Zonnepanelen Topic

Op zich heeft er niemand last van. Het is als doe het zelver, zonder affiniteit in de sector en eigenlijk zonder echte hands-on ervaring moeilijk om dergelijke werken van de eerste keer op het niveau professioneel uit te voeren. Als je dagelijks hands-on werk doet ga je bepaalde dingen anders aanpakken, maar vanaf nul iets opbouwen, zonder enige praktische ervaring is niet eenvoudig. Een stiel leer je niet op school, maar door veel te doen en te leren uit de fouten die je vroege maakte.

Define professional?

1) Het zijn dezelfde kwh als een andere installateur en het staat vanachter in de tuin achter de hoek in een weide.

2) Het moet niet permanent zijn, geen permanente installaties of kotjes wegens weide.

3) Het is door de keuring geraakt.

Ik zie niet in waarom er 1 euro meer gespendeerd zou worden die 0,0 opbrengt.

Eerst was het een waslijst van a b c d is niet in orde voor de keuring, nu is het subjectief "het ziet"... 😑

Nu ik teruglees heb je inderdaad wel veel tegenwind gekregen van enkelen hier.

Hoe definieer je professioneel hé. Stel nu dat ik iemand had betaald om die installatie te plaatsen en dat is het resultaat dan zou ik niet tevreden zijn omdat het slordig oogt en ik vragen heb bij de materiaalkeuze en montage. Concreet voorbeeld. Als ik dat bij mij aan de bosrand zou plaatsen zit er binnen de twaalf maanden een marter door minstens één van die kabels.

Maar ik ben ook iemand die geen kaderke aan de muur wil hangen zonder een laserpas te gebruiken.

Volgens mij speelt dat bij jouw allemaal geen rol. Het gaat zuiver over investering en opbrengst. Wel, dan zit je hier wel snor. Het minimum is gehaald en je installatie is gekeurd. Dus vanuit uw opzicht is het een verdiend succes :)

Ik lees dat fluvius 5 maanden achter staat met het verwerken van de aanmeldingen, maar je moet wel binnen de 3 maand na aanmelden een digitale meter hebben?

Keuring as it is geweest vandaag. Is gewoon gepasseerd met 0 opmerkingen. Sorry, not sorry. Ik kan er niet aan doen dat mensen 3000 euro betalen voor zaken die niet nodig zijn 🙆‍♀️

Bedankt voor je positieve feedback. Iedereen tevreden : keurder kent zijn stiel blijkbaar niet en is klaar in de helft vd tijd. Klant is tevreden want de papieren zijn in orde.

Nu ik teruglees heb je inderdaad wel veel tegenwind gekregen van enkelen hier.

Hoe definieer je professioneel hé. Stel nu dat ik iemand had betaald om die installatie te plaatsen en dat is het resultaat dan zou ik niet tevreden zijn omdat het slordig oogt en ik vragen heb bij de materiaalkeuze en montage. Concreet voorbeeld. Als ik dat bij mij aan de bosrand zou plaatsen zit er binnen de twaalf maanden een marter door minstens één van die kabels.

Maar ik ben ook iemand die geen kaderke aan de muur wil hangen zonder een laserpas te gebruiken.

Volgens mij speelt dat bij jouw allemaal geen rol. Het gaat zuiver over investering en opbrengst. Wel, dan zit je hier wel snor. Het minimum is gehaald en je installatie is gekeurd. Dus vanuit uw opzicht is het een verdiend succes :)
Als je zelf continue installateurs als dieven en zakkenvullers afschildert moet je ook niet komen wenen als je zelf dan eens wat kritiek krijgt he.

Ik verdenk mijn digitale meter van teveel verbruik /injectie aan te rekenen. Maandag zou ik volgens fluvius 25kw geïnjecteerd hebben terwijl mijn omvormer maar 17 kw opgewekt heeft. En nu ik alles nog eens nakijk is mijn verbruik ook zwaar gestegen sinds ik mijn nieuwe digitale meter heb. Iemand die mij een goede 3 fasige kwh meter kan aanraden zodat ik dit eens kan controleren. Of hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Ik verdenk mijn digitale meter van teveel verbruik /injectie aan te rekenen. Maandag zou ik volgens fluvius 25kw geïnjecteerd hebben terwijl mijn omvormer maar 17 kw opgewekt heeft. En nu ik alles nog eens nakijk is mijn verbruik ook zwaar gestegen sinds ik mijn nieuwe digitale meter heb. Iemand die mij een goede 3 fasige kwh meter kan aanraden zodat ik dit eens kan controleren. Of hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Ik heb verschillende SDM630's hangen. Zeer tevreden van en uitleesbaar via Modbus

Ik lees dat fluvius 5 maanden achter staat met het verwerken van de aanmeldingen, maar je moet wel binnen de 3 maand na aanmelden een digitale meter hebben?

Dat klopt toch niet van die digitale meter hopelijk??
Ik dacht gewoon dat je binnen 3 maanden NA de keuring de pv moest aangemeld hebben?

Bedankt voor je positieve feedback. Iedereen tevreden : keurder kent zijn stiel blijkbaar niet en is klaar in de helft vd tijd. Klant is tevreden want de papieren zijn in orde.

OK dan :woohoo:

Een autostrade vol met spookrijders, weird.

Als je zelf continue installateurs als dieven en zakkenvullers afschildert moet je ook niet komen wenen als je zelf dan eens wat kritiek krijgt he.

