Zonnepanelen Topic

Beste,

Bedankt om zo zorgvuldig je uiteenzetting voor te stellen.
Mijn bedoeling is eigenlijk alle pv panelen op de SE te plaatsen, deze heeft nog genoeg capaciteit om de 12-14 panelen bij te schakelen (nu op 85% dimensionering).

Heb daarbij ook nog een Growatt spf 5000 liggen (impulsaankoop om het tuinhuis stand alone te laten draaien).

Het is de bedoeling om een generator (6-10kva) te plaatsen. En zo dus off grid te gaan van elektriciteit.
De accu's moeten samen onder de Victron gestuurd worden.

De Seplos Mason kost 2700 € geleverd vanuit china (als build it yourselve) en heeft een capaciteit van 280ah x 16 x 3.2v = +/- 15kW voor de prijs dus veel beter dan uw voorgestelde veel te dure Pylontech (die feitelijk exact hetzelfde is als de Seplos, losse EVE cellen van 3.2v maar dan een lager ah).

De BMS van de Seplos werkt met Victron, en de support van Seplos werkt niet naar de erkenning omdat Victron teveel vraagt voor deze erkenning. Maar het is al bewezen en werkt met de Cerbo.

Het lynx systeem heb ik al (gekregen van een maat die hem dubbel opgestuurd kreeg, foutje post 2 maanden later pakket alsnog geleverd).

Zou willen gaan voor de 5kva series 1, niet de 2.
De accu's gaan de main source van toevoer zijn. Wanneer deze onder de 60% belanden is het de bedoeling om de generator ze op te laden zodat deze altijd voldoende capaciteit kan leveren.

Een T-Class fuse is sowieso nodig net voor de inverter, wordt zo overal ook aangeraden, Seplos kan maximum 200ah geven (max BMS).

Dus zie ik nog dingen over het hoofd? Beter de 8kva nemen?

Mvg
Was ik jou dan installeerde ik gewoon een Victron Easysolar 2 5kVA. Heb er zelf eentje geinstalleerd.
Dat ding is 3 toestellen in 1 en bespaart je wat werk qua bekabeling.
Je Gx controller (brein) waar je MPPT, inverter & BMS door gestuurd worden.
Het is een MPPT en een multiplus. Het ding is synergrid homologeerd.
Je installeert ook een ET112 power meter net na je meter en verbindt deze met een FTDI FT232RL USB naar RS485 kabel aan de usb poort van je easysolar.
Dit laat je toe om AC te injecteren met bijkomende solar inverters in je kast en zo kan je ESS rekening houden injectie van andere bronnen. (en zo bvb je batterij aangesloten op de easysolar bijladen.
Je kan er ook ook gerust offgrid mee gaan en enkel energie van je batterijen en zonnepanelen verbruiken.
Anti islanding is ook ingebouwd.
Je dient dan enkel nog een degelijke BMS te voorzien.

Bvb: Easysolar 2 5kVA, 33kWh aan VRLA en 28x 370Wp.

Die oplossing van Seplos vind ik wel interessant. Kga dat eens bekijken want de huidige prijzen voor kant en klare batterij packs zijn reteduur.

Laatst bewerkt:
Ik begreep er eigenlijk niks van.
Ik heb een easy contract, wat blijkbaar wil zeggen dat je niet mag bellen naar de helpdesk…
De installateur heeft begin maart de zonnepanelen geplaatst, en de week nadien was de keurder er. (Nieuwbouw op dat moment bijna opgeleverd)
Er stond al een digitale meter.
Via Fluvius kan je meteen, na een dag of zo, de injectie zien, maar in de ENGIE app niet. De elektricien ze me dat je je pv installatie ook nog moet aanmelden bij Fluvius, dan pas krijg je iets voor je injectie, terwijl je wel volop injecteert .
Dus onmiddellijk gedaan. Eind vorige week pas kreeg ik een mail dat de aanmelding is doorgevoerd en nu zie ik idd een injectie met een min bedrag. Het gaat dus automatisch.
Geen idee wat er gaat gebeuren met de afgelopen 5 maand aan injectie.
Mijn zonnepanelen liggen al enkele maanden, omvormer werd nu dinsdag pas geïnstalleerd (lang leve de vertragingen) en keurder is woensdag geweest.
Ik had verwacht (gehoopt) de injectie van donderdag te zien via Fluvius app vanaf vandaag, maar ik zie geen injectie, wel verbruik.
Dat ik (nog) niets zie via de Engie-app is logisch, de zonnepanelen moeten eerste door registratie bij Fluvius.
Maar via Fluvius zou ik normaal dan toch injectie moeten kunnen zien?

Ja, 't steekt een beetje dat ik heel de zomer zonnepanelen had liggen en deze heel zonnige zomer er niet van heb kunnen profiteren.
Wetende dat ik door mijn ziekte (EPP) extreem allergisch aan de zon ben, is injectie via de zonnepanelen 1 van de positieve dingen die de zon voor mij kan doen... Sorry, emo-melding 😝

Ben ik gewoon te snel en zal de injectie 1 van de dagen wel terug te vinden zijn via Fluvius? (al is de zomer voorbij en komen er nu regendagen aan) of moet ik toch nog ergens iemand verwittigen ofzo om de zonnepanelen te laten opbrengen?

Hier mail gekregen vandaag met het eendraadsschema ,of ik het kon ondertekenen.
Komt dus schot in de zaak👍
Zijn op 1 juli geplaatst geweest

Eindelijk installatie datum gekregen van iChoosr groepsaankoop, besteld in april, oplevering in oktober.
Er staat wel bij dat de batterij er mogelijks nog niet bij zit.

