Zonnepanelen Topic

Iemand een idee van hoever je maximum best gaat kwa over dimensionering van de zonnepanelen vs omvormer, Ikzelf zou wat hoger willen gaan (ongeveer 135procent) omwille van de hogere opbrengst zijn in de tussenseizoenen/ winter maar veel installateurs raden mij dit af, zij zeggen dat 120 procent het maximum is.
Wij hebben 135% zonder issues.

Iemand een idee van hoever je maximum best gaat kwa over dimensionering van de zonnepanelen vs omvormer, Ikzelf zou wat hoger willen gaan (ongeveer 135procent) omwille van de hogere opbrengst zijn in de tussenseizoenen/ winter maar veel installateurs raden mij dit af, zij zeggen dat 120 procent het maximum is.
Zit je tegen een bepaalde grens (zoals max toegelaten omvormervermogen op 1-fase)? Omvormervermogen beperken werd vooral gedaan toen prosumententarief nog van kracht was. Voor het prijsverschil moet je het niet laten denk ik.

Zit je tegen een bepaalde grens (zoals max toegelaten omvormervermogen op 1-fase)? Omvormervermogen beperken werd vooral gedaan toen prosumententarief nog van kracht was. Voor het prijsverschil moet je het niet laten denk ik.
ja, tegen de max van 10kw zonder netstudie.

Vorige week na 3maand mail gekregen dat de batterij goed aangemeld is.
Dacht dat de zonnepanelen dan wel direct zouden volgen maar blijkbaar niet…

Voor batterij is het nu blijkbaar nog eens 6 maand verwerkingstijd eer premie uitbetaald word en nu pas zie ik dat ik dit al 3maand geleden kon opgestuurd hebben.
Blijkbaar is de verklaring op eer van installateur genoeg maar las altijd dat alles goed aangemeld en verwerkt moest zijn….

Een paar jaar geleden gingen er eens zonnepanelen op onze achterbouw komen, via een actie, maar uiteindelijk wouden ze toch geen installatie uitvoeren omdat dat dak geen onderdak heeft.
Ik weet dat het sowieso beter is als er een onderdak is, maar ik had toen het gevoel dat ze eerder annuleerden omdat de actie toch succesvol was en ze konden kiezen welke installaties ze uitvoerden, en dan liever voor de makkelijkere daken gingen.

Dus vandaar de vraag: zonnepanelen op een dak zonder onderdak, ok of helemaal niet ok? Geen zin om eerst dakwerken te laten uitvoeren aangezien onze achterbouw toch enkel als stockage/waskot gebruikt wordt.

Een paar jaar geleden gingen er eens zonnepanelen op onze achterbouw komen, via een actie, maar uiteindelijk wouden ze toch geen installatie uitvoeren omdat dat dak geen onderdak heeft.
Ik weet dat het sowieso beter is als er een onderdak is, maar ik had toen het gevoel dat ze eerder annuleerden omdat de actie toch succesvol was en ze konden kiezen welke installaties ze uitvoerden, en dan liever voor de makkelijkere daken gingen.

Dus vandaar de vraag: zonnepanelen op een dak zonder onderdak, ok of helemaal niet ok? Geen zin om eerst dakwerken te laten uitvoeren aangezien onze achterbouw toch enkel als stockage/waskot gebruikt wordt.

neen

Iemand een idee van hoever je maximum best gaat kwa over dimensionering van de zonnepanelen vs omvormer, Ikzelf zou wat hoger willen gaan (ongeveer 135procent) omwille van de hogere opbrengst in de tussenseizoenen/ winter maar veel installateurs raden mij dit af, zij zeggen dat 120 procent het maximum is.
130% is vrij normaal eerlijk gezegd (maar iedere fabrikant zal wel zijn eigen adviezen hebben).

Een harde limiet van een inverter/MPPT die je niet mag overschrijden is de spanningslimiet (Voc in koudste omstandigheden). Dat geeft u eigenlijk een praktische limiet voor het aantal panelen dat je in serie kan schakelen.

Met het max aantal panelen, of wanneer je strings in parallel bekabelt, is het in principe mogelijk dat uw panelen meer (kunnen) produceren dan de inverter kan omzetten. Maar wat uw MPPT dan doet is niet meer het optimale werkingspunt zoeken (voor max vermogen) maar een ander werkingspunt aannemen waarbij de panelen een vermogen opleveren dat overeenkomt met het max omzettingsvermogen van uw inverter.
Het is dus ook niet dat uw inverter plots heel warm zou worden op zonnige dagen omdat er een "overschot" aan energie is. Hij zoekt namelijk een werkingspunt voor uw string waarbij er niet meer vermogen geproduceerd wordt dan hij kan omzetten.
(een MPPT past zijn ingangsimpedantie aan zodat de string een bepaalde spanning en stroom (en dus vermogen) levert).

Verder vermeldt een MPPT normaalgezien ook een max kortsluitstroom die je niet hoort te overschrijden (opletten met meerdere strings in parallel).

Zolang je niet over die limieten van je MPPT gaat, kan er eigenlijk niets gebeuren.

Installateurs kunnen vraag niet volgen: klantenstop op zonnepanelen

Ik dacht zelfs dat je dan zelfs geen recht hebt op de premies?

Voor de premie lees ik:

Datum Arei keuring bepaalt het premiebedrag. Nadien uiterlijk 3 maand tijd voor aanmelding en uiterlijk binnen 90 dagen na aanmelding digitale meter laten plaatsen.

Dus in feite moet ik gewoon maken dat mijn geïnstalleerde boel nog gekeurd geraakt dit jaar en kan ik dan de boel nog even laten draaien op mijn terugdraaiende teller tot de digitale meter er is?

5861-C9-F8-9-E9-D-458-F-9-CAB-2-BF165635-A77.png
Speelt geen rol
Zou anders mooi zijn de premies worden door fluvius gegeven en de uitrol v d DM ook 😁

2.5 omvormer SMA (Sunnyboy) met 10 panelen van 340. Totaal dus een 3400Wp.

Destijds berekend op snelle terugverdientijd met prosumententarief e.d. mee gerekend.
Deed ik het opnieuw ging ik voor 3.0 omvormer en 12 panelen.

Ik heb nog plaats om 2 panelen bij te leggen. Is dat de moeite volgens jullie? Kunnen ze die omvormer 'updaten' naar een 3.0 of is dat niet enkel softwarematig?

Ondanks terugdraaiende teller verbruiken we toch nog 300-400 kWh van het net.

Terug
Bovenaan