Zonnepanelen Topic

Ik heb prijzen opgevraagd om wat panelen op mijn schuin dak - west bij te leggen.
Op die manier is het mogelijk om mijn avondverbruik (koken) nog te voorzien door de PV panelen, en dat elke dag zo'n 3,5kWh.
Pakt dat dit kan vanaf maart t.e.m. september, 5 dagen per week, zit ik op 735 kWh uitgespaard + de elektriciteit die ik niet gebruik wordt aan injectietarief terugbetaald (digitale meter hier).
Het is denk ik in ieder geval een stuk goedkoper dan een batterij plaatsen.
Die optie hebben wij helaas niet echt :(

Ik ben dit weekend wa getriggered om te kijken hoe het zit met batterijen. Ik heb wa zitten kijken op mijn fluvius en omdat onze panelen Zuid-Oost ish liggen valt de productie weg rond 16-17u... net voor de grootste piek van de dag dus. Ik heb wel niet echt zicht op hoe dit gaat zijn in mei-juni, gaan we langer opbrengst hebben of evengoed niks omdat de zon in een slechte hoek staan? Maar ik vermoed van niet.

Een thuisbatterij zou er dus wel voor zorgen dat we redelijk wat dagen op een jaar ons avondverbruik kunnen dekken en ook meegenomen: onze piek af te vlakken.

Die optie hebben wij helaas niet echt :(

Ik ben dit weekend wa getriggered om te kijken hoe het zit met batterijen. Ik heb wa zitten kijken op mijn fluvius en omdat onze panelen Zuid-Oost ish liggen valt de productie weg rond 16-17u... net voor de grootste piek van de dag dus. Ik heb wel niet echt zicht op hoe dit gaat zijn in mei-juni, gaan we langer opbrengst hebben of evengoed niks omdat de zon in een slechte hoek staan? Maar ik vermoed van niet.

Een thuisbatterij zou er dus wel voor zorgen dat we redelijk wat dagen op een jaar ons avondverbruik kunnen dekken en ook meegenomen: onze piek af te vlakken.
Heb efkes een random dag in juni opengedaan op Mijn Fluvius. Daar hadden we om 19u een injectie van 0,1 kwh. Dus pakt dat de zonnepanelen nog iets van een 0,5 kwh opwekten. Plat dak hier

Vergeet niet dat die avondpiek afvlakken met zonnepanelen enkel gaat indien je geen lange/korte periode zonder zon hebt, iedere maand. Anders heb je daar een hele dure bak staan die leeg is op de moment dat die eigenlijk juice moet geven...

En wat kost zo een paar kWh piek eigenlijk? Was dat niet een vijftigtal euro per kW(h? Per kwartier? I can never remember) piek over een heel jaar?

Vergeet niet dat die avondpiek afvlakken met zonnepanelen enkel gaat indien je geen lange/korte periode zonder zon hebt, iedere maand. Anders heb je daar een hele dure bak staan die leeg is op de moment dat die eigenlijk juice moet geven...

En wat kost zo een paar kWh piek eigenlijk? Was dat niet een vijftigtal euro per kW(h? Per kwartier? I can never remember) piek over een heel jaar?
True, piek afvlakken zal dus eerder een utopie zijn maar bon.

Ik wil gewoon toch eens een indicatie van wat een installatie kost voor ons en dan ga ik de volgende weken/maanden eens goed kijken naar de curves om te zien wat het effect zou zijn. Het gaat in onze speciefeke usecase alleszins wel helpen om het eigen verbruik sterk te verhogen heb ik een vermoeden. Of het het sop op de kolen waard is, dat is iets anders.

