf beslissen dat als je 0,75kwh genereert dat je uw warmtepomp 1kwh laat trekken. Om nog maar te zwijgen over de problematiek van omgaan met onzekere productie. Bij een weerstand leek mij dat minder problematisch dan bij een warmtepomp die op 1 dag hierdoor 10 keer extra aanspringt in plaats van in 1 ruk door te verwarmen.

Bron : https://www.hln.be/binnenland/kriti...-compensatieregeling-digitale-meter~a0f0d550/

Edit : iemand die kan zeggen wat hier verder staat? Zit zo zo een beetje op mijn honger.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan