Zonnepanelen Topic

Zie hieronder wat foto's van ons dak en van het type paneel ( met de dimensions erbij, 189 cm lang en 110 cm breed...).

Volgens één van de firma's waaraan we een offerte hebben gevraagd zouden op ons dak maximaal 2 rijen van 6 panelen passen ( ongeacht of ze in portrait of landscape worden geplaatst) indien we enkel boven de dakkappellen panelen zouden willen.
Onze voorgevel is 12,90 meter breed, maar pak dat het dak zelf iets minder breed is (al zal het niet veel minder zijn).

Ik heb nu eens de lengte en breedte van een dakpan gemeten en ik kom op +- 33 cm lengte (+- 102 cm voor 3 pannen) en 20 cm breedte ... Dit waren de pannen net boven de dakgoot,maar ik vermoed dat die toch niet plots veel korter worden (of dichter op elkaar gelegd) hoe hoger dat je gaat?
Ik tel 12 "bruikbare" rijen pannen boven de dakkapellen... Dus ongeveer 3,84 m.

2*9 in portrait lijkt mij dan inderdaad wat nipt.., maar 3*6 panelen (+- 330 cm nodig) in landscape moet toch lukken? Of heb je echt zo veel marge nodig?

Laatst bewerkt:
Zie hieronder wat foto's van ons dak en van het type paneel ( met de dimensions erbij, 189 cm lang en 110 cm breed...).

Volgens één van de firma's waaraan we een offerte hebben gevraagd zouden op ons dak maximaal 2 rijen van 6 panelen passen ( ongeacht of ze in portrait of landscape worden geplaatst) indien we enkel boven de dakkappellen panelen zouden willen.
Onze voorgevel is 12,90 meter breed, maar pak dat het dak zelf iets minder breed is (al zal het niet veel minder zijn).

Ik heb nu eens de lengte en breedte van een dakpan gemeten en ik kom op +- 33 cm lengte (+- 102 cm voor 3 pannen) en 20 cm breedte ... Dit waren de pannen net boven de dakgoot,maar ik vermoed dat die toch niet plots veel korter worden (of dichter op elkaar gelegd) hoe hoger dat je gaat?

2*9 in portrait lijkt mij dan inderdaad wat nipt.., maar 3*6 panelen (+- 330 cm nodig) in landscape moet toch lukken? Of heb je echt zo veel marge nodig?
Iemand die zijn licht hierover eens wil laten schijnen?

Als ik bekijk in de calculator van Esdec (fabrikant montagemateriaal) dan rekenen die 30cm van de dakranden als "no go zone" vanwege windbelasting.
Echter, als ik uw dak ingeef (12.9m breed, 30cm afstand houdend van de nok en de zij-randen en er van uit gaand dat je inderdaad 3.84m vrije ruimte hebt boven je dakkapellen) dan passen daar inderdaad 3 x 6 rijen panelen in landscape op.
In portrait heb je te weinig ruimte voor twee rijen.

Als ik bekijk in de calculator van Esdec (fabrikant montagemateriaal) dan rekenen die 30cm van de dakranden als "no go zone" vanwege windbelasting.
Echter, als ik uw dak ingeef (12.9m breed, 30cm afstand houdend van de nok en de zij-randen en er van uit gaand dat je inderdaad 3.84m vrije ruimte hebt boven je dakkapellen) dan passen daar inderdaad 3 x 6 rijen panelen in landscape op.
In portrait heb je te weinig ruimte voor twee rijen.
Super, dikke merci om het eens te willen bekijken!

Zojuist een voorstel ontvangen:

- 20x IBC MonoSol 420 MS10-HC-N (420 Wp) Monofasig
- 1x HUAWEI SUN2000-4.6KTL L1 (5 KVA) Monofasig

Gesch. jaar opbrengt komt op 7400 kWh
Geplaatst 10.400eur incl.

Lijkt me een zeer goede prijs.

Ben alleen aan het twijfelen of ik toch geen 3 fase zou aanvragen hier thuis. Ik rijd sinds een jaar elektrisch en dat laden duurt nu echt pokkelang..

Zojuist een voorstel ontvangen:

- 20x IBC MonoSol 420 MS10-HC-N (420 Wp) Monofasig
- 1x HUAWEI SUN2000-4.6KTL L1 (5 KVA) Monofasig

Gesch. jaar opbrengt komt op 7400 kWh
Geplaatst 10.400eur incl.

Lijkt me een zeer goede prijs.

Ben alleen aan het twijfelen of ik toch geen 3 fase zou aanvragen hier thuis. Ik rijd sinds een jaar elektrisch en dat laden duurt nu echt pokkelang..
Zijn daar ook optimizers bij per paneel?

Na de bevestiging dat er toch 3*6 panelen op ons dak zouden passen, twijfel ik nu tussen 2 offertes.
Firma 2 heeft - op basis van de google reviews- toch een wat betere reputiatie. Bovendien werkt firma 2 met zelfstandige verkopers, wat mij toch iets minder vertrouwen inboezemt.
Het belangrijkste verschil lijkt mij dat de ene offerte met optimizers is, de andere zonder. Ik weet niet of optimizers in ons geval veel toegevoegde waarde gaan hebben, vermits er weinig tot geen schaduw op ons dak valt ( geen huis aan de overkant).

Het valt op dat op beide offertes slechts 1 omvormer hebben met slechts 5000kva. Op basis van de uitleg die ik hier al heb gekregen, is dit een serieuze overdimensionering (8600 kwp vermogen tov 5000kva voor de omvormer). Ik heb alvast aan firma 1 gevraagd of 2 omvormers van 3kva niet beter zouden zijn.

Voor welke offerte zouden jullie gaan?

Firma 1

Firma 2

Terug
Bovenaan