Hoe dat op het dak raakte, dat weet ik niet. Hoe het op de panelen in de tuin raakte wel...
Ha panelen liggen plat op de grond in de tuin?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hoe dat op het dak raakte, dat weet ik niet. Hoe het op de panelen in de tuin raakte wel...
In landscape OW op 15 graden hoek.Ha panelen liggen plat op de grond in de tuin?
Hun watermeter werkt hier anders ook wel.Het enige wat echt bruikbaar is is toch ook maar de p1 meter. Al de rest is niet bruikbaar hier in belgie of niet door hun geproduceerd.
Iemand die zijn licht hierover eens wil laten schijnen?Zie hieronder wat foto's van ons dak en van het type paneel ( met de dimensions erbij, 189 cm lang en 110 cm breed...).
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Volgens één van de firma's waaraan we een offerte hebben gevraagd zouden op ons dak maximaal 2 rijen van 6 panelen passen ( ongeacht of ze in portrait of landscape worden geplaatst) indien we enkel boven de dakkappellen panelen zouden willen.
Onze voorgevel is 12,90 meter breed, maar pak dat het dak zelf iets minder breed is (al zal het niet veel minder zijn).
Ik heb nu eens de lengte en breedte van een dakpan gemeten en ik kom op +- 33 cm lengte (+- 102 cm voor 3 pannen) en 20 cm breedte ... Dit waren de pannen net boven de dakgoot,maar ik vermoed dat die toch niet plots veel korter worden (of dichter op elkaar gelegd) hoe hoger dat je gaat?
Ik tel 12 "bruikbare" rijen pannen boven de dakkapellen... Dus ongeveer 3,84 m.
2*9 in portrait lijkt mij dan inderdaad wat nipt.., maar 3*6 panelen (+- 330 cm nodig) in landscape moet toch lukken? Of heb je echt zo veel marge nodig?
Als ik bekijk in de calculator van Esdec (fabrikant montagemateriaal) dan rekenen die 30cm van de dakranden als "no go zone" vanwege windbelasting.Zie hieronder wat foto's van ons dak en van het type paneel ( met de dimensions erbij, 189 cm lang en 110 cm breed...).
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Volgens één van de firma's waaraan we een offerte hebben gevraagd zouden op ons dak maximaal 2 rijen van 6 panelen passen ( ongeacht of ze in portrait of landscape worden geplaatst) indien we enkel boven de dakkappellen panelen zouden willen.
Onze voorgevel is 12,90 meter breed, maar pak dat het dak zelf iets minder breed is (al zal het niet veel minder zijn).
Ik heb nu eens de lengte en breedte van een dakpan gemeten en ik kom op +- 33 cm lengte (+- 102 cm voor 3 pannen) en 20 cm breedte ... Dit waren de pannen net boven de dakgoot,maar ik vermoed dat die toch niet plots veel korter worden (of dichter op elkaar gelegd) hoe hoger dat je gaat?
Ik tel 12 "bruikbare" rijen pannen boven de dakkapellen... Dus ongeveer 3,84 m.
2*9 in portrait lijkt mij dan inderdaad wat nipt.., maar 3*6 panelen (+- 330 cm nodig) in landscape moet toch lukken? Of heb je echt zo veel marge nodig?
Super, dikke merci om het eens te willen bekijken!Als ik bekijk in de calculator van Esdec (fabrikant montagemateriaal) dan rekenen die 30cm van de dakranden als "no go zone" vanwege windbelasting.
Echter, als ik uw dak ingeef (12.9m breed, 30cm afstand houdend van de nok en de zij-randen en er van uit gaand dat je inderdaad 3.84m vrije ruimte hebt boven je dakkapellen) dan passen daar inderdaad 3 x 6 rijen panelen in landscape op.
In portrait heb je te weinig ruimte voor twee rijen.
Thanks!3 * 6 gaat zeker lukken in landscape
Zijn daar ook optimizers bij per paneel?Zojuist een voorstel ontvangen:
- 20x IBC MonoSol 420 MS10-HC-N (420 Wp) Monofasig
- 1x HUAWEI SUN2000-4.6KTL L1 (5 KVA) Monofasig
Gesch. jaar opbrengt komt op 7400 kWh
Geplaatst 10.400eur incl.
Lijkt me een zeer goede prijs.
Ben alleen aan het twijfelen of ik toch geen 3 fase zou aanvragen hier thuis. Ik rijd sinds een jaar elektrisch en dat laden duurt nu echt pokkelang..
Nee, maar was ook niet nodig -> Geen schaduw en ideale ligging dak.Zijn daar ook optimizers bij per paneel?
Zou het geen mensendrol kunnen zijn?Bij mij lag er een dikke kak op de panelen. Een Vos of hert of zo... ik zal maar een lange stok met borstel aanschaffen
Even polsen bij de vrouw des huizeZou het geen mensendrol kunnen zijn?
Zijn de optimizers en de betere omvormer die extra +- 1300 € waard?Appels en peren hé.
Het eerste is zowat het goedkoopste omvormermerk wat bestaat.
Het tweede is SolarEdge wat het absolute topsegment is.