Zonnepanelen Topic

Wachtbuis van 50mm zal dan wel volstaan zeker?
Heel dik zijn die kabels niet.
T is meer dat je niet te veel bochten gaat hebben in die wachtbuis en een goede trekveer ofzo.

Mijn installatie staat in de tuin en heb ze ingegraven in inderdaad 50mm rode buis met gladde binnenkant. Maar m'n DC kabels zijn maar 5-10m en dat pad loopt recht.

Ik heb wel maar 1 string

Zolang er geen keuring is, mag de zekering van uw omvormer niet aan liggen. Dus als die digitale er komt, gaan ze al zien dat je injecteert zonder keuring, dat gaan ze niet graag zien.

De installateurs van Fluvius kijken daar niet heen hoor. Die mannen hebben gewoon hun 4 opdrachten op een dag en komen dat zo snel mogelijk afwerken.

Onze gehele nieuwbouw is aangesloten geweest en een jaar later is de aansluiting nog eens aangepast zonder dat één van beide installateurs ooit achter een keuring of ander papier heeft gevraagd. Gewoon meter uit de werfkast binnen gegooid, kabel derin, en hun zekering aan. Klaar.

De installateurs van Fluvius kijken daar niet heen hoor. Die mannen hebben gewoon hun 4 opdrachten op een dag en komen dat zo snel mogelijk afwerken.

Onze gehele nieuwbouw is aangesloten geweest en een jaar later is de aansluiting nog eens aangepast zonder dat één van beide installateurs ooit achter een keuring of ander papier heeft gevraagd.
De installateur niet nee, maar eens geïnstalleerd kan men wel zien dat je injecteert zonder keuring.

De installateur niet nee, maar eens geïnstalleerd kan men wel zien dat je injecteert zonder keuring.

Heb je dan effectief weet van installaties waar dat voor problemen heeft gezorgd? Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring.

Heb je dan effectief weet van installaties waar dat voor problemen heeft gezorgd? Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring.
Ik zeg gewoon dat het kan. Ik heb het trouwens niet over het moment dat men komt installeren..

Onze omvormer is aangezet door de installateur. Volgens het "draaiboek" van de betreffende firma komt de keurder enkele weken na de installatie en indienststelling langs, afhankelijk van hun planning. Het staat zelfs expliciet vermeld dat ze dat ding dan al inschakelen en het effectier al werkt. Of Fluvius dat leuk vindt geen idee. Maar lijkt me sterk dat ze daar een punt van gaan maken als een professioneel bedrijf niets anders doet bij hun installaties.

Ik ga die omvormer nu niet speciaal uitzetten als zij hem al hebben aangezet... Als Fluvius komt klagen verwijs ik hen met alle plezier door naar de zonnepanelenfirma. I know nothing, I learn English from a book.

Installateur heeft deze hier ook aangezet en zei ook Dat ik digitale meters al mocht aanvragen.
Maakt ook niks uit volgens hem als ze deze komen plaatsen voor keuring.

Toch maar gebeld en ze komen de 31ste mei dan voor digitale meters te plaatsen.
De week ervoor keuren ze alles dus dan is er geen probleem 😁

Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwe woning heeft recente zonnepanelen (omvormer van SMA) en een terugdraaiende teller.
Ik ben in mijn oude woning het gewoon om mijn verbruik van elektriciteit en gas op te volgen met de digitale meter. Maar die wil ik dus zo lang mogelijk ontlopen logischerwijs.
Ga ik voor elektriciteit ook mijn verbruik kunnen opvolgen zoals met een digitale meter? Of registreert die enkel de opbrengst die wordt verbruikt?

De SMA app of website zal je enkel de opbrengst van de panelen geven. Je gaat je elektriciteitsteller regelmatig zelf moeten noteren. En om je effectief verbruik te weten, ga je de opbrengst van je panelen moeten bijtellen bij wat je tellerkast aangeeft.

Nieuwe woning heeft recente zonnepanelen (omvormer van SMA) en een terugdraaiende teller.
Ik ben in mijn oude woning het gewoon om mijn verbruik van elektriciteit en gas op te volgen met de digitale meter. Maar die wil ik dus zo lang mogelijk ontlopen logischerwijs.
Ga ik voor elektriciteit ook mijn verbruik kunnen opvolgen zoals met een digitale meter? Of registreert die enkel de opbrengst die wordt verbruikt?
Kijk eens op energie Id. Gratis en overzichtelijk om verbruik en opbrengsten bij te houden.

Ik heb panelen op mijn dak liggen (met gsc)
Ik ga nu een tuinhuis plaatsen.
Kan ik daar panelen leggen die enkel en alleen dienen om stroom te voorzien aan zwembadonderdelen? (dus zonder net)
Of mag dit niet?

Moet je dan geen €88 betalen aangezien je zonnepanelen nog niet officieel zijn aangemeld bij Fluvius?
Ben er eigenlijk niet zeker van. 🤪.
Als ik ze na keuring aanmeld, moeten ze sowieso komen voor digitale meters. Alleen is de afspraak er al dus kan het volgens mij gewoon vroeger gebeuren?

Ik heb panelen op mijn dak liggen (met gsc)
Ik ga nu een tuinhuis plaatsen.
Kan ik daar panelen leggen die enkel en alleen dienen om stroom te voorzien aan zwembadonderdelen? (dus zonder net)
Of mag dit niet?
Dat mag maar als dat een installatie is zonder dat die aangesloten is op het net dan zal je batterijen en een compatibele omvormer die ook batterijen kan opladen nodig hebben.

Bedoeling is zonder batterij.
Gewoon pomp enzo voorzien van (extra/gratis) stroom.

Zou het niet efficiënter zijn om je zwembad mee aan te sluiten op de bestaande installatie. Met een intelligente controller kan je dan de pomp of verwarming laten draaien op momenten dat je aan het injecteren bent.

Kan je dan niet beter een zonneinstallatie zetten die met glycol werkt? Rechtstreeks water verwarmen ipv elektrische tussenstap

Terug
Bovenaan