Zonnepanelen Topic

Was het gehele verkoopsargument van de digitale teller niet dat je er energie mee ging besparen ofzo :')
Dat dat kon. Niet dat je dat deed. Ik dacht dat ze zo slim waren om iets in de trend van meren is weten te zeggen.

Maar daar draaide het niet om. Het draaide om het feit dat de analoge teller toeliet het net als batterij te gebruiken. En bij 1 of een paar Personen het net doesn't care. En de netbeheerder nog minder. Wanneer dat significant wordt... Dan wel. En dus intro digitale teller.

Nu is het afwachten totdat ze op de injectie ook distributiekosten gaan heffen.

Iemand die dit kan lezen? Lijkt me zo vreemd dat iemand met pannelen slechter uit kfomt
Zou ook graag het argument willen weten.

Ik heb momenteel zonnepanelen en digitale teller. Net door mijn zonnepanelen is mijn gemiddeld piekvermogen lager. Wat normaal goed is voor capaciteitstarief

Zou ook graag het argument willen weten.

Ik heb momenteel zonnepanelen en digitale teller. Net door mijn zonnepanelen is mijn gemiddeld piekvermogen lager. Wat normaal goed is voor capaciteitstarief

Er staan geen argumenten...

enkel dat zonnepaneeleigenaars met een digitale meter die hun afname van het net tot een minimum kunnen beperken, nog geconfronteerd kunnen worden met een meerkost van 45 tot 70 euro.

Maar dat ze dan wel vergoed worden via injectietarief en wegvallen prosument.
Waarom je die 45 tot 70 euro zou moeten betalen staat er niet bij.

Kan het artikel niet lezen maar ik gok dat het iets als volgt is. Zonnepanelen gaan je piek niet noodzakelijk veel verlagen omdat de hoogste maandpiek telt. Dus een piek ergens 's avonds in de zomer is voldoende om de maand om zeep te helpen. Maar zonnepanelen verlagen wel je totale verbruik op jaarbasis significant.

Zelfs met zonnepanelen kan je nog makkelijk aan een piek van een 3 kW zitten. Dat gaat je (laatste cijfers die ik gelezen had) €150/jaar kosten. Dan moet je minstens 2500 kWh/jaar verbruiken om dat te compenseren, want de prijs per kWh daalt met €0.06. Als je door je zonnepanelen echter minder dan 2500 kWh verbruikt op jaarbasis, kom je duurder uit.

Is ook de reden waarom het voor de kleine verbruikers duurder is. Die besparen minder door het verlagen van de tarieven in de kWh-kost. Maar door het (idiote) systeem van "de hoogste maandpiek telt" is het niet noodzakelijk zo dat kleine verbruiker = lage piek. Als je elektrisch kookt en slechts 1x/maand thuis eet, is je verbruik laag, maar je piek blijft dezelfde als iemand die elke dag kookt.

Dat artikel is gewoon gebaseerd op de potentiele meerkost van max 100euro per jaar voor mensen die minder dan 900kWh per jaar afnemen van het net. Ik denk niet dat er veel zonnepaneleneigenaars zijn (met een digitale teller) die minder dan 900kWh per jaar afnemen van het net... Als is dat wel de redenering die het artikel maakt, dat de mensen mét zonnepanelen (door middel van de terugdraaiende teller) zogezegd minder dan 900kWh afnemen.

Gewoon stemmingmakerij meer niet.

Laatst bewerkt:
Oef ik was al bijna de ladder tegen de gevel aan het zetten..

Hier volledig zuidgericht, 15% helling. (Noord Limburg)
In de wintermaanden doet hellingshoek immens veel door de lage zon.
Ik deze maand ook 90kWh met 4.41Wp en 13° helling.
Vorig jaar met die sneeuw was dat nog erger, enorm zonnige dagen maar die sneeuw wou maar niet smelten/er af glijden tov zonnepanelen op puntdaken.

Kan het artikel niet lezen maar ik gok dat het iets als volgt is. Zonnepanelen gaan je piek niet noodzakelijk veel verlagen omdat de hoogste maandpiek telt. Dus een piek ergens 's avonds in de zomer is voldoende om de maand om zeep te helpen. Maar zonnepanelen verlagen wel je totale verbruik op jaarbasis significant.

Zelfs met zonnepanelen kan je nog makkelijk aan een piek van een 3 kW zitten. Dat gaat je (laatste cijfers die ik gelezen had) €150/jaar kosten. Dan moet je minstens 2500 kWh/jaar verbruiken om dat te compenseren, want de prijs per kWh daalt met €0.06. Als je door je zonnepanelen echter minder dan 2500 kWh verbruikt op jaarbasis, kom je duurder uit.

