TitaTovenaar
Well-known member
Iemand een installateur aanrader in Limburg? (Maaskant)
Ga eens iemand laten komen voor extra panelen te leggen
Ga eens iemand laten komen voor extra panelen te leggen
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Clearsky is zonder bewolking. Zondag was een mooie dag en deze installatie van 6800Wp heeft bijvoorbeeld 32.1kWh opgewekt.Ik had nu nog eens gekeken op PVcalc
Als ik daar mijn locatie ingeef
Zonnepanelen op het zuiden, 45°
Wattpiek: 6160 (staat zo op offerte 6160Wp)
Dan zie ik het volgende:
Max clear-sky vermogen: 4803 Watt om 13u20
Theoretische clear-sky opbrengst: 31484 Wh (5.1 Wh/Wp)
Dus stel ik had nu mijn zonnepanelen op mijn dak liggen zouden die vandaag 31,5kWh opgewekt hebben ? Lijkt toch enorm veel, niet ?
NetjesClearsky is zonder bewolking. Zondag was een mooie dag en deze installatie van 6800Wp heeft bijvoorbeeld 32.1kWh opgewekt.
Niet alle details zijn bekend van die installatie, maar ik denk de installateurs sowieso wat marge nemen zodat niet alle klanten komen klagen als ze onder de berekende waarde zitten.Netjes
2022 al 6728kWh opgewekt
en in 2021 6573kWh
Hoe komt het dan men in mijn offerte uitgaat van 90% en dus maar 5600kWh opwekking ? Terwijl deze aan 96% en nu zelfs boven de 100% zit
Heb hier ook een Solis (Thuisbatterij). Klopt wel vaker niet. Omdat het ook soort van inschatting is, want er zijn enkel maar stroomklemmen op uw net.Ik heb via de Solis web app gedetailleerdere grafieken gevonden. Dit is van vandaag, maar ik snap er geen bal van. Bovenaan rechts staat dat we 5kWh van het net gehaald hebben, maar dat komt helemaal niet overeen met de grafiek onderaan. Kort na middernacht was er heel even een piek, maar daarna is er amper verbruik van het net geweest, hoe kan dat dan leiden tot 5kWh? Of interpreteer ik dit verkeerd?
Bekijk bijlage 14104
Omdat nieuwbouw sowieso verplicht was om hernieuwbare energie te installeren dus die moeten niet meer gelokt worden met extra geld , die worden vooruit geschopt met boetes als ze niet voldoende doen.
Maar als nieuwbouw goed genoeg z'n best doet (E-peil laag genoeg) kan die korting (50%) of vrijstelling van z'n onroerende voorheffing krijgen voor 5j, dus dat is eigenlijk ook een soort premie.
Enigste optie is eventueel kijken of de bouw-vergunning ouder dan 5 jaar is tov de zonnepanelen eindfactuur.
Ik heb een SOD woning, opgeleverd in 2017, maar aangezien het de laatste fases was van het project, en de eerste woningen al in 2015 opgeleverd waren, is de bouw-vergunnng van in 2012. dit is ouder dan 5 jaar in 2021 bij mijn installatie, en daar kon het wel. Ik heb effectief premie gehad.
In jou geval, afhankelijk van wanneer je de zonnepanelen hebt gelegd, kan je in aanmerking komen, want 2016 is al 6 jaar geleden.
(zie https://www.fluvius.be/sites/fluviu...huishoudelijke-premie-2022-informatieblad.pdf)
Ja, deze geldt voor iedereen. Zonnepanelen enkel onder voorwaardes.
Alleen is 1 van de voorwaarden denk ik dat de panelen op een dak moeten liggen en dat is bij @cege niet het geval.
Wat zie je bij de grafiek van het vermogen van de batterij? In jouw vorige screenshot bleef dat precies op 500W steken wat laag is. Dan ga je bij hogere afnames beroep doen op het net.Ik heb via de Solis web app gedetailleerdere grafieken gevonden. Dit is van vandaag, maar ik snap er geen bal van. Bovenaan rechts staat dat we 5kWh van het net gehaald hebben, maar dat komt helemaal niet overeen met de grafiek onderaan. Kort na middernacht was er heel even een piek, maar daarna is er amper verbruik van het net geweest, hoe kan dat dan leiden tot 5kWh? Of interpreteer ik dit verkeerd?
