Zonnepanelen Topic

Mijn mama heeft de volgende offerte ontvangen: 8 belinus 410 wp panelen met een SMA sunny boy 3.0 omvormer voor 5020 eur. Iemand ervaring met deze merken? Google levert niet zoveel op. Alvast bedankt.
Met de huidige prijzen die ik al binnen heb gehad van offertes valt da nog mee. Ook al is het wat duurder dan 6 maand geleden. Zitten er optimisers bij elke paneel? Das ook weer een 55 euro of zo per stuk.

op verschillende sites kan je een soort berekening maken van het aantal zonuren etc.
maar daar vragen ze altijd naar de orientatie van je dak.
hoe moet ik dit zien dan? wat is mijn orientatie?
huis met een gewoon hellend dak. een kant staat naar oosten, westen is de andere kant van het dak.
dus in het zuiden staat de zon zowat in het midden (gelijk met de nok vh dak)
De kant van het dak waar je panelen wil leggen. Dus jij hebt drie mogelijkheden: oost, west of op beide

op verschillende sites kan je een soort berekening maken van het aantal zonuren etc.
maar daar vragen ze altijd naar de orientatie van je dak.
hoe moet ik dit zien dan? wat is mijn orientatie?
huis met een gewoon hellend dak. een kant staat naar oosten, westen is de andere kant van het dak.
dus in het zuiden staat de zon zowat in het midden (gelijk met de nok vh dak)
Bij PVCalc is 0 graden het noorden, 90 oosten, 180 zuiden en 270 westen. Dus je vult daar in hoe jouw panelen georiënteerd zijn en de hellings graad van jouw dak of het frame waar de panelen op komen te liggen. Dan krijg je een correcte simulatie terug

Joepie.. Eindelijk de verantwoordelijke planning vastgekregen een paar dagen geleden. Kerel gaf aan dat het extreem druk is en hij de enen telefoon na de andere kreeg. Wat ik wel snap natuurlijk. Maar ik wil sowieso m'n panelen dit jaar nog (qua premie).

Eind september komen ze ons zonnepanelen plaatsen. Was normaal voorzien in juni.

Joepie.. Eindelijk de verantwoordelijke planning vastgekregen een paar dagen geleden. Kerel gaf aan dat het extreem druk is en hij de enen telefoon na de andere kreeg. Wat ik wel snap natuurlijk. Maar ik wil sowieso m'n panelen dit jaar nog (qua premie).

Eind september komen ze ons zonnepanelen plaatsen. Was normaal voorzien in juni.

Bij wie juist? (Mag eventueel in PM). Heb gezien dat je ook uit het Lokerse bent.

Ja. Dus, wordt er niet in rekening gebracht dat het aantal uur zon op het Zuiden ook veel hoger is. Die rendementen zijn “indien er zon op zit”. Maar de zon zit er veel minder uren op. Dat is ook de grote kritiek op die tabel. De kans dat er uberhaupt zon valt op O/W panelen is klein in de winter, op het Z ben je quasi zeker.

En de prijs per paneel was telkens hoger bij de gesplitte installatie, dus ze hadden er effectief enkel mee gewonnen.

Ma bon, nogmaals, ik heb er te weinig kaas van gegeten om mijn argumenten door te duwen. Maar mij leek het ook allemaal wel logisch. Waarom anders zo hard kijken naar die oriëntatie als het toch maar over 5-10-15% gaat?
Kijk eens naar PVcalc. Daar kun je verschillende opstellingen simuleren en de opbrengsten per maand bekijken: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

PVcalc rekent vrij conservatief. In werkelijk mag je tegenwoordig een 10% extra verwachten.

Daarnaast volg ik ook deze 2 systemen op PVoutput. Eentje zuid en eentje oost-west georienteerd. Kwa WP zitten ze dicht bij elkaar, maar best even omrekenen met de regel van 3 om goede vergelijkingen te kunnen maken.

Dat zijn de zaken die ik bekeken om een keuze te maken voor het systeem dat binnenkort bij ons gelegd wordt.

Volgens dat ik op de radio heb gehoord is het de keuringsdatum die telt.
Hopelijk voor je kunnen ze dus de omvormer ook plaatsen.

