Zonnepanelen Topic

Hier gaan ze geplaatst worden in November, hopelijk nog op tijd zodat ze dit jaar gekeurd kunnen worden en ik dus niet naast de premie grijp.

Wat zouden jullie doen in dit geval?
Betreft een zuid-oost opstelling op een 3x400V+N, 32A.

Er wordt reeds 10x 395Wp = 3950Wp voorzien + SUN2000-3KTL-M1 (max 4500Wp en 3,5kVA output).
Ik kan tot max 16x 395Wp = 6320Wp gaan. Zij stellen dan de 6KTL-M1 voor (9000Wp en 6,6kVA).
Deze lijkt mij echter te zwaar gedimensioneerd, maar de installateur geeft als uitleg dat ik er later meer baat bij heb gezien het hogere ontladingsvermogen (voor batterij e.d. die ik nu zeker NIET ga nemen).
Een 5KTL-M1 kan volgens specs tot 7500Wp en 5,5kVA, dit gaat toch al iets beter rendement geven?
Ik denk zelfs dat een 4KTL-M1 tot 6000Wp en 4,4kVA ook nog zou lukken, maar dan heb ik wat aftopping.

Of ik ga voor 14x 395Wp = 5530Wp aan diezelfde 4KTL-M1...

Dilemma's dilemma's :thinking:

Laatst bewerkt:
Wat zouden jullie doen in dit geval?
Betreft een zuid-oost opstelling op een 3x400V+N, 32A.
Hier exact dezelfde opstelling en aansluiting.

We hebben 20x 400Wp = 8000 Wp besteld, en de installateur gaat een SUN2000 8KTL - M1 plaatsen.

Ik ga het niet teveel in vraag stellen want het is een grote firma die zich enkel hierop focust en met fantastische beoordelingen.

Hier gaan ze geplaatst worden in November, hopelijk nog op tijd zodat ze dit jaar gekeurd kunnen worden en ik dus niet naast de premie grijp.

Hier is het een huis van 2017, dus geen premies. Snap de redenering niet waarom het jaar van aansluiting bepaalt of je premie krijgt of niet...

Bon, de omvormers en ijzerwinkel zijn er al, de panelen normaal deze week. We gaan ze in de weide leggen, knal op de zon mikken 40 graden.

Iemand idee wat optimale oriëntatie is als je geen terugdraaiende teller hebt? Oost/west combi en optimaal gebruiken of toch maar zuid en volle bak injecteren?

Hier is het een huis van 2017, dus geen premies. Snap de redenering niet waarom het jaar van aansluiting bepaalt of je premie krijgt of niet...

Bon, de omvormers en ijzerwinkel zijn er al, de panelen normaal deze week. We gaan ze in de weide leggen, knal op de zon mikken 40 graden.

Iemand idee wat optimale oriëntatie is als je geen terugdraaiende teller hebt? Oost/west combi en optimaal gebruiken of toch maar zuid en volle bak injecteren?
Ik zou verwachten dat je daar al vroeger over nagedacht had om uw omvormer te bepalen?

Ik zou verwachten dat je daar al vroeger over nagedacht had om uw omvormer te bepalen?
Ik heb mij laten adviseren voor de aankoop door iemand die PV legt als job, dus ik ga ervan uit dat dat ok is.

De omvormer is 20% minder dan peakvermogen, dus van wat ik kan lezen, lijkt dat wel snor te zitten.

Ik heb het voordeel dat ik de hoek tot op de graad kan kiezen en elk paneel anders kan leggen als ik wil. 5 of 10% meer rendement om een paneel 5 of 10 graden te roteren, sign me up. Dat zal voor de omvormer geen verschil maken lijkt me.

Ik heb mij laten adviseren voor de aankoop door iemand die PV legt als job, dus ik ga ervan uit dat dat ok is.

De omvormer is 20% minder dan peakvermogen, dus van wat ik kan lezen, lijkt dat wel snor te zitten.

Ik heb het voordeel dat ik de hoek tot op de graad kan kiezen en elk paneel anders kan leggen als ik wil. 5 of 10% meer rendement om een paneel 5 of 10 graden te roteren, sign me up. Dat zal voor de omvormer geen verschil maken lijkt me.
Welk piekvermogen? Want als je ze oost-west legt gaat dat toch stukje lager zijn dan alles op zelfde kant?

Injectieprijzen gaan niet altijd zo hoog blijven en te zien wat je toekomstplannen zijn.
Ik zou persoonlijk de panelen leggen richting hoogste opbrengst. En zeker als je ooit plant een thuisbatterij te laten plaatsen.
Als je nooit een batterij gaat nemen kan je O-W orientatie nemen om je eigenverbruik te verhogen.

