Zonnepanelen Topic

Eens een ander topic aansnijden: is er een energie aanbieder in Vlaanderen die mijn analoge dag- en nachtteller wil samenstellen als als 1 tarief verrekenen.

Gezien ze "toch binnen de paar maanden na installatie van de panelen (juni '20)een digitale meter gingen zetten" waarbij je sowieso naar enkelvoudig tarief gaat, heb ik de aanpassing naar enkelvoudig tarief niet laten doen vorig jaar (en het 6 tot 9 maanden uitzweten). Nu de digitale meter pas voor 2025 (ten vroegste) zal zijn, komt dit punt natuurlijk weer op de tafel, want mijn installatie is voorzien om mijn volledig jaarverbruik te dekken. Wij zijn natuurlijk onszelf aan het herprogrammeren om zoveel mogelijk overdag te doen (was 55% nacht, 45% dag), maar er zal toch een stuk nacht/WE overblijven.

Twee cijferkes optellen kan toch het probleem niet zijn... maar bestaat het?
Ik vrees ervoor. Als iemand aanbieders weet laat me dan ook iets weten. Maar bij mijn weten is het enkel fluvius die die aanpassing kan doen en dit doen ze niet meer door uitrol van de digitale teller. Nu, normaal zou het nachttarief ook verdwijnen in 2022 en is het probleem zo ook opgelost. Afwachten dus.

Ik vrees ervoor. Als iemand aanbieders weet laat me dan ook iets weten. Maar bij mijn weten is het enkel fluvius die die aanpassing kan doen en dit doen ze niet meer door uitrol van de digitale teller. Nu, normaal zou het nachttarief ook verdwijnen in 2022 en is het probleem zo ook opgelost. Afwachten dus.
schoonbroer heeft vandaag hiervoor naar fluvius gebeld en ze doen dit wel (terug?), gaan offerte maken

Nee, ik wil niet dat het aan/uit gaat of moduleert. Ik wil dat het rekening houdt met weersverwachtingen van de ingestelde locatie (niet altijd 100%, I know, maar mogelijk).

Want hun marketing is "automatisch en slim energie besparen", wat niet van toepassing is als iemand die gewoon zijn kop buitensteekt en naar boven kijkt meer energie kan besparen door nog even uit te stellen. Want als je gewoon 1 piek hebt tussen 2 wolken door, is dit niet de moment om te starten...
Om nog maar te zwijgen van hun debiel systeem van "Ge steekt x apparaten in de queue, als er 300W+ injectie is starten we de eerste, dan wachten we een ingestelde tijd, als de injectie dan nog altijd 300W+ is starten we de 2e, en zo verder...".
Dus opnieuw bevestiging: de enige manier om dit te laten werken is door het bufferen van uw consumptie. Als je wil dat uw toestel enkel draait als er complete opbrengst is om het te dekken dan wordt het bijna onmogelijk. Pakt nu dat het 1,5u aan een stuk genoeg zon is om 1500W op te wekken, er dan drie kwartier niks is en dan terug 40 minuten zon. Wilt gij dan dat na 1,5u uw droogkast uitvalt, afkoelt, om dan met doeffe vochtige was te staan schilderen en na drie kwartier terug moet opwarmen en verder doen? Ik alleszins niet.

Bottomline: een batterij is eigenlijk de enige fatsoenlijke oplossing omdat thuisverbruik quasi niet te sturen is louter op basis van opbrengst.
Ge kunt zeggen: warm mijn buffervat op voor SWW of verwarming wanneer er opbrengst is, maar ik denk dat dat het zowat is dat ge echt kunt reguleren op basis van de zon.

ze promoten eigenlijk weer gewoon verspilling met die verandering. alsof ik mij nu ga bezig houden met alles te timen....

in tegenstelling. wij zijn massaal crypto beginnen minen . 1000W aan gpu's die 24/7 aan het minen zijn om elke watt zonne energie er door te krijgen. zo zal ik mijn zelfconsumptie wel verhogen :') die panelen zullen nu wel renderen aan 45 euro per dag aan bitcoins. ge koopt u beter nu 5000 euro aan grafische kaarten in plaats van dat geld weg te smijten aan een batterij.

ze promoten eigenlijk weer gewoon verspilling met die verandering. alsof ik mij nu ga bezig houden met alles te timen....

in tegenstelling. wij zijn massaal crypto beginnen minen . 1000W aan gpu's die 24/7 aan het minen zijn om elke watt zonne energie er door te krijgen. zo zal ik mijn zelfconsumptie wel verhogen :') die panelen zullen nu wel renderen aan 45 euro per dag aan bitcoins. ge koopt u beter nu 5000 euro aan grafische kaarten in plaats van dat geld weg te smijten aan een batterij.
24/7 mines om zonne-energie te verbruiken. U meneer verdient een standbeeld! Werkelijk geniaal wat jij bedacht hebt!

