Zonnepanelen Topic

Op welk budget mag ik rekenen voor een installatie van 3.5kWh aan panelen met een batterij? Premies en zo niet verrekend ;)
Waarom maar 3.5kw en niet gewoon je dak vol?

Wordt goedkoper naarmate je meer legt en zelf al zet je terug op het net verdien je dit na enkele jaren terug.
De prijzen zullen nu rond de 1€ kw liggen<

Ik woon maar in een rijhuisje van 5m breed en met nog een velux in het dak. Heel veel plaats is er ook niet ;)

Zijn er premies of andere voordelen mogelijk als je bij je zonnepanelen nog extra panelen wilt leggen?
Want de premies zijn op basis van hoeveel kWh je legt, dus zou ik het logisch vinden dat als je achteraf extra kWh bij legt dat je hier ook wel een voordeeltje voor mag krijgen.
Premies zijn enkel voorzien wanneer je :

1) 4kWp aan panelen legt @300€/kwp
2) tussen 4 en 6kWp komt er 150/kwp bij
3) hoger als 6kWp geen extra premie
4) batterij plaatsen (maar voor veel mensen die zonnepanelen hebben wil dit zeggen de omvormer vervangen voordat die de geest gegeven heeft), maximum van de premie is bij een 10kWp batterij. Of dit interessant is, hangt af van de omstandigheden.

Heb daar recent iets over gelezen, dat dit nu of binnenkort makkelijker zou worden, maar geen persoonlijke ervaring naar haalbaarheid: https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepanelen/energiedelen-in-1-gebouw & https://www.vreg.be/nl/energiedelen-en-persoon-aan-persoonverkoop
Ja zoiets zou idd wel goed kunnen zijn, hopelijk zijn er rap wat voorbeelden eenmaal het ingevoerd is.

Een goede oplossing zou ook iets zijn waarbij een bedrijf de panelen legt en ze leased ofzo. VME zijn soms moeilijk te overtuigen om zelf te investeren.

Offerte gekregen voor mijn panelen. Moet hem nog eens duidelijk bekijken maar komt er op neer

2x 7 Q-cell zonnepaneel 385WP DUO Mono All Black G9
Dus 14 panelen aan 265€ per paneel +/- 3700 euro

Hybride Omvormer Huawei 4Kw, 3fasige aansluiting, tot 15Kw batterij aansluiting mogelijk.
1800 euro

is 5500 euro voor het belangijkste.

Totaalprijs 6800 euro btw excl incl alle materialen en plaatsing.
(1400 euro premie te verkrijgen)

De 14 panelen van 385WP geven een vermogen van 5390WP en een jaarlijkse opbrengst van 4675 kWh.

Panelen worden oost-west geplaatst voor een volledige spreiding over de dag.
7 stuks voorkant dak, 7 stuks achterkant dak.

Indien nodig kan ik nog uitbreiden op plat dak.

---

Momenteel zit ik op jaarlijsk verbruik 6000 kWh en dat zal alleen maar stijgen denk ik aangezien ik hier nu in hoofdberoep werk.

Het is wel moeilijk inschatten wat de besparing per maand zou zijn natuurlijk ... Ik ga hier eens enkele dagen mijn teller fotograferen 's morgens, om 18u en als ik opsta denk ik.

Nuja, het feit dat ik het kan inbrengen op de zaak maakt het wel aanzienlijk beter natuurlijk...
Maar ik moet eens samen zitten met de boekhouder wat er gebeurd als we hier de boel verkopen natuurlijk. Want de dag dat ik een woning + loods kan vinden op een locatie naar mijn goesting is de kans groot dat we verhuizen

hier eigenlijk aangenaam verrast. Wel nog terugdraaiende teller maar sinds de meteropname in oktober zijn mijn tellers maar 500 kWh gestegen. Dat wordt de komende 3 maand wel meer dan ruimschoots goedgemaakt. Ik ga zwaar in de min gaan, best het zwembad een graad hoger zetten :lol:

hier eigenlijk aangenaam verrast. Wel nog terugdraaiende teller maar sinds de meteropname in oktober zijn mijn tellers maar 500 kWh gestegen. Dat wordt de komende 3 maand wel meer dan ruimschoots goedgemaakt. Ik ga zwaar in de min gaan, best het zwembad een graad hoger zetten :laugh:
Hier nog maar 390kwh gestegen zelfs. Dat wordt elektrische vuurtjes gebruiken en mazout sparen. :cool:

Offerte gekregen voor mijn panelen. Moet hem nog eens duidelijk bekijken maar komt er op neer

2x 7 Q-cell zonnepaneel 385WP DUO Mono All Black G9
Dus 14 panelen aan 265€ per paneel +/- 3700 euro

Hybride Omvormer Huawei 4Kw, 3fasige aansluiting, tot 15Kw batterij aansluiting mogelijk.
1800 euro

is 5500 euro voor het belangijkste.

