Zonnepanelen Topic

Naja, terugverdientijd moet je vergelijken met de verwachte/gegarandeerde levensduur hé… een batterij en bijhorende omvormer gaan wel minstens tien jaar mee, dan vind ik 5-6 jaar toch wel kortzichtig als termijn. Levensduur van een batterij hangt ook van van het gebruikspatroon (aantal doorlopen cycli) dus kan per situatie ook nog eens sterk verschillen. Niet iedereen kookt met gas, niet iedereen heeft een elektrische auto, server farm, wietplantage, of cryptofarm staan op zolder.
Dan nog.

ik heb het hier al 5 keer gepost

In een onrealistisch ideaal scenario waarbij je 250 dagen per jaar een 10KWH batterij volledig kan laden en ontladen (dat is een extreem optimistisch - onrealistisch - scenario, zelfs met een elektrische auto)

Mijn huidig tarief:

Afname: €0,77/kwh
Injectie: €0,48/kwh

Eenvoudige berekening:

250 dagen * 10kwh * (0,77 afname - 0,48 injectie) = €725/jaar.

Als je dan die bijkomende investering van €8000 - 10000 rekent voor zo'n batterij en omvormer
Spreek je over minimaal 11 jaar terugverdientijd. Nogmaals in een bijzonder bijzonder optimistisch scenario.

Als je die €8000 bijkomend in panelen steekt bijvoorbeeld (als je ze kan plaatsen), heb je dat al na 3-4j terugverdiend puur aan injectie

Dus als er geen grote veranderingen komen in de verhouding tussen afname en injectie kan dat niet rendabel zijn. Als beide tarieven zakken naar vroeger niveau gaan de verschillen (dat is nu 29 cent) zelfs sowieso nog kleiner zijn en is het nog slechter. Je kan namelijk geen delta hebben van 29 cent als de afnameprijs lager is dan dat bedrag.

Dan nog.

ik heb het hier al 5 keer gepost

In een onrealistisch ideaal scenario waarbij je 250 dagen per jaar een 10KWH batterij volledig kan laden en ontladen (dat is een extreem optimistisch - onrealistisch - scenario, zelfs met een elektrische auto)

Mijn huidig tarief:

Afname: €0,77/kwh
Injectie: €0,48/kwh

Eenvoudige berekening:

250 dagen * 10kwh * (0,77 afname - 0,48 injectie) = €725/jaar.

Als je dan die bijkomende investering van €8000 - 10000 rekent voor zo'n batterij en omvormer
Spreek je over minimaal 11 jaar terugverdientijd. Nogmaals in een bijzonder bijzonder optimistisch scenario.

Als je die €8000 bijkomend in panelen steekt bijvoorbeeld (als je ze kan plaatsen), heb je dat al na 3-4j terugverdiend puur aan injectie

Dus als er geen grote veranderingen komen in de verhouding tussen afname en injectie kan dat niet rendabel zijn. Als beide tarieven zakken naar vroeger niveau gaan de verschillen (dat is nu 29 cent) zelfs sowieso nog kleiner zijn en is het nog slechter. Je kan namelijk geen delta hebben van 29 cent als de afnameprijs lager is dan dat bedrag.
Idem, terugverdientijd is gewoon belangrijk. En 5-6 jaar is ook gewoon eerder de versie waarnaar ik kijk voordat dit bij mij er zou komen. En zelfs dan hoeft het voor mij allemaal nog niet... Sop is voor mij de kolen niet waard aan de huidige prijszetting, met mijn huidig gebruiksprofiel (ook warmtepomp...).

Enigste wat dit kan veranderen is een serieuze wijziging in het injectietarief zodanig dat die Delta groter wordt. Vroeger zat die delta op iets van een 21 cent (want distributietarief dien je ook mee te tellen in die delta). Al moet je dan wel meetellen dat niet elke kwh die je in die batterij steekt ook effectief een bruikbare kwh is (dus verliezen).

