Herman De Croo
Well-known member
Je kan gewoon ook online inloggen op My Fluvius, gratis en duidelijk portaal
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat van die sunpowers had ik hier ook al gevraagd, maar blijkbaar hebben niet veel mensen die.Heb momenteel 2 offertes:
12x Jinko solar tiger Neo N-type
Huawei SUN2000-8KTL-M1
AREI Keuring
7894 incl BTW
vs
12x Sunpower SPR-P6-405-BLK
Huawei SUN2000-8KTL-M1
AREI Keuring
7264 incl BTW
Deze panelen worden bijgeplaatst bij 2600Wp aan huidige panelen en huidige omvormer wordt vervangen door de nieuwe Huawei.
Meningen over panelen zelf? Zelfde kwaliteit?
Even mezelf quoten, Rubenvb bedankt voor je feedback. Je hebt inderdaad een punt. Heb contact opgenomen en nieuwe plan is om de huidige omvormer te behouden (is een sunny boy 2.5 en de huidige 10x260Wp panelen daarop aangesloten houden). De nieuwe 12x405 panelen komen op een kleinere omvormer (4600W output wrslijk). Zien jullie daar nadelen aan om met 2 omvormers te werken, buiten dat je de opbrengst van zonnepanelen zelf wrslijk in 2 aparte apps zal moeten checkenWelke omvormer zou jij dan nemen voor een installatie van +-7500Wp zonnepanelen? 10x260 en 12x405 of 415Wp.

Dat is €1,8/kWp, wat toch een aardig bedrag is (tijd geleden kwamen hier cijfers van 1,2 tot 1,4 voorbij, en 18 panelen is toch geen kleine installatie meer…). Ik kan je niet meer zeggen, want ik heb geen idee van de mogelijke meerkosten bij moeilijke plaatsingen, noch over hoe jouw specifieke situatie is.10553.15 euro inclusief.
Da's wel heel veel.Is dit een beetje oké qua prijs & kwaliteit?
Sunpower P3 325 Wp Full Black x18 (kwam het beste uit met onze dakramen tov grotere panelen)
SMA Sunny Boy 5.0
Aansluitingskosten
Dossieropmaak
Plaatsingskosten
Kabel en connectoren
Montagetoebehoren
AREI keuring < 10 KW
10553.15 euro inclusief.
Eens je eerste omvormer de geest geeft kan je misschien zelfs proberen die op de andere omvormer bij te steken (indien technisch mogelijk natuurlijk). Die aftopping ga je misschien wel voelen, maar weegt misschien niet op tegen de prijs van een omvormer op die moment.Even mezelf quoten, Rubenvb bedankt voor je feedback. Je hebt inderdaad een punt. Heb contact opgenomen en nieuwe plan is om de huidige omvormer te behouden (is een sunny boy 2.5 en de huidige 10x260Wp panelen daarop aangesloten houden). De nieuwe 12x405 panelen komen op een kleinere omvormer (4600W output wrslijk). Zien jullie daar nadelen aan om met 2 omvormers te werken, buiten dat je de opbrengst van zonnepanelen zelf wrslijk in 2 aparte apps zal moeten checken![]()
Dat is €1,8/kWp, wat toch een aardig bedrag is (tijd geleden kwamen hier cijfers van 1,2 tot 1,4 voorbij, en 18 panelen is toch geen kleine installatie meer…). Ik kan je niet meer zeggen, want ik heb geen idee van de mogelijke meerkosten bij moeilijke plaatsingen, noch over hoe jouw specifieke situatie is.
De panelen lijken wel “vorige generatie“, aangezien rond de 400kWp per paneel nu ongeveer de norm lijkt te zijn.
Veel hangt natuurlijk af van de geometrie en mogelijkheden van je dak en de exacte afmetingen van al die dingen ten opzichte van elkaar.
Ik zou in ieder geval altijd meerdere offertes vragen.

En ook groenestroomcertificaten niet meer uitbetalen. Compleet absurd.A die dekselse tsjeven https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220910_96764677
Stop met die subsidies, dat verdient zichzelf eenvoudig terug.
