Zonnepanelen Topic

bwaoh

Ik zit dit jaar, nog geen volle drie maanden, aan 304 EUR opbrengst
  • 467 kWh injectie x 0.21 EUR/kWh = 94 EUR
  • 687 kWh zonne-energie verbruikt x 0.2995 EUR / kWh = 210 EUR
Dat is zonder batterij, maar mijn installatie is ongeveer even groot..
En ik reken met 0.2995 EUR/kWh voor het uitgespaarde verbruik omdat ik hier de speciale regeling voor de terugbetaling van de laadkosten van mijn leasewagen in rekening breng.

Vorig jaar was de opbrengst net iets meer dan 1000 EUR. Voor een installatie die me < 8500 EUR heeft gekost en waarvoor ik nog eens bijna 2500 EUR subsidie heb gekregen.
Zijn de prijzen van zonnepanelen dan zo hard gestegen :eek: Van < 8500 EUR naar 13-15k?
EDIT: ahja zag nie dat hij ook batterij kocht. Nvm dus. Maar hoeveel is het zonder die batterij?

Natuurlijk zitten hier redelijk wat supposities tussen. En moeten we de te krijgen subsidie hier ook nog mee incalculeren. Al blijft het natuurlijk wel allemaal afhankelijk van wat de elektriciteitsprijs doet. Als de elektriciteitsprijs op termijn zakt dan beïnvloedt dat de terugverdientermijn natuurlijk negatief. vb :
Not gonna happen dat de huidige eletriekprijzen zo hoog gaan blijven.

2 offertes liggen en beetje aant twijfelen:

Lokale elektricien

Type zonnepaneel: Trinasolar 390wp full black
(25 jaar lineaire vermogensgarantie
/Vermogen installatie: 9360 wp
/Omvormer: Solis 5kw RHI Hybrid
Total zonnepanelen: 22
Thuisbatterij: pylontech Force L1 10,65kwh - Low voltage

13865euro 6% btw inbegrepen

Zelfde met Hyundai 400W panelen komt op meerprijs 550euro.

Ofwel Atom Solar uit Melle

22x Viesmann Vitovolt 300 Series: Mono 400 Wp Full Black
Huawei SUN2000 4.6KTL - L1
1x Huawei LUNA2000 - 10 kWh (Batterin)

15225euro 6%btw inbegrepen

Dus als ik bij beide de 400W panelen pak is er ongeveer 810euro verschil.

Ga ik dan gewoon voor de lokale elektricien die 810euro goedkoper is en bij eventuele problemen snel ter plaatse kan zijn…

Of zijn de toestellen/panelen van Atom Solar echt de meerprijs waard?
Heb je nu niet heel veel panelen op maar een 5kw omvormer? Of kan deze zoveel aan omdat dit een hybride is ?
Ik ben aan het zien om 7700watt piek op een 5kw sunny boy te leggen. Westen oriëntatie. Ik heb plaats voor meer panelen te leggen maar omvormer gaat problemen geven.

Er ligt al een andere installatie met 5kw omvormer vooraan op het dak

9350wp, zou je in principe toch wel 9000kwh moeten kunnen uithalen als zelfs niet meer.
Ik ga er vanuit dat je dan iets van een 6000kwh verbruikt op jaarbasis en dat je met die batterij zo'n 75% eigengebruik kunt halen (winter genereren uw panelen niet zoveel, dus daarom maar 75%). Al blijft dit een suppositie en zou hij zijn eigen berekening moeten maken.

6000*0.75 == 4500kwh die hij niet meer moet betalen. Of anders gezegd : 4500 * 0.50€ -> 2250€ besparing op jaarbasis.
Laat ons er vanuit gaan dat hij de andere 5500kwh op het net pompt aan 0.05€/kwh -> 5500 *0.05€ -> 275€ inkomsten uit de energie die hij naar het net stuurt.

Dus installatie kost 13865€ / (2250+275) == 5.5 jaar voor break - even.

Natuurlijk zitten hier redelijk wat supposities tussen. En moeten we de te krijgen subsidie hier ook nog mee incalculeren. Al blijft het natuurlijk wel allemaal afhankelijk van wat de elektriciteitsprijs doet. Als de elektriciteitsprijs op termijn zakt dan beïnvloedt dat de terugverdientermijn natuurlijk negatief. vb :

4500 * 0.25€ -> 1125€ besparing op jaarbasis.
5500 * 0.05 -> 275e inkomsten.
-> terugverdientermijn -> 13865 / (1125+275) == 9.90 jaar. Maar opnieuw moet je hier de subsidie nog in calculeren. En u baseren op uw eigen gegevens. En het met een grove korrel zout nemen...
Jaarverbruik was vorig jaar 9100kWh.