Is ook de reden waarom het voor de kleine verbruikers duurder is. Die besparen minder door het verlagen van de tarieven in de kWh-kost. Maar door het (idiote) systeem van "de hoogste maandpiek telt" is het niet noodzakelijk zo dat kleine verbruiker = lage piek. Als je elektrisch kookt en slechts 1x/maand thuis eet, is je verbruik laag, maar je piek blijft dezelfde als iemand die elke dag kookt.
Ik was daarstraks ook al eens aan het denken.

Ik zie wel degelijk dat mijn panelen het piekvermogen naar beneden haalt. Als ik op mijn fluvius ga kijken naar piekvermogen zie ik dat ik in de winter rond de 3,5kw/maand zit en in de zomer rond de 2.2-2,5kw/ maand.

Maar ik had ook begrepen dat capacitietstarief een minimum had. En dat ging dacht ik rond de 3,25kw zitten gemiddeld op jaarbasis? Ik kom nu uit op gemiddeld 2,98kw op jaarbasis. Ondanks mijn zonnepanelen zorgen dat ik mijn piek gemiddelde naar beneden gaat, heeft dit geen effect op mijn factuur, want ik ga toch de 3,25kw moeten betalen.
Ze gaan er dan inderdaad voor zorgen dat de prijs per kwh gaat dalen. Maar door mijn zonnepanelen ligt dat verbruik van het net ook al lager, waardoor dat effect minder is.

Maar ik had ook begrepen dat capacitietstarief een minimum had. En dat ging dacht ik rond de 3,25kw zitten gemiddeld op jaarbasis? Ik kom nu uit op gemiddeld 2,98kw op jaarbasis. Ondanks mijn zonnepanelen zorgen dat ik mijn piek gemiddelde naar beneden gaat, heeft dit geen effect op mijn factuur, want ik ga toch de 3,25kw moeten betalen.
Het minimum is 2.5 kW, dus je zal er weldegelijk effect van hebben.

Het minimum is 2.5 kW, dus je zal er weldegelijk effect van hebben.
Juist. Maar in mijn geval zal die capacitietstarief geen vette zijn.

Ik dacht 3,25kw, maar dat zal waarschijnlijk het gemiddeld piekvermogen zijn geweest.

Laatst bewerkt:
Ik ben al een tijdje aan het denken om zelf panelen te leggen.

Maar ik vind het toch lastig inschatten. Effectief elke dimensie lijkt te bewegen...

Mijn huidig idee is om een kleine installatie op 1 fase te leggen.

Het idee hierachter is dat ik voornamelijk maximum eigen verbruik wil op jaarbasis. Ik verwarm momenteel nog op gas en dat zie ik de komende 5 jaar niet veranderen.

Hiervoor zou ik een zo goedkoop mogelijke 1 fase omvormer aanschaffen met 1-2 kW vermogen en er 4-5 panelen ophangen. 1 fase omdat de digitale meter toch de 3 fases bij elkaar telt. Dit zou enkel invloed hebben indien ik meer als 5kWh wil leggen of pieken op andere fases zou willen vermijden bij gebruik van een batterij.

De installatie zet ik in de tuin en kan dus ook makkelijk het vuil, sneeuw gaan afhalen moest het nodig zijn. Kan ze dan ook makkelijk naar het zuiden positioneren.

Stel dat ik 4 panelen leg van +-400watt.
Dat geeft 1,6kW met een verwachte jaarlijkse opbrengst van +- 0,85*1,6kW = +- 1,36kW.

Als je naar opbrengstverdeling kijkt op jaarbasis zal het voornamelijk maart t.e.m augustus wat opleveren. Niet evident maar als je dat probeert uit te rekenen naar opbrengst per uur tijdens zo'n periode zou ik zo'n 200-300 Watt kunnen coveren.

Mijn huidig sluimerverbruik zit tussen 100-200 wh.

Als ik daardoor dus mijn elektriciteitsfactuur kan laten dalen van 3200 naar 2400 (laten we stellen 800kWh wat +- 60% eigen verbruik zou zijn, volgens mij zal dit in de praktijk hoger kunnen liggen).(thuiswerk, wasmachine triggeren,...)

Dus mij lijkt het interessant om een kleine installatie te plaatsen met zoveel mogelijk eigen verbruik.

Maar met het capaciteitstarief en om het eigenverbruik te verhogen kan je een batterij plaatsen. Er zijn subsidies voor maar als je de prijs van de batterij alsook hybride omvormer meepakt totaal niet interessant.

