Zonnepanelen Topic

Bekijk gewoon de kaart met superchargers, ge moet al chance hebben om 1e te passeren in België:

Chance hebben om een snellader te passeren? Met Fastned, Ionity en het tesla SUC-netwerk zijn er toch al behoorlijk wat punten om te laden.

Om nog maar te zwijgen over de beschikbaarheid van publieke (trage) palen indien je niet in een stad moet zijn. Zelfs in centrumsteden kan het zijn dat je enkel een publiek laadpunt hebt op een halfuur stappen van je locatie. Ook niet optimaal.
Ik vraag me af over welke steden jij spreekt. In Vlaanderen vind ik overal laadpalen, zelf in kleine dorpjes heb vaak meerdere laadpalen beschikbaar. Maar misschien is dat niet in ieder dorp even goed, maar hier in de buurt zijn er toch redelijk wat palen beschikbaar (Tienen/ Sint-Truiden). Ik ga naar de barbier in Sint-Truiden, en ik heb daar altijd een paal ter beschikking
Wanneer ik van bij mij thuis naar 't centrum van Tienen rijd, kom ik een tiental laadpalen tegen over een afstand van 2 km.

Ook bij mijn moeder (klein dorpje staan er in een tiental laadpalen).

Het kan beter, maar 't is echt niet zo slecht als veel mensen het afspiegelen. En ja er zijn zeker zwarte gaten op de kaart. Maar ik heb nog nooit problemen gehad (behalve dan in Wallonië)

Chance hebben om een snellader te passeren? Met Fastned, Ionity en het tesla SUC-netwerk zijn er toch al behoorlijk wat punten om te laden.
En hoeveel van die palen passeer je als je geen autostrade moet nemen? :p
Ik vraag me af over welke steden jij spreekt. In Vlaanderen vind ik overal laadpalen, zelf in kleine dorpjes heb vaak meerdere laadpalen beschikbaar. Maar misschien is dat niet in ieder dorp even goed, maar hier in de buurt zijn er toch redelijk wat palen beschikbaar (Tienen/ Sint-Truiden). Ik ga naar de barbier in Sint-Truiden, en ik heb daar altijd een paal ter beschikking
Wanneer ik van bij mij thuis naar 't centrum van Tienen rijd, kom ik een tiental laadpalen tegen over een afstand van 2 km.

Ook bij mijn moeder (klein dorpje staan er in een tiental laadpalen).

Het kan beter, maar 't is echt niet zo slecht als veel mensen het afspiegelen. En ja er zijn zeker zwarte gaten op de kaart. Maar ik heb nog nooit problemen gehad (behalve dan in Wallonië)

Vertegenwoordigers die verkoop doen aan zaken die elk boerengat wel heeft (dokter, frituur, kapper, ...) gaan geregeld wel op plekken komen waar weinig tot geen laadpalen zijn.

Bekijk gewoon chargemap eens. Bv tussen Ninove & Zottgem. Of de driehoek Gent-Zelzate-Brugge. Of de driehoek Sint-Truiden - Hasselt - Diest. Of...

En iemand die in de verkoop zit en 2 provincies doet, gaat niet speciaal naar een paal rijden om daar een uur te staan laden om zijn/haar volgende klant te kunnen bereiken. Dat was mijn punt. Het maakt niet uit dat je er passeert, om haalbaar/optimaal te zijn moeten er palen aan je locatie zijn. Goed voor u dat er een paal is aan je barbier, maar dat is puur geluk want zoveel zijn er niet in Tienen. Stel dat je als vertegenwoordig ergens op het industrieterrein in Tienen moet zijn: 1 22kW paal. Kans dat die vrij is, is al klein; en is van daar nog een eindje stappen naar een groot deel van de bedrijven daar.

En de centrumsteden waar ik het bijvoorbeeld over had: Wat als een vertegenwoordiger in het AZ campus sint-jozef van Turnhout moet zijn, waar is de dichtsbijzijnde paal?

Net eens gehoord.

Dus mijn installatie van 14 panelen en omvormer 6800€ ex.

Een 5kWh batterij bijplaatsen kost 2700 euro ex. Vind dat eigenlijk best meevallen.
Kan je met 5kWh het gemiddelde avondverbruik opvangen?

Daar moet ook nog een premie vanaf dan veronderstel ik?

