Zonnepanelen Topic

Dat systeem van Sonnen dat ze me een jaar of 2 geleden es proberen verkopen hebben begint toch precies weer interessant te lijken.

Als de batterij niet volledig volgeladen is gaat ie bijladen met goedkope stroom 's nachts afhankelijk van hoeveel zon er voorspeld is de dag nadien.

De vraag blijft wel hoe goedkoop de stroom 's nachts nog is. Als ik Epexspot bekijk dan vragen ze nog altijd dikke prijzen, heel de dag door. Zelfs nu maart al een hele productieve maand gebleken is op zonnestroom gebied.

Ik zit met het idee in mijn hoofd om panelen te leggen, maar dan gesplitst op 2 vlakken. Enerzijds de helft Z-ZO en de andere helft W-ZW. Wordt dit courant gedaan?

Ik zit met het idee in mijn hoofd om panelen te leggen, maar dan gesplitst op 2 vlakken. Enerzijds de helft Z-ZO en de andere helft W-ZW. Wordt dit courant gedaan?

Sinds het afschaffen van de terugdraaiende teller wordt dit meer en meer gedaan. Je dak moet het natuurlijk wel toelaten.

kan je met de app van de zonnepanelen niet voldoende opvolgen? Met de digitale teller.
Neen
Digitale teller app geeft je vaak pas twee dagen na de feiten per kwartier door wat je injectie en je afname was, daar kan je dus niet mee sturen. Met de PS weet je iedere seconde, realtime wat je verbruikt. Zet je een machine op, zie je onmiddellijk wat dat doet met je injectie/afname
Dat is ook mijn vraag als ik het lees.
* Via mijn.fluvius kun je je verbruik ook al monitoren, en kan je vaak integreren in dingen zoals energyid.
Dat is dus allemaal te laat om er op te sturen
* Via de app van de zonnepanelen kan ik mijn vebruik ook monitoren, zelfs ook live.
Neen, dat is alvast bij mijn omvormer lang niet zo live als je denkt. Ik zie 's morgens vaak dat mijn solar edge app aangeeft dat ik 3 kW produceer, terwijl de P1 aangeeft dat ik 3.3 kW aan 't injecteren ben.
Wat is de meerwaarde van zo een P1 meter?
Je kan je verbruik echt monitoren, je ziet de pieken realtime. Is s'avonds ook nuttig om eens te kijken hoeveel je sluimerverbruik is. Ik ben zelf geschrokken van de verlichting, dat is inderdaad maar enkele watt per spot, maar dat telt toch door...
Ik zie dat ik net op dit ogenblik begin te injecteren, en dat het dus tijd is om de auto te gaan opladen.

Neen
Digitale teller app geeft je vaak pas twee dagen na de feiten per kwartier door wat je injectie en je afname was, daar kan je dus niet mee sturen. Met de PS weet je iedere seconde, realtime wat je verbruikt. Zet je een machine op, zie je onmiddellijk wat dat doet met je injectie/afname

Dat is dus allemaal te laat om er op te sturen

Neen, dat is alvast bij mijn omvormer lang niet zo live als je denkt. Ik zie 's morgens vaak dat mijn solar edge app aangeeft dat ik 3 kW produceer, terwijl de P1 aangeeft dat ik 3.3 kW aan 't injecteren ben.

Je kan je verbruik echt monitoren, je ziet de pieken realtime. Is s'avonds ook nuttig om eens te kijken hoeveel je sluimerverbruik is. Ik ben zelf geschrokken van de verlichting, dat is inderdaad maar enkele watt per spot, maar dat telt toch door...
Ik zie dat ik net op dit ogenblik begin te injecteren, en dat het dus tijd is om de auto te gaan opladen.
Dus als ik je uitleg begrijp is het vooral handig als je in real-time je verbruik wilt gaan aanpassen, waarbij de digitale meter etc pas na enkele dagen het gaat tonen. Kan ik volledig begrijpen.

Qua monitoring: Ik zie het ook vrijwel onmiddellijk live in de solaredge app als ik kook / afwasmachine / koffie machine opzet, kans is wel groot dat zo een P1 meter wel effectief accurater is dan de solaredge app.
Ivm je voorbeeld met 3kW produceren vs 3.3 injecteren. Het verschil is daar dan 0.3kW tussen wat SolarEdge meld en de P1 meter? Valt toch nog mee? Op die 0.3kW ga je je verbruik toch niet gaan aanpassen? Of begrijp ik je verkeerd wat je ermee bedoeld?
Ik zie op mijn app ook als ik 3kW aan het exporteren ben.
Zie https://ibb.co/fGZPmt5 voor een screen van men solar edge.

