Zonnepanelen Topic

Een collega van me heeft een offerte voor zonnepanelen ontvangen.

Orientatie: ZZO
12 panelen van 400 Wp = 4.8 kWp
Omvormer SMA Sunny Boy 3.6 kVa

Jaarlijks verbruik van collega: 4.500 kWh

Offerte: 7.769 euro

Collega dacht aan 14 panelen. Kan dit de moeite zijn? Wat denken jullie hiervan?

Alvast bedankt!

Vraag mij af wat het nut is om de omvormer nog te onderdimensioneren. Vroeger was dat interessant voor het prosumententarief, maar nu zie ik daar nog weinig nut in. 14 panelen met en 5kW omvormer zou mijn keuze zijn

Vraag mij af wat het nut is om de omvormer nog te onderdimensioneren. Vroeger was dat interessant voor het prosumententarief, maar nu zie ik daar nog weinig nut in. 14 panelen met en 5kW omvormer zou mijn keuze zijn

Exact juist. Als je geen prosumententarief betaalt kan je hem evengoed dimensioneren op toekomstige uitbreiding.
Enige bedenking bij kleine kringen is dat een MPPT een spanning nodig heeft om "wakker" te worden. Zwaar overdimensioneren van de omvormer voor een kleine kring kan daarom, in zwakke omstandigheden, wat minder opbrengst geven.

Net offerte voor zonnepanelen binnen.

10 x DENIM 410Wp FULL BLACK GLAS/GLAS
1 x GOODWE - GW4200D-NS omvormer

6.381,28 euro (excl. BTW) - 4100Wp

Natuurlijk alle werken, bekabeling en keuring inbegrepen. Ze vervangen ook de 40A zekeringen in mijn zekeringkasten naar 63A zekeringen.
Garantie: 15 jaar op omvormer en 35 jaar op de panelen.

Ik heb ook eens gevraagd wat de meerkost van 1 of 2 extra panelen zou zijn naar toekomst toe (eventueel hoger verbruik met kinderen die ouder worden).

Wat denken jullie hiervan?

EDIT: net antwoord gekregen
6.800,65 euro (excl. BTW) - 4510Wp
7.186,28 euro (excl. BTW) - 4920Wp
Gezien er niet echt een reactie kwam heb ik de offerte voor 12 panelen ondertekend.

Grmbl, alles is hier ondertussen geleverd, behalve isolatieframes of zoiets. Een doosje met plastics die tussen paneel en frame moeten.

Levering is ondertussen al november...

De 2 omvormers staan hier al meer dan een maand geïnstalleerd onder hun afdakje, de kabel is al op de 3 fase aangesloten, de panelen liggen al uitgespreid op de grond klaar... frustrerend...

Grmbl, alles is hier ondertussen geleverd, behalve isolatieframes of zoiets. Een doosje met plastics die tussen paneel en frame moeten.

Levering is ondertussen al november...

De 2 omvormers staan hier al meer dan een maand geïnstalleerd onder hun afdakje, de kabel is al op de 3 fase aangesloten, de panelen liggen al uitgespreid op de grond klaar... frustrerend...
Waarom zouden die moeten?
Vermits bij jullie alles aanraakbaar is, gewoon alles aarden?

Of is het de plastic/rubber die de panelen vasthouden op het frame?

Waarom zouden die moeten?
Vermits bij jullie alles aanraakbaar is, gewoon alles aarden?

Of is het de plastic/rubber die de panelen vasthouden op het frame?

Geen idee, het is nog niet geleverd. Op de offerte staat "frame plastiek blabla blabla 96x". En volgens mijn familie lid die zal helpen installeren is het noodzakelijk...

Vraagje voor de pro's zoals @Caracalla . Ik heb gisteren mijn haken en rails gemonteerd, ik gebruik materiaal van renusol. Ik heb beide rails op zelfde afstand t.o.v. de pannen vast gezet. Als ik echter een lange waterpas op beide rails leg merk ik dat de helling afwijkt t.o.v. de helling van het dak. Ik zou de onderste rail al op het maximum van de haak moeten zetten en dan nog zal mijn helling niet gelijk zijn. Voor zover ik weet worden die latten toch altijd gewoon op een gelijke afstand t.o.v. de pannen gezet? Visueel oogt het zowel van op de nok als beneden goed. Met een pas van 2m50 merk je dat de helling afwijkt. Ik moet ze nog finetunen en dan de panelen er op zwieren.

Tiens, waarom wachten tot na de keuring? Elektricien is hier gisteren geweest en ze staan al aan…
Wij hebben al een digitale teller. En daar staan zware boetes op als je die al aanlegt voor de keuring.

Als je nog een terugdraaiende teller hebt kan Fluvius dat in principe niet zien dus kan je ze idd wel al aanleggen.

Wij hebben al een digitale teller. En daar staan zware boetes op als je die al aanlegt voor de keuring.

Als je nog een terugdraaiende teller hebt kan Fluvius dat in principe niet zien dus kan je ze idd wel al aanleggen.
Wij ook…. @Caracalla weet jij van meer?

En net gebeld naar de bureau.. die zeggen dat dat geen kwaad kan dat ze al aanliggen.

Laatst bewerkt:
Offerte:

12 x Hyuandai tier 1 430W PVP = 5160Wp / 25 jaar garantie op product en opbrengst 85%
Jaarlijks verbruik 4991 kWh
Omvormer SAJ 5kW 3-fasig / 10 jaar garantie

5804€ ex; BTW

Wat denken jullie? Beste offerte tot nu toe ontvangen.

Terug
Bovenaan