Dus opnieuw bevestiging: de enige manier om dit te laten werken is door het bufferen van uw consumptie. Als je wil dat uw toestel enkel draait als er complete opbrengst is om het te dekken dan wordt het bijna onmogelijk. Pakt nu dat het 1,5u aan een stuk genoeg zon is om 1500W op te wekken, er dan drie kwartier niks is en dan terug 40 minuten zon. Wilt gij dan dat na 1,5u uw droogkast uitvalt, afkoelt, om dan met doeffe vochtige was te staan schilderen en na drie kwartier terug moet opwarmen en verder doen? Ik alleszins niet.

Bottomline: een batterij is eigenlijk de enige fatsoenlijke oplossing omdat thuisverbruik quasi niet te sturen is louter op basis van opbrengst.
Ge kunt zeggen: warm mijn buffervat op voor SWW of verwarming wanneer er opbrengst is, maar ik denk dat dat het zowat is dat ge echt kunt reguleren op basis van de zon.
Maar de oplossing volgens alle ministers in de plenaire zitting was slim gestuurde stopcontacten! :rolleyes:

Mijn punt is net dat er inderdaad momenteel geen deftige oplossing met slimme sturing is, al zeker niet als het via retrofitting moet gebeuren. Er is geen enkele magische oplossing die er opeens voor zorgt dat je 100% zelfconsumptie haalt. Zelfs gemiddeld 50% op jaarbasis is voor bijna niemand haalbaar. Zeker al niet als het kostefficiënt moet zijn.
Een batterij zal afhankelijk van de tijd van het jaar enorm ovegedimensioneerd zijn of ondergedimensioneerd. In de winter ga je niet genoeg opwekken, in de zomer ga je niet genoeg verbruiken om ze leeg te trekken tegen de volgende dag.

dus pakt 111 dagen om uw investering in de hardware er uit te halen, er van uitgaande dat de stroom u absoluut 0 EUR kost?
ge koopt volgens mij beter gewoon 5000 EUR aan BTC dan :D

Ik weet niet hoe het bij de rest zit, maar de verandering zet ons eigenlijk net meer aan om zuiniger om te springen met elektriciteit.

Terwijl we vroeger meer hadden van, we moeten nergens naar kijken, want de teller draait toch terug. Boeien.

Zitten we nu eerder met het gedacht van, hmm dat gaat ons nu wel geld kosten. Ik liet bijvoorbeeld vroeger mijn pc eigenlijk constant aanstaan, maar vanaf nu ga ik die wel steeds af zetten als ik gedaan heb. Onze extra ijskast lieten we ook gewoon aanstaan, maar vanaf nu zetten we die enkel aan als we die gaan gebruiken. (die wordt meestal gebruik bij feestjes ofzo, dus eigenlijk doet die veel van de tijd geen dienst)

dus pakt 111 dagen om uw investering in de hardware er uit te halen, er van uitgaande dat de stroom u absoluut 0 EUR kost?
ge koopt volgens mij beter gewoon 5000 EUR aan BTC dan :D

die 5000 was maar een voorbeeld. roi ligt eerder rond @90 dagen als je kaarten aan msrp kan kopen en enkel 3060Ti's neemt. er zijn 2 sites die founders's editions droppen, in belgie leveren aan msrp. hun aftermarket kaarten zijn ook veel goedkoper dan de gekende shops zoals megekko,azerty, alternate,.... ben begonnen half oktober en ondertussen is alles al lang terugverdiend inc stroomkost. mijn 3060Ti's hebben 520 euro euro gekost en leveren 5 euro per kaart winst op NA stroomkost puur van het net. mijn 3080 waar ik ook mee game levert 8-9 euro per dag op na stroomkost, en mijn 3090 10
euro.

totale investering : 4x 3060ti = 2080€
1x 3080 = 729 euro
1x 3090 1560 €

= 4369

wat heb ik al gemined ( +-120 dagen)

39x120 = 4680 €

en rekening houden dat ik de eerste maanden gemined heb toen bitcoin aan 10-20k stond. die zijn ondertussen 2-4 keer zoveel waard. het is beter dat bitcoin laag staat en ethereum hoog om zoveel mogelijk btc te verdienen als miner.

totale stroomkost op een jaar ligt rond de 2000 euro. Als je de stroom er bij telt heb ik nu een dikke 600 euro aan stroom verbruikt.

