Zonnepanelen Topic

Bedoeling is zonder batterij.
Gewoon pomp enzo voorzien van (extra/gratis) stroom.
Het probleem is natuurlijk dat je zonnepanelen/omvormer geen constant vermogen (stroom) kan leveren. Lijkt me dan dat je pomp constant gaat uitvallen als er een klein dipje is in de intensiteit van het zonlicht.
Kan je dan niet beter een zonneinstallatie zetten die met glycol werkt? Rechtstreeks water verwarmen ipv elektrische tussenstap
Lijkt me ook dat je met de efficientie van je warmtepomp (factor 3-4) niet de inefficientie van je zonnepanelen (15-20%) en omvormer (90%?) kan opvangen. Natuurlijk kan je de zonnepaneelefficientie niet 1-op-1 gaan vergelijken met een zonnecollector, want enerzijds zijn de geabsorbeerde frequenties van het licht anders (en dus ook de intensiteiten), maar anderzijds is de overdrachtsmodaliteit ook helemaal anders.

Zou het niet efficiënter zijn om je zwembad mee aan te sluiten op de bestaande installatie. Met een intelligente controller kan je dan de pomp of verwarming laten draaien op momenten dat je aan het injecteren bent.
Dat gaat nu dan het plan worden.
Kan eventueel mijn panelen op het huis uitbreiden
Het probleem is natuurlijk dat je zonnepanelen/omvormer geen constant vermogen (stroom) kan leveren. Lijkt me dan dat je pomp constant gaat uitvallen als er een klein dipje is in de intensiteit van het zonlicht.
Had ik niet bij stil gestaan.
Dacht dat dit makkelijk te schakelen was.
Bv als er geen zon is, dat dan de pomp van het net afneemt

Net offerte binnen voor zonnepanelen.
Zou blijkbaar niet makkelijk zijn om momenteel aan panelen en omvormers te geraken.
Maar bon, los daarvan moet het wel in orde zijn wat er geplaatst zal worden.
Any thoughts? (ik weet dat hier kenners zitten :cool:)

Leveren en plaatsen van een PV installatie bestaande uit:
-16 PV panelen Phono Solar van elk +-370WP met een totaal van max. 5920 WP (afhankelijk wat mogelijk is op het dak, opmeten bij bevestiging offerte)
- Huawei hybride omvormer SUN2000-5KTL-M1
= 8288 excl BTW

- optie Huawei 5 kW batterij compleet
- module van 5kW
= 6595 excl BTW

Batterij zal nog niet meteen geplaatst worden, maar mogelijkheid zou ik al wel graag voorzien, vandaar hybride omvormer.
Tenzij de kenners hier zeggen dat ik echt meteen batterij moet plaatsen en deze goed zit prijs/kwaliteit natuurlijk.

Offerte maar 5 dagen geldig. 't Moet snel gaan tegenwoordig :sneaky:

Edit: merk zonnepanelen Phono Solar

Laatst bewerkt:
Net offerte binnen voor zonnepanelen.
Zou blijkbaar niet makkelijk zijn om momenteel aan panelen en omvormers te geraken.
Maar bon, los daarvan moet het wel in orde zijn wat er geplaatst zal worden.
Any thoughts? (ik weet dat hier kenners zitten :cool:)

Leveren en plaatsen van een PV installatie bestaande uit:
-16 PV panelen van elk +-370WP met een totaal van max. 5920 WP (afhankelijk wat mogelijk is op het dak, opmeten bij bevestiging offerte)
= 8288 excl BTW

- optie Huawei 5 kW batterij compleet
- module van 5kW
= 6595 excl BTW

Batterij zal nog niet meteen geplaatst worden, maar mogelijkheid zou ik al wel graag voorzien, vandaar hybride omvormer.
Tenzij de kenners hier zeggen dat ik echt meteen batterij moet plaatsen en deze goed zit prijs/kwaliteit natuurlijk.

Offerte maar 5 dagen geldig. 't Moet snel gaan tegenwoordig :sneaky:
Misschien uw merk van panelen erbij zetten want dat heeft ook wel veel invloed op prijs.

16 PV panelen Phono Solar van elk +-370WP met een totaal van max. 5920 WP (afhankelijk wat mogelijk is op het dak, opmeten bij bevestiging offerte)
= 8288 excl BTW
Lekker duur. Materiaal kost 3500€ incl kabels etc.
Dus dan nog keuring en werkuren + tekenen.
Dus kleine 5K voor de rest

Hier ook offerte ontvangen:
13x Viessmann 400 Wp Full Black
GOODWE 5000D-NS
Volledig geleverd en geplaatst voor € 6120 excl. BTW.