Bon, we waren nog niet van plan om al zonnepanelen te leggen maar met de huidige energieprijzen lijkt het me wenselijk om de afwerking vd zolder naar het achterplat te verhuizen.

Wat heb ik nodig voor een 3 personen gezin (2 volw & 1 baby) met een zuid-oost zadeldak.

Hoeveel panelen? Welke batterij?

Bon, we waren nog niet van plan om al zonnepanelen te leggen maar met de huidige energieprijzen lijkt het me wenselijk om de afwerking vd zolder naar het achterplat te verhuizen.

Wat heb ik nodig voor een 3 personen gezin (2 volw & 1 baby) met een zuid-oost zadeldak.

Hoeveel panelen? Welke batterij?
Wat is je huidige verbruik? (en verwacht je dat dit in de nabije toekomst veranderd?)
Batterij zou ik alvast achterwege laten.

Met 20% minder dan piekvermogen ga je serieus clippen op een zuid opstelling in de zomer. Op een oost-west opstelling ga je nog over hebben.

Nu met het injectietarief i.p.v. prosumenten kan je imo best een 5kW omvormer nemen als je monofase hebt of 10kW 3-fase als je 3 fases hebt. Dan kan je later altijd uitbreiden.

Met het prosumenten tarief werd je belast op het vermogen van de omvormer en dan was in de zomer wat clipping niet zo erg omdat je minder hoefde te betalen. Nu kan je er beter voor zorgen dat je geen clipping hebt en alles injecteren zodat je maximale opbrengst hebt.

En zeker als je ze in een weide legt en ze ligt nog vol, kan je later nog panelen bijgooien als je een elektrische wagen ofzo aankoopt.

Met een thuis batterij zou ik zuid pakken. Dan heb je in de winter het meest opbrengst.
Heb je geen warmtepomp en is het niet zo erg dat je in de winter wat minder opbrengst hebt, dan zou ik ze oost-west leggen. Dan is de opbrengst meer gespreid over de dag en kan je uw zelf verbruik verhogen zonder persee een batterij nodig te hebben.

Wat is je huidige verbruik? (en verwacht je dat dit in de nabije toekomst veranderd?)
Batterij zou ik alvast achterwege laten.
Aangezien we recent verhuisd zijn moet ik mij baseren op ons verbruik in de vorige woonst. Weliswaar een andere indeling maar min of meer zelfde oppervlakte.

Verbruik dag: 1693kWh
Verbruik nacht: 1253kWh

Dit betreft de periode april 2021 - april 2022.
Wegens omstandigheden heeft er afgelopen jaar vanaf september tot september doorlopend iemand thuis gezeten waardoor het verbruik overdag meer was als het nu zal zijn. Al gaat dit volgens mij geen schokkend verschil opleveren.

Waarom geen batterij als ik vragen mag?

Hangt natuurlijk een stukje af van welke assumpties gemaakt worden, maar over het algemeen is een batterij zijn geld niet waard op het moment.

Behalve als dat recent drastisch veranderd is. Kgeloof dat er andere mensen zijn die hier meer over in detail kunnen gaan.

Waarom geen batterij als ik vragen mag?
Ik zou zeggen, bereken het voor jezelf, indien je een digitale teller hebt kan je zelfs je huidige situatie met batterij perfect nabootsen:

Je kan daar de injectie en afname prijzen zelf ingeven, dus het blijft een inschatting, maar deze simulatie geeft mij toch al het meest concrete beeld van de invloed van een batterij. Ook kan je de grootte van de batterij veranderen en de winst vergelijken tussen batterijgroottes.

Dit houdt nog geen rekening met het capaciteitstarief, waarbij voor een degelijke batterijomvormer misschien ook een paar (tientallen) euro’s per maand kunnen gewonnen worden per maand.

Als je een batterij op 5-6 jaar kan terugverdienen kan het interessant zijn. Momenteel zijn ze nog te duur en duurt het véél te lang voor je er winst op hebt.

Als je een batterij op 5-6 jaar kan terugverdienen kan het interessant zijn. Momenteel zijn ze nog te duur en duurt het véél te lang voor je er winst op hebt.
Naja, terugverdientijd moet je vergelijken met de verwachte/gegarandeerde levensduur hé… een batterij en bijhorende omvormer gaan wel minstens tien jaar mee, dan vind ik 5-6 jaar toch wel kortzichtig als termijn. Levensduur van een batterij hangt ook van van het gebruikspatroon (aantal doorlopen cycli) dus kan per situatie ook nog eens sterk verschillen. Niet iedereen kookt met gas, niet iedereen heeft een elektrische auto, server farm, wietplantage, of cryptofarm staan op zolder.

Terug
Bovenaan