Binnen een maand installeren we hier ook zonnepanelen en binnenkort hebben we dus ook een digitale meter.
Even mijn situatie schetsen met bijkomende vraag.
Nieuwbouw van net 10 jaar, vloerverwarming en warm water boiler van 200l op mazout (toen was er nog geen gas in de straat,nu wel).
Indertijd door de installateur ook gekozen om een elektrische weerstand in die boiler te steken in geval van panne met de mazoutbrander.
Mijn gedacht was nu om die weerstand apart aan te sturen en te laten werken van zodra ik elektriciteit terug steek op het net. Dus even schetsen. Boiler staat op 45graden wanneer verwarmd op mazout, elektrische weerstand staat bijvoorbeeld op 70graden (met aparte sonde dacht ik) en zal enkel werken wanneer ik elektriciteit over heb (dus zon en te weinig verbruik op dit moment). Bestaat er zoiets van systeem of relais of dergelijke die dit kan detecteren en de weerstand te schakelen?

Binnen een maand installeren we hier ook zonnepanelen en binnenkort hebben we dus ook een digitale meter.
Even mijn situatie schetsen met bijkomende vraag.
Nieuwbouw van net 10 jaar, vloerverwarming en warm water boiler van 200l op mazout (toen was er nog geen gas in de straat,nu wel).
Indertijd door de installateur ook gekozen om een elektrische weerstand in die boiler te steken in geval van panne met de mazoutbrander.
Mijn gedacht was nu om die weerstand apart aan te sturen en te laten werken van zodra ik elektriciteit terug steek op het net. Dus even schetsen. Boiler staat op 45graden wanneer verwarmd op mazout, elektrische weerstand staat bijvoorbeeld op 70graden (met aparte sonde dacht ik) en zal enkel werken wanneer ik elektriciteit over heb (dus zon en te weinig verbruik op dit moment). Bestaat er zoiets van systeem of relais of dergelijke die dit kan detecteren en de weerstand te schakelen?

De max prijs van mazout vandaag is €1,14L (voor minder dan 2.000L).
in 1 Liter mazout zit 10kwh aan energie. Dus 1,14/10 = €0,114 per kwh.

Met de huidige prijzen krijg ik een €0,17 terug per geleverd kwh aan elektriciteit. Met een variabel contract was het €0,20 per kwh.

Het is goedkoper om water op mazout te verwarmen en u overtollig energie te verkopen (in deze tijd).

Degenen die zonnepanelen willen zetten op een nieuwbouw.

Misschien nog eventjes afwachten om te zien of ze dat kortelings niet aan 6% mogen doen.

Dat bespaart dan toch al weer 15% ;).

Misschien omdat ik maar een simpele jongen ben en niet tot 5 cijfers na de komma wil weten of alle investeringen wel genoeg opbrengen ... best geen auto kopen dan want je verliest elke dag waarde maar das een andere discussie.
Begin februari zonnepanelen (3,65 KWP) en thuisbatterij(5KwH) laten installeren, ik kan zeggen da ik sinds begin maart 103,69 KwH verbruikt heb.
92,55% was eigen opgewekte energie , 7,45 % import, ik vermoed dat de batterij daar voor veel tussen zit en dat je deze cijfers zeer moeilijk gaat benaderen met zonnepanelen alleen. Paar dingen aangepast zodat de eega weet dat ze nu overdag en bij voorkeur tussen 11 en 16 uur moet wassen/drogen/stofzuigen etc... koken doen we nog altijd tussen 18 en 19 uur....als digitale meter er staat (Fluvius denkt ergens in mei) update ik de batterij waarschijnlijk naar 10KwH.

Laatst bewerkt:
Kan je zo'n digitale meter niet zo stillekes opschuiven als je zogezegd alsmaar "niet kan" of "niet thuis" bent :D

Als je dan nog 2 of 3 maand kan terugdraaien, dan heb je toch al dat gehad hé.

