Zonnepanelen Topic

Oei, dat moet ik dan inderdaad eens navragen.

Heb op de EPC wel gevonden dat ze 6290 wattpiek leveren. Valt hier iets uit af te leiden of zegt dat 0,0 over de installatie zonder bijkomende parameters?
Dat gaat over de piek van de panelen. De piek van de omvormer zal in 99,9% van de gevallen lager zijn. Ik gok op 5kw met die panelen. Dat kan je normaal zien op de omvormer zelf, ofwel moet je inloggen. En anders de keuring van de installatie vragen.

Oei, dat moet ik dan inderdaad eens navragen.

Heb op de EPC wel gevonden dat ze 6290 wattpiek leveren. Valt hier iets uit af te leiden of zegt dat 0,0 over de installatie zonder bijkomende parameters?
Kan je de verkopers gewoon niet vragen achter de installatie? De facturen kunnen misschien ook handig zijn voor eventuele garantie gevallen in de toekomst.

Ik heb nu nog een terugdraaiende teller, zonnepanelen zijn uiteraard gekeurd. Maar als een digitale komt, moet ik dan herkeuren voor ik mag terugleveren, of telt de huidige keuring van 2020 dan nog?
Neen want je veranderd niets aan je binneninstallatie.
De huidige keuring is goed.

Wij hebben een offerte van zonnepanelen.

18 x 330 Wp = 5940 Wp

Toch is er maar een omvormer bij op de offerte van 2500 Watt, maar is dat wel logisch? Ik vind het vermogen van de omvormer wel heel laag ten opzichte van het piekvermogen van de zonnepanelen... We zitten hier wel met een oost-west opstellen (plat dak), waardoor de piek minder is dan bij een opstelling op het zuiden (schuin dak). Maar er is ons verteld dat het interessanter is om de "piek" uit te vlakken overeen de dag in plaats van een hoge piek.

18 x 330 Wp = 5940 Wp

Toch is er maar een omvormer bij op de offerte van 2500 Watt, maar is dat wel logisch? Ik vind het vermogen van de omvormer wel heel laag ten opzichte van het piekvermogen van de zonnepanelen... We zitten hier wel met een oost-west opstellen (plat dak), waardoor de piek minder is dan bij een opstelling op het zuiden (schuin dak). Maar er is ons verteld dat het interessanter is om de "piek" uit te vlakken overeen de dag in plaats van een hoge piek.
Ik zie het nut er niet van in om eerlijk te zijn.

Vroeger, toen uw kost afhankelijk was van het prosumententarief die gebaseerd werd op het vermogen van de omvormer en een analoge terugdraaiende meter. Zou ik zeggen ok, waarom niet.

Maar ik zie echt geen reden waarom je op een systeem van bijna 6kWp je 247.5% gaat dimensioneren. De beperkte meerprijs van een zwaardere omvormer is dat in mijn ogen echt niet waard. Je gaat toch in basis een digitale meter krijgen, dat ga je toch niet kunnen tegenhouden.
Nu ik zou ook geen omvormer van 6kWp zetten aangezien je dan 3 fasig net nodig hebt. Maar ik zou persoonlijk 1 van 5k gezet hebben. Die start dan misschien wat minder snel op (omdat uw vermogen groter moet zijn voordat die start met leveren) maar dan lever je ook wat meer terug.

Maar bon, aan de andere kant ben ik geen expert. Misschien dat je wel eens deelt welke versie van omvormer het is.
en dat @Caracalla er zijn opinie over geeft. Hij weet daar meer van dan de meesten onder ons.

18 x 330 Wp = 5940 Wp

Ik vind die ook zeer klein. Een omvormer van 2.5kW kost 300-400 EUR minder dan een van 4 kW (afhankelijk van je dakhelling ga je pieken tegen de 4kW opbrengst op de middag). En er is geen prosumententarief meer.
Dat uittvlakken door gespreid op te stellen is dus logisch, het afvlakken door er een ondergedimensioneerde omvormer toe te voegen is dat volgens mij helemaal niet.

Ik zie het nut er niet van in om eerlijk te zijn.

Vroeger, toen uw kost afhankelijk was van het prosumententarief die gebaseerd werd op het vermogen van de omvormer en een analoge terugdraaiende meter. Zou ik zeggen ok, waarom niet.

Maar ik zie echt geen reden waarom je op een systeem van bijna 6kWp je 247.5% gaat dimensioneren. De beperkte meerprijs van een zwaardere omvormer is dat in mijn ogen echt niet waard. Je gaat toch in basis een digitale meter krijgen, dat ga je toch niet kunnen tegenhouden.
Nu ik zou ook geen omvormer van 6kWp zetten aangezien je dan 3 fasig net nodig hebt. Maar ik zou persoonlijk 1 van 5k gezet hebben. Die start dan misschien wat minder snel op (omdat uw vermogen groter moet zijn voordat die start met leveren) maar dan lever je ook wat meer terug.

