Zonnepanelen Topic

Blijkbaar niemand die hier een antwoord op kan geven, of iets over weet?
vanaf-2022-kan-je-stroom-verkopen-aan-particulieren-hoe-ontvang-je-de-hoogste-vergoeding-

De omvormer op de offerte is: Goodwe GW 2500XS monofasig en met 1 tracker.
En zeker dat er niet 2 omvormers van 2,5 gezet worden?

Op de website te zien, moest je naar de grotere broer 'DNS' reeks gaan zit je met een opstartspanning van 80V t.o.v. 40V nu.

De 3 fase broertjes zitten op 160V.

Verschil in prijs tussen 2500XS (€400 isch) en 5000DNS (€725 isch) is dus €300-400.

Ik zou toch ook een 5K plaatsen dan of 2 kleinere met lagere opstart. (Weet de impact hiervan niet, is dat 1 keuring of 2? Andere beperkingen? Voordeel is wel lagere opstart per dakvlak en als er 1 defect is blijft de boel iets geven)

//Edit:

De 4,2K zit €25 goedkoper als de 5K en heeft dezelfde opstartspanning.

Of 3 fase interessant is is een complexere discussie.

Nog een heel andere discussie is of je op dit moment niet liever een Europees merk neemt. Gezien de toch wel speciale situatie met Rusland en de economische sancties. China heeft ook zo'n gewenste staat te annexeren.

Laatst bewerkt:
En zeker dat er niet 2 omvormers van 2,5 gezet worden?

Op de website te zien, moest je naar de grotere broer 'DNS' reeks gaan zit je met een opstartspanning van 80V t.o.v. 40V nu.

De 3 fase broertjes zitten op 160V.

Verschil in prijs tussen 2500XS (€400 isch) en 5000DNS (€725 isch) is dus €300-400.

Ik zou toch ook een 5K plaatsen dan of 2 kleinere met lagere opstart. (Weet de impact hiervan niet, is dat 1 keuring of 2? Andere beperkingen? Voordeel is wel lagere opstart per dakvlak en als er 1 defect is blijft de boel iets geven)

//Edit:

De 4,2K zit €25 goedkoper als de 5K en heeft dezelfde opstartspanning.

Of 3 fase interessant is is een complexere discussie.

Nog een heel andere discussie is of je op dit moment niet liever een Europees merk neemt. Gezien de toch wel speciale situatie met Rusland en de economische sancties. China heeft ook zo'n gewenste staat te annexeren.
Wat zijn dan juist de voordelen van een driefasige omvormer volgens jou? En wat is dat precies met die opstartspanningen van omvormers? En waarom is een lagere opstartspanning beter?

Ik zie het voor ons concreet op deze manier met een driefasige omvormer:
  • 1 fase voor apparaten binnenshuis (vaatwasser, wasmachine, computers/thuiswerk, ...)
  • 1 fase voor een laadpaal voor hybride of elektrische auto;
  • 1 fase om elektriciteit terug op het net te zetten of een thuisbatterij (dat laatste zal hier waarschijnlijk op korte termijn <= 5 jaar) niet komen.
Voor zover ik begrijp wordt de stroom over elke fase gelijkmatig verdeeld. Dus met een driefasige omvormer van pakweg 5 kW, dan heb je 1,7 kW per fase. Ik lees bijvoorbeeld dat een monofasige laadpaal begint vanaf 3,7 kW. Dat wil dan in bovenstaande scenario dat je de laadpaal maar voor amper de helft in het beste geval kan voeden met zonne-energie (1,7 / 3,7 = ~45%).

Een driefase omvormer is nodig in België vanaf je hoger als 5kWp wilt gaan.

Momenteel worden de fases bij een digitale meter opgeteld, dus maakt het niet uit als je onder 5kWp blijft.

[--> toevoeging: het is dus niet complexer een 3 fase omvormer boven een 1 fasige te kiezen m.i. Uitgaande dat het geen hybride is natuurlijk. Wel wordt het eigen gebruik belangrijker bij een grotere installatie. En de 3 fase installaties zijn doorgaans de grootste. Jouw investering vermogen aan het net laten leveren is nu gewoon niet zo rendabel in verhouding met eigen verbruik. Er staat hier wel wat verandering op til i.v.m. je vermogen door te verkopen ]

Waar het moeilijker wordt m.i. is als je een batterij gaat toevoegen. Je wilt in het huidige gekend systeem zoveel mogelijk eigen verbruik stimuleren. Je kan vervolgens kiezen voor een 1 of 3 fase hybride omvormer of een afzonderlijke 1 of 3 fase omvormer. Of meerdere 1 fase batterij omvormers zodat je maximum ontlading van de batterij kan leveren aan 1 fase.