Bekijk bijlage 14104
Amai ze zijn wel snel afgekomen met hun digitale meter.Zou het eigenlijk ni weten.
24/05 is installatie gekeurd en 31ste is digitale meter geïnstalleerd.
Tot nu toe nog niets moeten extra betalen denk ik.
Maar misschien wordt dit nu pas na goedkeuren aanmelding berekend?
Stel dat het op je dak lag, Waarom kan het dan niet? Het 2e punt voldoe je toch aan?Inderdaad niet op dak. Maar anders was het ook niet goed geweest. Duidelijk al verstreken. We hebben het gekocht in 2021 en het is gebouwd in 2016 en de panelen zijn 2022 gekomen.
- De premie geldt enkel voor gebouwen
- die aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet van Fluvius uiterlijk op 31-12-2013,
- of waarvoor de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen meer dan 5 jaar geleden werd verleend en waarbij het gebouw voldoet aan de EPB-eisen en de EPB-aangifte op tijd werd ingediend. Gebouwen die gerenoveerd worden en waarvan de omgevingsvergunning minder dan 5 jaar geleden werd verleend, komen in aanmerking als het gebouw vóór 2014 was aangesloten op het distributienet.
Dat sucked.Inderdaad niet op dak. Maar anders was het ook niet goed geweest. Duidelijk al verstreken. We hebben het gekocht in 2021 en het is gebouwd in 2016 en de panelen zijn 2022 gekomen.
- De premie geldt enkel voor gebouwen
- die aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet van Fluvius uiterlijk op 31-12-2013,
- of waarvoor de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen meer dan 5 jaar geleden werd verleend en waarbij het gebouw voldoet aan de EPB-eisen en de EPB-aangifte op tijd werd ingediend. Gebouwen die gerenoveerd worden en waarvan de omgevingsvergunning minder dan 5 jaar geleden werd verleend, komen in aanmerking als het gebouw vóór 2014 was aangesloten op het distributienet.
To be fair, de panelen zijn zelf ook aan 6%. Hoeveel kost die plaatsing ? 1000 2000? Die 6% btw zal wel meevallen.Dat sucked.
Anderzijds staat er ook dat de panelen moeten geplaatst zijn door een erkend installateur. Daar je ze zelf geplaatst hebt maakte je sowieso geen aanspraak.
Goeie kans dat je met zelfplaatsing nog steeds wat goedkoper uitgekomen bent dan laten plaatsen met premie en 6% btw .
Zondag hier ook met 5200Wp 26,9kWh opgewekt,dus kan zekerClearsky is zonder bewolking. Zondag was een mooie dag en deze installatie van 6800Wp heeft bijvoorbeeld 32.1kWh opgewekt.
Nee, was puur omdat installateur gezegd had dat ik al afspraak mocht maken voor digitale teller te plaatsen…Amai ze zijn wel snel afgekomen met hun digitale meter.
Zouden ze een inhaalbeweging gemaakt hebben of massas volk op gezet hebben?

5kwh van het net kan wel kloppen he, dat is een periode van ongeveer 7u. er is 1 uitschieter naar 2kw. de rest toont aan rond de ~500 Watt?
Heb mijn vraag ook gesteld in een Facebook groep, en nu zou blijken dat mijn inverter is aangesloten op 1 fase terwijl wij een 3-fase aansluiting op het net hebben, en dat zou dit gedrag kunnen verklaren. Meteen de installateur gecontacteerd en hopen dat ze het snel aanpassen.Wat zie je bij de grafiek van het vermogen van de batterij? In jouw vorige screenshot bleef dat precies op 500W steken wat laag is. Dan ga je bij hogere afnames beroep doen op het net.
Ik weet niet als de max discharge rate kunt instellen van de batterij? Dat zou normaal wel op 0.5C moeten staan (2.5kW) ipv 0.1C.