Heb maar 5 minuten wat op Google gezocht dus kan zijn dat mijn cijfers niet 100% nauwkeurig zijn, maar klopt het dat een gemiddelde installatie van zonnepanelen in Vlaanderen slechts 4500-5000 kWh opbrengt per jaar? Wij verbruiken momenteel zo'n 4000 kWh per jaar en ik neem aan dat verwarming op elektriciteit zoals lucht/lucht-pomp wel wat meer verbruikt dan 1000 kWh per jaar? Hoe is het dan de bedoeling dat we afstappen van fossiele brandstoffen, dat is momenteel toch niet echt haalbaar? Of zie ik misschien iets over het hoofd? Tel daar nog een elektrische auto bij en die productie is toch volledig ontoereikend?

Heb maar 5 minuten wat op Google gezocht dus kan zijn dat mijn cijfers niet 100% nauwkeurig zijn, maar klopt het dat een gemiddelde installatie van zonnepanelen in Vlaanderen slechts 4500-5000 kWh opbrengt per jaar? Wij verbruiken momenteel zo'n 4000 kWh per jaar en ik neem aan dat verwarming op elektriciteit zoals lucht/lucht-pomp wel wat meer verbruikt dan 1000 kWh per jaar? Hoe is het dan de bedoeling dat we afstappen van fossiele brandstoffen, dat is momenteel toch niet echt haalbaar? Of zie ik misschien iets over het hoofd? Tel daar nog een elektrische auto bij en die productie is toch volledig ontoereikend?
In de periode dat je gaat verwarmen is er ook weinig opbrengst van uw panelen dus dan moet je sowieso van het net halen.

Kan je zo'n digitale meter niet zo stillekes opschuiven als je zogezegd alsmaar "niet kan" of "niet thuis" bent :D

Dat zal voor een beperkte periode wel kunnen, maar dan moet je dat wel in de zomermaanden doen. Als je 3 maand in de winter rekt, betaal je procumententarief op die periode, maar komt er bijna geen opbrengst binnen. :p

Het jaarlijks energieverbruik in rekening brengen voor installatie zonnepanelen was vooral van toepassing bij terugdraaiende teller.

Zolang er geen bedrade meters aangeboden worden kan je bang zijn van straling. Dat is volgens mij nog de enige reden om te weigeren momenteel (en de bedrade zijn op komst, ik weet alleen niet wanneer).

Zolang er geen bedrade meters aangeboden worden kan je bang zijn van straling. Dat is volgens mij nog de enige reden om te weigeren momenteel (en de bedrade zijn op komst, ik weet alleen niet wanneer).
Je kunt het wat rekken zoals gezegd. Maar je krijgt het wel altijd.

Het enigste wat je dan zelf moet bepalen is of je het rekt met de vermelding dat je een bedrade wilt. En dat je dan op het moment dat die bedrade er is, effectief een vergoeding gaat mogen dokken om die te laten installeren. In ieder geval dacht ik verstaan te hebben dat als je weigert, je sowieso later mag opdraaien voor de kost van de plaatsing.

Mijn bovenbuur wilt zonnepanelen leggen op het gemeenschappelijk dak, ik zie dit (budgettair) nog niet zitten, de investering is net iets te groot voor mij op dit moment, zeker aangezien ik niet zeker ben dat ik de volledige terugverdientijd (7 jaar mét premie, 8 à 9 jaar zonder) hier nog zal wonen of verhuren, of zou verkopen, en bij verkoop doe je ongetwijfeld verlies op zo'n installatie als je ze zelf nog niet hebt terugverdiend.

Nu heeft ze wél al een offerte aangevraagd, en ik wil ook niet per se dwars liggen door dit te blokkeren (wat ik met mijn 41% eigendomsrecht in principe wel zou kunnen denk ik dan), maar die aannemer stelt gewoon voor om 6 panelen te leggen over de hele breedte van het dak... ik zou dan nog plaats overhouden daaronder. Ik wou eigenlijk liever het dak in de breedte in tweeën delen: 60% voor haar, 40% voor mij, maar wél zodanig dat haar dakraam in haar deel zit.

