Zonnepanelen Topic

Het verschil tussen zwarte panelen en blauwe in 2 foto's :p Beide net genomen.
Bij mijn panelen schuift de sneeuw er al af:
VlZgFkq.jpg

Bij 2 buren blijft het er mooi opliggen ^^
pGq03N1.jpg

Het verschil tussen zwarte panelen en blauwe in 2 foto's :p Beide net genomen.
Bij mijn panelen schuift de sneeuw er al af:
VlZgFkq.jpg

Bij 2 buren blijft het er mooi opliggen ^^
pGq03N1.jpg
Bwa hier achter staan 2HOB en beide zijn vrij (ene blauw, ander zwart), verderop 1vd2 en zijn beide blauw
Lijkt me gewoon dat die rechts minder steil liggen?

Die van mij zijn nog verre van vrij wss (plat dak), maar komt toch al 50w uit :p

Ik heb zwarte, maar toch even moeten helpen. De overbuur met blauwe had al bijna geen sneeuw meer liggen en hier lagen ze nog vol.
Heb gewoon op elk paneel een gat in de sneeuw gemaakt met de tuinslang zodat de zon op het paneel kon. Ondertussen is alles bijna weg. :)
Op een half uur tijd van 390w naar 3400w gegaan nu. :D

Als ik die bedragen hoor heb ik echt een onnozele installatie vorig jaar geplaatst met het oog op "het maakt niet uit wanneer ik het produceer".
Maar met huidige kennis had ik oriëntatie en graad van de panelen toch serieus aangepast.
Met 13 graden helling is dat rendement in de winter echt belachelijk laag.
Volledig januari: 24,8 kWh
Volledig februari: 5.4 kWh
(4400WP met 3.7kw omvormer)

Als ik die bedragen hoor heb ik echt een onnozele installatie vorig jaar geplaatst met het oog op "het maakt niet uit wanneer ik het produceer".
Maar met huidige kennis had ik oriëntatie en graad van de panelen toch serieus aangepast.
Met 13 graden helling is dat rendement in de winter echt belachelijk laag.
Volledig januari: 24,8 kWh
Volledig februari: 5.4 kWh
(4400WP met 3.7kw omvormer)
Is wel heel weinig
Plat dak hier en geen flauw idee van de hellingsgraad maar had in januari 70 en nu feb 'al' 22 (2d niets en vandaag ook amper)

Is wel heel weinig
Plat dak hier en geen flauw idee van de hellingsgraad maar had in januari 70 en nu feb 'al' 22 (2d niets en vandaag ook amper)
Zal dan even verder opsommen voor moest er iemand een gelijke installatie hebben in functie van 4400WP, 3.7kw omvormer en plat dak.
dec:22kWh
nov:48kWh
okt:72kWh
Sept:256kWh
Aug:322kWh
Jul:350kWh
Jun:291kWh

Zal dan even verder opsommen voor moest er iemand een gelijke installatie hebben in functie van 4400WP, 3.7kw omvormer en plat dak.
Das effectief wel heel weinig lijkt me. Mijn zus haalt meer met 3200wp, 2.5kw en plat dak.

Dit is wel op jaarbasis, dus de hoek van u panelen zal wel afhangen voor bv nu meer in de winter te produceren, maar dan zal je minder in de zomer hebben.

Hier kan je de ideale hoek per maand zien voor panelen pal op zuid.

Dus Oost-West hebben nog andere hoeken.

dan zijn die toch redelijk oost of west georienteerd? Hier vorig jaar:
januari77
februari134
maart374
april554
mei665
juni566
juli500
augustus455
september355
oktober162
november115
december55

Ik heb een 4480Wp liggen op een omvormer van 2,5kw. Opstelling is eigenlijk perfect oost/west op een helling van 45°.

Installatie is nog niet zo lang in dienst vanaf Juli 2020 en toen had ik 500,69kwh die maand. Je betaald dan ook nog eens meer aan prosumententarief als mij. (Nu dat ga in de toekomst niet meer veel uitmaken).

Mijn installatie is denk ik nu ook niet top, want heb ook al betere gezien. Maar denk als je kijkt naar opbrengst/kostprijs dat ik wel zeer goed zit.

Mijne liggen er ook pas op van juni maar ik ga nog even afwachten tot ze er een jaar op liggen en dan ga ik toch eens aan de installateur zijn oren trekken. Maakt een mooie berekening dat de installatie +-4000kWh/jaar opbrengt, dus jaarlijkse besparing rekening houdend met prosumenten en bijhorende terugverdientijd (ok wel in de optiek van terugdraaiende teller).
Maar dan nog als ik nu maar op 1400kWh zit dan schat ik ergens op 2000-2500kWh te stranden, dus daar wordt ik niet bepaald happy van.
Totalen maken nu misschien ook veel minder uit, maar kan uiteraard ook geen eigenverbruik doen als er amper iets wordt opgewekt.

bon, een vraagje: jaarlijks verbruik electriciteit 6101kWh, (enkel dagtarief, dus enkele meter). ongeveer 1553 euro per jaar. Is het nog interessant om zonnepanelen te leggen, met in achterhoofd de informatie die we nu allemaal ondertussen weten ivm digitale meter enzovoort. Eventueel in combinatie met een thuisbatterij (al denk ik niet dat ik daar ne ganse winter mee zal doorkomen?). Plus rekeninghoudend met de investering dat je doet (ok, de zonnepanelen zijn ondertussen wel wat in prijs gezakt, omvormers ook), maar ge moet dat er toch uit kunnen halen die kost, nee? en panelen hebben nog altijd een levensduur van 20 jaar ? is het dan nog de moeite ? Merci!
Een batterij dient om uw dagelijkse schommelingen op te vangen. 's nachts verbruiken wat je overdag opwekt.
Best case kan je enkele dagen overbruggen (hangt af van capaciteit en verbruik).
Maar het is helemaal niet rendabel om dat te gebruiken voor langere termijn. In de winter verbruiken wat je in de zomer opwekt is niet mogelijk ;)

Hoe rendabel zonnepanelen zijn hangt af van uw % eigen verbruik.
Wat je kan doen is uw verbruik is een week of 2 nauwlettend monitoren. vb iedere dag om 10u en om 16u uw stand noteren. Dan heb je een idee wat je overdag verbruikt (en wat dus grotendeels rechtstreeks door uw panelen kan gedekt worden).

Je kan ook nog spelen met de grootte van uw installatie. Als je 3000 kWh legt, ga je een hoger % eigen verbruik hebben dan als je 6000 kWh legt.
De prijs/kWh is natuurlijk wel goedkoper bij een grotere installatie.

Dus ja zonnepanelen zijn nog rendabel, het is alleen moeilijk te bepalen hoe rendabel ze zijn en wat de aangewezen grootte van de installatie is.

Disclaimer: dit is mijn persoonlijke mening, i'm not an expert

Hier ligt de sneeuw er nog op. plat dak in oost/west, dus vrij lage hellingshoek.

Terug
Bovenaan