Zonnepanelen Topic

Ik heb hier nu 12 panelen liggen, 4.740kWp + huawei omvormer
Ruim voldoende gedurende de dag met gemiddeld 10-15kwh overschot op mooie dagen.

Om het avondverbruik wat te drukken wil ik hier eventueel wel een batterij aan koppelen. Maar geen idee wat de mogelijkheden zijn op de huidige omvormer en kostprijzen... Iemand tips?

Ruim voldoende gedurende de dag met gemiddeld 10-15kwh overschot op mooie dagen.

Om het avondverbruik wat te drukken wil ik hier eventueel wel een batterij aan koppelen. Maar geen idee wat de mogelijkheden zijn op de huidige omvormer en kostprijzen... Iemand tips?
Lees de voorbije 5 pagina’s en beslis, zoals letterlijk iedereen met een paar hersencellen, dat een batterij totaal niet rendabel is. En ook niet kan zijn.

Horizonten van 15-20j reeele terugverdientijd in optimistische omstandigheden. Tegen dan zijn er batterijen die werken op co2

Een huawei battery kost 6700 incl btw. Reken uit.

*zolang je interessante tarieven krijgt voor injectie.

Het lijkt mij niet onmogelijk dat er over een paar jaar, als iedereen een digitale teller heeft, gekozen wordt om injectietarieven dynamisch te maken per uur zoals er ook al contracten bestaan.
Als ze dan nog een stap verder zouden gaan met negatieve tarieven ...

Dan wordt een batterij natuurlijk een pak interessanter. Of een elektrische boiler, ...

Rekening houdend met de huidige tarieven van optifix (50 c€/kWh afname en 30 c€/kWh injectie) is mijn (simpele) redenering dan correct dat als je 1000kWh per jaar kan verbruiken met een batterij je ongeveer 1000 * (50 (c€/kWh) - 30 (c€/kWh)) = 1000 * €0.2 = €200 bespaart? In de toekomst misschien nog iets extra met het capaciteitstarief. Dan lijkt de terugverdientijd inderdaad wel heel lang.

Rekening houdend met de huidige tarieven van optifix (50 c€/kWh afname en 30 c€/kWh injectie) is mijn (simpele) redenering dan correct dat als je 1000kWh per jaar kan verbruiken met een batterij je ongeveer 1000 * (50 (c€/kWh) - 30 (c€/kWh)) = 1000 * €0.2 = €200 bespaart? In de toekomst misschien nog iets extra met het capaciteitstarief. Dan lijkt de terugverdientijd inderdaad wel heel lang.
Nee want je moet ook nog taksen en niet-kosten rekenen dan. Maar eenvoudig gezegd met de huidige injectievergoeding merk je zelf mooi op, dat het sop de kolen niet waard is.

Zet injectie op 0,1 en dan is het al anders: 1000*(0,5-0,1)= 400 + besparing op netkost/capaciteitstarief/...

Zal al meer zijn. Ik ga nu toch uit van een 2000kwh op batterij (10kwh netto op batterij per cyclus). Dat is 400 euro besparing. Dan nog eens 20 cent allerhande kosten, wat nog eens 400 euro is. Totaal van 800 euro. Nettoprijs inclusief premie is 5000 euro geweest.

Zal al meer zijn. Ik ga nu toch uit van een 2000kwh op batterij (10kwh netto op batterij per cyclus). Dat is 400 euro besparing. Dan nog eens 20 cent allerhande kosten, wat nog eens 400 euro is. Totaal van 800 euro. Nettoprijs inclusief premie is 5000 euro geweest.
Verkoper van batterijen zeker?

Koper :). Niet uit winstbejag, niet uit ideologie - eerder leuk om net iets onafhankelijker te zijn.

De berekening verandert op dit moment elke maand. De 200 euro per jaar is extreem pessimistisch. Mijn voorbeeld is nogal optimistisch. Samenvatting is dat de return wel begint te stijgen met de huidige prijzen.

Net thuis van vakantie nu met de zonnepanelen. Verschiet er wel van hoe snel de opbrengst mindert in de avond.

19:45 madam staat te koken op inductie dacht ik ga eens kijken en de teller draaide al heel traag vooruit :p

De zon stond recht in lijn met de panelen maar kwam nog maar een beetje boven de daken uit.

Dus de avond opbrengst met ondergaande zon zakt wel snel precies.

Net thuis van vakantie nu met de zonnepanelen. Verschiet er wel van hoe snel de opbrengst mindert in de avond.

19:45 madam staat te koken op inductie dacht ik ga eens kijken en de teller draaide al heel traag vooruit :p

De zon stond recht in lijn met de panelen maar kwam nog maar een beetje boven de daken uit.

Dan vermoed ik dat ze naar het westen gericht zijn?

Iemand ervaringen met solax omvormers? Er is hier iemand langs geweest en die stelde voor om een solax omvormer te gebruiken gezien deze nog op stock waren, al de rest is het wachten natuurlijk.

Iemand ervaringen met solax omvormers? Er is hier iemand langs geweest en die stelde voor om een solax omvormer te gebruiken gezien deze nog op stock waren, al de rest is het wachten natuurlijk.
Hier geïnstalleerd afgelopen lente samen met Solax batterij. So far so good...

Ja, op dat uur is het beste er vanaf. Vroeger koken als je meer gebruik wil maken van zonne energie :D

iemand ervaring met opteco (zonoven)
15 panelen (wp per paneel = 415)
jinko tiger neo N-Type
omvormer ASG 5000
prijs 8700 euro
is dit een ok prijs?
Hier hebben ze een offerte gemaakt enkele jaren terug en waren toen de duurste van alle offertes (en we hadden best veel offertes).

Ze waren 45 percent duurder dan onze goedkoopste offerte (zelfde omvormer, wel andere panelen maar merk panelen maakt niet veel uit). Wij hebben dus vriendelijk bedankt.

Da’s de reden waarom ik er 28 op het ZZO heb gelegd (ga leggen) ipv 16 ZZO en 12 op het westen.

In theorie gaat mijn zelfconsumptie lager zijn maar dat gaat ruimschoots gecompenseerd worden door de veel hogere productie doorheen de dag. En in de winter zal dat verschil nog veel groter zijn.

Terug
Bovenaan