Zonnepanelen Topic

Da’s de reden waarom ik er 28 op het ZZO heb gelegd (ga leggen) ipv 16 ZZO en 12 op het westen.

In theorie gaat mijn zelfconsumptie lager zijn maar dat gaat ruimschoots gecompenseerd worden door de veel hogere productie doorheen de dag. En in de winter zal dat verschil nog veel groter zijn.
Maar wat nut heeft dat? Toch beter een hogere zelfconsumptie ipv meer injectie, tenzij je een batterij plant te zetten.

iemand ervaring met opteco (zonoven)
15 panelen (wp per paneel = 415)
jinko tiger neo N-Type
omvormer ASG 5000
prijs 8700 euro
is dit een ok prijs?
Prijs buitenwege, zijn Jinko N type panelen wel goed. Die N type panelen hebben een lagere degradatie en blijven dus een beter rendement behouden op termijn.

Maar wat nut heeft dat? Toch beter een hogere zelfconsumptie ipv meer injectie, tenzij je een batterij plant te zetten.
Aangezien de prijs van injectie ongeveer de helft is van afname, maar ik hierdoor zeker 3 keer zoveel (maar in de winter misschien wel 10 keer) ga produceren op die 12 panelen is de rekening snel gemaakt he.

Mijn mama heeft de volgende offerte ontvangen: 8 belinus 410 wp panelen met een SMA sunny boy 3.0 omvormer voor 5020 eur. Iemand ervaring met deze merken? Google levert niet zoveel op. Alvast bedankt.

Aangezien de prijs van injectie ongeveer de helft is van afname, maar ik hierdoor zeker 3 keer zoveel (maar in de winter misschien wel 10 keer) ga produceren op die 12 panelen is de rekening snel gemaakt he.
Ik wil die simulatie daarvan wel eens zien. 3x meer productie in de zomer en 10x in de winter.

In de zomer scheelt het bijna niks, maar is je zelfs productie hoger. In de winter haal je 50-100% meer productie op zuid vs oost/west.

. In de winter haal je 50-100% meer productie op zuid vs oost/west.
In de winter haal je gewoon quasi niks op panelen die Oost of West liggen. De uren dat de zon daar staat, staat ze veel te laag en brandt ze niet voldoende krachtig. Om 17u is het donker eh in januari

Op het Zuiden heb je sowieso al minstens 3-4 keer het aantal uren en ze is dan nog krachtiger ook.

Slecht geteld daar hoor 😉

Zoek eens op, bestaan zo tabellen van voor elke hoek en oriëntatie hoeveel de zonnepanelen opbrengen tegenover pal zuid.
Scheelt enkele % per jaar...

Edit : tabel van hespul als Google correct is.

Ik heb ze nog maar 2 maand dus ik kan er niet van meespreken.
Heb alles op zzw liggen.
Deze moment heb ik als de zon schijnt rond 19u nog een 600w (5200 w inst) maar als de dagen korter worden is dat niks meer

Slecht geteld daar hoor 😉

Zoek eens op, bestaan zo tabellen van voor elke hoek en oriëntatie hoeveel de zonnepanelen opbrengen tegenover pal zuid.
Scheelt enkele % per jaar...

Edit : tabel van hespul als Google correct is.
Maar die tabel houdt geen rekening met het aantal zonne-uren.

Die kijkt gewoon naar het rendement as such. Dus “als” de zon erop valt dan haal je op 40gr helling zo’n 80% op w/o tov 100% op Zuid.

Maar de zon valt geen minuut op uw panelen in het oosten vanaf de middag, en in de winter komt dat neer op een uur of 2-3 flauwe ochtendzon in totaal.

Met zuidgerichte panelen heb je ook in de winter minstens 6u opbrengst, die dan ook nog pakken krachtiger is.

- meer rendement 80% vs 100%
- minstens dubbele zonne-uren
- veel sterkere zon

Zo hebben ze ‘t mij allemaal verteld - en zo heb ik het begrepen. De installatie met zuid én west was duurder met hetzelfde zantal panelen dus ze hadden (3 installateurs onafh. van elkaar) er niks mee te winnen om dat te vertellen…

Maar ik sta open voor opmerkingen want ik ken er eigenlijk bijzonder weinig van.

