poeperman
Well-known member
Dan nog.Naja, terugverdientijd moet je vergelijken met de verwachte/gegarandeerde levensduur hé… een batterij en bijhorende omvormer gaan wel minstens tien jaar mee, dan vind ik 5-6 jaar toch wel kortzichtig als termijn. Levensduur van een batterij hangt ook van van het gebruikspatroon (aantal doorlopen cycli) dus kan per situatie ook nog eens sterk verschillen. Niet iedereen kookt met gas, niet iedereen heeft een elektrische auto, server farm, wietplantage, of cryptofarm staan op zolder.
ik heb het hier al 5 keer gepost
In een onrealistisch ideaal scenario waarbij je 250 dagen per jaar een 10KWH batterij volledig kan laden en ontladen (dat is een extreem optimistisch - onrealistisch - scenario, zelfs met een elektrische auto)
Mijn huidig tarief:
Afname: €0,77/kwh
Injectie: €0,48/kwh
Eenvoudige berekening:
250 dagen * 10kwh * (0,77 afname - 0,48 injectie) = €725/jaar.
Als je dan die bijkomende investering van €8000 - 10000 rekent voor zo'n batterij en omvormer
Spreek je over minimaal 11 jaar terugverdientijd. Nogmaals in een bijzonder bijzonder optimistisch scenario.
Als je die €8000 bijkomend in panelen steekt bijvoorbeeld (als je ze kan plaatsen), heb je dat al na 3-4j terugverdiend puur aan injectie
Dus als er geen grote veranderingen komen in de verhouding tussen afname en injectie kan dat niet rendabel zijn. Als beide tarieven zakken naar vroeger niveau gaan de verschillen (dat is nu 29 cent) zelfs sowieso nog kleiner zijn en is het nog slechter. Je kan namelijk geen delta hebben van 29 cent als de afnameprijs lager is dan dat bedrag.
nog maar 0,6 vandaag