Wij waren gewoon van het principe:
Ofwel geld betalen aan Eneco voor de elektriciteit of geld betalen aan de bank voor groene lening maar wel die zonnepanelen en batterij in de plaats….

We gaan toch sowieso geld besparen?
Alleen hebben we dan wel die panelen en batterij In de plaats waar we anders niets hebben.

Of is het allemaal zo simpel niet en zoek ik beter eens of het allemaal wel nut heeft 😄.

Ben momenteel aan het werk maar zal vanavond alles eens deftig lezen en proberen antwoord te geven op bepaalde vragen/gegevens ….

Not gonna happen dat de huidige eletriekprijzen zo hoog gaan blijven.
Akkoord de huidige prijzen zijn absurd en zullen wel wat terugvallen maar volgens mij nooit meer naar die van het pre corona tijdperk.
Er was reeds voorspeld dat het energielandschap tot diep 2024 zou nodig hebben om te herstellen van Corona. Ondertussen zit je nog met de geopolitieke en economische miserie erbij en de energietransitie. Ik zou er niet op rekenen dat we ooit nog teruggaan naar 4-5 cent zuivere energieprijs voor elektriciteit...
Jaarverbruik was vorig jaar 9100kWh.

Wij waren gewoon van het principe:
Ofwel geld betalen aan Eneco voor de elektriciteit of geld betalen aan de bank voor groene lening maar wel die zonnepanelen en batterij in de plaats….

We gaan toch sowieso geld besparen?
Alleen hebben we dan wel die panelen en batterij In de plaats waar we anders niets hebben.

Of is het allemaal zo simpel niet en zoek ik beter eens of het allemaal wel nut heeft 😄.

Ben momenteel aan het werk maar zal vanavond alles eens deftig lezen en proberen antwoord te geven op bepaalde vragen/gegevens ….

Met uw 22 panelen van 390Wp raak je toch maar aan 8.580Wp en niet de 9.360Wp uit uw eerste offerte? Daar zal je afhankelijk van oriëntatie en schaduw zo'n 8000-8500kWh uithalen, wat nog niet genoeg zou zijn voor uw jaarverbruik te dekken. Ik zou bij zo'n installatie met zonnepanelen en batterij toch proberen om zoveel mogelijk uw jaarverbruik te dekken, zoniet blijf je nog steeds voor een groot deel afhankelijk van het net.

9350wp, zou je in principe toch wel 9000kwh moeten kunnen uithalen als zelfs niet meer.
Ik ga er vanuit dat je dan iets van een 6000kwh verbruikt op jaarbasis en dat je met die batterij zo'n 75% eigengebruik kunt halen (winter genereren uw panelen niet zoveel, dus daarom maar 75%). Al blijft dit een suppositie en zou hij zijn eigen berekening moeten maken.

6000*0.75 == 4500kwh die hij niet meer moet betalen. Of anders gezegd : 4500 * 0.50€ -> 2250€ besparing op jaarbasis.
Laat ons er vanuit gaan dat hij de andere 5500kwh op het net pompt aan 0.05€/kwh -> 5500 *0.05€ -> 275€ inkomsten uit de energie die hij naar het net stuurt.

Dus installatie kost 13865€ / (2250+275) == 5.5 jaar voor break - even.

4500 * 0.25€ -> 1125€ besparing op jaarbasis.
5500 * 0.05 -> 275e inkomsten.
-> terugverdientermijn -> 13865 / (1125+275) == 9.90 jaar. Maar opnieuw moet je hier de subsidie nog in calculeren. En u baseren op uw eigen gegevens. En het met een grove korrel zout nemen...
50 cent per kWh? Zoveel is de gemiddelde prijs zelfs nog niet geweest volgens de vreg.

Akkoord de huidige prijzen zijn absurd en zullen wel wat terugvallen maar volgens mij nooit meer naar die van het pre corona tijdperk.
Er was reeds voorspeld dat het energielandschap tot diep 2024 zou nodig hebben om te herstellen van Corona. Ondertussen zit je nog met de geopolitieke en economische miserie erbij en de energietransitie. Ik zou er niet op rekenen dat we ooit nog teruggaan naar 4-5 cent zuivere energieprijs voor elektriciteit...