Het is mss enkel gevaarlijk als ik doorheen de dag te veel verbruik tijdens mijn werk hier dat mijn batterij niet zal opladen?

Net eens gehoord.

Een 5kWh batterij bijplaatsen kost 2700 euro ex. Vind dat eigenlijk best meevallen.

Het is mss enkel gevaarlijk als ik doorheen de dag te veel verbruik tijdens mijn werk hier dat mijn batterij niet zal opladen?

Jij weet toch dat 5kwh voor 365 dagen = 1825 kwh op nachttarief ?
De winter kun je al quasi vergeten, dat ga je niet kunnen genereren om later op te gebruiken. Dus stel dat je er dan een nettoeffect van 7 maand gebruik van hebt.

1825*7/12 = 1064,58
In geld spreken we dan over : 1064.58 * 0.5€ == 532.29€
Uw investering verdient zich dan ook terug in 3267 (21% BTW) / 532.29 = 6,14 jaar. of bij 6% btw in 5,38 jaar.
Indien de prijs van de elektriciteit op termijn terug zakt naar zijn 0.25€. Dan verdubbel je dus de terugverdientermijn. Al is dat waarschijnlijk beter indien je toch nog een premie kunt verrekenen.

Aan u om te bepalen of je verwacht dat die kost op lange termijn behouden blijft. En of uw nachtteller elk jaar effectief omhoog gaat met 1825. Al is dat nog altijd maar approximatief omdat je ook zater- en zondagen hebt die u nachtteller doen stijgen. Dat aandeel zou je er ook eigenlijk nog vanaf moeten tellen.

Om te weten wat uw nachtelijk verbruik is, zou je dan ook logischerwijze kunnen zeggen van ik schrijf de meterstand op van mijn nachtteller om 22 uur. En ik noteer die opnieuw om 6/8u smorgens. En dat doe je een week lang. Waarna je dan het gemiddelde neemt.
Dan kun je in functie daarvan zien of die 5kw zou helpen ja of neen.

Voor mij is het voorlopig nog een njet, omdat ik mijn omvormer zou moeten vervangen van een systeem dat perfect werkt. Als die omvormer stuk is, had ik de simulatie wel eens gedaan. Al bekijk ik op dat moment ook wel even wat de mogelijkheden van een elektrische wagen zijn om die functie over te nemen...

Ja dat is een feit.
Ik ga eens elke dag mijn meterstandopnemen volgende week, pakt vanaf 19u, lijkt me een goed gemiddelde voor de wintermaanden waar het vroeger donker is en de zomermaanden waar het langer klaar is en er langer opgewerkt wordt.

Om 6u 's morgens ga ik alleszins nie opstaan daar voor haha.

Ik had vorig jaar een verbuik van 3000 kWh op nachttarief, maar het grootste deel zal daar van wel van de zaterdag en de zondag zijn natuurlijk

Ik heb gisteren een offerte gekregen voor 14 panelen (400Wp) + omvormer (Huawei 5kVA) batterij (5kWh)

==> 10.201,53€ (na premies nog 7.674,03€)

Dit wel voor 5kWh.

Maandag komt er nog iemand, ik ga dan hier wel vragen welke ik best zou toezeggen ;)
Zijn die prijzen zo hard gestegen? 3 jaar geleden hier 7000 rond betaald voor 18x325wp Panasonic op 5kva SMA. Zie hier tegenwoordig wel vaker offertes passeren die in verhouding meer kosten, terwijl de winst op zich gedaald is met die digitale meter.

Zijn die prijzen zo hard gestegen? 3 jaar geleden hier 7000 rond betaald voor 18x325wp Panasonic op 5kva SMA. Zie hier tegenwoordig wel vaker offertes passeren die in verhouding meer kosten, terwijl de winst op zich gedaald is met die digitale meter.
Verkoper zei dat die prijzen een maand geldig waren en dat de prijzen momenteel enorm aan het stijgen zijn. Als deze offerte vervalt voor we toe zouden zeggen gaat de prijs omhoog. (Kan natuurlijk ook een truc zijn om ons sneller te laten tekenen)

Verkoper zei dat die prijzen een maand geldig waren en dat de prijzen momenteel enorm aan het stijgen zijn. Als deze offerte vervalt voor we toe zouden zeggen gaat de prijs omhoog. (Kan natuurlijk ook een truc zijn om ons sneller te laten tekenen)
Mijn broer heeft ook 2 offertes gevraagd deze week, maar nog niets ontvangen. Zal zodra hij iets weet zijn prijzen hier eens zetten ter vergelijking.
Het kan natuurlijk goed zijn dat het sterk gestegen is (zoals alles tegenwoordig), maar vond het ergens onlogisch om nu meer te moeten betalen dan ten tijde van de analoge teller.