na koersstijging ethereum zit ik nu op zo een kleine 8000 euro aan mining opbrengst. gezien de gpu shortages verwacht ik zeker nog 6 maand zo door te kunnen doen. Uiteindelijk heel die mining operatie aan 70-80% van de nieuwprijs terug te verkopen. Ook al wat kaarten 2dehands verkocht met winst. die 3090 FE's opkopen voor 1500-1600 euro en de dag zelf kan je ze flippen op 2dehands of tweakers voor 1900@ 2000 euro. daarmee koop je dan meer 3060ti's of secure je je initiele investering...

moest ik dat in een batterij gestoken hebben had ik eind 2021 de volle 235 euro..........

dusja, het is rendabeler om elke killwat die ge uit uw paneel haalt op te minen in plaats van die te verkopen aan 4 cent. zelfs met 1 kaart draai je woekerwinsten.

je kan zeggen, had in oktober gewoon 4K aan btc gekocht, en je had meer/Dezelfde winst ( te tam om het uit te rekenen). Dat is volledig waar, maar niemand weet welke kant de markt op gaat. Ik weet dat er GPU shortages zijn en dat die kaarten massaal gescalped worden en dat ik elk moment gewoon de boel kan afleggen en verkopen. en waarschijnlijk met winst.die mining hardware is een veiligheid tegen de bitcoin markt.

Laatst bewerkt:
Maar de oplossing volgens alle ministers in de plenaire zitting was slim gestuurde stopcontacten! :rolleyes:

Mijn punt is net dat er inderdaad momenteel geen deftige oplossing met slimme sturing is, al zeker niet als het via retrofitting moet gebeuren. Er is geen enkele magische oplossing die er opeens voor zorgt dat je 100% zelfconsumptie haalt. Zelfs gemiddeld 50% op jaarbasis is voor bijna niemand haalbaar. Zeker al niet als het kostefficiënt moet zijn.
Een batterij zal afhankelijk van de tijd van het jaar enorm ovegedimensioneerd zijn of ondergedimensioneerd. In de winter ga je niet genoeg opwekken, in de zomer ga je niet genoeg verbruiken om ze leeg te trekken tegen de volgende dag.
Dat is dus exact het probleem. Hun oplossing is een oplossing die
1) Niet bestaat
2) Moest ze bestaan, dan is het nog steeds geen oplossing.

Daarnaast, leveren de meeste batterijen max 5kW aan stroom. Als je een warmtepomp hebt, kan je het dus al vergeten om daar genoeg stroom uit te krijgen... Ook koken en een afwasmachine gaan bvb niet samen met een batterij.

Dat is dus exact het probleem. Hun oplossing is een oplossing die
1) Niet bestaat
2) Moest ze bestaan, dan is het nog steeds geen oplossing.

Daarnaast, leveren de meeste batterijen max 5kW aan stroom. Als je een warmtepomp hebt, kan je het dus al vergeten om daar genoeg stroom uit te krijgen... Ook koken en een afwasmachine gaan bvb niet samen met een batterij.
Dat laatse is niet noodzakelijk het geval. Als hier de wartepomp draait als het vriest en de droogkast op staat hebben wij een total draw van pakt 3kW. Met 2kW kan ik nu eten maken hoor.

Als de nieuwe bedrijfswagen volledig elektrisch wordt, installeert de leasingmaatschappij standaard een 3 fasen laadpaal. Onze analoge meter is monofase en die blijft mooi hangen. Es horen of we geen andere laadpaal kunnen krijgen, maar dan lijkt het precies of je ook een digitale meter nodig hebt die de laadpaal enkel stroom verschaft als er elders in de woning geen grootverbruiker draait? Klopt dat?

Als de nieuwe bedrijfswagen volledig elektrisch wordt, installeert de leasingmaatschappij standaard een 3 fasen laadpaal. Onze analoge meter is monofase en die blijft mooi hangen. Es horen of we geen andere laadpaal kunnen krijgen, maar dan lijkt het precies of je ook een digitale meter nodig hebt die de laadpaal enkel stroom verschaft als er elders in de woning geen grootverbruiker draait? Klopt dat?
Er bestaan ook laadpalen die aan load balancing kunnen doen zonder een digitale meter. Die gebruiken stroomklemmen die je rond de hoofdkabel van de elektriciteit moet monteren, en zo kan de paal dan meten hoeveel elektriciteit verbruikt wordt. De paal zal dan indien nodig trager of zelfs helemaal niet laden om niet boven een bepaald totaalvermogen te komen (wat allemaal in te stellen is veronderstel ik).

