Zonnepanelen Topic

Op zich zal dat op het rendement ofzo geen nadeel hebben hoor.
Raar, de foto's zijn precies verdwenen.

Het is dan toch een lichte troost dat we toch de volle opbrengst hebben. Zal het de volgende dagen in het oog houden. Ik ben van mening dat de panelen hersteld/vervangen moeten worden. Als ik een nieuwe auto koop en die werkt/rijdt perfect, maar er staan matte plekken of strepen op, wil ik ook dat dit hersteld wordt of dat ik een nieuwe wagen krijg. Ook hebben ze het erger gemaakt in een poging om de strepen te verwijderen, want nu heb ik grote matte plekken op de panelen die nog harder opvallen dan de strepen (die er ook nog steeds opstaan). Ik betaal voor splinternieuwe panelen en verwacht dus ook splinternieuwe (en dus niet beschadigde) panelen.

De installateur doet er moeilijk over. Deze had eerst beloofd om het op te lossen, maar nu beweert deze plotseling dat hij dit niet gezegd heeft, terwijl ik het letterlijk op email heb... Zijn verhaal is dat aangezien er geen verminderde opbrengst zal zijn en de plekken na jaren zullen verdwijnen door de zure regen, er geen vervanging nodig is. Sorry, maar ik ga geen jaren lelijke panelen op mijn dak laten liggen in de hoop dat de plekken zullen verdwijnen door de zure regen. Als ze na die jaren dan toch niet verdwenen zijn, heb je natuurlijk ook niets meer te zeggen.

Klopt, en dat vond ik net heel spijtig en verkeerd aan de Pano-reportage: er is eigenlijk nergens deftig uitgelegd waarom de TDT niet houdbaar was en waarom dergelijk gedrag niet werkt.

Dat de politiek het hele dossier verkeerd aangepakt heeft kan niemand ontkennen. Dat er valse beloftes zijn gemaakt, dat klopt. Maar schets aub ook even waarom er is gebeurd wat er is gebeurd en informeer de mensen, in plaats van een eenzijdig verhaal te brengen en iedereen nog wat op te fokken.
Dat is toch iets wat vaker voorkomt in reportages van pano.
Ik zie hen vaker eenzijdige informatie brengen die enkel maar als doelt heeft de menigte op te zwepen. En dat is jammer inderdaad.

Dat is toch iets wat vaker voorkomt in reportages van pano.
Ik zie hen vaker eenzijdige informatie brengen die enkel maar als doelt heeft de menigte op te zwepen. En dat is jammer inderdaad.

Ik vond het zeker ook geen topreportage.
Zelfs de berekening van de energiekost, daarin vergeten ze dan distributiekost te verrekenen en dergelijke.

AHAHAHAHAHAHAHAHHAHAAAAA :rofl:

7BXy90X.jpg

Is er eigenlijk al bekend wanneer alles in het staatsblad komt en de terugdraaiende teller vervalt ?

Vanaf vandaag is het gedaan met terugdraaien voor de digitale meters!

Dit staat er ook nog op de site van de vreg.

Als u geen terugleveringscontract afsluit, dan wordt de elektriciteit die u op het net zet toegewezen aan uw distributienetbeheerder. U ontvangt in dat geval geen vergoeding.
En dit:

Uw leverancier is verplicht om op uw vraag een terugleveringscontract aan te bieden maar kan vrij bepalen aan welke prijs hij de elektriciteit die u op het net zet wil opkopen. Een terugleververgoeding van € 0/kWh is hierbij niet uitgesloten.

“Eventuele overschotten verdwijnen, want de digitale tellers worden op nul gezet.”
Dat in combinatie met je moet een teruglevercontract afsluiten.
We worden genaaid met andere woorden.

Morgen toch maar eens luisteren om ons contract te herzien.

Indien er hier nog mensen zijn die een teruglevercontract aanvragen, ben ik altijd geïnteresseerd in de 'opbrengsten'. IK heb zonet mijn leverancier gevraagd me een voorstel te doen (Eneco)

Indien er hier nog mensen zijn die een teruglevercontract aanvragen, ben ik altijd geïnteresseerd in de 'opbrengsten'. IK heb zonet mijn leverancier gevraagd me een voorstel te doen (Eneco)
Voor Lampiris vindt ge dat gewoon online. Ze geven 1 injectietarief voor alle types contracten (en zou automatisch toegepast worden, geen extra contract te ondertekenen. Tenzij ge expliciet aan 0 euro aan fluvius wilt leveren).
https://www.lampiris.be/nl/producten-en-diensten/elektriciteit-en-aardgas/prijs (onderaan de pagina)