Reeds bij 6 partijen offerte gevraagd de afgelopen weken, en dus nog maar 1 binnen.
De kleine garnalen (meestal elektriciens die dit af en toe doen) geven aan telefoon toe dat zij aan het kortste eind trekken t.o.v. de grote spelers. De prijzen zouden al met 1/3 gestegen zijn de afgelopen maanden. Daarnaast geven de grote spelers aan dat zij enkel kunnen blijven leveren indien ze maar met 1 fabrikant samenwerken. Handelaars die met meerdere merken werken, krijgen logistiek gezien de laagste prioriteit van de merken.

Volgens een grote verdeler hier in de buurt is er in de 15 jaar zonnepanelentijdperk nog nooit zoveel vraag geweest. Men heeft geen tijd meer om mensen individueel uitleg te geven, en dus geven ze wekelijks infosessies in een zaal. Ik was daar en er zat 40 man. Dan weet je wel hoe laat het is...

Laatst bewerkt:
Hier ook offerte ontvangen:
13x Viessmann 400 Wp Full Black
GOODWE 5000D-NS
Volledig geleverd en geplaatst voor € 6120 excl. BTW.

Reeds bij 6 partijen offerte gevraagd de afgelopen weken, en dus nog maar 1 binnen.
De kleine garnalen (meestal elektriciens die dit af en toe doen) geven aan telefoon toe dat zij aan het kortste eind trekken t.o.v. de grote spelers. De prijzen zouden al met 1/3 gestegen zijn de afgelopen maanden. Daarnaast geven de grote spelers aan dat zij enkel kunnen blijven leveren indien ze maar met 1 fabrikant samenwerken. Handelaars die met meerdere merken werken, krijgen logistiek gezien de laagste prioriteit van de merken.

Volgens een grote verdeler hier in de buurt is er in de 15 jaar zonnepanelentijdperk nog nooit zoveel vraag geweest. Men heeft geen tijd meer om mensen individueel uitleg te geven, en dus geven ze wekelijks infosessies in een zaal. Ik was daar deze en daar zat 40 man. Dan weet je wel hoe laat het is...
Ik ben hier bij een “kleine garnaal” geweest en mijn panelen lagen er na 3 weken al op.
En is bij onze buren nu ook bezig en binnenkort bij kennissen.
plaatsingstijd allemaal ongeveer 3 weken.

Toen ik mijn offerte had laten maken kreeg hij wel juist vracht zonnepanelen binnen en denk ook dat hij vooral concentreert op cliënteel hier in de gemeente…
Net om overal sneller te kunnen plaatsen en eigen gemeente content te houden.

Van grote spelers kreeg ik pas na 1 of 2 maand reactie of ze een offerte moesten komen maken..
Van verschillende zelf geen reactie…

Lekker duur. Materiaal kost 3500€ incl kabels etc.
Dus dan nog keuring en werkuren + tekenen.
Dus kleine 5K voor de rest
Het is duur, maar ik denk dat het overal hetzelfde is. Dus om deze offerte nu meteen af te schrijven.. en het gaat imo enkel maar duurder worden ook.
Ik heb 2jaar geleden voor hetzelfde kWp met een 4kVA solaredge omvormer 7050€ excl BTW betaald.

Hier ook een offerte ontvangen.
Totaal vermogen = 4000WP
10 panelen (HYUNDAI Shingled 400Wp Black-Ribbon Mono FullBlack zonnepaneel)
Omvormer : SMA 3.6k

levering en plaatsing voor 5.5k euro excl. btw

hopelijk een correcte prijs?
komt van onze lokale elektricien die ook de volledige elektriciteit gaat doen in onze renovatiewoning

Hier offerte getekend voor 14 panelen JA-Solar 390wp met Huawei omvormer (4KTL-L1)
Geplaatst voor 5.191,88 incl btw.

Het is duur, maar ik denk dat het overal hetzelfde is. Dus om deze offerte nu meteen af te schrijven.. en het gaat imo enkel maar duurder worden ook.
Ik heb 2jaar geleden voor hetzelfde kWp met een 4kVA solaredge omvormer 7050€ excl BTW betaald.
1j geleden was er ongeveer 700€/werk dag marge gerekend...
Dat wil zeggen dat ze nu 7 werk dagen zouden nodig hebben?

Dat de materialen duurder zijn dat is voor iedereen zo.

Ik denk dat de 6% BTW er ook wat mee te maken heeft.
Ze willen op die manier ook een deel van de koek en maken de panelen duurder.
Excl BTW duurder, maar vanwege de 6% BTW wordt het uiteindelijk goedkoper dan met 21%
Of zoiets :unsure:

Ik heb het in mijn mandje gezet met aannemerskorting. Dus dat is de prijs dat zijn aannemer ook gaat betalen.

Verder is die sma omvormer enkele 100€ duurder...
Zielige post, de meeste mensen zijn geen aannemers he.
De meeste mensen zijn geen zelfstandigen dus betalen de volle pot.

Terug
Bovenaan