Totaalprijs 6800 euro btw excl incl alle materialen en plaatsing.
(1400 euro premie te verkrijgen)

De 14 panelen van 385WP geven een vermogen van 5390WP en een jaarlijkse opbrengst van 4675 kWh.

Panelen worden oost-west geplaatst voor een volledige spreiding over de dag.
7 stuks voorkant dak, 7 stuks achterkant dak.

Indien nodig kan ik nog uitbreiden op plat dak.

---

Momenteel zit ik op jaarlijsk verbruik 6000 kWh en dat zal alleen maar stijgen denk ik aangezien ik hier nu in hoofdberoep werk.

Het is wel moeilijk inschatten wat de besparing per maand zou zijn natuurlijk ... Ik ga hier eens enkele dagen mijn teller fotograferen 's morgens, om 18u en als ik opsta denk ik.

Nuja, het feit dat ik het kan inbrengen op de zaak maakt het wel aanzienlijk beter natuurlijk...
Maar ik moet eens samen zitten met de boekhouder wat er gebeurd als we hier de boel verkopen natuurlijk. Want de dag dat ik een woning + loods kan vinden op een locatie naar mijn goesting is de kans groot dat we verhuizen

Hoe kan je het inbrengen???
Onze boekhouder raadt het sinds dit jaar ten stelligste af. Tenzij je echt een aparte meter hebt voor je werkplaats zodanig dat je meterstanden kan doorgeven.
Blijkbaar zijn de belastingen enorm streng geworden hierop en geven ze direct boetes erop.

Hoe kan je het inbrengen???
Onze boekhouder raadt het sinds dit jaar ten stelligste af. Tenzij je echt een aparte meter hebt voor je werkplaats zodanig dat je meterstanden kan doorgeven.
Blijkbaar zijn de belastingen enorm streng geworden hierop en geven ze direct boetes erop.

Dat moet ik nog bespreken met de boekhouder. Maar ik heb hier voor 10.000 Watt apparatuur staan in mijn werkplaats. Het is dus niet zo dat ik hier enkel een computertje draaien heb zoals een IT-er bijvoorbeeld die van thuis werkt.

Dat draait natuurlijk niet continue. Maar 1 uurtje verbruikt al het gemiddelde van een gezin voor een hele dag :p

Overdrijven is ook een kunst. Ik heb van 31 panelen nu 25 kwh opbrengst op een mooie dag. Die 31 panelen liggen op de (ik geef toe, grote ) berging/garage, geen paneel op het dak van de woning of in de tuin.
Volgende maand is dat > 40 kWh, wat dus > 50% van mijn accu is, en voor mijn auto goed voor 250 km.
Dat is niet voor iedereen weggelegd, ik werk soms thuis en ga , wanneer het mooi weer is, met de speed-pedelec naar 't werk, en laat dan de auto thuis laden.
"Utopie" is niet het juiste woord, maar een elektrische auto opladen is gewoonweg niet hetzelfde als een brandstofauto "eens rap gaan voltanken aan de pomp": dat moet echt wel passen in uw manier van leven en autogebruik.

Ik werk zelf nog veelal thuis met enkele keren per week een korte commute van pakweg 2x 20km. En één keer per maand een lange commute van 2x 140km. Voor mij zou een elektrische auto nog wel doenbaar/economisch zijn, want ik heb voldoende kansen (door thuiswerk) om hem op te laden van de zonnepanelen. Wat mij vooral tegenhoudt is dat wij jaarlijks wel eens een autoreis maken naar Oostenrijk of Italië. Dat wordt dan al krap met de typische range van een gemiddelde elektrische wagen tegenwoordig. Of ook gewoon al bij een daguitstapje naar zee of Ardennen.