Op termijn misschien dat die injectie ongewenst voor de netbeheerder en dat daar dan ook kosten of... aan gelieerd zijn die een batterij dan eerder een noodzakelijkheid maken. Als je vb forfaitair 900€ moet betalen per jaar als bijdrage voor het gebruik van het net om te mogen injecteren en dit wegvalt bij het hebben van een batterij die de netbeheerder mag leegtrekken (bidirectioneel dus...) voor netstabiliteit... dan is dat iets helemaal anders. Maar zolang dat niet het geval is, wacht ik het gewoon af en laat ik andere de first mover spelen.

Naja, terugverdientijd moet je vergelijken met de verwachte/gegarandeerde levensduur hé… een batterij en bijhorende omvormer gaan wel minstens tien jaar mee, dan vind ik 5-6 jaar toch wel kortzichtig als termijn. Levensduur van een batterij hangt ook van van het gebruikspatroon (aantal doorlopen cycli) dus kan per situatie ook nog eens sterk verschillen. Niet iedereen kookt met gas, niet iedereen heeft een elektrische auto, server farm, wietplantage, of cryptofarm staan op zolder.

Niet akkoord. Als jij terugverdientijd en gegarandeerde levensduur in mekaars geburen zet is het eigenlijk een 0 operatie en kan je het evengoed niet zetten.

Voor mensen met vragen ivm de premie.

Mijn panelen werden 27mei gekeurd en ik doe een aanvraag bij fluvius op 16augustus maar ik krijg melding dat ik niet in aanmerking kom voor een premie. Via Whatsapp kon je vragen sturen. Dus alles doorgestuurd en dit kreeg ik als antwoord

Hallo polarbear, je spreekt met Sofie. Momenteel verwerkt de bevoegde dienst alle aanmeldingen van zonnepanelen die binnengekomen zijn op 22 april 2022. Je kan je premie pas aanvragen van zodra we de aanmelding van je zonnepanelen volledig verwerkt hebben in ons systeem. Wij vragen je om nog even af te wachten. Van zodra jouw aanmelding verwerkt is door de bevoegde dienst zullen zij je hiervan op de hoogte brengen.

Sindsdien wacht ik af...

Voor mensen met vragen ivm de premie.

Mijn panelen werden 27mei gekeurd en ik doe een aanvraag bij fluvius op 16augustus maar ik krijg melding dat ik niet in aanmerking kom voor een premie. Via Whatsapp kon je vragen sturen. Dus alles doorgestuurd en dit kreeg ik als antwoord

Hallo polarbear, je spreekt met Sofie. Momenteel verwerkt de bevoegde dienst alle aanmeldingen van zonnepanelen die binnengekomen zijn op 22 april 2022. Je kan je premie pas aanvragen van zodra we de aanmelding van je zonnepanelen volledig verwerkt hebben in ons systeem. Wij vragen je om nog even af te wachten. Van zodra jouw aanmelding verwerkt is door de bevoegde dienst zullen zij je hiervan op de hoogte brengen.

Sindsdien wacht ik af...
Heb je al een digitale teller?

Niet akkoord. Als jij terugverdientijd en gegarandeerde levensduur in mekaars geburen zet is het eigenlijk een 0 operatie en kan je het evengoed niet zetten.
Dat is inderdaad het break even punt.
Alles wat je daarna nog haalt uit die toestellen is dus pure winst. Die batterij stopt niet onmiddelijk met werken na de verwachte levensduur he...
Als je zelfs het break even punt niet haalt, is het een slechte investering.
Alles daarboven moet je zelf uitmaken of het de moeite is. Je koopt tenslotte deels ook je prijsonafhankelijkheid voor je elektriciteit, wat een vorm van verzekering is. Wat is de terugverdientijd van een verzekering?

1.1 kwh going strong met 235w
Ik ga geen waterkoker moeten aansteken vandaag :)
Ook eens gekeken omdat ik jullie opbrengsten wel enorm laag vind. Blijkbaar hier 1.2kwh met nu wel een zotte 365w. :unsure:
Gisteren blijkbaar ook maar 4,5 kwh opgewekt. Dat zijn cijfers voor januari. Onder de 2kwh heb ik zelfs nog maar 2x gezien en toen lag er sneeuw op. :lol:
Nu, wat we verliezen aan elletriek, winnen we aan water. :cool:

