Zonnepanelen Topic

Update :

Eindstand
Verbruik : 128kw (15kwh - 113kwh)
Gegenereerd :430kwh (33kwh - 397kwh)

Dus verbruik bij zo'n koude dag is :
2kwh voor sanitair warm water, 21kwh voor verwarming van de woning.
Generatie op 1 dag met de warmtepomp :
5kwh voor sanitair warm water, 60kwh voor verwarming van de woning.

Efficiëntie :
Sanitair warm water : 2,5
Verwarming : 2,86.
Minder efficiënt dan gas :(. Ik zou nooit of te nimmer 21kwh kunnen genereren met mijn zonnepanelen in de winter, dus eigen verbruik percentage ligt zeer laag en batterij helpt geen sikkepit om dat omhoog te duwen. Effect van de verbruiker is daarop gewoon te hoog.
Laatste keer @Bimmer :

Eindstand
Verbruik : 143kw (15kwh - 128kwh)
Gegenereerd :472kwh (33kwh - 439kwh)

Dus verbruik bij zo'n koude dag is :
0kwh voor sanitair warm water, 15kwh voor verwarming van de woning.
Generatie op 1 dag met de warmtepomp :
0kwh voor sanitair warm water, 42kwh voor verwarming van de woning.

Temperatuur boilervat is van 51°C naar 49°C afgekoeld. Nog niet laag genoeg om verwarming terug op te starten. Ook doucheke genomen vandaag, geen effect op de gemeten temperatuur voorlopig.

Efficiëntie :
Verwarming : 2,8

Deze morgen de panelen ijsvrij gaan maken. Lag bijna 10cm sneeuw op met een onderlaag van ijs.
Eenmaal er hier en daar wat vrij was begonnen ze duidelijk op te warmen en kon ik leg een paar lichte tikken het ijs breken en er af borstelen.

productie ging instant van 38W naar 450 en stijgend

Ik zit vandaag ook voor het eerst op 15W dus ze zullen ook wel nog goed vol liggen met een ijslaag maar er komt toch al eens iets door.
Maarja morgen is toch alweer de laatste zonnige dag, dus denk niet dat ik nu nog snel het dak opga.

Wel vreemd via sunnyportal van de grafieken krijg ik geen totale cijfers van opbrengst tenzij s'avonds van het 'dagverslag'
Via de app krijg je wel direct gegevens van opbrengst.
Of kan ik dat nog ergens instellen op de website?

Hier was er vrijdag plots gerommel opt dak van de sneeuw en ijs die van de panelen is gevallen.
ZW, vanaf 11u zon, nu toch al een 1100 wh

die 10+ kwh haalde ik alleen maar in de zomer, zou mij verbazen moest ik nu al zoveel halen. ( 3.9 kwp )
Buiten dat de 4 onderstel wel nog sneeuw op liggen, maar ik kruip het dak niet op.

Zal vandaag 3e dag op rij worden waar ik boven de 20kw ga. In februari. Ik zal in elk geval niet klagen. :D
Dinsdag "maar" 17 gehaald doordat er nog veel sneeuw en ijs op lag in de voormiddag.

Fluvius had blijkbaar een briefje in de bus gestoken om onze meterstanden door te geven. Wegens corona komen ze dit niet in huis checken, maar moet je een briefje aan je raam/deur hangen op een bepaalde dag met je meterstanden. Ik had dit te laat gezien en nu gaan ze ons verbruik schatten. Nu vroeg ik mij af hoe dit werkt?

We hebben sinds begin dit jaar zonnepanelen, dus onze analoge teller is nu goed aan het terugdraaien en dat zal alleen maar beter worden naar de zomer toe. Als ze ons verbruik schatten, moet er vroeg of laat toch een correctie gebeuren? Is het een goed idee om ze ons verbruik nu te laten schatten en het hen zo te laten doorgeven aan onze huidige energieleverancier? Dan kunnen we bijvoorbeeld wanneer de meter genoeg teruggedraaid is in augustus (of wanneer we een digitale meter krijgen) overschakelen naar een andere energieleverancier en dan wordt op dat moment pas de correctie gemaakt waardoor we een deel van onze vorige (geschatte) energiefactuur teniet kunnen doen zolang we de terugdraaiende teller nog hebben. Denk ik hier correct of maak ik een denkfout?