Dat hangt af van uw gemeente. Ik ga er vanuit dat Cege dit eerst heeft nagevraagd op zijn gemeente of hij dit mag.
We zitten in België, daar doen de meeste hun zin en zijn dan verbaasd als er regels bestonden waar ze uiteraard niet aan voldeden en vooral als er effectief iets tegen gedaan wordt door de bevoegde instanties.

Eerste offerte binnen,

10 x 415w Jinko Tiger Neo met ASG 3000 omvormer

7170EUR

Volgende nog afwachten en dan zien, overwegen om ze zelf te leggen via Easykit

Fuck..

Ze komen (normaal gezien) maandag onze zonnepanelen plaatsen. Maar mijne euro valt net dat onze wifi niet reikt tot waar de omvormer zal geplaatst worden.

Er ligt wel een UTP-kabel tot daar. Maar volgens wat ik online kan vinden heeft een
Huawei SUN2000-4KTL -Ml (4.4kVA) geen UTP-poort?

Die wifi is puur voor monitoring denk ik, kan ik da gemakkelijk achteraf zelf instellen? (We gaan wss binnen enkele maanden kijken om een mesh systeem te installeren.

Mijn zonnepanelen liggen al enkele maanden, omvormer werd nu dinsdag pas geïnstalleerd (lang leve de vertragingen) en keurder is woensdag geweest.
Ik had verwacht (gehoopt) de injectie van donderdag te zien via Fluvius app vanaf vandaag, maar ik zie geen injectie, wel verbruik.
Dat ik (nog) niets zie via de Engie-app is logisch, de zonnepanelen moeten eerste door registratie bij Fluvius.
Maar via Fluvius zou ik normaal dan toch injectie moeten kunnen zien?

Ja, 't steekt een beetje dat ik heel de zomer zonnepanelen had liggen en deze heel zonnige zomer er niet van heb kunnen profiteren.
Wetende dat ik door mijn ziekte (EPP) extreem allergisch aan de zon ben, is injectie via de zonnepanelen 1 van de positieve dingen die de zon voor mij kan doen... Sorry, emo-melding 😝

Ben ik gewoon te snel en zal de injectie 1 van de dagen wel terug te vinden zijn via Fluvius? (al is de zomer voorbij en komen er nu regendagen aan) of moet ik toch nog ergens iemand verwittigen ofzo om de zonnepanelen te laten opbrengen?
Vanaf jouw installatie compleet is begint ze al te renderen ze. Je ziet pas de opbrengst in je ENGIE app als Fluvius je installatie verwerkt heeft. Dit kan maanden duren. Ik denk bij mij 5 maand. Ik heb uiteindelijk 2 aanpassingen gekregen van ENGIE van mijn eindfactuur van de vorige periode: eerst hadden ze de gegevens niet van 1 maand gasverbruik en dan later de injectie.

Deze offerte ontvangen voor 20 panelen op plat dak geplaatst onder helling.

Is dit qua prijs competitief?

20 DMEGC DM 400M10-54HBB
1 SMA omvormer SB5.0-1AV-41
bekabeling en ESDEC bevestigingssysteem Keuring
21 Werkuren
uurloon
Totaal
20 1 1 1 21
€ 235,16 € 1.516,58 € 1.290,00 € 150,00 € 35,00
€ 4.703,20
€ 1.516,58
€ 1.290,00
€ 150,00
€ 735,00
Totaal € 8.394,78 excl btw
Iemand hier die kan aangeven if deze prijs gangbaar is? Dank bij voorbaat!

Fuck..

Ze komen (normaal gezien) maandag onze zonnepanelen plaatsen. Maar mijne euro valt net dat onze wifi niet reikt tot waar de omvormer zal geplaatst worden.

Er ligt wel een UTP-kabel tot daar. Maar volgens wat ik online kan vinden heeft een

Die wifi is puur voor monitoring denk ik, kan ik da gemakkelijk achteraf zelf instellen? (We gaan wss binnen enkele maanden kijken om een mesh systeem te installeren.
Ik denk niet dat dat rocketscience is als ik de handleiding van die omvormer bekijk. Ik weet alleen dat de initiële opzet van het controlpanel wel deels wordt gedaan door de installateur. Dus zie zeker dat die persoon al het werk al doet.
Er is ook een 4g module van huawei die je kan gebruiken, maar die is wat prijzig (200 euro achtig) en dan kan je beter voor WiFi gaan.

Bij ons gaan ze een SUN2000-8KTL-M1 plaatsen, en ik moest 2 UTP kabels voorzien:
1 voor internet
1 om rechtstreeks te verbinden met de zekeringskast; deze kabel praat echter geen Ethernet maar wel RS485

Idd vond het ook zeer prijzig, hun troef dit jaar nog gelegd.
Niet nodig heb ik gezegd de winter komt er toch aan en grootte kans dat die huidige subsidies toch gaan doorlopen
Zou ongeveer 750€ van de maximale premie afgaan dacht ik.
Al was men aan het discussiëren om die gereduceerde premie af te schaffen als je teveel verdiende of iets in die aard dacht ik.

Aan u om te bepalen of 1250 - 1500 ipv 750 of zelfs 0€ het de moeite waard maakt of niet.

Wat gebeurt er feitelijk met productie overschot? Dagmeter staat op -700kwh en ze komen eind oktober digitale meter plaatsen (nieuwe installatie). Ben ik dat gewoon kwijt?

Terug
Bovenaan