Ben ik (on)redelijk in dit laatste opzicht? Het lijkt mij ook niet correct dat wie ze het eerst kan plaatsen, gewoon het beste stuk (bovenaan) volledig kan opeisen.

Ik zou sowieso ook op papier willen hebben staan dat élke vorm van kosten die hier uit voortvloeien (herstelling dak, aankoop nieuwe dakleien) voor haar zijn. Hier is echter geen syndicus, dat leek ons tot dusver niet nodig, en ik heb ook geen zin om er nu één te gaan inschakelen natuurlijk, dat is geld weggegooid in mijn ogen voor een huis met twee appartementen.

In ieder geval dacht ik verstaan te hebben dat als je weigert, je sowieso later mag opdraaien voor de kost van de plaatsing.
Klopt. Wij hebben het enkele maanden uitgesteld door niet thuis/bereikbaar te zijn. Ze proberen je dan te bellen, mailen, ... en uiteindelijk heb ik dan zelf een datum voorgesteld ver genoeg in de toekomst zodat we zeker alle energie opgestookt kregen "die we nog op de terugdraaiende teller hadden staan" met elektrische vuurtjes.

Mijn bovenbuur wilt zonnepanelen leggen op het gemeenschappelijk dak, ik zie dit (budgettair) nog niet zitten, de investering is net iets te groot voor mij op dit moment, zeker aangezien ik niet zeker ben dat ik de volledige terugverdientijd (7 jaar mét premie, 8 à 9 jaar zonder) hier nog zal wonen of verhuren, of zou verkopen, en bij verkoop doe je ongetwijfeld verlies op zo'n installatie als je ze zelf nog niet hebt terugverdiend.

Nu heeft ze wél al een offerte aangevraagd, en ik wil ook niet per se dwars liggen door dit te blokkeren (wat ik met mijn 41% eigendomsrecht in principe wel zou kunnen denk ik dan), maar die aannemer stelt gewoon voor om 6 panelen te leggen over de hele breedte van het dak... ik zou dan nog plaats overhouden daaronder. Ik wou eigenlijk liever het dak in de breedte in tweeën delen: 60% voor haar, 40% voor mij, maar wél zodanig dat haar dakraam in haar deel zit.

Ben ik (on)redelijk in dit laatste opzicht? Het lijkt mij ook niet correct dat wie ze het eerst kan plaatsen, gewoon het beste stuk (bovenaan) volledig kan opeisen.

Ik zou sowieso ook op papier willen hebben staan dat élke vorm van kosten die hier uit voortvloeien (herstelling dak, aankoop nieuwe dakleien) voor haar zijn. Hier is echter geen syndicus, dat leek ons tot dusver niet nodig, en ik heb ook geen zin om er nu één te gaan inschakelen natuurlijk, dat is geld weggegooid in mijn ogen voor een huis met twee appartementen.

Misschien dat er in de nieuw aangekondigde maatregelen wel iets zit dat het voor jou interessant kan maken?
Pre-financiering, verhoogde premies.
Of het overkopen van u bovenbuur haar extra productie aan een voordelig tarief (voor u en haar)? Ik woon ook in een gebouw met 6 en een VME en ben wel geïnteresseerd in de opties die er zijn.

Dat zei de verkoper ook haha of ben jij de verkoper :D

Maar zo liegen dat zit me nu ook niet in de aard. Die zien ook dat het hier vol staat met machines en computers.

Dat zei de verkoper ook haha of ben jij de verkoper :D

Maar zo liegen dat zit me nu ook niet in de aard. Die zien ook dat het hier vol staat met machines en computers.
Ik ben gene verkoper nee :).

En ik vermoed dat ze ook wel zullen doorhebben dat een groot deel van de "stralingszieken" die truuc gebruikt om de digitale meter tegen te houden. Ik gok zelfs dat veel mensen van Fluvius dat niet eens erg vinden, een deel daarvan is ook niet te spreken over hoe dat allemaal gegaan is.

Terug
Bovenaan