Zonnepanelen Topic

Ik snap de redenen uiteraard, het is gewoon echt zonde vanuit maatschappelijk oogpunt
Eigenlijk zouden ze het systeem zoals in het brusselse moeten doen. Firma plaatst op het dak van app zonder kost voor de bewoners, bewoners kunnen gebruik maken van de gratis stroom indien nodig. Alle injectie en subsidie is voor de plaatsende firma. Leef je 's nachts vooral en heb je geen zin in zonne energie, geen probleem, het kost je niks. Verhuis je, dan is het voordeel voor de volgende bewoner.

Bedankt voor de uitleg. De sterkere omvormer is gevraagd omdat de voorgestelde (geloof 3 of 3.5) op het randje was, en omdat we mogelijk toch uitbreiden naar het volledige dak of in de toekomst. Het prijsverschil zou 80 EUR zijn.

Eigenlijk zouden ze het systeem zoals in het brusselse moeten doen. Firma plaatst op het dak van app zonder kost voor de bewoners, bewoners kunnen gebruik maken van de gratis stroom indien nodig. Alle injectie en subsidie is voor de plaatsende firma. Leef je 's nachts vooral en heb je geen zin in zonne energie, geen probleem, het kost je niks. Verhuis je, dan is het voordeel voor de volgende bewoner.
In de praktijk gaat ook enkel het verbruik van de gemeenschap geneutraliseerd worden want das de teller waarop die installatie zal verbonden zijn. Privatief verbruik gaat daar toch geen voordeel van ondervinden?
Enkel het injectietarief voor de gemeenschap dat met verdeelsleutel naar de bewoners terug vloeit (maar in uw voorbeeld ook dat niet?)

In de praktijk gaat ook enkel het verbruik van de gemeenschap geneutraliseerd worden want das de teller waarop die installatie zal verbonden zijn. Privatief verbruik gaat daar toch geen voordeel van ondervinden?
Enkel het injectietarief voor de gemeenschap dat met verdeelsleutel naar de bewoners terug vloeit (maar in uw voorbeeld ook dat niet?)
Bewoners hadden toch gratis energie hoor, dus wss met aparte omvormers per appartement?

Lees net dat dat liedje over en uit is voor nieuwe klanten.

In Vlaanderen kan je daarvoor sinds dit jaar in veel gevallen het systeem van Energiedelen toepassen hé, zo kan de gemeenschappelijk opgewekte energie verdeeld worden over de verschillende private tellers.
Met de invoering van het derde protocol per januari 2023 vallen opnieuw enkele beperkingen weg en wordt het weer wat toegankelijker.

Het blijft natuurlijk wel wat geregel en je moet een overeenkomst vinden tussen alle betrokken bewoners, wat altijd een moeilijk punt zal blijven.

1 niet al te suggerere 70 jarige of een paar verhuurders die geen frank willen investeren en het is om zeep.

Ik sta als verhuurder ook niet te springen om het te regelen. Ik heb 11kwp thuis liggen. Op het app gebouw is plek voor 35kwp en er zijn 12 appartementen, dat is dus een drop in the ocean uit investeringsoogpunt. Ik ga me nu ook niet krom werken en iedereen overtuigen om dat geregeld te krijgen.

Als iemand anders in de VME met een deftig voorstel en offerte komt, wil ik wel 3000-4000 investeren. Maar verder dan wollige ideeen raken we momenteel niet.

Kleine kans, maar wie weet: iemand ervaring met APsystems?

Ik heb tot nu toe enkel nog maar installaties gedaan met een stringomvormer. Maar ik wil nu ergens 2 panelen van 410Wp installeren, en dan is zo'n micro-omvormer van APsystems een ideale oplossing.