Eventueel renteloze leningen voor mensen met beperkt inkomen maar daar mag het toch stilaan stoppen wat mij betreft
Is een markt van vraag en aanbod... veel vraag en weinig aanbod en je kan hogere prijzen vragen. Weinig vraag en hoog aanbod, en de prijzen zakken.En ook groenestroomcertificaten niet meer uitbetalen. Compleet absurd.
Die premie voor de klant rekent de installateur er gewoon bij hoor. De markt wordt overspoeld door firma's die bestaan uit een gladde verkoper met een V-klasse lichte vracht, die er wat low cost portugezen op zetten. Deur naar deur, ter plaatse in 5 minuten offerte maken van + 6K voor 10 panelen van 390wp, dan toveren met de premie, zodat het eigenlijk maar 5K kost, en lichte druk zetten door te "beloven" dat ze nog binnen de maand kunnen plaatsen bij snelle beslissing.
Toch wel, de premie zorgt voor een rush, vergelijkbaar met het laatste jaar van de woonbonus, bovendien verhoogt de premie het besteedbaar budget.Is een markt van vraag en aanbod... veel vraag en weinig aanbod en je kan hogere prijzen vragen. Weinig vraag en hoog aanbod, en de prijzen zakken.
Dat heeft geen sikkepit te maken met dat men hun prijzen gewoon zou omhoog doen door die premie.
En het ding van die portogezen is nu eenmaal vrij verkeer van personen. Net zoals wij het super normaal vinden om even over de grens te gaan om goedkoper te winkelen of brandstof in te doen.
Die rush is er niet door de premie. Die rush is er door de hoge prijzen van elektriciteit samen met het feit dat de premie verlaagt (en dat het injectietarief mee gestegen is). En mensen nu eenmaal naar hun eigen zak kijken, net zoals jij dat ook doet.Toch wel, de premie zorgt voor een rush, vergelijkbaar met het laatste jaar van de woonbonus, bovendien verhoogt de premie het besteedbaar budget.
Vrij verkeer is ok, maar ik wou gewoon schetsen hoe er het aan toe gaat op de markt en welke winsten er gerealiseerd worden. Een premie is dus niet nodig.
Dat is inderdaad zoals het vandaag werkt. Er wordt gekeken naar de som van al uw fases, zowel voor verbruik als piek.Nog een vraag:
Als je een monofasige omvormer aansluit op 1 fase van de 3x400+N thuisinstallatie, heb ik al verstaan indien je panelen injecteren via 1 fase en je verbruikt via een ander het zo is dat je stroom haalt van het net en je panelen injecteren op het net. Toch maakt de meter de optelsom van alle fases en maakt dat dus niets uit qua facturatie.
Nu mijn vraag is: kan je dezelfde redenering toepassen met het capaciteitstarief? Wordt dan ook de som gemaakt van alle fases en zo de piek berekend? Want als je dan met veel grote verbruikers zit op de fases waar de panelen niet op hangen kan je piekverbruik wel hoog zijn...
Zoals ik het begrepen heb kijkt met naar de hoogste kwartierpiek per maand in kW op uw digitale meter. Dus tussen 1 of 3 fases wordt geen onderscheid gemaakt. Terwijl dat je het net wel zwaarder belast als je 10kW vraagt op 1 fase dan 10kW verdeelt over 3 fases.Nog een vraag:
Als je een monofasige omvormer aansluit op 1 fase van de 3x400+N thuisinstallatie, heb ik al verstaan indien je panelen injecteren via 1 fase en je verbruikt via een ander het zo is dat je stroom haalt van het net en je panelen injecteren op het net. Toch maakt de meter de optelsom van alle fases en maakt dat dus niets uit qua facturatie.
Nu mijn vraag is: kan je dezelfde redenering toepassen met het capaciteitstarief? Wordt dan ook de som gemaakt van alle fases en zo de piek berekend? Want als je dan met veel grote verbruikers zit op de fases waar de panelen niet op hangen kan je piekverbruik wel hoog zijn...
Hier prijs gehad voor 15x viessmann 410w panelen met fronius 5.0 omvormer. Alles incl. Voor 8300.