Dat is inderdaad het break even punt.
Alles wat je daarna nog haalt uit die toestellen is dus pure winst. Die batterij stopt niet onmiddelijk met werken na de verwachte levensduur he...
Als je zelfs het break even punt niet haalt, is het een slechte investering.
Alles daarboven moet je zelf uitmaken of het de moeite is. Je koopt tenslotte deels ook je prijsonafhankelijkheid voor je elektriciteit, wat een vorm van verzekering is. Wat is de terugverdientijd van een verzekering?
En de inflatie niet vergeten natuurlijk. Beter nu spenderen dan laten verkommeren op een rekening

2.5 omvormer SMA (Sunnyboy) met 10 panelen van 340. Totaal dus een 3400Wp.

Destijds berekend op snelle terugverdientijd met prosumententarief e.d. mee gerekend.
Deed ik het opnieuw ging ik voor 3.0 omvormer en 12 panelen.

Ik heb nog plaats om 2 panelen bij te leggen. Is dat de moeite volgens jullie? Kunnen ze die omvormer 'updaten' naar een 3.0 of is dat niet enkel softwarematig?

Ondanks terugdraaiende teller verbruiken we toch nog 300-400 kWh van het net.
Niemand?

Hangt van veel factoren af of je zomaar kan panelen op die string kan zetten.
Hangen alle panelen in serie? of 5 in serie en die 2 strings in parallel?
Als je er meer in serie hangt zal je string spanning misschien te hoog worden in je inverter opbranden in de winter.

Moest dat geen probleem zijn dan kan je MPPT gerust de stroom beperken wanneer die aan zijn limiet zit.
Je zou eens moeten kijken van de max. ratio van PV vermogen ivgm inverter vermogen mag zijn.

Inverters die een hoger vermogen kunnen omvormen kunnen hogere stromen en/of spanningen aan dus nee, niet enkel softwarematig.

Waarom vraag je het niet eens aan de partij die alles geïnstalleerd heeft? Die weet welke setup hij daar gezet heeft en wat de limiet van je inverter is.

OK - confusion from my side.

Het familie lid dat besteld heeft, ging ervan uit dat we zoveel mogelijk zelf gebruiken en dat injectie niet zo hoog zal blijven, dus O-W was het plan in zijn hoofd.

Er zijn ook 2 omvormers besteld die aan elkaar gelinkt gaan worden; blijkbaar beter voor O-W. Samen 8 KW, met een piekwatt van de panelen van 10, dus zou OK moeten zijn.

Huidige verbruik is 3000-4000 kwh/jaar. Met het aangepaste thuiswerk schema tgo vorig jaar, geen idee exactly. De madam heeft nu een leasebak voor 1 jaar, daarna wordt het een elektrische, dus ik vermoed dat we momenteel degelijk gedimensioneerd zijn.

De omvormers, frame, kabels etc zijn ~4500. De panelen zijn 150 per stuk, 30 stuks. Dus er kunnen op termijn nog relatief gemakkelijk 2 of 4 of 6 toegevoegd worden indien dat nodig zou zijn, wat ik niet verwacht. Maar als de injectie tarieven zo hoog blijven, is de incrementele kost van een extra paneel snel terugverdiend gezien al de rest weinig aanpassingen vergt.

Hangt van veel factoren af of je zomaar kan panelen op die string kan zetten.
Hangen alle panelen in serie? of 5 in serie en die 2 strings in parallel?
Als je er meer in serie hangt zal je string spanning misschien te hoog worden in je inverter opbranden in de winter.

Moest dat geen probleem zijn dan kan je MPPT gerust de stroom beperken wanneer die aan zijn limiet zit.
Je zou eens moeten kijken van de max. ratio van PV vermogen ivgm inverter vermogen mag zijn.

Inverters die een hoger vermogen kunnen omvormen kunnen hogere stromen en/of spanningen aan dus nee, niet enkel softwarematig.

Waarom vraag je het niet eens aan de partij die alles geïnstalleerd heeft? Die weet welke setup hij daar gezet heeft en wat de limiet van je inverter is.
Merci voor de uitleg.

Heb ik gedaan, maar die zitten blijkbaar te druk om mij van antwoord te kunnen dienen.

Terug
Bovenaan