Mijn broer heeft ook 2 offertes gevraagd deze week, maar nog niets ontvangen. Zal zodra hij iets weet zijn prijzen hier eens zetten ter vergelijking.
Het kan natuurlijk goed zijn dat het sterk gestegen is (zoals alles tegenwoordig), maar vond het ergens onlogisch om nu meer te moeten betalen dan ten tijde van de analoge teller.

niet vergeten dat de zonnepanelen 400wp zijn en de jouwe 325wp
die zijn op zich ook al duurder. Dat in combinatie met feit dat alles duurder is geworden :D

Maandag komt een andere (die bij mijn schoonzus alleszinds goedkoper was), ik zal het hier dan ook zeker komen zetten.

Dienen dat gisteren geweest is had ook nog een offerte voor 12 panelen + omvormer (dus zonder batterij) ==> 5.785,15€ (na premies nog 4.465,15€)

niet vergeten dat de zonnepanelen 400wp zijn en de jouwe 325wp
die zijn op zich ook al duurder. Dat in combinatie met feit dat alles duurder is geworden :D
Ja, maar ik kijk dan naar totale wp, die bij 14x400 nog altijd lager is dan 18x325. Plus dat ik van die allblacks wilde die wat meer kostten dan "gewone" met zelfde vermogen. :p

Ja, maar ik kijk dan naar totale wp, die bij 14x400 nog altijd lager is dan 18x325. Plus dat ik van die allblacks wilde die wat meer kostten dan "gewone" met zelfde vermogen. :p

ja totaal wel maar als er geen plaats is moet er soms zwaardere gelegd worden.
Hier zijn onze offertes ook voor 430wp en die zijn toch een stukje duurder.

Net eens gehoord.

Goh, hangt ook van verbruik af.
Stel dat je van 17h -> 8h moet overbruggen. Dit zijn 15h dat je "nacht"-verbruik is.
Als je gemiddeld 0.5kWh verbruikt, zit je al aan 7,5kWh dat je nodig heb.

In mijn voorbeeld, mijn huis verbruikt 0.2kWh sluimer, en dus 's nachts. das al 1,6kWh van 00->8h.
Als je een 5kWh batterij hebt heb je MAX 3,4kWh over (en hierbij zeg ik MAX, omdat vaak batterijen niet 100% leeg getrokken mogen worden, afhankelijk van je batterij merk). Kom je met koken, TV, PS etc toe met 3kWh van 17->00? Als ik TV opzet zit ik al aa 0.5kWh of 0.6 met PS5.
Dan is 3kWh niet zo heel veel.

Premie: Ja, als je een digitale teller hebt. in 2022 is dit 225 euro/kW voor de eerste 4kWh en 187,5 euro/kWh voor 4-6, dat komt neer op 225*4 + 1x187 EUR. (als ik het goed kan rekenen?)

---
Vanaf Februari tot November lijkt me het geen probleem om een 5kWh batterij op te laden, tenzij ge echt veel verbruikt overdag :)

Vanaf Februari tot November lijkt me het geen probleem om een 5kWh batterij op te laden, tenzij ge echt veel verbruikt overdag :)
Geen probleem is kort door de bocht ;).

Ik heb mijn verbruik even opgevolgd via mijn digitale meter. Van maart tot september kan ik gegarandeerd zeggen geen probleem.
Voor oktober en februari kan ik zeggen dat het onvoldoende gaat zijn (respectievelijk 50 en 80kw, maar half opgeladen zou moeten lukken). November, december en januari vergeet het gewoon :p.

Nu bon, in mijn geval zou een 10kw - 15kw batterij ideaal zijn. Daarmee zou ik mijn eigenverbruik gok ik in die 7 maanden naar 96+% kunnen krijgen. Met in de maand oktober en februari rond de 70 - 80%. Wintermaanden is abominabel en blijft abominabel (10kw of zo op maandbasis dat ik genereer)

Maar de batterijen zijn daarvoor voorlopig nog te duur.