Als we echter nu de correcte stand doorgeven, dan kunnen we niet extra meer terugdraaien t.o.v. de huidige meterstand. Als ze ons verbruik schatten, ga ik er vanuit dat we wel nog verder kunnen terugdraaien t.o.v. de meterstand die zij geschat hebben, aangezien ze mogelijk veel te veel verbruik aangerekend hebben. Klopt dit?

Laatst bewerkt:
Ze gaan gewoon op basis van het verbruik van vorig jaar een schatting maken. Stel dat dit 3000kwh is vorig jaar en je zat op 15000kwh bv. Dan gaan zij de tellerstand op 18000kwh plaatsen en doorgeven aan je energiemaatschappij. (Als dan de echte meterstand lager ligt bv 17500 zal je dit de volgende keer moeten betalen, als ze hoger hebben ingeschat (hoop ik voor jou van niet dan is dit nadelig eigenlijk)). Stel dat je tegen juli op meterstand 17000kwh zit door terug draaien van de teller gaat. Geef je 17000 door aan de nieuwe energieleverancier. Er zal en afrekening gebeuren, echter is dit 0kwh want je hebt teruggedraaid. Je gaat wel de vaste kosten, prosumententarief worden aangerekend. Van op dat moment tellen ze vanaf 17000kwh. Stel op het einde van het jaar komt fluvius langs en ziet dan staan 17100kwh dan noteren ze dit en geven ze dit door en dien je 100kwh te betalen.

Correct me if i'm wrong

Vandaar dat ze ook willen dat je een digitale meter hebt, dan kan er geen gefoefel meer gebeuren. Met een analoge dus wel.

Edit toevoeging: van zodra fluvius je gekeurde installatie van januari 2021 behandelt heeft zullen ze langs komen met een digitale teller om de analoge te vervangen. Omdat je installatie in 2021 gekeurd is geweest zal je dus op de eerste uitrol worden geplaatst.

Laatst bewerkt:
Hoe zie je dit te laat? Dat briefje zit toch ruim op voorhand in de bus?

Het zal max een week in de bus gezeten hebben, want ik kijk minstens 1x per week in de brievenbus.

Ze gaan gewoon op basis van het verbruik van vorig jaar een schatting maken. Stel dat dit 3000kwh is vorig jaar en je zat op 15000kwh bv. Dan gaan zij de tellerstand op 18000kwh plaatsen en doorgeven aan je energiemaatschappij. (Als dan de echte meterstand lager ligt bv 17500 zal je dit de volgende keer moeten betalen, als ze hoger hebben ingeschat (hoop ik voor jou van niet dan is dit nadelig eigenlijk)). Stel dat je tegen juli op meterstand 17000kwh zit door terug draaien van de teller gaat. Geef je 17000 door aan de nieuwe energieleverancier. Er zal en afrekening gebeuren, echter is dit 0kwh want je hebt teruggedraaid. Je gaat wel de vaste kosten, prosumententarief worden aangerekend. Van op dat moment tellen ze vanaf 17000kwh. Stel op het einde van het jaar komt fluvius langs en ziet dan staan 17100kwh dan noteren ze dit en geven ze dit door en dien je 100kwh te betalen.

Correct me if i'm wrong

Vandaar dat ze ook willen dat je een digitale meter hebt, dan kan er geen gefoefel meer gebeuren. Met een analoge dus wel.