Je wilt namelijk op elke fase een zo hoog mogelijk eigen verbruik MAAR ook de pieken minimaliseren tot min +- 2,5kW (capaciteitstarief).

Het zou bijvoorbeeld niet ideaal zijn als je een 3 fase omvormer hebt met een 1 fase afzonderlijke batter-omvormer. Bij de batterij omvormer zou je bijvoorbeeld een hoog verbruik hebben op fase 1 en de batterij omvormer hangt op fase 3. Gevolg een geladen batterij en net verbruik. (Technisch zou dit misschien op te vangen zijn door de fases te meten en de batterij naar het net te ontladen tegelijkertijd. Doen die omvormers dat al?)

Ander scenario waar je veel hoge pieken hebt op 1 fase maar een hybride 3 fase omvormer hebt. Althans een deel van deze omvormers waar ik de datasheet van gelezen heb zullen hun vermogen gelijk over de fases willen verdelen. Ze kunnen dus niet alles max op 1 fase leveren. Gevolg minder eigen verbruik en hogere piek.

Een goed systeem lijkt mij een weldoordacht samenspel van goed over de fases gebalanceerde verbruikers, een goede kennis van je eigen verbruik, een goed begrip van de regelgeving en kostenstructuur, subsidieregeling & slimme aansturing. Mijn driver zou hier kostenverlaging en ROI zijn. In mijn geval zonder elektrische auto in het vooruitzicht (+3j) en mijn verbruik is een kleine 1 fasige oost/west installatie waarschijnlijk het meest rendabel.

De opstartspanning is de spanning nodig voordat je zonnepanelen opbrengen. Hoe minder licht hoe minder voltage. Dus hoe lager je opstartspanning op een string des te beter. Of er praktisch een groot verschil is tussen 40V of 80V, geen idee. Iemand hier praktische ervaring in?

Ik zie het voor ons concreet op deze manier met een driefasige omvormer:
  • 1 fase voor apparaten binnenshuis (vaatwasser, wasmachine, computers/thuiswerk, ...)
  • 1 fase voor een laadpaal voor hybride of elektrische auto;
  • 1 fase om elektriciteit terug op het net te zetten of een thuisbatterij (dat laatste zal hier waarschijnlijk op korte termijn <= 5 jaar) niet komen.

Die fases zijn de fases zoals ze de dag vandaag al op je Zekeringsbord zijn verdeeld. Je kan dat natuurlijk wel herschikking en laten herkeuren.

Maar een elektrische auto opladen op 1 fase aan 4kWh lijkt mij toch niet ideaal. Stel je koopt een Tesla met een 90kWh batterij... Ok bon, je ontlaadt ze niet helemaal elke dag maar kom :).
Een elektrische auto heeft tussen de 8-30 kWh nodig per 100km.
In mijn geval zou ik dus dagelijks een (150km en gemiddelde auto) 1,5 * 15kWh (22,5) nodig hebben bij mijn dichtste verplaatsingen. Dus 5 uur laden. Dat is dan zonder de vrouw en zonder dat ik eens verder moet. En dan moet de zon nog schijnen. En liefst zet ik dat dan nog niet samen op met koken, wassen, verwarming,... Tenzij veel zon en een installatie. Maar in de winter komt dat puur van het net.

Niet tegenstaande:
5l/100km diesel = €10 nu aan €2/l
15kWh/100km elektriciteit = 6,75 nu aan c€45/kWh.

Bij elektriciteit kan je de prijs per km zelf lager krijgen door te anticiperen. Of verhogen bij snelladers. De aankoopprijs van een elektrische is dan weer hoger maar minder vaste kosten/taks

Laatst bewerkt:
Die fases zijn de fases zoals ze de dag vandaag al op je Zekeringsbord zijn verdeeld. Je kan dat natuurlijk wel herschikking en laten herkeuren.

Maar een elektrische auto opladen op 1 fase aan 4kWh lijkt mij toch niet ideaal. Stel je koopt een Tesla met een 90kWh batterij... Ok bon, je ontlaadt ze niet helemaal elke dag maar kom :).
In mijn geval zou ik dus dagelijks een (150km en gemiddelde auto) 1,5 * 15kWh (22,5) nodig hebben bij mijn dichtste verplaatsingen. Dus 5 uur laden. Dat is dan zonder de vrouw en zonder dat ik eens verder moet. En dan moet de zon nog schijnen. En liefst zet ik dat dan nog niet samen op met koken, wassen, verwarming,... Tenzij veel zon en een installatie. Maar in de winter komt dat puur van het net.

