Zonnepanelen Topic

Ik vond het in 2022 een extreem zonnig jaar (subjectieve vaststelling van mezelf).
Toch ga ik in 2022 minder jaaropbrengst hebben dan in 2020 (maar wel meer dan in 2021)
Is dat in jullie situatie ook zo? (O-W, plat dak)

Wij hebben sinds februari 2021 een digitale meter. Sinds juni 2022 hebben we zonnepanelen liggen. De zonnepanelen zijn reeds sinds begin juli aangemeld bij de netbeheerder.
Ik wou recent de Vlaamse premie aanvragen, maar dit lijkt nog niet te lukken. Vermoedelijk door het feit dat deze aanmelding nog niet is goedgekeurd door de netbeheerder (Fluvius)? Hebben jullie ervaring met hoelang dit tegenwoordig duurt? Klopt het dat je binnen de 6 maanden premie moet aanvragen? Wat als termijn overschreden wordt door het niet tijdig ontvangen van de goedkeuring van netbeheerder?

Eerste offerte binnen,

10 x 415w Jinko Tiger Neo met ASG 3000 omvormer

7170EUR
Plaatsing 2022 premie 1500EUR
Volgende nog afwachten en dan zien, overwegen om ze zelf te leggen via Easykit
Tweede offerte is binnen.

8 x 430kw hyundai 5kw omvormer
6850EUR
Plaatsing 2023 Premie +-600EUR

Bij easykit zal het z'n +- 4500 kosten premie +-600EUR (10x385w)

Ga ik voor +-1500eur alles zelf leggen 🤔

Laatst bewerkt:
Ik vond het in 2022 een extreem zonnig jaar (subjectieve vaststelling van mezelf).
Toch ga ik in 2022 minder jaaropbrengst hebben dan in 2020 (maar wel meer dan in 2021)
Is dat in jullie situatie ook zo? (O-W, plat dak)
Heel veel scheelt het niet maar jan - sept 2022 is bij mij hoger in opbrengst dan jan - sept 2020.

Plaatsing 2022 premie 1500EUR

Tweede offerte is binnen.

8 x 430kw hyundai 5kw omvormer
6850EUR
Plaatsing 2023 Premie +-600EUR

Bij easykit zal het z'n +- 4500 kosten premie +-600EUR (10x385w)

Ga ik voor +-1500eur alles zelf leggen 🤔
Als ge bereid zijt het zelf te doen kan je 3.64kwp (3.6kva omvormer) ook zelf leggen zonder easykit voor +/-3500 euro. 3800 euro als t een 5kva omvormer moet zijn (geen premie mogelijk).

Maakt Hyundai trouwens omvormers? Ik ken alleen hun zonnepanelen. Is dat geen huawei omvormer in uw offerte?

Laatst bewerkt:
Ik zag hier in het verleden af en toe screenshots met statistieken van de opbrengst van de zonnepanelen.
Ik heb gemerkt dat dit via Fluvius kan. Alsook via de energieleverancier (in mijn geval Engie) al krijg je dat een dag later, soms zelfs 2, pas te zien.
Zijn eerder genoemde screenshots van apps van Fluvius/energieleverancier?
Of zijn er interessante apps die ik hiervoor kan gebruiken?
Liefst ook waar data iets sneller zichtbaar is (panelen zijn nog maar recent aan het injecteren en ik wil dat wat opvolgen ☺️ )
Ik dacht gezien/gelezen te hebben dat je zelfs live je injectie en verbruik kan opvolgen. Of heb je daar al meer geavanceerde software voor nodig?

(ik heb een Huawei omvormer, mocht dat obligate informatie zijn voor een eventuele app)

Ik zag hier in het verleden af en toe screenshots met statistieken van de opbrengst van de zonnepanelen.
Ik heb gemerkt dat dit via Fluvius kan. Alsook via de energieleverancier (in mijn geval Engie) al krijg je dat een dag later, soms zelfs 2, pas te zien.
Zijn eerder genoemde screenshots van apps van Fluvius/energieleverancier?
Of zijn er interessante apps die ik hiervoor kan gebruiken?
Liefst ook waar data iets sneller zichtbaar is (panelen zijn nog maar recent aan het injecteren en ik wil dat wat opvolgen ☺️ )
Ik dacht gezien/gelezen te hebben dat je zelfs live je injectie en verbruik kan opvolgen. Of heb je daar al meer geavanceerde software voor nodig?

(ik heb een Huawei omvormer, mocht dat obligate informatie zijn voor een eventuele app)
Je hebt Mijn Fluvius, daarop kan je het verbruik met detailniveau per kwartier raadplegen. Gratis maar duurt op zijn minst een dag eer de data op de site komt, soms langere vertragingen.