Aangezien we nog maar een jaar samenwonen, kunnen ze zich niet baseren op ons verbruik van vorig jaar (we woonden toen elks nog bij onze ouders). Aangezien wij heel weinig verbruiken doordat onze apparaten nieuw en energiezuinig zijn en we daarbovenop nog eens redelijk zuinig met energie omgaan, heb ik dus het vermoeden dat ze een hogere meterstand zullen doorgeven dan die we hebben. Dat houdt dus in dat we nu meer gaan betalen (want ze geven bijvoorbeeld een geschatte stand door van 18000KWh i.p.v. de werkelijke 17000KWh) en dat we die 1000KWh die men teveel aangerekend heeft, ook niet meer gaan kunnen terugdraaien? Want als de meterstand 17500KWh blijkt te zijn bij de volgende meteropname, gaan ze er gewoon vanuit dat we meer dan werkelijk teruggedraaid hebben in de nieuwe facturatieperiode waardoor we een dikke factuur hebben dit jaar en volgend jaar een 0-factuur. Als we nu de werkelijke meterstanden doorgeven, hebben we nog een deel teruggedraaid voor deze factuur en kunnen we volgend jaar ook een 0-factuur bekomen. Prosumententarief geldt hier niet volgens mij, omdat we de zonnepanelen dit jaar hebben laten plaatsen.

Dus de enige manier om hier iets te kunnen winnen is om een lagere meterstand door te geven, zodat we zogezegd meer teruggedraaid hebben afgelopen jaar en dan kunnen we in de zomer goed beginnen terugdraaien om die lagere meterstand te bekomen. Maar uiteraard mag dit laatste niet. :p

Laatst bewerkt:
Klopt inderdaad wat je zegt buiten het verhaal van het prosumententarief. Je wordt wel degelijk prosumententarief aangerekend volgens mij, zolang je gebruik maakt van de analoge teller, zodra fluvius je installatie heeft goedgekeurd zullen er de dag dat de installatie gekeurd is geweest en installatie van de digitale teller prosumententarief worden aangerekend.

Als je vorig jaar een laag verbruik hebt, dan kan het goed zijn dat ze een schatting maken met een lager verbruik dan een hoger volgens mij. Hoe weten ze nu of je daar nu effectief wel al woont. Als je veel geluk hebt gaat de schatting zeer laag liggen en ben je blij dat je het papiertje niet hebt gevonden. Laat me weten wat ze schatten. Ik ben wel benieuwd.

Klopt inderdaad wat je zegt buiten het verhaal van het prosumententarief. Je wordt wel degelijk prosumententarief aangerekend volgens mij, zolang je gebruik maakt van de analoge teller, zodra fluvius je installatie heeft goedgekeurd zullen er de dag dat de installatie gekeurd is geweest en installatie van de digitale teller prosumententarief worden aangerekend.

Als je vorig jaar een laag verbruik hebt, dan kan het goed zijn dat ze een schatting maken met een lager verbruik dan een hoger volgens mij. Hoe weten ze nu of je daar nu effectief wel al woont. Als je veel geluk hebt gaat de schatting zeer laag liggen en ben je blij dat je het papiertje niet hebt gevonden. Laat me weten wat ze schatten. Ik ben wel benieuwd.
Ik heb begrepen dat niemand prosumententarief betaald voordat de keuring gebeurd is, aangezien de installatie officieel nog niet ingeschakeld mag zijn voordat de keuring gebeurd is. De keuring hier is nog niet gebeurd en ik vraag me ook af of ze hier nu wel meteen een digitale teller zullen komen installeren, of dat die tijdelijke stop ook voor ons telt...

Vorige afrekening op dit adres is van de vorige bewoner. Gaan ze daar dan op voort gaan? Want deze persoon was amper thuis en dus zal het een zeer laag verbruik zijn. Als ze het gemiddelde verbruik van een gezin gaan aanrekenen, ga ik wel eens een telefoontje plegen, want wij gaan daar dik onder zitten en als we daar ook geen correctie op kunnen krijgen volgend jaar (als in geld terug krijgen), scheuren we er fameus ons broek aan. :p

Vandaag 6kW opbrengst. Pakken meer dan toen ze nog vol lagen maar niet de topresultaten van de schuine daken

Terug
Bovenaan