Die kijkt gewoon naar het rendement as such. Dus “als” de zon erop valt dan haal je op 40gr helling zo’n 80% op w/o tov 100% op Zuid.

Maar de zon valt geen minuut op uw panelen in het oosten vanaf de middag, en in de winter komt dat neer op een uur of 2-3 flauwe ochtendzon in totaal.

Met zuidgerichte panelen heb je ook in de winter minstens 6u opbrengst, die dan ook nog pakken krachtiger is.

- meer rendement 80% vs 100%
- minstens dubbele zonne-uren
- veel sterkere zon

Zo hebben ze ‘t mij allemaal verteld - en zo heb ik het begrepen. De installatie met zuid én west was duurder met hetzelfde zantal panelen dus ze hadden (3 installateurs onafh. van elkaar) er niks mee te winnen om dat te vertellen…

Maar ik sta open voor opmerkingen want ik ken er eigenlijk bijzonder weinig van.
Doe eens een paar simulaties met https://pvsol-online.valentin-software.com/
Die houdt wel rekening met zonne-uren op uw opgegeven locatie (die gebruikt meteo data van voorbije jaren).

Stel 6,15kWp in Brussel, 15° inclination en een oriëntatie 0°C, 90°C en 270°C, dan levert dat respectievelijk:

- 5912kWh
- 5317kWh
- 5320kWh

Puur oost en puur west gerichtkomt dus neer op een opbrengstverschil van slechts 11%. Met een O-W-opstelling kom je nog dichter tegen de opbrengst van dezelfde hoeveelheid panelen puur Z-gericht.
Ook uw inclination hoek in een puur Z-gerichte opstelling is een kwestie van procenten (met als nadeel dat je met grote hoek enerzijds veel ruimte tussen panelen verliest door schaduwvorming en ook dat het meeste montagesystemen vaste hoeken hebben, typisch tussen 10 en 15°).

Voordeel van O-W is dat je er meer kwijt kan op dezelfde oppervlakte (plat dak) als puur Z-gericht. Dus als uw dakoppervlakte beperkt is kan je uiteindelijk (met iets meer panelen) meer opwekken, omdat je geen afstanden tussen panelen nodig hebt. (tenzij je er tussen moet kunnen wandelen)

Moet ook niet. Een hele dag zon is 100% rendement voor Zuid.
De zon moet ook niet vol op de panelen schijnen om vermogen te laten genereren. Ze halen op die welbepaalde dag dan x% minder tegenover vol zuid paneel in de juiste hoek.

Veel verkopers kennen er niks van. Moest ook niet, de panelen verkochten zichzelf wel en de gemiddelde Belg kent er toch niks van.
De prijs is logischerwijs duurder. Ze moeten een heel nieuw stuk bijzetten in het Westen. Dus meer werkuren en minder winst per paneel. Dus beter 1 expositie voor de installateur.

Moet ook niet. Een hele dag zon is 100% rendement voor Zuid.

Ja. Dus, wordt er niet in rekening gebracht dat het aantal uur zon op het Zuiden ook veel hoger is. Die rendementen zijn “indien er zon op zit”. Maar de zon zit er veel minder uren op. Dat is ook de grote kritiek op die tabel. De kans dat er uberhaupt zon valt op O/W panelen is klein in de winter, op het Z ben je quasi zeker.

En de prijs per paneel was telkens hoger bij de gesplitte installatie, dus ze hadden er effectief enkel mee gewonnen.

Ma bon, nogmaals, ik heb er te weinig kaas van gegeten om mijn argumenten door te duwen. Maar mij leek het ook allemaal wel logisch. Waarom anders zo hard kijken naar die oriëntatie als het toch maar over 5-10-15% gaat?

Ma bon, nogmaals, ik heb er te weinig kaas van gegeten om mijn argumenten door te duwen. Maar mij leek het ook allemaal wel logisch. Waarom anders zo hard kijken naar die oriëntatie als het toch maar over 5-10-15% gaat?
Omdat je jarenlang afgestraft werd voor een te grote omvormer. Dus wou je maximaal rendement per kwpiek zodat je teller maximaal terug draaide. Onder 0 gaan bracht niks op.

Nu leg je imo beter gewoon je dak vol, vroeger legde je enkel voor je eigen verbruik.