3000 euro installatie kost voor wat je op 8h zelf kunt doen. Ja, dat noem ik nog altijd dieven en zakkenvullers. Dat iemand een week kan bezig zijn met allerlei onnodige tierlantijntjes kan best zijn, maar daarom betaal ik er nog niet voor.

Kan mij iemand zeggen waarom een installateur op een plat carportdak die panelen ook plat, maar dan echt plat zou leggen? Het gaat dus echt over een carportdak met bijna geen helling. Die panelen liggen lijk evenwijdig met de grond. 12 panelen met batterij van 5KWH, 13000 euro ( heb offerte paar weken terug gezien). Ik zou ze dan toch een graad of 30 helling geven?

Laatst bewerkt:
Iemand die goede tips heeft voor een leek die zonnepanelen wil leggen? Een goede firma die langskomt en dat gewoon deftig doet en afwerkt? Regio Vlaams-Brabant.

Kan mij iemand zeggen waarom een installateur op een plat carportdak die panelen ook plat, maar dan echt plat zou leggen? Het gaat dus echt over een carportdak met bijna geen helling. Die panelen liggen lijk evenwijdig met de grond.
Lijkt mij een slecht idee (komende van iemand die zijn panelen tegen zijn schutting gemonteerd heeft, zuidgericht :thumb:) want zo kan de regen het vuil nooit afwassen. Alle vuil en droogresten zullen een dunne film vormen en het rendement negatief beïnvloeden.

12 panelen met batterij van 5KWH, 13000 euro ( heb offerte paar weken terug gezien). Ik zou ze dan toch een graad of 30 helling geven?
Ik zie niet alle details maar dat is toch waanzinnig veel geld voor 12 panelen en een kleine batterij van 5 kWh?
Koop ze zelf op de groothandel en zwier ze zelf je dak op als je kan.
Zeker op een plat dak is het een pak gemakkelijker om panelen te installeren.
Voor 5 a 6k heb je ze zelf opgesteld en het is niet zo moeilijk eigenlijk. Google wat rond en lees je handleiding eens goed. (soit, dat is wat ik gedaan heb.)

Lijkt mij een slecht idee (komende van iemand die zijn panelen tegen zijn schutting gemonteerd heeft, zuidgericht :thumb:) want zo kan de regen het vuil nooit afwassen. Alle vuil en droogresten zullen een dunne film vormen en het rendement negatief beïnvloeden.

Ik zie niet alle details maar dat is toch waanzinnig veel geld voor 12 panelen en een kleine batterij van 5 kWh?
Koop ze zelf op de groothandel en zwier ze zelf je dak op als je kan.
Zeker op een plat dak is het een pak gemakkelijker om panelen te installeren.
Voor 5 a 6k heb je ze zelf opgesteld en het is niet zo moeilijk eigenlijk. Google wat rond en lees je handleiding eens goed. (soit, dat is wat ik gedaan heb.)
Wel dit gaat over de installatie bij mijn buurman, geplaatst door een installateur uit het binnenland. Ik vond het al zo vreemd dat ik na 2 dagen geen enkel paneel zag liggen op zijn dak, nu zag ik uit mijn velux dat die panelen gewoon plat liggen. Lettende op de offerte vond ik dat vrij stevig voor deze toch wel vreemde opstelling. Het is het eerste plat dak waar ik dit zo zie,, doorgaans geven ze toch 20- 30 graden helling.

Mijn eigen installatie heb ik al lang gedaan gedaan en is ondertussen ook gekeurd hoor. Die liggen op een pannendak...

Hier nog mensen met een HUAWEI omvormer? Ik heb mij WiFi netwerk gewijzigd en nu is hij, logischerwijs, verbinding verloren met het netwerk. Echter zie ik zelf nergens de mogelijkheid om dit zelf terug te fixen?

Wel dit gaat over de installatie bij mijn buurman, geplaatst door een installateur uit het binnenland. Ik vond het al zo vreemd dat ik na 2 dagen geen enkel paneel zag liggen op zijn dak, nu zag ik uit mijn velux dat die panelen gewoon plat liggen. Lettende op de offerte vond ik dat vrij stevig voor deze toch wel vreemde opstelling. Het is het eerste plat dak waar ik dit zo zie,, doorgaans geven ze toch 20- 30 graden helling.

Mijn eigen installatie heb ik al lang gedaan gedaan en is ondertussen ook gekeurd hoor. Die liggen op een pannendak...

Reden is veelal in deze volgorde: uitzicht / meer dakoppervlak om te benutten / windbelasting.

Gaat perfect werken hoor, maar je moet inderdaad meer reinigen.

mijne nachtteller van mijn analoge meter is kapot.
Deed er vandaag melding van en madammeke aan de telefoon zei:
och ja meneer, vanaf 1 januari gaat nachttarief er toch uit

:lol:

toen ik zei dat dat het enkel nettarieven betrof maar dat luminus mij een dag en nachttarief blijft aanbieden aan verminderde kwh prijs hoorde ze het in keulen donderen..

Denk dat ik onmiddelijk voor digitale meter ga gaan. Ga volgend jaar toch nog zonnepanelen bijleggen op het bijgebouw en ga van de injectiebedragen profiteren. En dan meteen mijn 1400 euro schadevergoeding van de vlaamse overheid claimen.

Ben aan het twijfelen om nog enkele panelen bij te plaatsen achteraan het tuinhuis. 6st van +400w met aparte omvormer.
Wat is nu de beste setup?
- Omvormer in tuinhuis en met stroomkabel naar de kast in huis.
- Omvormer in huis naast de kast, DC kabels van tuinhuis naar huis.

afstand kast tuinhuis +-45m

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan