ze gaat, met dank aan het capaciteitstarief, op termijn zorgen dat mensen wat meer moeite gaan doen om hun verbruik te spreiden. En ervoor zorgen dat mensen hun overschot aan zonne-energie niet kunnen dumpen op het net in de zomer om dan gratis elektriciteit van 'andere' energiebronnen aan te spreken.
Dat is an sich al voldoende.
1) a) Het gaat gewoon een ander type van shift zijn. Vroeger hield je rekening voor uw grote verbruikers met het feit van wanneer is elektriciteit het goedkoopste. En ging je uw zware gebruikers zeker dan insteken. Dat is relatief low effort. Gewoon na x uur -> gaan met de banaan. En dat was gedeeltelijk ook onder de noemer van verbruik spreiden.
b) Nu gaat men in plaats van kijken naar wanneer is de kost het laagste (want dat verschil is er niet meer echt) gaat men kijken naar wat is er relatief simpel om te doen. En dat passen ze aan. vb wasmachine en droogkast niet gelijktijdig opzetten. Deze opzetten wanneer men niet elektrisch aan het koken is. Terwijl men dit vroeger niet deed, omdat men het ook nooit als belangrijk heeft geacht. Al betwijfel ik echt dat mensen in de toekomst dit echt gaan uitvloeien om dat te optimaliseren. (Al zal er wel een groep zijn die dat doet)
De meerderheid verwacht ik eigenlijk echt niet dat die dit gaan doen.
c) Waarom b). Omdat ik niet verwacht dat smart homes voor de nabije toekomst is. Dat klinkt allemaal leuk en mooi. Maar voor mij klinkt dat redelijk kostelijk, voor een beperkte winst. Ik verwacht wel dat dit bij een groep mensen zal aanwezig zijn, maar bij de meerderheid van de belgische bevolking binnen 5 - 10 jaar. Daar twijfel ik serieus aan hoor. Zelfs isolatie of een makkelijkere domme upgrade zoals een batterij steken was iets dat al als twijfelachtig gezien werd om in te investeren. En we zijn dan nog 100% overtuigd over het nut van isolatie...
Ik verwacht dan ook dat net zoals dat ik een piek tussen 4.x en 5.4 zat. En ik geen pokke idee heb wat daar de oorzaak van is (aangezien ik toen ik in het ziekenhuis lag ook een piek trok van 4kw... en mijn wasmachine/droogkast zelfs niet instak... al dacht ik dat ik mijn warmtepomp voor sanitair warm water toen in vakantiemodus had ingesteld...).
Ofwel is dat mijn warmtepomp + mijn idle verbruik. En dan zie ik niet direct een oplossing om dat te verminderen. Als ik dan ook kijk naar
@Waelvis (dacht toch dat hij het was die ook zijn piekwaarde had gepost) die ook een verwarmingswarmtepomp heeft en aan gelijkaardige piekwaardes komt (wat gok ik ook wilt zeggen dat ik de vermelde elektrisch verbruik waardes van mijn binnen en mijn buitenunit moet optellen en dus niet als combinatie mag rekenen...) dan leek mij dit dat te bevestigen.
Met als risico in worst case scenario dat ik ga koken / oven tegelijkertijd opzet dat dit omhoog schiet naar 5 - 6kwp. Dan betwijfel ik echt dat mensen gaan zeggen ack dat is 100-200€ op jaarbasis. Ik ga nu eens echt echt echt alles doen om dat te proberen veranderen. Ik verwacht eerder dat die mensen gaan zeggen : ok dat is x keer minder iets gaan uiteten. Of dat is een goedkopere reis of... een andere maatregel. Maar om daar zich echt op te gaan fixeren en uitgaves te doen (van 5 - 10k€ (batterij, IOT materiaal, loxone of andere systemen,...)) om 200€ op jaarbasis te besparen. Neen dat zie ik niet. Al acht ik wel de kans groter dat er op termijn een batterij gaat staan dan dat mensen zich effectief gaan bezig houden om hun verbruik te spreiden. Maar dan is die besparing van 200€ eerder iets extra dat helpt om hen over de streep te trekken. Omdat ze vb voor 400 - 500€ elk jaar hun factuur kunnen beperken tgv het feit dat ze hun idle verbruik met stroom vanuit hun zonnepanelen kunnen dekken. Zodanig dat een investering van 5000€ ipv 10j duurt om terugverdiend te worden, dan effectief 7.14 jaar zal duren. Maar dan nog verwacht ik niet dat daar een stormloop op zal gebeuren de eerste jaren (of stroom moet NOG duurder worden).
2)Hoe gaat het capaciteitstarief ervoor zorgen dat mensen hun stroom niet kunnen gaan dumpen op het net ? Voor de digitale teller is het al geen gratis energie meer. En voor de analoge teller verandert het capaciteitstarief bij mijn weten niets. Want hun piek wordt niet gemeten, die wordt gewoon gelijk gesteld aan 2.5kw.
PS: enigste waarover ik aan het twijfelen ben. Indien je een 3 fasig net hebt. Telt men dan de pieken van elke fase op? Of niet? Dat is toch niet logisch dat men dit zou optellen, aangezien als je over 3 fases uw piek zou verdelen (dus 2.5-3kw op elke fase) dan is dat toch perfect en eigenlijk gelijkaardig aan hetgeen men in normale omstandigheden doet bij monofasige aansluitingen? Met dit verschil dat de netbeheerder bepaalt op welke fase ze u aankoppelen.
Ik heb ons verbruik over de jaren teruggebracht van 4000 Kw/h naar 2500 Kw/h dit door mijn ecocheques en wat centen te investeren in toestellen (droogkast, ijskast, wasmachine, diepvriezer etc...) van de zuinigste klasse, A+++ of nu A, alle lampen led, pomp van CV vervangen door ultra zuinig model. Resultaat ik betaal nog steeds even veel als toen ik 4000 Kw/h afnam bovenop heeft Fluvius al 3 keer een controleur gestuurd om mijn meter te komen bestuderen en foto's van te nemen
Het distributietarief is toch niet in die mate opgeslagen ?
Het kan misschien wel zijn dat je evenveel betaald in zijn geheel voor 4000kwh dan voor 2500kwh. Maar dan is dat niet het component dat naar de netbeheerder gaat. Dat moet gezakt zijn.
En omdat dat gezakt is, doordat mensen minder energie verbruiken (zoals je zegt andere frigo, diepvries, led lampen,...). En ze toch gelijkaardige investeringen en kosten in de toekomst hebben om dat net op punt te houden of te versterken. Moeten ze een bepaalde inkomstenbron hebben waarop ze kunnen rekenen dat onafhankelijk is van het verbruik.
Dat is in mijn ogen de reden voor dat capaciteitstarief. En als in de toekomst meer en meer mensen zich vb zouden afkoppelen van het net, die vroeger een grote contributie leverden in de kosten van het net... dan gaat men op termijn de bijdrages moeten herzien ja. Of taksen heffen op de personen die off-grid gaan om dat verlies op te vangen (en ik acht deze kans dan groter, zodra dit als niet niche ervaren wordt).