Mijn vriendin daarentegen: functie in verkoop en dagelijks op de baan over 2 provincies. Die zou de kans niet hebben om door de dag de auto op te laden van de gratis elektriciteit uit zonnepanelen.

Voor welk piekvermogen van PV-installatie en vermogen omvormer ben jij dan gegaan? En vermogen laadpaal?

"Utopie" is niet het juiste woord, maar een elektrische auto opladen is gewoonweg niet hetzelfde als een brandstofauto "eens rap gaan voltanken aan de pomp": dat moet echt wel passen in uw manier van leven en autogebruik.

Ik werk zelf nog veelal thuis met enkele keren per week een korte commute van pakweg 2x 20km. En één keer per maand een lange commute van 2x 140km. Voor mij zou een elektrische auto nog wel doenbaar/economisch zijn, want ik heb voldoende kansen (door thuiswerk) om hem op te laden van de zonnepanelen. Wat mij vooral tegenhoudt is dat wij jaarlijks wel eens een autoreis maken naar Oostenrijk of Italië. Dat wordt dan al krap met de typische range van een gemiddelde elektrische wagen tegenwoordig. Of ook gewoon al bij een daguitstapje naar zee of Ardennen.
Neen, helemaal niet. Ik ben vorig jaar zonder problemen naar het Zuiden van Frankrijk gereden met mijn EV, met twee fietsen op de trekhaak. In de zomer rijd ik vanuit Tienen naar de Panne en terug met ofwel <10 min laden aan een snellader, of door de wagen terug op te laden aan een laadpaal aan de kust
Mijn vriendin daarentegen: functie in verkoop en dagelijks op de baan over 2 provincies. Die zou de kans niet hebben om door de dag de auto op te laden van de gratis elektriciteit uit zonnepanelen.
Zoals ik hier als eens eerder heb gezegd, op youtube is er kanaal van een Franse taxichauffeur die met een model 3 rijdt. Die doet ook heel veel km iedere dag, en dat lukt hem. Neen, die gebruikt geen zonne-energie. Maar die heeft dan weer andere voordelen (onderhoudskosten, gebruikskosten,...)
Voor welk piekvermogen van PV-installatie en vermogen omvormer ben jij dan gegaan? En vermogen laadpaal?
7kVA omvormer / 1 fasige 7.6 kW laadpaal

Dit artikel tegen gekomen op HLN:

Bedrijf waarin Marc Coucke investeerde lanceert gratis zonnepaneelinstallatie in Vlaanderen: “Klanten genieten 25 jaar lang van vaste stroomprijs”

Dus dat bedrijf, energy vision, komt gratis op jou dak een zonnepanelen installatie plaatsen en onderhouden, verzekering etc etc
Maar
  • Geniet van alle autoconsumptie (dat is alle energie van de zonnepanelen die u verbruikt op het moment dat de zon schijnt) tegen een prijs van 0,25 EUR/kWh incl. BTW die 25 jaar lang vastligt (geen enkele prijsstijging!).
Dus jij als "klant" moet toch 25€c betalen voor elke kWh die je verbruikt (Als de zon opwekt, dus 's nachts gaat dit hoger liggen)

Lees ik dit nu verkeerd ? Welke winst als klant heb jij daar nu aan ?
Of is elke opgewekte kWh stroom gratis en betaal jij 25€c per kWh voor de rest ?

Dit artikel tegen gekomen op HLN:

Bedrijf waarin Marc Coucke investeerde lanceert gratis zonnepaneelinstallatie in Vlaanderen: “Klanten genieten 25 jaar lang van vaste stroomprijs”

Dus dat bedrijf, energy vision, komt gratis op jou dak een zonnepanelen installatie plaatsen en onderhouden, verzekering etc etc
Maar

Dus jij als "klant" moet toch 25€c betalen voor elke kWh die je verbruikt (Als de zon opwekt, dus 's nachts gaat dit hoger liggen)

Lees ik dit nu verkeerd ? Welke winst als klant heb jij daar nu aan ?
Of is elke opgewekte kWh stroom gratis en betaal jij 25€c per kWh voor de rest ?
Enigste winst is een beetje goedkope energie op dit moment. Maar voor 25 jaar lang pak je toch wel een risico.

dus als normaal gezin dok je op 25 jaar minstens 25000 af aan Coucke? En da's gerekend aan 25 cent, de tarief buiten de panelenopbrengst gerekend zullen nog hoger liggen op bepaalde momenten.