Maar bon, aan de andere kant ben ik geen expert. Misschien dat je wel eens deelt welke versie van omvormer het is.
en dat @Caracalla er zijn opinie over geeft. Hij weet daar meer van dan de meesten onder ons.
De omvormer op de offerte is: Goodwe GW 2500XS monofasig en met 1 tracker.

Ik vind die ook zeer klein. Een omvormer van 2.5kW kost 300-400 EUR minder dan een van 4 kW (afhankelijk van je dakhelling ga je pieken tegen de 4kW opbrengst op de middag). En er is geen prosumententarief meer.
Dat uittvlakken door gespreid op te stellen is dus logisch, het afvlakken door er een ondergedimensioneerde omvormer toe te voegen is dat volgens mij helemaal niet.
Jup, dat idee had ik er ook bij. Dat die overdimensionering gewoon te veel is. En okee, die verkoper zei dan ook dat je nooit 100% haalt met de oost-west opstelling, maar dan nog is 2500 Watt weinig t.o.v. het piekvermogen van de zonnepanelen.

Wat mij veel logischer lijkt (met mijn simpel boerenverstand):
  • beter 16 x 330 Wp = 5280 Wp (boven 5 kW = 3-fasig verplicht en waarschijnlijk overbodig) - in plaats van 18 x 330 Wp = 5940 Wp;
  • beter omvormer die richting 5 kW gaat i.p.v. 2,5 kW.

Jup, dat idee had ik er ook bij. Dat die overdimensionering gewoon te veel is. En okee, die verkoper zei dan ook dat je nooit 100% haalt met de oost-west opstelling, maar dan nog is 2500 Watt weinig t.o.v. het piekvermogen van de zonnepanelen.
Stel dat je 80% haalt van uw WP, dan zit je nog altijd aan 4768 W die je kunt genereren.
Dat is nog altijd bijna het dubbele van uw omvormer...

Dus persoonlijk zou ik eerder zeggen van :

1) ik zet een omvormer van 5kva
2) dan plaats ik +/-6250 kwp. (5000/0.8)
3) Al zou ik het ook een beetje laten afhangen van de prijs. Maar als je maar 5000wp zet krijg je een premie van 1350. Zet je 6000wp krijg je een premie van 1500.

Kzou niet echt weten waarom ik dat niet zou doen. Behalve als je echt zegt van kijk, ik verbruik maar 3kwh op jaarbasis aan elektriciteit. Maar elke kwh die je eruit perst, kun je verpatsen. Ook al is het maar aan 4cent. Dat is 4 cent die je voorlopig toch kunt gebruiken om de meerprijs mee af te betalen van de installatie.

Stel dat je 80% haalt van uw WP, dan zit je nog altijd aan 4768 W die je kunt genereren.
Dat is nog altijd bijna het dubbele van uw omvormer...

Dus persoonlijk zou ik eerder zeggen van :

1) ik zet een omvormer van 5kva
2) dan plaats ik +/-6250 kwp. (5000/0.8)
3) Al zou ik het ook een beetje laten afhangen van de prijs. Maar als je maar 5000wp zet krijg je een premie van 1350. Zet je 6000wp krijg je een premie van 1500.

Kzou niet echt weten waarom ik dat niet zou doen. Behalve als je echt zegt van kijk, ik verbruik maar 3kwh op jaarbasis aan elektriciteit. Maar elke kwh die je eruit perst, kun je verpatsen. Ook al is het maar aan 4cent. Dat is 4 cent die je voorlopig toch kunt gebruiken om de meerprijs mee af te betalen van de installatie.
Jij hebt het over deze premie?

Daar komen wij jammer genoeg niet voor in aanmerking (nieuwbouw met bouwaanvraag van 2020). Het beste dat we kunnen doen is <= E20 halen in het definitief EPB-verslag en dan hebben we wel 100% vrijstelling op de onroerende voorheffing voor 5 jaar.

Maar ik snap uw punt wel. En die overdimensionering die jij stelt (~ 80%) lijkt mij al een veel realistischer uitgangspunt.

Jij hebt het over deze premie?
Ja, maar aan de andere kant is de premie tgv de vrijstelling van de onroerende voorheffing in mijn ogen groter dan als je enkel de zonnepaneel premie krijgt.

Behalve als je natuurlijk zonder zonnepanelen aan <=E20 uit komt.