Kan er iemand mij eens op weg helpen met onderstaande: (welke factoren moet ik in rekening nemen etc om dit correct te berekenen)

Mijn ouders hebben voor 10.000wp zonnepanelen liggen, met terugdraaiende teller. Ook nog met GSC's.

Mijn vader overweegt om voor een digitale meter te gaan, hij zegt dat het injectietarief meer zal opbrengen dan de terugdraaiende teller + prosumententarief, ik betwijfel dat echter.

Hoe begin ik hieraan om dat vergelijk juist te maken?

Jaarlijks totaalverbruik (maar weet je dat exact met een terugdraaiende teller?) + Prosumententarief? En wat nog?

Zeker weet je dit niet.
Wat je wel kunt doen is een aanname maken.

Generatie van 1 jaar * 0.35. Dit aftrekken van uw jaarlijks energieverbruik. Resterend energieverbruik betaal je dus.
Generatie van 1 jaar * 0.65 * injectietarief is hetgeen waarvoor je geld krijgt. Dit trek je af van het bedrag dat je betaald voor uw resterend energieverbruik.

Dat bedrag vergelijk je dan nu met uw huidige factuur. Wil je iets voorzichtiger zijn, neem 30% of 25%. Dit percentage is namelijk het percentage van de energie die je direct verbruikt, uw eigenverbruik/zelfverbruik dus.

Je kunt het bereken met PVcalc: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
PVcalc rekent wel wat conservatief en kan tot 10% hogere werkelijke waarden halen, maar het geeft een goede indicatie van wat zeker realiseerbaar moet zijn.
Als complete leek hier nog wat mee aan het spelen (Ze hebben me late weten dat er vanaf 19/09 terug omvormers zijn dus ga snel moeten beslissen/de vriendin overtuigen).
Iemand die even onderstaande redenering kan bevestigen of corrigeren ?

Orientatie = Zuid dus cijfer 180 zetten
Dakhelling = 0°, maar de zonnepanelen staan in een hoek van 35° zeker ? dus wat zet je daar in ? Ik veronderstel 35° in te vullen
PeakWatt is 6160Wp (laatste offerte)
Temp coëf blijf ik af dus -0,48

Dat geeft voor de afgelopen jaren volgende resultaten:
2019: 6367 kWh
2020: 6452 kWh
2021: 6120 kWh

Hoe kan ik nu min of meer berekenen hoeveel er geïnjecteerd zal worden op het net ?
Ons verbruik zit nu (op 2weken na 1 jaar digitale meter)
Dag: 1053kWh
Nacht: 1299kWh
En dat is dan nog met wasmachine altijd in het weekend te laten draaien en de vaatwasser continu 's nachts dus dat kunnen we wel optimaliseren.

Ik lees her en der 30% eigen verbruik en 70% injectie
Dus voor 2021 zou dit dan : 1836kWh eigen verbruik zijn => Nog 516kWh van het net te halen
En 4284kWh injecteren op het net ?
En dan zowel injectie als afname pakweg onderverdelen in 4/7e dagtarief en 3/7e nachttarief voor een simulatie op bv. de V-test?

Ik ben overtuigd, maar voor haar moet ik met harde cijfers afkomen om aan te tonen dat het rendabel is want zij ziet momenteel enkel maar de kostprijs van de zonnepanelen.
@Renegadexxripxx

Laatst bewerkt:
Als complete leek hier nog wat mee aan het spelen (Ze hebben me late weten dat er vanaf 19/09 terug omvormers zijn dus ga snel moeten beslissen/de vriendin overtuigen).
Iemand die even onderstaande redenering kan bevestigen of corrigeren ?

Orientatie = Zuid dus cijfer 180 zetten
Dakhelling = 0°, maar de zonnepanelen staan in een hoek van 35° zeker ? dus wat zet je daar in ? Ik veronderstel 35° in te vullen
PeakWatt is 6160Wp (laatste offerte)
Temp coëf blijf ik af dus -0,48

Dat geeft voor de afgelopen jaren volgende resultaten:
2019: 6367 kWh
2020: 6452 kWh
2021: 6120 kWh

Hoe kan ik nu min of meer berekenen hoeveel er geïnjecteerd zal worden op het net ?
Ons verbruik zit nu (op 2weken na 1 jaar digitale meter)
Dag: 1053kWh
Nacht: 1299kWh
En dat is dan nog met wasmachine altijd in het weekend te laten draaien en de vaatwasser continu 's nachts dus dat kunnen we wel optimaliseren.