Voor dat geld kan je toch beter zelf panelen leggen én een thuisbatterij en nog minstens 12,5K in je zak houden om het stukje stroom te kopen dat je in de winter nodig hebt als je batterij niet opgeladen geraakt voor je nachtverbruik te coveren?

dus als normaal gezin dok je op 25 jaar minstens 25000 af aan Coucke? En da's gerekend aan 25 cent, de tarief buiten de panelenopbrengst gerekend zullen nog hoger liggen op bepaalde momenten.

Voor dat geld kan je toch beter zelf panelen leggen én een thuisbatterij en nog minstens 12,5K in je zak houden om het stukje stroom te kopen dat je in de winter nodig hebt als je batterij niet opgeladen geraakt voor je nachtverbruik te coveren?
Awel ja dat was ik me dus ook aan het afvragen
Of is de panelenopbrengst gratis en de andere kWh aan 0,25€c te betalen ?

Tenzij je er vanuit gaat dat de prijzen blijven stijgen en de inflatie, dan kan je een goede zaak doen, maar wie durft dat risico pakken

Awel ja dat was ik me dus ook aan het afvragen
Of is de panelenopbrengst gratis en de andere kWh aan 0,25€c te betalen ?

Tenzij je er vanuit gaat dat de prijzen blijven stijgen en de inflatie, dan kan je een goede zaak doen, maar wie durft dat risico pakken
Als de panelen opbrengst gratis is dan heeft Coucke daar toch ook niks aan. Dan heb je gratis zonnepanelen op zijn kosten.

Zoals ik hier als eens eerder heb gezegd, op youtube is er kanaal van een Franse taxichauffeur die met een model 3 rijdt. Die doet ook heel veel km iedere dag, en dat lukt hem. Neen, die gebruikt geen zonne-energie. Maar die heeft dan weer andere voordelen (onderhoudskosten, gebruikskosten,...)

Maar dat is natuurlijk geen vergelijkbare situatie... Dat is Texla zeker? Dit zit in Rouen waar een supercharger is. En die doet veel kleine ritten met mogelijks tijd tussen om op te laden. Niet hetzelfde als iemand met een functie in de verkoop die 2 provincies moet doen.

Bekijk gewoon de kaart met superchargers, ge moet al chance hebben om 1e te passeren in België:

Om nog maar te zwijgen over de beschikbaarheid van publieke (trage) palen indien je niet in een stad moet zijn. Zelfs in centrumsteden kan het zijn dat je enkel een publiek laadpunt hebt op een halfuur stappen van je locatie. Ook niet optimaal.

Momenteel is het simpel: EV is niet voor iedereen geschikt. En @Timboektoe zijn vriendin is 1 van die gevallen. En dan heb ik het nog over inclusief laden via publieke laadpalen, niet enkel thuis.

Als de panelen opbrengst gratis is dan heeft Coucke daar toch ook niks aan. Dan heb je gratis zonnepanelen op zijn kosten.
Ik heb denk ik de twee zaken door elkaar gehaald. Hun project in Brussel stuurt me door naar Brusol. En daar staat dit bij:

Brusol wint​

Wij verdienen de investeringen terug dankzij groenestroomcertificaten.
Deze verkopen we aan energieleveranciers. Daar komt de belastingbetaler niet in tussen. Dit laat ons toe om de installaties 100% gratis bij u te plaatsen.

U wint​

• U krijgt gratis zonnepanelen en alle zelf verbruikte elektriciteit is 100% gratis.
  • U bespaart fors op uw energiefactuur (die besparing loopt, afhankelijk van uw verbruik, op van €250 tot ruim €1.000 per jaar! Ook in deze speciale tijden van torenhoge energieprijzen).

U profiteert 25 jaar lang van zelf verbruikte elektriciteit.

Op welk budget mag ik rekenen voor een installatie van 3.5kWh aan panelen met een batterij? Premies en zo niet verrekend ;)
Ik heb gisteren een offerte gekregen voor 14 panelen (400Wp) + omvormer (Huawei 5kVA) batterij (5kWh)

==> 10.201,53€ (na premies nog 7.674,03€)

Dit wel voor 5kWh.

Maandag komt er nog iemand, ik ga dan hier wel vragen welke ik best zou toezeggen ;)

Terug
Bovenaan