Met uw 22 panelen van 390Wp raak je toch maar aan 8.580Wp en niet de 9.360Wp uit uw eerste offerte? Daar zal je afhankelijk van oriëntatie en schaduw zo'n 8000-8500kWh uithalen, wat nog niet genoeg zou zijn voor uw jaarverbruik te dekken. Ik zou bij zo'n installatie met zonnepanelen en batterij toch proberen om zoveel mogelijk uw jaarverbruik te dekken, zoniet blijf je nog steeds voor een groot deel afhankelijk van het net.
22panelen is de Max die ik kan leggen…
Ja die 9360 was voor 24 panelen.
Heb het gewoon overgenomen dus klopt niet ;-)

50 cent per kWh? Zoveel is de gemiddelde prijs zelfs nog niet geweest volgens de vreg.
Als je uw energie zelf verbruikt betaal je geen netkosten

34 cent + 16cent = 50 cent (afgerond)
Maar je zou ook 24 cent (kwartaalgeïndexeerde prijs)+ 16 cent kunnen nemen en dan zou je aan +/-40 cent zitten.
Maar ik verwacht in april dat die minstens ook naar +/-34 cent gaat stijgen.

2 offertes liggen en beetje aant twijfelen:

Lokale elektricien

Type zonnepaneel: Trinasolar 390wp full black
(25 jaar lineaire vermogensgarantie
/Vermogen installatie: 9360 wp
/Omvormer: Solis 5kw RHI Hybrid
Total zonnepanelen: 22
Thuisbatterij: pylontech Force L1 10,65kwh - Low voltage

13865euro 6% btw inbegrepen

Zelfde met Hyundai 400W panelen komt op meerprijs 550euro.

Ofwel Atom Solar uit Melle

22x Viesmann Vitovolt 300 Series: Mono 400 Wp Full Black
Huawei SUN2000 4.6KTL - L1
1x Huawei LUNA2000 - 10 kWh (Batterin)

15225euro 6%btw inbegrepen

Dus als ik bij beide de 400W panelen pak is er ongeveer 810euro verschil.

Ga ik dan gewoon voor de lokale elektricien die 810euro goedkoper is en bij eventuele problemen snel ter plaatse kan zijn…

Of zijn de toestellen/panelen van Atom Solar echt de meerprijs waard?

Waar komen zo goedkope offertes vandaan?

bwaoh

Ik zit dit jaar, nog geen volle drie maanden, aan 304 EUR opbrengst
  • 467 kWh injectie x 0.21 EUR/kWh = 94 EUR
  • 687 kWh zonne-energie verbruikt x 0.2995 EUR / kWh = 210 EUR
Dat is zonder batterij, maar mijn installatie is ongeveer even groot..
En ik reken met 0.2995 EUR/kWh voor het uitgespaarde verbruik omdat ik hier de speciale regeling voor de terugbetaling van de laadkosten van mijn leasewagen in rekening breng.

Vorig jaar was de opbrengst net iets meer dan 1000 EUR. Voor een installatie die me < 8500 EUR heeft gekost en waarvoor ik nog eens bijna 2500 EUR subsidie heb gekregen.
Maar goed als je een digitale meter hebt en een normaal terugleveringcontract dan heb je 6cent/kWh. Dan duurt het echt wel lang voor je hebt terugverdiend. Rekenen met de huidige hoge kWh prijzen voor afname zou ik nu ook niet doen, dat is uwzelf echt wel rijk rekenen.

Maar goed als je een digitale meter hebt en een normaal terugleveringcontract dan heb je 6cent/kWh. Dan duurt het echt wel lang voor je hebt terugverdiend. Rekenen met de huidige hoge kWh prijzen voor afname zou ik nu ook niet doen, dat is uwzelf echt wel rijk rekenen.
Hoezo, mijn terugleveringscontract is toch ook 17,xxct per kWh (met digitale meter)?