Ik lees her en der 30% eigen verbruik en 70% injectie
Dus voor 2021 zou dit dan : 1836kWh eigen verbruik zijn => Nog 516kWh van het net te halen
En 4284kWh injecteren op het net ?
En dan zowel injectie als afname pakweg onderverdelen in 4/7e dagtarief en 3/7e nachttarief voor een simulatie op bv. de V-test?

Ik ben overtuigd, maar voor haar moet ik met harde cijfers afkomen om aan te tonen dat het rendabel is want zij ziet momenteel enkel maar de kostprijs van de zonnepanelen.
Als je loodrecht op het zuiden georienteerd zit, 180 graden inderdaad. Zit je niet perfect op het zuiden dan kan dat 160° of 200° zijn ook. Ne keer gaan kijken op een satelliet foto of met compass in uw tuin staan als je het exact wil weten.
Dakhelling is eigenlijk de hoek van de panelen. 35° is een realistische waarde.

Je verbruikt nu niet veel elektriciteit en je zou dan 75% gaan afnemen van de zonnepanelen met de berekening die je aangeeft. Het is lastig te voorspellen, maar ik denk dat je afname toch nog iets groter zal zijn dat wat je aangeeft.
Injectie vergoeding is op dit moment wel hoog. Ook zijn uw panelen prima voor als je later wil overschakelen naar een warmtepomp of elektrische wagen zal kopen. Zuid gericht is de beste oplossing voor de winter en in de zomer kan je daar grotendeels een elektrische wagen mee laden.

In augustus was de injectievergoeding 0.30euro bij Luminus. Als je aan dit tarief uitsluitend injecteert, heb je na 4-5 jaar uw systeem terug verdiend en het gaat minstens 25 jaar mee. Natuurlijk is het moeilijk te voorspellen wat de injectie tarieven in de toekomst gaan zijn, maar ik denk dat het systeem zeker winstgevend zal zijn op termijn. En het is goed voor jouw ecologische voetafdruk.

Misschien late to the party, maar hoe vragen jullie offertes aan voor toekomstige zonnepaneel installaties? Spreken jullie gewoon lokale installateurs aan of is er een bekender bedrijf dat je best eerst aanspreekt? Ik zie het bos door de bomen niet meer.

Kan er iemand mij eens op weg helpen met onderstaande: (welke factoren moet ik in rekening nemen etc om dit correct te berekenen)

Mijn ouders hebben voor 10.000wp zonnepanelen liggen, met terugdraaiende teller. Ook nog met GSC's.

Mijn vader overweegt om voor een digitale meter te gaan, hij zegt dat het injectietarief meer zal opbrengen dan de terugdraaiende teller + prosumententarief, ik betwijfel dat echter.

Hoe begin ik hieraan om dat vergelijk juist te maken?

Jaarlijks totaalverbruik (maar weet je dat exact met een terugdraaiende teller?) + Prosumententarief? En wat nog?
Hangt er vanaf wat de tarieven zijn, maar als je tarieven hebt waarbij je injectie = consumptieprijs dan ga je idd al snel goedkoper uitkomen
Jaarlijks totaalverbruik = teller en opbrengst zonnepanelen nemen klopt toch denk ik?

Enige wat je dan nog hebt is de taksen per kwh die je betaald voor afname van het net zeker? Dus dan moet je wel ongeveer weten hoeveel je gaat afnemen lijkt me

in de v-test kan je beide bekijken, apart tabje teruglevering is wel vreemd ik zou dat in 1 scherm willen zien en totale prijs :p

Laatst bewerkt:
Misschien late to the party, maar hoe vragen jullie offertes aan voor toekomstige zonnepaneel installaties? Spreken jullie gewoon lokale installateurs aan of is er een bekender bedrijf dat je best eerst aanspreekt? Ik zie het bos door de bomen niet meer.
Lokale installateurs. Zelf geen fan van van die websites die dan 5 random offertes opvragen.

Welke regio?

Heb al spijt dat ik maar 14 panelen heb op mijn schuin dak en niet direct nog een stuk of 10 heb laten bijleggen op mijn plat dak zeg.
In de totale offerte was dat waarschijnlijk niet zo'n groot verschil geweest tegenover nu terug opnieuw.

Terug
Bovenaan