Niet tegenstaande:
5l/100km diesel = €10 nu aan €2/l
15kWh/100km elektriciteit = 6,75 nu aan c€45/kWh.

Bij elektriciteit kan je de prijs per km zelf lager krijgen door te anticiperen. Of verhogen bij snelladers. De aankoopprijs van een elektrische is dan weer hoger maar minder vaste kosten/taks
Ja, voor zover ik het allemaal begrijp, lijkt het mij wel een utopie om te denken dat je een elektrische auto gemakkelijk en gratis kan opladen van uw zonnepanelen (of je moet, naast uw dak, heel uwe hof gaan vol leggen met zonnepanelen). Volgend jaar verloopt mijn leasing en zal ik een nieuwe wagen moeten zoeken. Ik denk dat voorlopig een hybride model toch interessanter is, maar kennissen zeiden mij gisteren dat je daarvoor ook niet persé een aparte laadpaal nodig hebt en dat dat in het "gewone" stopcontact kan.

Ja, voor zover ik het allemaal begrijp, lijkt het mij wel een utopie om te denken dat je een elektrische auto gemakkelijk en gratis kan opladen van uw zonnepanelen (of je moet, naast uw dak, heel uwe hof gaan vol leggen met zonnepanelen). Volgend jaar verloopt mijn leasing en zal ik een nieuwe wagen moeten zoeken. Ik denk dat voorlopig een hybride model toch interessanter is, maar kennissen zeiden mij gisteren dat je daarvoor ook niet persé een aparte laadpaal nodig hebt en dat dat in het "gewone" stopcontact kan.
Een gewoon stopcontact kan maar ik zou toch een afzonderlijk model buiten plaatsen dat hierop voorzien is.

Mijn vader heeft een plugin hybride en gebruikte een gewoon stopcontact in de garage. Na een half jaar zag dat zwart vanbinnen... (Wel nog oude Niko schroefverbindingen)

Zoiets of gelijkwaardig:

Kan je ook makkelijk op slot doen als dat nodig moest zijn.

Je laadt op aan 4kW, en niet aan 4kWh.
Ik laad hier op één fase tot 7.6 kW vermogen op, ik ben dit jaar nog niet boven de 20A gestegen (dus net geen 5kW), dat lukt dus perfect. Vandaag thuisgewerkt en 22 kWh zonne-energie geladen
In mijn geval zou ik dus dagelijks een (150km en gemiddelde auto) 1,5 * 15kWh (22,5) nodig hebben bij mijn dichtste verplaatsingen.
Iemand die 150 km per dag doet is geen gemiddelde automobilist. Dat is dan al > 30000 km per jaar

Ja, voor zover ik het allemaal begrijp, lijkt het mij wel een utopie om te denken dat je een elektrische auto gemakkelijk en gratis kan opladen van uw zonnepanelen (of je moet, naast uw dak, heel uwe hof gaan vol leggen met zonnepanelen).
Overdrijven is ook een kunst. Ik heb van 31 panelen nu 25 kwh opbrengst op een mooie dag. Die 31 panelen liggen op de (ik geef toe, grote ) berging/garage, geen paneel op het dak van de woning of in de tuin.
Volgende maand is dat > 40 kWh, wat dus > 50% van mijn accu is, en voor mijn auto goed voor 250 km.
Dat is niet voor iedereen weggelegd, ik werk soms thuis en ga , wanneer het mooi weer is, met de speed-pedelec naar 't werk, en laat dan de auto thuis laden.

I stand corrected, 4kW..

Je kan op 1 fase meer laden maar dat heeft natuurlijk effect op het capaciteitstarief. En zoals je ook al aangeeft doe je dat liefst op jouw geproduceerde zonne-energie.

Dat laatste is dus erg lastig. Een batterij is te klein en geeft 2 maal verlies en wanneer de zon schijnt zijn er veel van huis. Ik begrijp dat dit voor sommige interessant is maar dus niet voor mij. Moesten ze alles slim maken zodat ik virtueel mijn zonne-energie zou kunnen verbruiken op verplaatsing is het een andere zaak...