Voor zonnepanelen productie eens de Huawei handleiding checken. Veel omvormers hebben ingebouwde WiFi (of WiFi als optie) waarmee die connectie kunnen maken richting server van de fabrikant. Dan kan je op een site of app de productie raadplegen.

Voor real-time verbruik en injectie op te volgen is de HomeWizard P1 Meter een eenvoudig en gekend apparaat. Kost 30EUR en dat plug je dan in je digitale meter. Vervolgens kan je op je smartphone je verbruik opvolgen.

Weet niet of dit enkel voor Goodwe omvormers is maar hier kan ik alles zien via SEMS portal.
Kan via brownser of app
Installateur had dit aangemaakt ,omvormer heeft wel wifi

Als ge bereid zijt het zelf te doen kan je 3.64kwp (3.6kva omvormer) ook zelf leggen zonder easykit voor +/-3500 euro. 3800 euro als t een 5kva omvormer moet zijn (geen premie mogelijk).

Maakt Hyundai trouwens omvormers? Ik ken alleen hun zonnepanelen. Is dat geen huawei omvormer in uw offerte?
Heb nog 1 offerte lopen en komende week afspraak bij easykit.

Zal van hun prijs af hangen, met easykit kan ik wel een premie aanvragen en is er extra garantie..

@Renegadexxripxx interessant om het eens zo te zien ja. Ik kan je wel volgen: het was vroeger niet interessant genoeg en nu wel.

Enige kanttekening: de rendabiliteit om nu zp te leggen is idd groter dan die 2j geleden was; maar 2j geleden zonnepanelen gelegd hebben en er nu kunnen van profiteren is natuurlijk nòg een pak interessanter.
Mijn zp-panelen zijn eigenlijk afbetaald op 3j door ze toen te leggen met terugdraaiende teller. Dat was de gouden opportuniteit.
Het was twee jaar geleden ook meer dan interessant genoeg met een terugdraaiende teller. Mijn installatie had met terugdraaiende teller een terugverdientijd van iets meer dan zes jaar. Ik heb vorig jaar iets meer dan 1000 EUR bespaard door mijn zonnepanelen, investeringsbedrag ( met aftrek premie) was 6000 EUR (voor 9360 Wp).
Het gaat natuurlijk wel sneller nu. Midden volgend jaar zullen ze terugbetaald zijn. Eind augustus was de opbrengst voor 2022 al 2350 EUR...

Het was twee jaar geleden ook meer dan interessant genoeg met een terugdraaiende teller. Mijn installatie had met terugdraaiende teller een terugverdientijd van iets meer dan zes jaar. Ik heb vorig jaar iets meer dan 1000 EUR bespaard door mijn zonnepanelen, investeringsbedrag ( met aftrek premie) was 6000 EUR (voor 9360 Wp).
Het gaat natuurlijk wel sneller nu. Midden volgend jaar zullen ze terugbetaald zijn. Eind augustus was de opbrengst voor 2022 al 2350 EUR...
Met terugdraaiende teller hangt het af van uw totaalverbruik. Als je 1000 tot 1500 kwh verbruikte meh.... mijn grootmoeder vb.

Zonder terugdraaiende teller was het allemaal al veel minder interessant. Huidige prijszetting heeft dit gewoon veranderd.

Maar als je nu ineens 15k moet gaan betalen wegens tekorten dan verandert de conclusie ook weer.

Anders gezegd het hangt van factoren af, maar voorlopig is het nog interessant.

Gisteren de zonnepanelen al geplaatst op de bouw. Speciaal al vroeger besteld zodat zeker alles op tijd is. Omvormer is nog wachten tot februari (voorlopig). Ergens in Mei verwachten we erin te trekken.

Nu was 1 van de loodgieters bezig dat hij het raar vind dat ik nog investeer in zonnepanelen.
Hij had namelijk nog geen 2 jaar geleden zonnepanelen geplaatst en kreeg een brief dat hij moest betalen voor de opgewekte energie. Dus heeft de installateur terug laten komen om 8 panelen los te koppelen en een batterij te plaatsen.

Dan vraag ik mij toch af welke informatie dat mensen krijgen en hoe ze geholpen worden door bepaalde installateurs.

Ik denk dat in die brief staat dat hij prosumententarief moet gaan betalen (duurt wel even wanneer uw panelen aangemeld zijn) of dat de energieleverancier die extra heffing doorrekent voor onbalans van het net. Maar ik dacht dat er maar 1 leverancier was die deze doorrekende en ondertussen heeft die dat al terug ingetrokken.
Beide zaken worden bepaald door omvormer vermogen en heeft het dus geen zin om panelen los te koppelen en batterijen te plaatsen. Of heb ik iets gemist?

Terug
Bovenaan