Volgens mij kunnen veel palen die loadbalancing hebben dat op die manier, dus mogelijk diegene die je leasemaatschappij wil installeren ook.

schoonbroer heeft vandaag hiervoor naar fluvius gebeld en ze doen dit wel (terug?), gaan offerte maken
Aha, wist ik niet. Ik had eind vorig jaar gebeld toen ze wel nog de digitale meter uitrolde. Dus dan was het sowieso een digitale. Iemand die dit ook kan bevestigen en de prijs zou ook fijn zijn voor de omwisseling.

Ik zou het eens moeten opzoeken, maar was iets rond de 90 euro (vorig jaar juli)... en ja, dat was direct een digitale. Maar aangezien ze toen zegden dat de digitale meter sowieso binnen de paar maanden ging komen (gratis dan), heb ik dat toen niet gedaan.

Ik weet niet hoe het bij de rest zit, maar de verandering zet ons eigenlijk net meer aan om zuiniger om te springen met elektriciteit.

Terwijl we vroeger meer hadden van, we moeten nergens naar kijken, want de teller draait toch terug. Boeien.

Zitten we nu eerder met het gedacht van, hmm dat gaat ons nu wel geld kosten. Ik liet bijvoorbeeld vroeger mijn pc eigenlijk constant aanstaan, maar vanaf nu ga ik die wel steeds af zetten als ik gedaan heb. Onze extra ijskast lieten we ook gewoon aanstaan, maar vanaf nu zetten we die enkel aan als we die gaan gebruiken. (die wordt meestal gebruik bij feestjes ofzo, dus eigenlijk doet die veel van de tijd geen dienst)
De enigste correcte manier van subsidiëren was de productie van overschot behoorlijk te financieren gedurende x-aantal jaren voor pakweg maximaal 4-5 MWh (8 ct per kWh gedurende 10 jaar om maar iets te zeggen). Dat is de enige manier om mensen overdag en 's nachts aan te zetten om zuinig te zijn met die elektriciteit. Nu ga je mensen hebben die toch maar hun zwembad gaan verwarmen of een airco gaan plaatsen om de elektriciteit niet gratis weg te geven. Met natuurlijk verplichting van installatie digitale meter op 't ogenblik van installatie van de panelen.

Ik heb ma-di-woe thuis gewerkt, en de auto laten laden op 't ogenblik dat er zon was. 32.98 kWh productie, en maar 4.34 kWh geïnjecteerd.
Eens die smappee hier geïnstalleerd is wordt dat allemaal nog wat meer geoptimaliseerd. het schema hieronder zijn de verbruiken per kwartier.
Ik moest vandaag en morgen op 't werk zijn. Dan is de accu weer maar 40% geladen. Zaterdag en zondag is het mooi weer en ben ik in de tuin aan 't werken terwijl de auto oplaadt. Maandag moet ik +- 175 km afleggen. Dinsdag en woensdag werk ik al zeker thuis, en laad ik hem weer op. Ik ga dat niet kunnen blijven volhouden, maar ik kan toch behoorlijk wat energie vangen in de accu van de wagen met dat thuiswerk.
En als't de covid voorbij is rijd ik op mooie dagen toch met de speed-pedelec naar 't werk :p

p4132887251-4.jpg

Als ik hier thuis blijf herhalen om de droogkast/wasmachine/vaatwas enkel op te zetten als de zon schijnt vlieg ik binnenkort naar ergens waar de zon ni schijnt vrees ik :censored:
Zoveel mannen die er helemaal lyrisch van zouden worden, als ze dat eindelijk mogen!

Verandert je Nickname dan van tompoesje naar tom'waardezonnietschijnt'? :unsure:

De enigste correcte manier van subsidiëren was de productie van overschot behoorlijk te financieren gedurende x-aantal jaren voor pakweg maximaal 4-5 MWh (8 ct per kWh gedurende 10 jaar om maar iets te zeggen). Dat is de enige manier om mensen overdag en 's nachts aan te zetten om zuinig te zijn met die elektriciteit. Nu ga je mensen hebben die toch maar hun zwembad gaan verwarmen of een airco gaan plaatsen om de elektriciteit niet gratis weg te geven. Met natuurlijk verplichting van installatie digitale meter op 't ogenblik van installatie van de panelen.
Want een comfortabel binnenklimaat doet ge uiteraard enkel en alleen omdat ge uw stroom wilt opsouperen. Daarnaast verbruikt een airco zo weinig dat het echt de onnozelste oplossing zou zijn, ik zou u dan eerder een jacuzzi aanraden :)

Terug
Bovenaan