Dus als ik je uitleg begrijp is het vooral handig als je in real-time je verbruik wilt gaan aanpassen, waarbij de digitale meter etc pas na enkele dagen het gaat tonen. Kan ik volledig begrijpen.

Qua monitoring: Ik zie het ook vrijwel onmiddellijk live in de solaredge app als ik kook / afwasmachine / koffie machine opzet, kans is wel groot dat zo een P1 meter wel effectief accurater is dan de solaredge app.
Ivm je voorbeeld met 3kW produceren vs 3.3 injecteren. Het verschil is daar dan 0.3kW tussen wat SolarEdge meld en de P1 meter? Valt toch nog mee? Op die 0.3kW ga je je verbruik toch niet gaan aanpassen? Of begrijp ik je verkeerd wat je ermee bedoeld?
Ik zie op mijn app ook als ik 3kW aan het exporteren ben.
Zie https://ibb.co/fGZPmt5 voor een screen van men solar edge.
Jij hebt dus een uitgebreidere solaredge app omdat je een thuisbatterij hebt, dan kan het zijn dat die p1 geen nut meer heeft, maar voor een standaard solaredge omvormer zie je in de app alleen de productie, en zoals gezegd, die is dan niet real-time.

Jij hebt dus een uitgebreidere solaredge app omdat je een thuisbatterij hebt, dan kan het zijn dat die p1 geen nut meer heeft, maar voor een standaard solaredge omvormer zie je in de app alleen de productie, en zoals gezegd, die is dan niet real-time.
Ah :) Ik dacht dat dat standaard was dat je ook je import / export naar het net etc ziet.
Als je dat niet ziet is zo een P1 meter handig inderdaad!

Effe vraagje ivm de premie voor zonnepanelen :

De premie geldt enkel voor gebouwen
o die aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet van Fluvius uiterlijk op 31-12-
2013.
o of waarvoor de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen meer dan
5 jaar geleden werd verleend en waarbij het gebouw voldoet aan de EPB-eisen en de
EPB-aangifte op tijd werd ingediend. Gebouwen die gerenoveerd worden en waarvan
de omgevingsvergunning minder dan 5 jar geleden werd verleend, komen in
aanmerking als het gebouw vóór 2014 was aangesloten op het distributienet.

Wij zijn naar hier verhuisd in juli 2014 dus eerste regel geldt niet.
Maar die 2de regel:
in 2014 waren de eisen E60 en wij hebben E58.

Hebben wij dan wel recht op die premie?

Persoon die voor offerte zonnepanelen kwam zei van niet omdat we pas sinds 2014 op distributie aangesloten zijn.
Fluvius gebeld en daar kreeg ik precies ne 16-jarige aan de lijn die na lang twijfelen en raad vragen bij collega zei van wel.
Omdat we daar langer woonden dan 5 jaar… maar diene zei dan niks over epb dus vertrouw hem niet echt. 🤪

Effe vraagje ivm de premie voor zonnepanelen :

De premie geldt enkel voor gebouwen
o die aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet van Fluvius uiterlijk op 31-12-
2013.
o of waarvoor de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen meer dan
5 jaar geleden werd verleend en waarbij het gebouw voldoet aan de EPB-eisen en de
EPB-aangifte op tijd werd ingediend. Gebouwen die gerenoveerd worden en waarvan
de omgevingsvergunning minder dan 5 jar geleden werd verleend, komen in
aanmerking als het gebouw vóór 2014 was aangesloten op het distributienet.

Wij zijn naar hier verhuisd in juli 2014 dus eerste regel geldt niet.
Maar die 2de regel:
in 2014 waren de eisen E60 en wij hebben E58.

Hebben wij dan wel recht op die premie?

Persoon die voor offerte zonnepanelen kwam zei van niet omdat we pas sinds 2014 op distributie aangesloten zijn.
Fluvius gebeld en daar kreeg ik precies ne 16-jarige aan de lijn die na lang twijfelen en raad vragen bij collega zei van wel.
Omdat we daar langer woonden dan 5 jaar… maar diene zei dan niks over epb dus vertrouw hem niet echt. 🤪
Is je bouwaanvraag van voor 2014 en u ebp is toen goed aangevraagd? Zoja, doen.

Mijn SOD huis is opgeleverd in 2017 (begin effectieve bouw 9/2016) ma bouwaanvraag was van 2011/2012 en ik heb de premie gehad. EPB is dus ook pas in 2017 aangevraagd en goedgekeurd.