En nu ook, als je een puntdak hebt dat n-z ligt... Dan leg je ze beter op Zuid natuurlijk

Ja. Dus, wordt er niet in rekening gebracht dat het aantal uur zon op het Zuiden ook veel hoger is. Die rendementen zijn “indien er zon op zit”. Maar de zon zit er veel minder uren op. Dat is ook de grote kritiek op die tabel. De kans dat er uberhaupt zon valt op O/W panelen is klein in de winter, op het Z ben je quasi zeker.

En de prijs per paneel was telkens hoger bij de gesplitte installatie, dus ze hadden er effectief enkel mee gewonnen.

Zuid geeft meer opbrengst dan oost/west. Dat hoor je me niet zeggen. Maar het is niet 3-10 keer zoveel. Op jaar basis misschien 10-20% meer afhankelijk van de hoek. In de winter is het verschil iets groter. Maar in vele gevallen kan je dubbel zoveel panelen leggen dan op zuid. Tegenwoordig beginnen ze zelfs al op het noorden panelen te leggen

Zuid geeft meer opbrengst dan oost/west. Dat hoor je me niet zeggen. Maar het is niet 3-10 keer zoveel. Op jaar basis misschien 10-20% meer afhankelijk van de hoek. In de winter is het verschil iets groter. Maar in vele gevallen kan je dubbel zoveel panelen leggen dan op zuid. Tegenwoordig beginnen ze zelfs al op het noorden panelen te leggen
Ok. Stel dat dat ook effectief zo is, dan is het potentieel verlies voor mijn zelfconsumptie ook verwaarloosbaar hé? En dan komen we terug op hetzelfde punt…

Omdat je jarenlang afgestraft werd voor een te grote omvormer. Dus wou je maximaal rendement per kwpiek zodat je teller maximaal terug draaide. Onder 0 gaan bracht niks op.

Nu leg je imo beter gewoon je dak vol, vroeger legde je enkel voor je eigen verbruik.

En nu ook, als je een puntdak hebt dat n-z ligt... Dan leg je ze beter op Zuid natuurlijk
Totdat binnen 5 jaar:

1) de terugleververgoeding terug naar 6 cent zakt.
2) de distributiekosten ook van toepassing worden op uw injectie
3) er BTW van toepassing geacht gaat worden op de injectie, want inkomstenstroom.
4) er een boeteclausule of afkoppelingsrecht is vanwege de netbeheerder omdat je door de onbalans het net overbelast.

Al kan het voor hetzelfde geld zo nog 20 jaar duren voordat men die aanpassingen doordrijft. Het is gewoon dat je het niet weet.

De zonnepanelen ken ik niet, maar dat wil meestal niet veel zeggen.
De omvormer is een gekend merk, en gekend als top. Dus daar valt dus geen opmerking op te maken.

De prijs is 1.53€/wp wat aan de hogere kant zit. Persoonlijk zou ik eerder 4-6WP geïnstalleerd hebben indien daarvoor ruimte was op het dak. Om op die manier mijn eigenverbruik omhoog te duwen alsook met de elektriciteit die naar het net gestuurd wordt, geld te verdienen om de elektriciteit die ik van het net haal te betalen. Waarom minimaal 4kwp, aangezien de premie voor 4kwp het grootste bedrag is en waarom maximaal 6kwp omdat dat het maximum is waar je eventueel premie voor kunt vangen.

Je kunt dan uw omvormer naar 5kw nemen. waardoor je waarschijnlijk voor een prijs van 8k euro krijgt. Waar dan iets van een 1500€ premie vanaf gaat. Bij dat bedrag van 5000€ gaat er iets van een 900€ vanaf. Maar je moet dat een beetje leggen langs de elektriciteit die uw moeder normaal gezien jaarlijks verbruikt. Als dat 1500kwh is, dan zal de voorgestelde versie al wel ok zijn (al had ik dan nog altijd geprobeerd om 4k te leggen met een 4kva omvormer...)

op verschillende sites kan je een soort berekening maken van het aantal zonuren etc.
maar daar vragen ze altijd naar de orientatie van je dak.
hoe moet ik dit zien dan? wat is mijn orientatie?
huis met een gewoon hellend dak. een kant staat naar oosten, westen is de andere kant van het dak.
dus in het zuiden staat de zon zowat in het midden (gelijk met de nok vh dak)

Terug
Bovenaan