Ik sluit dus 2 panelen rechtstreeks aan op de Apsystems DS3 micro-omvormer, en van daaruit naar de kast.
1. Welke AC-kabel gebruik ik voor buiten op het dak te lopen van de kast naar de micro-omvormer? Initieel dacht ik EXVB te gebruiken, maar dat mag binnenshuis wegens brandgevaar. Moet ik speciale UV-bestendige kabel gebruiken?
2. De DS3 heeft volgens mij een ingebouwde afschakeling, dus ik mag een gewone automaat gebruiken zoals bij een stringomvormer? Er moet geen Q relay in in tegenstelling tot Enphase?
3. Welke accessoires moet ik nog bijbestellen? Ik zie bij de leverancier o.a., end cap AC bus, trunk cable, ac female en male connectors..
4. Een monitoringsysteem is optioneel maar niet verplicht? Gezien deze erg kleine set-up denk ik om dit er niet bij te nemen, hoewel het interessant zou zijn om wat extra knowhow op te doen.
5. Aarding: de DS3 micro-omvormer aard ik in de kast met 2.5mm2, en het frame van de panelen met 4mm2?
6. Is er ergens schemaatje met alle stukken in deze schakeling? Wellicht vind ik het antwoord in deze installatievideo:

Laatst bewerkt:
1. Welke AC-kabel gebruik ik voor buiten op het dak te lopen van de kast naar de micro-omvormer? Initieel dacht ik EXVB te gebruiken, maar dat mag binnenshuis wegens brandgevaar. Moet ik speciale UV-bestendige kabel gebruiken?
Een exvb kabel mag wel binnen lopen. Hij mag alleen nergens in bundel lopen met andere kabels omdat hij geen Cca kenmerk heeft. Je moet hem in dat geval over zijn hele traject minstens 2cm verwijderd houden van andere kabels.

Als de kabel niet is afgeschermd moet hij inderdaad uv bestendig zijn. Dat kan ook door hem in uv bestendige buis of flex te steken als de kabel zelf niet uv bestendig is.

Aarding: van uw micro omvormer gewoon met de beschermingsgeleider van uw ac kabel allicht.
Frame is een bijkomende equipotentiaalgeleider dus 2.5 indien mechanisch beschermd, anders minstens 4.

Laatst bewerkt:
Bon, nog een simulatie ontvangen van hoe de zonnepanelen zouden worden gelegd + performantie-indicatie:

Dit lijkt mij er goed uit te zien? Wel 50% overdimensionering en ik meende begrepen te hebben ( van o.a. @Caracalla en @aXl_ ) dat alles boven 30% niet echt optimaal is), maar lijkt mij nu ook niet echt een dealbreker...

En deze firma heeft een zeer goede reputatie, dus ga er wel vanuit dat ze weten wat ze doen.

Greetz

Bon, nog een simulatie ontvangen van hoe de zonnepanelen zouden worden gelegd + performantie-indicatie:

Dit lijkt mij er goed uit te zien? Wel 50% overdimensionering en ik meende begrepen te hebben ( van o.a. @Caracalla en @aXl_ ) dat alles boven 30% niet echt optimaal is), maar lijkt mij nu ook niet echt een dealbreker...

En deze firma heeft een zeer goede reputatie, dus ga er wel vanuit dat ze weten wat ze doen.

Greetz
Er is enerzijds het technisch aspect: wat kan je op de omvormer aansluiten.

Anderzijds is het ook een economisch optimalisatieprobleem. Extra panelen kosten geld maar gaan steeds minder bijdragen tot uw totale opbrengst (en het procentuele rendement van uw investering zakt dus). Dat kan je alleen maar becijferen door simulaties te maken van uw situatie (locatie, oriëntatie, helling ) en omvormer met verschillende aantallen panelen. (En dan dezelfde simulaties met een omvormer van een maatje groter).
Dan kan je zien hoeveel kwh per jaar je zou kunnen bereiken tov welke investering.

Waarom zou je nog over dimensioneren op zo een kleine installatie? Heb je nog last van prosumenten tarief? Anders lekker vragen voor een 8kW omvormer toch? Max uit uw panelen halen en kost misschien een fractie meer nu.

Zie ik iets over het hoofd?

Iemand ervaring met DC koppeling van de zonnepanelen en een batterijsysteem genre victron ? Lijkt me bijzonder interessant
Een beetje.
Ik heb onderstaande powerwall gebouwd met een victron easysolar 2 GX 5kVA als hobbyproject.
Het leuke aan die setup is dat als een volle UPS is.
Grid weg? geen probleem, alles blijft operationeel en je trekt energie uit je panelen en batterijen. Dat moet je niet met bvb Tesla proberen.