Aangezien ze beginnen bouwen zijn in 2013 was de bouwaanvraag van voor 2014.

Als ik in “mijn woningpas” kijk bij epb staat er bij dat de norm bij aangifte E70 was en wij dus E58 hebben.

Zal dus in orde zijn.

Verkoper deed me dus effe schrikken 🙀.

Hier is de kogel door de kerk.

Gekozen voor 16 panelen van 405WP (TRINA Solar 405Wp Vertex S (TSM-DE09.08) ) met een Huawei SUN2000-4KTL -M1 (4.4kVA) (driefasig) omvormer
8 panelen Oost, en 8 panelen West.

Voor 6.678€, plaatsing voorzien in juni.

Ik kwam deze toevallig tegen op facebook https://www.homewizard.nl/p1-meter?...fABWGkZSPODVFqZQPTrGVFvXiN1bYroC2d1K6hEvt05Nw
Ziet er op het eerste zicht wel interessant uit, en zeker voor zo'n prijs dacht ik.
Lang geleden dat ik de mogelijkheden nog eens bekeken heb of naast elkaar gelegd heb.
Heeft er iemand zoiets gelijkaardigs? Handig of niet?

Ik heb dat hier staan. Ik dacht op aanraden van @Musk
Dik tevreden

Idd ik heb dat ook. Werkt prima.

Hier ook! Wel even de P1 poort laten openzetten bij Fluvius.

Hier ook :) niet duur en werkt goed. Ook door @Musk zijn post denk ik
Interessant... Als je zowel een slimme meter hebt voor elektriciteit en voor gas moet je er zo wss 2 aanschaffen?

Of is de app van Huawei ook goed genoeg als je zonnepanelen hebt?

Hier is de kogel door de kerk.

Gekozen voor 16 panelen van 405WP (TRINA Solar 405Wp Vertex S (TSM-DE09.08) ) met een Huawei SUN2000-4KTL -M1 (4.4kVA) (driefasig) omvormer
8 panelen Oost, en 8 panelen West.

Voor 6.678€, plaatsing voorzien in juni.

Interessant... Als je zowel een slimme meter hebt voor elektriciteit en voor gas moet je er zo wss 2 aanschaffen?

Of is de app van Huawei ook goed genoeg als je zonnepanelen hebt?
De digitale meter voor gas stuurt de info sowieso door naar de electriciteitsmeter, je moet dus enkel eentje aansluiten aan je electriciteitsmeter.

De digitale meter voor gas stuurt de info sowieso door naar de electriciteitsmeter, je moet dus enkel eentje aansluiten aan je electriciteitsmeter.
En de data van de gasmeter zijn daarom ook niet direct realtime. Daar zie je gewoon het verbruik per 5 /10/15 min of zo

En de data van de gasmeter zijn daarom ook niet direct realtime. Daar zie je gewoon het verbruik per 5 /10/15 min of zo
Idd, maar realtime gasverbruik lijkt me ook weinig nut te hebben. Bij electriciteit vind ik dat dan wel weer handig om te zien.

Hoe vaak ik vroeger ben moeten terugrijden omdat mevrouw Musk denkt dat ze haar stijltang niet heeft uitgetrokken.... Nu kijk ik even naar het idle verbruik van het huis en dan is dat snel duidelijk :D

Idd, maar realtime gasverbruik lijkt me ook weinig nut te hebben. Bij electriciteit vind ik dat dan wel weer handig om te zien.
Ik wou dit ook neerpennen eigenlijk, dat het eigenlijk geen zin heeft.
Hoe vaak ik vroeger ben moeten terugrijden omdat mevrouw Musk denkt dat ze haar stijltang niet heeft uitgetrokken.... Nu kijk ik even naar het idle verbruik van het huis en dan is dat snel duidelijk :D
:rofl:

2 offertes liggen en beetje aant twijfelen:

Lokale elektricien

Type zonnepaneel: Trinasolar 390wp full black
(25 jaar lineaire vermogensgarantie
/Vermogen installatie: 9360 wp
/Omvormer: Solis 5kw RHI Hybrid
Total zonnepanelen: 22
Thuisbatterij: pylontech Force L1 10,65kwh - Low voltage

13865euro 6% btw inbegrepen

Zelfde met Hyundai 400W panelen komt op meerprijs 550euro.