Voor Lampiris vindt ge dat gewoon online. Ze geven 1 injectietarief voor alle types contracten (en zou automatisch toegepast worden, geen extra contract te ondertekenen. Tenzij ge expliciet aan 0 euro aan fluvius wilt leveren).
https://www.lampiris.be/nl/producten-en-diensten/elektriciteit-en-aardgas/prijs (onderaan de pagina)
Ik heb ondertussen de V-test uitgevoerd van de VREG. Het injectietarief is dus echt wel een element om in rekening te brengen, zeker wanneer je redelijk wat injecteert. Ik injecteer 4.5-5 MWh per jaar...
't zal hier Bolt worden ;-)

Ik heb ondertussen de V-test uitgevoerd van de VREG. Het injectietarief is dus echt wel een element om in rekening te brengen, zeker wanneer je redelijk wat injecteert. Ik injecteer 4.5-5 MWh per jaar...
't zal hier Bolt worden ;-)
Omdat je er in het algemeen sterk op vooruit gaat neem ik aan?
Enkel omwille van de injectieprijs switchen lijkt me straf. Of is het verschil zo enorm?

Omdat je er in het algemeen sterk op vooruit gaat neem ik aan?
Enkel omwille van de injectieprijs switchen lijkt me straf. Of is het verschil zo enorm?
Er zijn heel wat contracten waar je geen injectietarief bij krijgt.
En de tarieven gaan van 0.02-0.05 EUR per kWh

De prijs per kWh is bijna vergelijkbaar met voorheen. Maar ik verlies dus wel de virtueel terugdraaiende teller.

Nog eens terugkomen.

- Met de terugdraaiende teller zou ik eigenlijk 0 EUR betalen voor mijn elektriciteit en een netvergoeding van 612 EUR + 25 EUR abonnementskosten
- Nu zou ik (rekening houdende met het injectietarief) aan 1020-1050 EUR per jaar uitkomen voor mijn verbruik, maar geen netvergoeding meer betalen. 400 EUR per jaar duurder dus. Maar ik ontvang ook 3150 EUR compensatie van de overheid.

Dat valt dus allemaal best wel mee.

Nog eens terugkomen.

- Met de terugdraaiende teller zou ik eigenlijk 0 EUR betalen voor mijn elektriciteit en een netvergoeding van 612 EUR + 25 EUR abonnementskosten
- Nu zou ik (rekening houdende met het injectietarief) aan 1020-1050 EUR per jaar uitkomen voor mijn verbruik, maar geen netvergoeding meer betalen. 400 EUR per jaar duurder dus. Maar ik ontvang ook 3150 EUR compensatie van de overheid.

Dat valt dus allemaal best wel mee.
Alsje dan u berekening maakt van per jaar 400 euro duurder. Dus u premie delen door die 400 per jaar meer en vanaf volgend jaar mss nog meer door capaciteitstarief is dus 3150:400=7,8 jaar enje bent u compensatie kwijt. Dus compensatie is maar een oplap middel om eigenaars te sussen maar je moet dan maar eens berekening met u meerkost per jaar aan energie wanneer je die compensatie kwijt bent. De compensatie is eigenlijk bedoeld om 5% rendement te geven maar dat verhaaltje klopt niet.

Alsje dan u berekening maakt van per jaar 400 euro duurder. Dus u premie delen door die 400 per jaar meer en vanaf volgend jaar mss nog meer door capaciteitstarief is dus 3150:400=7,8 jaar enje bent u compensatie kwijt. Dus compensatie is maar een oplap middel om eigenaars te sussen maar je moet dan maar eens berekening met u meerkost per jaar aan energie wanneer je die compensatie kwijt bent. De compensatie is eigenlijk bedoeld om 5% rendement te geven maar dat verhaaltje klopt niet.
Dat capaciteitstarief heeft er niets mee te maken, dat zou je ook betalen met een terugdraaiende teller
En het voordeel van de terugdraaiende teller was ook iets eindig. Bovendien is 3150 EUR nu meer waard dan 400 EUR over 8 jaar...
En zoals al eerder gezegd, het blijft een rendabele investering. Ik zal mijn zonnepanelen over een periode van 6-8 jaar terug verdienen
Netto hebben die panelen met 5500 EUR gekost hebben met de premie, en ik zal een 800-900 EUR per jaar besparen op mijn rekening

Terug
Bovenaan