Laatst bewerkt:
Zojuist een voorstel ontvangen:

- 20x IBC MonoSol 420 MS10-HC-N (420 Wp) Monofasig
- 1x HUAWEI SUN2000-4.6KTL L1 (5 KVA) Monofasig

Gesch. jaar opbrengt komt op 7400 kWh
Geplaatst 10.400eur incl.

Lijkt me een zeer goede prijs.

Ben alleen aan het twijfelen of ik toch geen 3 fase zou aanvragen hier thuis. Ik rijd sinds een jaar elektrisch en dat laden duurt nu echt pokkelang..
Nieuw voorstel ontvangen (omdat we 3x25A gaan laten aansluiten).

- 20x Trina Solar 415 Glas Glas Mono FB
- 1x Huawei SUN2000- 5KTL-M1 3F

€10.700 geplaatst.
En belangrijk, panelen zijn glas op glas. Heb me laten vertellen dat deze beter zijn?

We gaan dit voorstel dan ook aanvaarden.

Een beetje.
Ik heb onderstaande powerwall gebouwd met een victron easysolar 2 GX 5kVA als hobbyproject.
Het leuke aan die setup is dat als een volle UPS is.
Grid weg? geen probleem, alles blijft operationeel en je trekt energie uit je panelen en batterijen. Dat moet je niet met bvb Tesla of andere solar/battery setups proberen.
Je bedoelt andere solar/batterij setups zoals

Je mag zeker en vast trots zijn op je setup (ik vind het een enorm knappe setup persoonlijk!) maar je moet niet doen alsof je het warm water hebt uitgevonden ;)

Je mag zeker en vast trots zijn op je setup (ik vind het een enorm knappe setup persoonlijk!) maar je moet niet doen alsof je het warm water hebt uitgevonden ;)
Oh dat was zeker niet de bedoeling om die indruk te geven. Ik heb niets uitgevonden he.
Ik heb enkel een grote batterijbank gebouwd en aangesloten op een product dat al volledig afgewerkt is.
Het correct instellen en het de gewenste functionaliteit geven was wel een leuke uitdaging voor me.
Ik ben geen professionele installateur dus alles ging nogal traag maar het is uiteindelijk gelukt zonder de boel in brand te steken. :tongue:

1 niet al te suggerere 70 jarige of een paar verhuurders die geen frank willen investeren en het is om zeep.
Eerlijk gezegd was ik een 70 jarige dan kon je de boom in met die zonnepanelen. ;)
Eer die mens zijn investering terug heeft ligt hij al lang onder de zoden en die wil zijn spaarcenten waarsschijnlijk aan iets spenderen waar hij nu van kan genieten.

Oh dat was zeker niet de bedoeling om die indruk te geven. Ik heb niets uitgevonden he.
Ik heb enkel een grote batterijbank gebouwd en aangesloten op een product dat al volledig afgewerkt is.
Het correct instellen en het de gewenste functionaliteit geven was wel een leuke uitdaging voor me.
Ik ben geen professionele installateur dus alles ging nogal traag maar het is uiteindelijk gelukt zonder de boel in brand te steken. :tongue:
Toch een extra pluim op je hoed voor het antwoord dat je hier geeft op de vreemde steek van @rubenvb.

De meesten zijn al apetrots als ze een omvormer kunnen toevoegen in een app, die man bouwt hier zelf een batterij, dat verdient toch wel een serieus diepe hoofdbuiging i.p.v. “je hebt het niet uitgevonden dus …”

Toch een extra pluim op je hoed voor het antwoord dat je hier geeft op de vreemde steek van @rubenvb.

De meesten zijn al apetrots als ze een omvormer kunnen toevoegen in een app, die man bouwt hier zelf een batterij, dat verdient toch wel een serieus diepe hoofdbuiging i.p.v. “je hebt het niet uitgevonden dus …”
Ruben zijn commentaar ging over de zin 'grid weg' en dat is gewoon zo.
Voor de rest zijn we allemaal akkoord met u hoor

Ruben zijn commentaar ging over de zin 'grid weg' en dat is gewoon zo.
Voor de rest zijn we allemaal akkoord met u hoor
Ik heb het inderdaad niet goed verwoord.
Het is enkel de Tesla powerwall die een grid nodig heeft om te functioneren.
Andere merken hebben omvormers die soms wel en soms geen grid nodig hebben om operationeel te blijven.
Opletten wat je koopt dus. ;)

Terug
Bovenaan