Voor mij op basis van mijn KI (+/- 1010) zou ik jaarlijks +/-1000€ moeten betalen. 5 j vrijstelling is dan een voordeel van 5k.
Daar wil ik dan wel mijn installatie iets voor overdimensioneren als het daardoor komt dat ik die vrijstelling vast krijg...
Je zou in principe een aanname kunnen maken op basis wat dit voor u zou betekenen via deze simulatietool https://belastingen.fenb.be/ui/public/ov/simulatie . Ok dat is niet 100% correct. Maar op basis van de woningen in de regio waar je gebouwd hebt ga je daar wel een ruwe indicatie van kunnen uithalen.

Ja, maar aan de andere kant is de premie tgv de vrijstelling van de onroerende voorheffing in mijn ogen groter dan als je enkel de zonnepaneel premie krijgt.

Behalve als je natuurlijk zonder zonnepanelen aan <=E20 uit komt.

Voor mij op basis van mijn KI (+/- 1010) zou ik jaarlijks +/-1000€ moeten betalen. 5 j vrijstelling is dan een voordeel van 5k.
Daar wil ik dan wel mijn installatie iets voor overdimensioneren als het daardoor komt dat ik die vrijstelling vast krijg...
Jazeker. Dat is ook de reden waarom ik de installatie heb laten uitrekenen op 6 kW piekvermogen. Als we dan EPB laten simuleren, komen we op E16. Nemen we iets minder (16 x 330 Wp = ~5,3 kW) dan komen we uit op E18.

Ik denk dat wij best gewoon gaan voor een omvormer van 5 kW (want daarboven moet je een driefasige omvormer nemen en dat is misschien te zot). De vraag is gewoon hoeveel wij best moeten "overdimensioneren". Voor het definitief EPB-verslag geldt ook het piekvermogen van de zonnepanelen en niet zozeer het vermogen van de omvormer. En als je er over nadenkt, is dat eigenlijk wel wat van de pot gerukt. :)

Edit

Moet het allemaal nog eens laten bezinken, maar vind toch meer en meer informatie die mijn gedachten bevestigen. Voorbeeld:

Een ander voordeel van (onder)dimensioneren is dat, een omvormer welke weinig belast wordt, d.w.z. een veel te grote omvormer tegenover de installatie, minder efficiënt zal werken. Een omvormer welke zwaarder belast wordt, werkt veel efficiënter. Bij een Oost-West installatie kan de omvormer nog verder ondergedimensioneerd worden naar 75%-80% van het totale vermogen.

In mijn bovenstaand voorbeeld van 16 x 330 Wp = 5280 Wp met oost-west opstelling zouden we dan een omvormer van pakweg 4 kW moeten nemen. Ik ga morgen de firma van de zonnepanelen nog wel eens bellen.

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met IZEN? Ik heb nu een offerte voor 10 panelen (10x370Wp), Solis omvormer voor +- 5k €. Eventueel aangevuld met 2,8 kWh batterijen.

Wat mij veel logischer lijkt (met mijn simpel boerenverstand):
  • beter 16 x 330 Wp = 5280 Wp (boven 5 kW = 3-fasig verplicht en waarschijnlijk overbodig) - in plaats van 18 x 330 Wp = 5940 Wp;
  • beter omvormer die richting 5 kW gaat i.p.v. 2,5 kW.

met minder panelen ga je natuurlijk sochtends en savonds minder opbrengst hebben. In de veronderstelling dat jullie niet elke dag van thuis werken ga je dan dus mogelijks meer moeten afnemen van het net. Dus ik zou zeker die 18 panelen houden, maar inderdaad misschien een grotere omvormer kiezen zodat je meer kan injecteren. Best eens berekenen hoeveel je denkt meer te injecteren en dan kan je perfect berekenen hoe lang het duurt eer je de meerkost terugverdiend hebt

Is het de moeite om voor een 3-fasige omvormer te gaan van 5 kVA als het piekvermogen van de installatie pakweg 5 of 6 kW is?

Ik had een tijdje terug eens iets gelezen over elektriciteit verkopen aan particulieren (ik denk dat dat hier ook gestaan heeft).
Stel nu dat ik in een appartement woon waar ik geen zonnepanelen kan plaatsen, maar ik heb ook ergens een magazijn/opslagplaats waar dat wel kan, dan zou ik dus in principe aan mezelf kunnen verkopen?
Als ge ne kabel van uw magazijn naar uw appartement trekt wel ja. Maar ik vermoed dat je bedoelt dat je van het bestaande elekrticiteitsnet gebruik wil maken. Het lijkt me dan dat je via een energieleverancier moet gaan, en dus gewoon het injectietarief krijgt voor de geproduceerde energie.
Blijkbaar niemand die hier een antwoord op kan geven, of iets over weet?

Terug
Bovenaan