Het enige wat ik moeilijk kan schatten is of batterij technologie betaalbaarder wordt op korte termijn. Dus komende 5 jaar ofzo. Want de kleine installatie zou mij om zelf te leggen +-€1000 kosten en stel met 800kWh uitsparen is de installatie winstgevend na 2-4jaar afhankelijk de prijsevolutie per kWh. Of toch een volledige installatie op 3 fase vanaf het begin met eventueel voorziening om een batterij te plaatsen. Maar die ROI komt mij veel slechter over tenzij ik ergens iets mis.

Moeilijke keuze, anderen die hier al is over nagedacht hebben?

Capaciteitstarief zoals nu gepland staat, staat al weer op losse schroeven:

Wat ik in je verhaal lees is:
1. Batterijen totaal niet interessant. Ben je daar zeker van? 6 vs 21% BTW, kleine batterij, hoge premie etc. verandert nogal wat aan de berekening
2. Als je zelf je zonnepanelen legt kan je volgens mij fluiten naar een installatiepremie, want daarvoor moet je altijd een erkende installateur aanspreken.
3. Of het nu een monofase of 3-fase omvormer is doet er inderdaad (vandaag de dag) niet toe, en al zeker niet voor kleinere vermogens.
4. Het lijkt me sterk dat je met enkel zonnepanelen (zelfs een klein aantal) zo'n hoog eigenverbruik kan verwezenlijken. Maar door de ratio's zou het wel kunnen. Maar dan is in mijn ogen ook die parameter totaal nutteloos als benchmark. Belangrijker is hoeveel euro of kWh denk je te kunnen besparen op je energiefactuur en hoe staat dat in verhouding met de investeringskost.

Iedereen met zonnepanelen en batterijen om hun pieken zo laag mogelijk te houden worden vanaf het capaciteitstarief genaaid door de overheid om dat de minimum piek die gefactureerd word 2,5kW is. Dus als je met u batterijen onder de 1kW piek wilt blijven of mss 0kW piek wilt halen moet je toch voor de 2,5kW piek betalen. Kassa kassa voor de netbeheerders en Vlaanderen.

Capaciteitstarief zoals nu gepland staat, staat al weer op losse schroeven:

Wat ik in je verhaal lees is:
1. Batterijen totaal niet interessant. Ben je daar zeker van? 6 vs 21% BTW, kleine batterij, hoge premie etc. verandert nogal wat aan de berekening
2. Als je zelf je zonnepanelen legt kan je volgens mij fluiten naar een installatiepremie, want daarvoor moet je altijd een erkende installateur aanspreken.
3. Of het nu een monofase of 3-fase omvormer is doet er inderdaad (vandaag de dag) niet toe, en al zeker niet voor kleinere vermogens.
4. Het lijkt me sterk dat je met enkel zonnepanelen (zelfs een klein aantal) zo'n hoog eigenverbruik kan verwezenlijken. Maar door de ratio's zou het wel kunnen. Maar dan is in mijn ogen ook die parameter totaal nutteloos als benchmark. Belangrijker is hoeveel euro of kWh denk je te kunnen besparen op je energiefactuur en hoe staat dat in verhouding met de investeringskost.
Zonnepanelen laten leggen met een premie is enkel mogelijk bij een "normale" installatie. Geen enkele installateur heeft interesse om af te komen voor 4 panelen.

Eveneens is de vaste kost voor de keuring 120-160 natuurlijk veel hoger procentueel gezien voor een kleinere installatie.

Kostprijs voor mij om zoiets te leggen is ruwweg €1000. Hoeveel ik gok te besparen is giswerk maar zal toch zeker 500kWh zijn. Wat een max terugverdientijd geeft van 4-6 jaar. Het zal hoogstwaarschijnlijk beter uitkomen. Dus lage investeringskost en korte termijn. Dus ik ben dat eigenlijk sowieso van plan maar ik vraag mij af of ik niet gewoon direct voor een grote installatie zou gaan met batterij.

Je zou verwachten dat daar een stimulans voor moet zijn vanuit de overheid. Maar reken als uit als DIY en je kan beter gewoon wachten of een kleine installatie zetten. Ik heb gewoon het gevoel dat ik iets mis.

Evenzeer voor het capaciteitstarief wil ik wel pieken vlakken maar niets onder 2,5kW. De regels vloeken gewoon met elkaar waardoor ik dus ipv volledig in te zetten op Zonne-energie, een klein beetje ga inzetten. En dat voelt ecologisch raar aan.

//Edit: ik ken een installateur dus mogelijks laat ik het voor niet veel meer gewoon leggen als er wat ruimte is in de planning. Dan is de ROI van de kleine installatie nog beter

Maar algemeen krijg je ze voor zoiets niet over de vloer

Ik zou ook voor een 1 fase omvormer gaan omdat de opstartspanning veel lager is. Wat wenselijk is met weinig panelen.