PS: ja voor een 5kwh batterij zou je dan 1312€ terugkrijgen.
of
EDIT : al mag je deze eis niet vergeten : (en max. 40% van het factuurbedrag incl. btw).

Laatst bewerkt:
Net eens gekijken. Gisteren om 15u foto gemaakt van teller en vandaag ook.

Dagverbruik 24u van een gemiddelde dag hier (vriendin was wel thuis ipv werken): 22kWh
Nachtverbruik 4 kWh - das van een avondje TV kijken en gamen.

Maar vanaf hoe laat telt een analoge teller op nachtuur?

Ga het nog eens opvolgen. Als nachtverbruik effectief binnen de 5kWh range blijft dan zou ik toch die batterij durven bijnemen.

Net eens gekijken. Gisteren om 15u foto gemaakt van teller en vandaag ook.

Dagverbruik 24u van een gemiddelde dag hier (vriendin was wel thuis ipv werken): 22kWh
Nachtverbruik 4 kWh - das van een avondje TV kijken en gamen.

Maar vanaf hoe laat telt een analoge teller op nachtuur?

Ga het nog eens opvolgen. Als nachtverbruik effectief binnen de 5kWh range blijft dan zou ik toch die batterij durven bijnemen.

grofweg 22 - 7u

Ik heb prijzen opgevraagd om wat panelen op mijn schuin dak - west bij te leggen.
Op die manier is het mogelijk om mijn avondverbruik (koken) nog te voorzien door de PV panelen, en dat elke dag zo'n 3,5kWh.
Pakt dat dit kan vanaf maart t.e.m. september, 5 dagen per week, zit ik op 735 kWh uitgespaard + de elektriciteit die ik niet gebruik wordt aan injectietarief terugbetaald (digitale meter hier).
Het is denk ik in ieder geval een stuk goedkoper dan een batterij plaatsen.

De prijzen zijn hard gestegen ja - modules zijn al meer dan een jaar duurder dan voorheen, en de voorbije weken zijn ze opnieuw duurder geworden. Het is dus niet zo gek dat sommige installateurs hun prijzen beperken in de tijd.

Hier, begin 2020 8.836 EUR (6% BTW) voor 31 x 310 Wp en 7kW Solaredge, ik heb echt de indruk dat ik op 't juiste moment besteld heb.

Ik denk dat de stijgende energieprijzen en het injectietarief er voor zorgen dat de jaarlijkse opbrengst van het installeren van een zonnepaneleninstallatie met digitale teller nu vergelijkbaar is met de opbrengst van een installatie met prosumententarief + terugdraaiende teller 3 jaar geleden.

Ik heb denk ik de twee zaken door elkaar gehaald. Hun project in Brussel stuurt me door naar Brusol. En daar staat dit bij:

Brusol wint​

Wij verdienen de investeringen terug dankzij groenestroomcertificaten.
Deze verkopen we aan energieleveranciers. Daar komt de belastingbetaler niet in tussen. Dit laat ons toe om de installaties 100% gratis bij u te plaatsen.

U wint​

• U krijgt gratis zonnepanelen en alle zelf verbruikte elektriciteit is 100% gratis.
  • U bespaart fors op uw energiefactuur (die besparing loopt, afhankelijk van uw verbruik, op van €250 tot ruim €1.000 per jaar! Ook in deze speciale tijden van torenhoge energieprijzen).

U profiteert 25 jaar lang van zelf verbruikte elektriciteit.
Zoals je zegt, er is inderdaad een verschil tussen Brussel en Vlaanderen en dit omdat er in Brussel nog GSC’s zijn.

Op zich vind ik de propositie logisch maar ik vraag me af hoe goed dit zal aanslaan, uiteindelijk zijn panelen al bij al best betaalbaar en is 25 jaar commitment lang, zeer lang.

De relatief hoge prijs van 25ct komt ook gewoon omdat er ook voor hen als investeerder best wat onzekerheden zijn: combinatie van makkelijke en minder makkelijke locaties, kredietrisico op de klant (in dit type propositie ga je volgens mij toch ook eerder minder financieel solide personen aantrekken), …
Ik ben ook benieuwd naar de garanties die ze vragen. Wat als je verhuist?

Terug
Bovenaan