Zonnepanelen Topic

Offerte:

12 x Hyuandai tier 1 430W PVP = 5160Wp / 25 jaar garantie op product en opbrengst 85%
Jaarlijks verbruik 4991 kWh
Omvormer SAJ 5kW 3-fasig / 10 jaar garantie

5804€ ex; BTW

Wat denken jullie? Beste offerte tot nu toe ontvangen.
Scherpe prijs, heel veel marge gaan ze hier niet op hebben ...

Belangrijkste is dat het visueel goed is. Een dak is zelden pas 😁

Visueel is er niks op aan te merken. Het is wel eens leuk om te doen, misschien doe ik toch nog de rescert opleiding pv panelen bij, wie weet. Het was echter verschrikkelijk lang wachten op materiaal en bij sommige leveranciers kon ik zelf geen klant meer worden.

Ik heb ons dagelijks gemiddeld verbruik gecheckt, wij verbruiken 4kwh per dag. Is het nog waard om zonnepanelen te plaatsen?

Wij koken echter, wassen en verwarmen nog met gas.

Dat is wel heel weinig van verbruik.

met een 15-tal panelen kan je 7-8 maanden per jaar dan wel 15 a 20 Kwh op het net steken zou ik denken, waar je een vergoeding voor krijgt.

of het allemaal rendabel is weet ik niet haha.

Met die redenering:

Hier ook een offerte ontvangen voor 25 kwp zonnepaneelinstallatie met O/W/(z) opstelling op een solar edge 3 fase s10k omvormer. Dus exact 200% overdimensionering. Dat was mijn doelstelling. Verbruik is slecht 5000 kwh per jaar. Kan wel stijgen naar 7500 à 10.000 kwh in de komende 5 jaar.

De installateur adviseert mij nu een s17k omvormer omdat er veel verlies is op jaarbasis, namelijk 1700-2000 kwh. De meerkost voor de sterkere omvormer, aanpassing driefase en wegvallen premie zou volgens installateur snel terugverdient worden door 1700-2000 kWh extra op jaarbasis. Maar dit is met de huidige injectietarieven gerekend.

Klopt het dat de meerkost beperkt is? Ik dacht dat er injectiemeter en andere meerkosten zouden bijkomen met omvormer die groter is dan 10k ? En ben je dan nog even flexibel bij keuze energiecontracten?

Injectie tegenwoordig 50c/kwh. Je verdient je panelen wel heel snel terug...
Weet ik zo niet. Ik heb een injectie van een 230kwh vorig jaar, terwijl mijn afname toen 150kwh was, dit jaar zit ik daar(de injectie) nu al over met een week te gaan. Dat is uiteindelijk maar 150€ of zo.
Op het gebied van verbruik zit ik tot op heden aan iets van een 55kwh. Grotendeels door geen verwarming op te zetten maar belangrijker omdat ik vorig jaar in november (black friday) mijn diepvriezer en frigo heb vervangen... terwijl daarvoor daar nog 2 gewone toestellen draaiden.

Eigen verbruik heb ik voorlopig buiten beschouwing gelaten... heb daar geen makkelijke opvolgtool voor...

Weet ik zo niet. Ik heb een injectie van een 230kwh vorig jaar, terwijl mijn afname toen 150kwh was, dit jaar zit ik daar(de injectie) nu al over met een week te gaan. Dat is uiteindelijk maar 150€ of zo.
Op het gebied van verbruik zit ik tot op heden aan iets van een 55kwh. Grotendeels door geen verwarming op te zetten maar belangrijker omdat ik vorig jaar in november (black friday) mijn diepvriezer en frigo heb vervangen... terwijl daarvoor daar nog 2 gewone toestellen draaiden.

Eigen verbruik heb ik voorlopig buiten beschouwing gelaten... heb daar geen makkelijke opvolgtool voor...
Is dat voor oktober of november ? Toch niet voor een heel jaar?

Wij hebben 2500 verbruik en een installatie van 10k euro voor ~8-9000 kwh productie. Injectie is 7000-8000. Anything above 10-15 cent injectie is flappentapper.

Benieuwd naar overwinsten modaliteiten....

Is dat voor oktober of november ? Toch niet voor een heel jaar?

Wij hebben 2500 verbruik en een installatie van 10k euro voor ~8-9000 kwh productie. Injectie is 7000-8000. Anything above 10-15 cent injectie is flappentapper.

Benieuwd naar overwinsten modaliteiten....
Oktober, aangezien die 0.5kwh injectietarief enkel voor oktober is.