Ofwel Atom Solar uit Melle

22x Viesmann Vitovolt 300 Series: Mono 400 Wp Full Black
Huawei SUN2000 4.6KTL - L1
1x Huawei LUNA2000 - 10 kWh (Batterin)

15225euro 6%btw inbegrepen

Dus als ik bij beide de 400W panelen pak is er ongeveer 810euro verschil.

Ga ik dan gewoon voor de lokale elektricien die 810euro goedkoper is en bij eventuele problemen snel ter plaatse kan zijn…

Of zijn de toestellen/panelen van Atom Solar echt de meerprijs waard?

Laatst bewerkt door een moderator:
2 offertes liggen en beetje aant twijfelen:

Lokale elektricien

Type zonnepaneel: Trinasolar 390wp full black
(25 jaar lineaire vermogensgarantie
/Vermogen installatie: 9360 wp
/Omvormer: Solis 5kw RHI Hybrid
Total zonnepanelen: 22
Thuisbatterij: pylontech Force L1 10,65kwh - Low voltage

13865euro 6% btw inbegrepen

Zelfde met Hyundai 400W panelen komt op meerprijs 550euro.

Ofwel Atom Solar uit Melle

22x Viesmann Vitovolt 300 Series: Mono 400 Wp Full Black
Huawei SUN2000 4.6KTL - L1
1x Huawei LUNA2000 - 10 kWh (Batterin)

15225euro 6%btw inbegrepen

Dus als ik bij beide de 400W panelen pak is er ongeveer 810euro verschil.

Ga ik dan gewoon voor de lokale elektricien die 810euro goedkoper is en bij eventuele problemen snel ter plaatse kan zijn…

Of zijn de toestellen/panelen van Atom Solar echt de meerprijs waard?
Wat is de terugverdientijd eigenlijk? Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat ge elk jaar 1000 euro aan elentriek gaat uitsparen door die zonnepanelen. En dan nog duurt het 13/15 jaar. Wat eigenlijk een piss poor investering is.

9350wp, zou je in principe toch wel 9000kwh moeten kunnen uithalen als zelfs niet meer.
Ik ga er vanuit dat je dan iets van een 6000kwh verbruikt op jaarbasis en dat je met die batterij zo'n 75% eigengebruik kunt halen (winter genereren uw panelen niet zoveel, dus daarom maar 75%). Al blijft dit een suppositie en zou hij zijn eigen berekening moeten maken.

6000*0.75 == 4500kwh die hij niet meer moet betalen. Of anders gezegd : 4500 * 0.50€ -> 2250€ besparing op jaarbasis.
Laat ons er vanuit gaan dat hij de andere 5500kwh op het net pompt aan 0.05€/kwh -> 5500 *0.05€ -> 275€ inkomsten uit de energie die hij naar het net stuurt.

Dus installatie kost 13865€ / (2250+275) == 5.5 jaar voor break - even.

Natuurlijk zitten hier redelijk wat supposities tussen. En moeten we de te krijgen subsidie hier ook nog mee incalculeren. Al blijft het natuurlijk wel allemaal afhankelijk van wat de elektriciteitsprijs doet. Als de elektriciteitsprijs op termijn zakt dan beïnvloedt dat de terugverdientermijn natuurlijk negatief. vb :

4500 * 0.25€ -> 1125€ besparing op jaarbasis.
5500 * 0.05 -> 275e inkomsten.
-> terugverdientermijn -> 13865 / (1125+275) == 9.90 jaar. Maar opnieuw moet je hier de subsidie nog in calculeren. En u baseren op uw eigen gegevens. En het met een grove korrel zout nemen...

Wat is de terugverdientijd eigenlijk? Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat ge elk jaar 1000 euro aan elentriek gaat uitsparen door die zonnepanelen. En dan nog duurt het 13/15 jaar. Wat eigenlijk een piss poor investering is.
bwaoh

Ik zit dit jaar, nog geen volle drie maanden, aan 304 EUR opbrengst
  • 467 kWh injectie x 0.21 EUR/kWh = 94 EUR
  • 687 kWh zonne-energie verbruikt x 0.2995 EUR / kWh = 210 EUR
Dat is zonder batterij, maar mijn installatie is ongeveer even groot..
En ik reken met 0.2995 EUR/kWh voor het uitgespaarde verbruik omdat ik hier de speciale regeling voor de terugbetaling van de laadkosten van mijn leasewagen in rekening breng.

Vorig jaar was de opbrengst net iets meer dan 1000 EUR. Voor een installatie die me < 8500 EUR heeft gekost en waarvoor ik nog eens bijna 2500 EUR subsidie heb gekregen.

Terug
Bovenaan