150km is niet weinig maar nu ook niet zo uitzonderlijk voor iemand op den buiten woont, die in Brussel werkt en kinderen heeft. Verander het in 100km en dan zal het redelijk gewoon zijn. Zelfs mijn vrouw die redelijk lokaal werkt in een nabije stad zit al aan 50km per dag.

Kan je de verkopers gewoon niet vragen achter de installatie? De facturen kunnen misschien ook handig zijn voor eventuele garantie gevallen in de toekomst.
Bon. Meer info. Idd 5kw Installatie. Is een Sunny Boy, geen idee of dat een goed merk is. En of daar überhaupt grote verschillen in zijn.

Wel nog een terugdraaiende teller.

Keuring was oké.

I stand corrected, 4kW..

Je kan op 1 fase meer laden maar dat heeft natuurlijk effect op het capaciteitstarief. En zoals je ook al aangeeft doe je dat liefst op jouw geproduceerde zonne-energie.
Capaciteitstarief wordt geteld over de drie fases . Dus je bent voor capaciteitstarief altijd beter af met 1f laadpaal: laden mogelijk van 1.25 kW tot 7.6 kW, met3 fazes is het 4-11 kW vermogen

Capaciteitstarief wordt geteld over de drie fases . Dus je bent voor capaciteitstarief altijd beter af met 1f laadpaal: laden mogelijk van 1.25 kW tot 7.6 kW, met3 fazes is het 4-11 kW vermogen

Maakt inderdaad niet uit tot als je een 3 fase batterij omvormer aankoopt.. tenzij die slimme ontladingstechnieken zou hebben op de andere fases?

Maar je moet wel opletten met je piekbelasting op die ene fase. 7,6 kW op een enkele fase en de meeste hebben al niet veel ruimte meer.

Maar je moet wel opletten met je piekbelasting op die ene fase. 7,6 kW op een enkele fase en de meeste hebben al niet veel ruimte meer.
Dan plaats je een slimme laadpaal (load balancing), dan is dat probleem ook van de baan. Is an sich niet veel duurder

Heb hier thuis een huawei omvormer (Sun2000L - 4.6 KTL). Vroeger had ik hier ook de betreffende huawei apps op mijn gsm om de werking van de zonnepanelen op te volgen.

Ik ben echter een paar keer van gsm gewijzigd (ook van huawei naar samsung). Ik weet nu niet meer welke app ik best kan gebruiken? Ik kan blijkbaar ook deze huawei app niet meer terugvinden. Zijn er alternatieven?

Heb hier thuis een huawei omvormer (Sun2000L - 4.6 KTL). Vroeger had ik hier ook de betreffende huawei apps op mijn gsm om de werking van de zonnepanelen op te volgen.

Ik ben echter een paar keer van gsm gewijzigd (ook van huawei naar samsung). Ik weet nu niet meer welke app ik best kan gebruiken? Ik kan blijkbaar ook deze huawei app niet meer terugvinden. Zijn er alternatieven?
Beknopte handleiding FusionSolar-app

Zijn er eigenlijk interessante formules voor zonnepanelen op het dak van een appartementsgebouw te leggen, via de VME? Of samenwerking met bedrijf die zonnepanelen legt?
Wij hebben hier een heel goed georienteerd dak met geen obstakels, maar wordt niet benut uiteraard want gedeelde eigendom.

Dat is ook zoiets waar door aangepaste regelgeving nog veel groeimarge zit naar mijn mening.

Zijn er eigenlijk interessante formules voor zonnepanelen op het dak van een appartementsgebouw te leggen, via de VME? Of samenwerking met bedrijf die zonnepanelen legt?
Wij hebben hier een heel goed georienteerd dak met geen obstakels, maar wordt niet benut uiteraard want gedeelde eigendom.

Dat is ook zoiets waar door aangepaste regelgeving nog veel groeimarge zit naar mijn mening.
Heb daar recent iets over gelezen, dat dit nu of binnenkort makkelijker zou worden, maar geen persoonlijke ervaring naar haalbaarheid: https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepanelen/energiedelen-in-1-gebouw & https://www.vreg.be/nl/energiedelen-en-persoon-aan-persoonverkoop

Op welk budget mag ik rekenen voor een installatie van 3.5kWh aan panelen met een batterij? Premies en zo niet verrekend ;)

Zijn er premies of andere voordelen mogelijk als je bij je zonnepanelen nog extra panelen wilt leggen?
Want de premies zijn op basis van hoeveel kWh je legt, dus zou ik het logisch vinden dat als je achteraf extra kWh bij legt dat je hier ook wel een voordeeltje voor mag krijgen.

Terug
Bovenaan