In november vorig jaar had ik : 60kwh injectie
In December vorig jaar had ik : 15 kwh injectie
In januari van dit jaar had ik : 40 kwh injectie
In februari ... : 150kwh

Dus dat flappentappen is tot dan redelijk beperkt.

Wat in het niets valt in vergelijking met mijn injectie in maart (+/- 450kwh/maand), april maar zeer zeker met mei, juni, juli en augustus. Waar ik de 730kwh aantik.
Maar dit jaar was het injectietarief hier tussen de 15 en de 25 cent. Waardoor dat leuk was... maar nog zeker geen 50 cent die het nu was. En ik kan ook niet voorspellen wat het in de toekomst gaat worden.

Dat het wel ok opbrengt, dat is geweten. Al verwacht ik wel dat voor komende maand de prijs gaat zakken aangezien de prijs op de gasmarkt en de elektriciteitsmarkt ook wat aan het zakken is gegaan. En zoals al gezegd, uw injectietarief varieert maandelijks (en gelukkig nog niet dagelijks...)

Oktober, aangezien die 0.5kwh injectietarief enkel voor oktober is.

In november vorig jaar had ik : 60kwh injectie
In December vorig jaar had ik : 15 kwh injectie
In januari van dit jaar had ik : 40 kwh injectie
In februari ... : 150kwh

Dus dat flappentappen is tot dan redelijk beperkt.

Wat in het niets valt in vergelijking met mijn injectie in maart (+/- 450kwh/maand), april maar zeer zeker met mei, juni, juli en augustus. Waar ik de 730kwh aantik.
Maar dit jaar was het injectietarief hier tussen de 15 en de 25 cent. Waardoor dat leuk was... maar nog zeker geen 50 cent die het nu was. En ik kan ook niet voorspellen wat het in de toekomst gaat worden.

Dat het wel ok opbrengt, dat is geweten. Al verwacht ik wel dat voor komende maand de prijs gaat zakken aangezien de prijs op de gasmarkt en de elektriciteitsmarkt ook wat aan het zakken is gegaan. En zoals al gezegd, uw injectietarief varieert maandelijks (en gelukkig nog niet dagelijks...)

Fair enough, maar een grote installatie is ~ 1 euro per jaarlijkse kwh. 10c, 15c, 20c, 50c. Allemaal rendementen waar ik voor teken.

Allé volgende week komen ze hier voor de keuring.

Waar moeten die allemaal zijn eigenlijk? Moet ik hier heel mijn kot opruimen? :rofl:

Gaan die op het dak? of volgen die het verloop van de kabels?
Of is dat enkel maar bij de omvormer te doen.

Hier komen ze morgen.ik maak enkel de trap onder de kelder wat leeg aan de eleckast en omvormer.

Enigge wat ik niet weet is of de aarding die er ligt bij mij goed is"qua ohmwaarde ofzoiets" omdat de installateur geen meter bijhad.

Leggen die installatiefirma's die dc kabels in een buis? Ik zou ze om proper te werken in een buis steken, zelf al is het op zolder.

Nog een mc4 tang besteld om de connectoren te krimpen.

In de datafiche staat dat ik rondom rond de omvormer 30 cm ruimte moet hebben, 20 zal ook wel goed zijn zeker, niet voldoende plaats. De omvormer is 4200 watt en 19A max stroom, dus automaatje van 20 gestoken. Vandaag eens bellen voor afspraak keuring, hopelijk pas in december, dan kan de teller nog wat terugdraaien.

Vraagje voor de arei-kenners? @Caracalla

Tèrre je beide rails? Uiteindelijk verbinden de panelen zelf toch beide rails? Ik ging gewoon 1 rail tèrren.

Hier komen ze in februari. Mijn huidige prijzen (Optifix) zijn 29c/kWh verbruik en 16c/kWh injectie, ik heb echt nog geen zocht op mijn toekomstige uitgaven en inkomsten aan elektriciteit.

Verbruik: 4000kWh
4920Wp volledig op Z zonder schaduw.

Engie Easy geeft toch mooie tarieven voor injectie.
Ik merk wel dat de enige vast tarief een ongelofelijk laag tarief geeft in vergelijking.
Heeft er iemand een overzicht van de tarieven per maand voor een jaar?

Ik vermoed toch dat je ook op piek van opbrengst zonnepanelen je toch meer dan 7 cent krijgt bij injectie?

Terug
Bovenaan