De cijfers die jij opgeeft zijn niet normaal. Die zijn totaal achterhaald.
Ik heb net even zonder promoties, een contract voor mijn situatie berekend op mijnenergie.be

injectietarief
totalenergy : 0.1804 €/kWh dag/ 0.12 €/kWh nacht​
bolt 0.1983€/kWh​
engie 0.2263 €/kWh dag 0.1261 €/kWh nacht​
luminus 0.2136 €/kWh dag/ 0.1423 €/kWh nacht​
eneco 0.1548 €/kWh​

En die injectietarieven zullen in de zomer zeker nog verder dalen/normaliseren. Maar die 300 € heb ik ondertussen wel al gerealiseerd, net zoals die > 1000 EUR vorig jaar.
De energieprijzen zullen, indien het conflict met Rusland stabiliseert, terug dalen. en dan zal het injectietarief ook dalen. Maar niemand weet wanneer dat is. En de kans dat we snel teruggaan naar prijzen van 0.2 €/kWh / 0.05 €/kWh injectie is volgens mij vrij klein.

De cijfers die jij opgeeft zijn niet normaal. Die zijn totaal achterhaald.
Ik heb net even zonder promoties, een contract voor mijn situatie berekend op mijnenergie.be

injectietarief
totalenergy : 0.1804 €/kWh dag/ 0.12 €/kWh nacht​
bolt 0.1983€/kWh​
engie 0.2263 €/kWh dag 0.1261 €/kWh nacht​
luminus 0.2136 €/kWh dag/ 0.1423 €/kWh nacht​
eneco 0.1548 €/kWh​

En die injectietarieven zullen in de zomer zeker nog verder dalen/normaliseren. Maar die 300 € heb ik ondertussen wel al gerealiseerd, net zoals die > 1000 EUR vorig jaar.
De energieprijzen zullen, indien het conflict met Rusland stabiliseert, terug dalen. en dan zal het injectietarief ook dalen. Maar niemand weet wanneer dat is. En de kans dat we snel teruggaan naar prijzen van 0.2 €/kWh / 0.05 €/kWh injectie is volgens mij vrij klein.
Momenteel zijn deze niet meer actueel, maar niet iedereen heeft een contract van de afgelopen 8 weken.
Ik heb mijn contract getekend in september 2020 en heb toen geopteerd voor een 3 jaar vaste formule, de tarieven die ik heb zijn 6,989c€/kWh voor afname enkelvoudig en 4,078c€/kWh voor injectie.
En als je de tariefkaart van september voor easy van enige neemt dan was dit 13,476c€/kWh en 6,765c€/kWh. Dat is nu ook weer niet zo lang geleden hoor.

Sluit je nu een easy af dan hanteren ze een tarief van 28,613 en 13,235c/kWh. Ja je krijgt dan lekker veel terug voor je zonnestroom. Maar elke kWh die van het net haalt is wel bloeden.

Tel daarbij op dat prijzen van zonnepanelen en omvormers serieus gestegen zijn en de levertermijn lang en of zeker zijn.
En de energieprijzen gaan terug dalen natuurlijk, hoeveel dat weet niemand. Maar de huidige tarieven zijn gewoon waanzin. Vooral als je mijn tarief met hetgeen je nu zou betalen vergelijkt.

Sluit je nu een easy af dan hanteren ze een tarief van 28,613 en 13,235c/kWh. Ja je krijgt dan lekker veel terug voor je zonnestroom. Maar elke kWh die van het net haalt is wel bloeden.
Kan zeer interessant zijn voor mensen met zonnepanelen (en warmtepomp) zonder terugdraaiende teller die van maart tem oktober vooral injecteren (5000kwh) en amper afnemen (1000kwh). Zopas onze afrekening gekregen van 1/3/21 tem 31/12/21 en deze bedroeg 250 euro.

Zijn er eigenlijk aanbieders op de markt van énkel een contract voor teruglevering? Volgens de VREG kan dat wettelijk en bijvoorbeeld voor Engie staat er bij de terugleveringscontracten van de V-Test "Je kan dit contract ook apart nemen. Je betaalt dan meer." voor het injectiecontract. Maar op de site van Engie is er over die mogelijkheid niets terug te vinden. Ik vermoed van niet want dat lijkt me niet noodzakelijk commercieel interessant maar je weet nooit.

Ik zie hier af en toe een vraag i.v.m. het aantal panelen op een omvormer.

Los van het aantal MPPT's en parameters is er ook iets te vertellen over zonnepanelen...
De output die ze aangeven is vaak niet de verwachte output in realistische omgeving in onze regio.

Je ziet hiervoor in de datasheets ook 2 waarden terug.

Dus zoek zeker 'noct vs stc' is op.

Dit staat natuurlijk los van het feit dat het kWp *0.9 of 0.85 een realistische verwachting geeft naar het opgebracht aantal kWh per jaar.

Terug
Bovenaan