Een batterij zelfs met 6% en premie kost belachelijk veel als je ze toch niet kan opladen in de winter. Als het enkel is on de pieken af te vangen is het dat geld gewoon niet waard.

Zover ik weet begint dat vanaf 2-3k per batterij + elektronica

Ter illustratie
Goodwe xs 1000-2000 omvormer kost 290-340 euro.
Panelen €150 isch per stuk
€120 keuring

En dan wat kabel, Elektra en constructie, in mijn geval €0

Geeft WRS 10-15 jaar 500kWh.
Stel 35 eurocent per kWh
=1750-2600 euro minimum ofzo op €1000 inleg. En die panelen gaan langer mee als 15j + de energieprijzen zullen misschien hoger blijven

Premie is €300 per kWp op zich al gene vette maar ze moeten dan nog is op een dak liggen.

Ik zwier ze gewoon in de perfecte oriëntatie in de tuin op een klein statief.

"De zonnepanelen moeten worden geplaatst op een dak van een gebouw. Als het een verwarmd gebouw is, dan moet het dak ook geïsoleerd zijn (Rd-waarde van minstens 3 m2K/W)."

Of misschien op ons tuinkot :)

Laatst bewerkt:
Ik lees hier overal zo'n lage pieken. Wij verbruiken niet veel (2250kWh elektr per jaar) en ik pas echt wel op met welke apparaten ik tegelijk aanzet (en heb aan de vriendin gevraagd dit ook te doen :unsure:) en toch zijn onze pieken vanaf november vorig jaar (toen kregen we de digitale meter) elke maand 3,7 tot 3,8 kW. Is dat niet zeer hoog?

Ik heb zo'n vermoeden dat wij door ons lage verbruik net veel meer gaan betalen eens het capaciteitstarief er is door die hoge pieken.

Ik lees hier overal zo'n lage pieken. Wij verbruiken niet veel (2250kWh elektr per jaar) en ik pas echt wel op met welke apparaten ik tegelijk aanzet (en heb aan de vriendin gevraagd dit ook te doen :unsure:) en toch zijn onze pieken vanaf november vorig jaar (toen kregen we de digitale meter) elke maand 3,7 tot 3,8 kW. Is dat niet zeer hoog?

Ik heb zo'n vermoeden dat wij door ons lage verbruik net veel meer gaan betalen eens het capaciteitstarief er is door die hoge pieken.
Met de tarieven die tot nu toe bekend waren gaat dit je €55/jaar meer kosten. 3.8 is gemiddeld, zeker niet speciaal hoog:

histogram.png

Met de kwartierverbruiken van de digitale meter kan je kijken op welk kwartier je je piek had (je zoekt in je kwartierverbruik dan een piek van 3.7/4 = 0.9) en dan kan je proberen achterhalen wat dit veroorzaakt (welke toestellen stonden dat kwartier aan) en of dit iets is wat je kan/wil aanpassen of niet.

Over een paar dagen komt er iemand kijken hier voor zonnepanelen.

Ik hoop dat ik kan rekenen op kennis en vooral op eerlijkheid naar potentiele besparingen.

Ken er zelf niets van, de termen prosumententarief en dit en dat zijn mij volledig vreemd :p

Is de firma Goozz die langskomt, mij neef heeft daar een installatie met batterij van laten plaatsen en was toch tevreden.

Met de tarieven die tot nu toe bekend waren gaat dit je €55/jaar meer kosten. 3.8 is gemiddeld, zeker niet speciaal hoog:

histogram.png

Met de kwartierverbruiken van de digitale meter kan je kijken op welk kwartier je je piek had (je zoekt in je kwartierverbruik dan een piek van 3.7/4 = 0.9) en dan kan je proberen achterhalen wat dit veroorzaakt (welke toestellen stonden dat kwartier aan) en of dit iets is wat je kan/wil aanpassen of niet.
Ik wist niet dat ik de kwartierpieken ook kon bekijken. Ben benieuwd wat die pieken veroorzaakt.
Zal het straks eens checken, thx voor de info!

EDIT: Blijkbaar is die piek altijd tijdens het koken 's avonds. Dan is het donker, dus geen opbrengst van de zonnepanelen en kookvuur, dampkap, ontvochtiger en mogelijk microgolfoven staan dan allemaal tegelijk op.

Laatst bewerkt:

histogram.png

heb je enig idee wat de impact is van het laden van een EV op je piek? ik ben geen expert in elektriciteit dus ik vraag me af wat er gebeurt als ik mijn wagen via mijn wallbox (1 fase, 32A) 's nachts moet opladen (heb nu nog een analoge teller)

Terug
Bovenaan