Zonnepanelen Topic

Ik ben een complete leek wat betreft zonnepanelen maar als ik het goed begrijp krijg je dus een bepaald bedrag per kWh je als verbruiker terug op het net stuurt, het zogenaamde injectietarief?

Stel ik heb een batterij: dat vul ik eerst mijn batterij en daarna treedt pas het injectietarief in werking of…?

???
Wil gewoon een thuisbatterij aankopen van 7.5 of 10kw.
Wat is er daar mis mee?
Op zich niks. Behalve dat het objectief gezien een bijzonder idiote beslissing is om een batterij te plaatsen. Scroll desnoods 2 pagina’s terug of lees objectieve vakbladen.

En dat weten de installateurs natuurlijk beter dan wie ook. Dus eigenlijk is het een soort blauweboordcriminaliteit.

Iemand die een betrouwbare installateur kent voor een thuisbatterij uit Oost-Vlaanderen?
Wij hebben onze panelen en thuisbatterij door Dieter Criel laten plaatsen.
Is hier wel gekende en betrouwbare electricien in Evergem.
Qua prijs weet Ik wel niet of hij goedkoop/duur is….

Wij hebben onze panelen en thuisbatterij door Dieter Criel laten plaatsen.
Is hier wel gekende en betrouwbare electricien in Evergem.
Qua prijs weet Ik wel niet of hij goedkoop/duur is….
Deze heb ik al gecontacteerd maar wil voorlopig zelf niet langskomen omdat hij voor de rest van het jaar al zeker volledig vol zit.

Op zich niks. Behalve dat het objectief gezien een bijzonder idiote beslissing is om een batterij te plaatsen. Scroll desnoods 2 pagina’s terug of lees objectieve vakbladen.

En dat weten de installateurs natuurlijk beter dan wie ook. Dus eigenlijk is het een soort blauweboordcriminaliteit.
Maar zelf heb je er ook?

Als ik zie wat ik op een dag terug steek op het net en met het feit dat ik binnen 2 maand 0.73c/kwh ga betalen aan ecopower, lijkt het volgens mij toch een rendabelere investering te worden.

Ik heb dit ook altijd een slechte investering gevonden, maar met de prijzen van de laatste maand en in de toekomst, zal het toch een pak interessanter worden.

Maar zelf heb je er ook?

Als ik zie wat ik op een dag terug steek op het net en met het feit dat ik binnen 2 maand 0.73c/kwh ga betalen aan ecopower, lijkt het volgens mij toch een rendabelere investering te worden.

Ik heb dit ook altijd een slechte investering gevonden, maar met de prijzen van de laatste maand en in de toekomst, zal het toch een pak interessanter worden.
Lees #5685 in dit topic opnieuw.

De delta tussen afname en injectie is hoger dan ooit. Een ideaal moment voor een batterij dus.

Maar dan nog heb je minstens 10, maar in de praktijk eerder tussen 15 en 20 jaar terugverdientijd.

Eens die delta terug gaat verkleinen, en dat zal ook wel ooit gebeuren, wordt het nóg minder interessant.

Enkel als dergelijke zaken ooit in voege komen:
Op termijn misschien dat die injectie ongewenst voor de netbeheerder en dat daar dan ook kosten of... aan gelieerd zijn die een batterij dan eerder een noodzakelijkheid maken. Als je vb forfaitair 900€ moet betalen per jaar als bijdrage voor het gebruik van het net om te mogen injecteren en dit wegvalt bij het hebben van een batterij die de netbeheerder mag leegtrekken (bidirectioneel dus...) voor netstabiliteit... dan is dat iets helemaal anders. Maar zolang dat niet het geval is, wacht ik het gewoon af en laat ik andere de first mover spelen.

Zou het interessant kunnen worden. Maar tegen dat dat (eventueel) zo ver is, zijn de investeringen misschien ook een pak interessanter.

Het is zuur, heel zuur, voor mensen die zich hebben laten vangen. Maar er is geen use case waar een batterij de juiste investering is. Geen.

AC8-B8-AE7-84-FA-4-DC2-BBDD-5-C0-F422632-C6.jpg
Amaai 2.2 kWh met 5.2 kWp hier
Wat een verschil met het record van 34,7 kWh deze zomer😊

Maar zelf heb je er ook?

Een andere leverancier nemen is gratis. Injectie tarief bij Luminus is rond de 45 cent voor september. Das meer als het dubbele bij explorer. En afname is 51cent vast zonder netkosten met Optifix van augustus.

Zodra de prijzen zakken kijk ik wel terug voor iets goedkoper. Maar volgens mijn simulaties op de vtest zou ik een min rekening van 200euro moeten hebben doordat m’n injectie hoger zal zijn als m’n afname. Ben benieuwd als het echt zo’n vaart zal lopen

Maar er is geen use case waar een batterij de juiste investering is. Geen.
Onze user case komt waarschijnlijk zeer dicht tegen het meest optimale scenario dat je kan hebben aan en zelfs dan nog...
Wij hebben onze panelen Zuid-Oost liggen => quasi al onze productie verdwijnt recht in het net en als we 's avonds stroom nodig hebben om te koken etc produceren de panelen quasi niks meer. Maar ik heb net eens de simulatie gedraaid op https://mijn-thuisbatterij.be/ met de data van myfluvius en we komen op een winst van €300/jaar uit voor een batterij van 10kWh bij een Delta van €0,25/kWh.

Los van de terugverdientijd zou ik ook nooit een batterij plaatsen nu de subsidies nog van kracht zijn... het houdt de prijzen kunstmatig hoger dan ze moeten zijn. Daarnaast heb ik daar een tijd geleden over zitten opzoeken en kwam ik ergens ook uit op een regeltje waarbij gespecifieerd wordt dat je niet meer onbeperkt kan injecteren (toch niet tegen vergoeding) als je de subsidie aanvraagt... ik kan het niet meteen terugvinden dus misschien heb ik het gedroomd maar goed.

-----

Dat gezegd zijnde: is er iemand die ervaring heeft met zware overinjectie t.o.v. eigen verbuik? Wij zitten momenteel met ~2300kWh afname en ~5600kWh injectie. Als ik de data van Fluvius in de V-test laat lopen krijgen we nu een contract van ~€1800 voor afname en een contract van ~€3200 voor injectie, onze volgende leverancier zou ons dus ~€1400 moeten terugbetalen op een jaar door de hogere injectie vs afname. Lukt dit zonder problemen? Of zijn er leveranciers die niet onder €0 zakken? :unsure:

Terug
Bovenaan