Zonnepanelen Topic

IMG-20220331-142255.jpg

@Renegadexxripxx strak plan! Ik zie nu dat ik dus wél prosumententarief heb betaald, terwijl ik geen/nauwelijks rendement had gezien 17/12 mijn omvormer pas werkte. Dat trekt alles nog eens extra scheef!

Thx voor de hulp alvast!

Maart 2022 was een goeie maand :) Luminus gaat hier niet blij van worden want heb ook nog eens 260kWh teruggeleverd (terugdraaiende teller). Met een batterij van 10 Kwh had de import waarschijnlijk nog lager geweest of misschien zelfs 0 kWh?

O5v9rXY.jpg

Laatst bewerkt:
Hier onlangs zonnepanelen laten installeren. Blijkt dat de firma de verkeerde omvormer heeft geinstalleerd ( 5K ipv 7 K).
De nieuwe omvormer moeten ze nu bestellen dus dat gaat nog een tijdje duren.
Ondertussen zit ik wel met een niet gekeurde installatie en een teller die terugdraait. Volgens de installateur "is dat allemaal geen probleem". Je moet de panelen aanmelden bij Fluvius na keuring, maar hier is nog niks gekeurd dus ik kan ze nog niet aanmelden.

Ik vraag me toch af of dit allemaal wel correct is....?

Belangrijk: Meld je panelen aan binnen de 30 dagen na de keuring. Wacht je langer, dan riskeer je administratieve kosten. Deze boete kan oplopen tot meer dan 1000 euro. En ook het achterstallige prosumententarief zal je moeten betalen, vanaf de datum van je keuringsverslag. Meld je de installatie helemaal niet aan, dan kan je aansluiting op het distributienet worden geschorst, zowel voor afname als injectie. Panelen niet aanmelden wordt immers beschouwd als energiefraude.
Bron: Fluvius - https://www.fluvius.be/nl/blog/zonnepanelen/zonnepanelen-aanmelden

Theoretisch mag je geen installatie aanzetten zonder keuring, al is dat een veel voorkomend iets. Ik zou het wel niet te hard rekken.

Zou mij niet verbazen als Fluvius hun net zou monitoren en de vraag is hoe precies en of ze erop acteren. Dus structureel zou ik dat risico niet nemen. Met een digitale meter zou ik ook wat meer oppassen.

Hier onlangs zonnepanelen laten installeren. Blijkt dat de firma de verkeerde omvormer heeft geinstalleerd ( 5K ipv 7 K).
Ondertussen zit ik wel met een niet gekeurde installatie en een teller die terugdraait. Volgens de installateur "is dat allemaal geen probleem". Je moet de panelen aanmelden bij Fluvius na keuring, maar hier is nog niks gekeurd dus ik kan ze nog niet aanmelden.

Volgens mij kun je voorlopig sowieso uw zonnepanelen niet aanmelden omdat ze die applicatie gingen vernieuwen.

Maart 2022 was een goeie maand :) Luminus gaat hier niet blij van worden want heb ook nog eens 260kWh teruggeleverd (terugdraaiende teller). Met een batterij van 10 Kwh had de import waarschijnlijk nog lager geweest of misschien zelfs 0 kWh?

O5v9rXY.jpg
Goh, 0 is moeilijk… er is altijd nog meetfouten, waarbij je toch nog kleine beetjes van hst net haalt.
Ik heb in maart volledig van batterij geleefd en toch 10kwh import

Ligt het aan mij of staan de zonnepanelen op de Belgische websites nog steeds aan 21% BTW?
Met wat moet je rekening houden om als DHZ'er in aanmerking te komen voor de 6%?

Ligt het aan mij of staan de zonnepanelen op de Belgische websites nog steeds aan 21% BTW?
Met wat moet je rekening houden om als DHZ'er in aanmerking te komen voor de 6%?
Zoals steeds in dit apenland zal de 6% enkel geldig zijn bij het laten plaatsen van de zonnepanelen. De economie moet blijven draaien uiteraard.

Ik heb juist ook zonnepanelen besteld
10 stuks 400wp full black v Viessmann 20 j garantie.
Omvormer huawei sun2000l k3tl-l1
4500 euro inclu btw voor de hele plaatsing etc
Na aftrek fluvius ongeveer 3400 euro betaald.

Ben ik gerold of was het een goede deal ?

Mvg

Ik heb juist ook zonnepanelen besteld
10 stuks 400wp full black v Viessmann 20 j garantie.
Omvormer huawei sun2000l k3tl-l1
4500 euro inclu btw voor de hele plaatsing etc
Na aftrek fluvius ongeveer 3400 euro betaald.

Ben ik gerold of was het een goede deal ?

Mvg
Mooie scherpe prijs. Welke provincie ?

Hoe kun je nu gerold zijn om voor 4000wp 3400€ te betalen. Dat is 0.85€ /WP incl BTW. Ik heb in 2016 nog 1.8€/WP betaald excl BTW
Maar zo moogde ni rekenen hé, die €3400 is na aftrek premie :) Het is €1.125/kWp. Wat ook nog steeds een mooie prijs is natuurlijk.
Zit in jouw €1.8/Wp ook de retro-actieve premie verrekend? Of de (ondertussen) 6j terugdraaiende teller? :p

Zonnepanelen moeten gekeurd worden binnen 30d na installatie. De installateur mag de zonnepanelen opstarten en zien of het werkt. Daarna zekering af tot keurder komt. Bij niet conforme keuring gaar die zekering terug af en dat communiceer ik zo met de klant. Uw installateur maakt u dus iets wijs. Mvg een “keurder”

Terug
Bovenaan