Was het gehele verkoopsargument van de digitale teller niet dat je er energie mee ging besparen ofzo :')
Ja

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Was het gehele verkoopsargument van de digitale teller niet dat je er energie mee ging besparen ofzo :')

Dat dat kon. Niet dat je dat deed. Ik dacht dat ze zo slim waren om iets in de trend van meren is weten te zeggen.Was het gehele verkoopsargument van de digitale teller niet dat je er energie mee ging besparen ofzo :')
Zou ook graag het argument willen weten.![]()
Capaciteitstarief doet nog schepje bovenop torenhoge energiefactuur: kleine verbruikers en eigenaars van zonnepanelen zijn de dupe
Voor kleine verbruikers is er alweer een stijging van de stroomfactuur op komst. Met de komst van het capaciteitstarief kan er voor eigenaars van zonnepanelen tot 80 euro per jaar bij komen, maar ook voor kleine afnemers zoals alleenstaanden kan het systeem duurder worden. Vlaams minister van...www.hln.be
Iemand die dit kan lezen? Lijkt me zo vreemd dat iemand met pannelen slechter uit kfomt
Zou ook graag het argument willen weten.
Ik heb momenteel zonnepanelen en digitale teller. Net door mijn zonnepanelen is mijn gemiddeld piekvermogen lager. Wat normaal goed is voor capaciteitstarief
In de wintermaanden doet hellingshoek immens veel door de lage zon.Oef ik was al bijna de ladder tegen de gevel aan het zetten..
Hier volledig zuidgericht, 15% helling. (Noord Limburg)
Ik was daarstraks ook al eens aan het denken.Kan het artikel niet lezen maar ik gok dat het iets als volgt is. Zonnepanelen gaan je piek niet noodzakelijk veel verlagen omdat de hoogste maandpiek telt. Dus een piek ergens 's avonds in de zomer is voldoende om de maand om zeep te helpen. Maar zonnepanelen verlagen wel je totale verbruik op jaarbasis significant.
Zelfs met zonnepanelen kan je nog makkelijk aan een piek van een 3 kW zitten. Dat gaat je (laatste cijfers die ik gelezen had) €150/jaar kosten. Dan moet je minstens 2500 kWh/jaar verbruiken om dat te compenseren, want de prijs per kWh daalt met €0.06. Als je door je zonnepanelen echter minder dan 2500 kWh verbruikt op jaarbasis, kom je duurder uit.
Is ook de reden waarom het voor de kleine verbruikers duurder is. Die besparen minder door het verlagen van de tarieven in de kWh-kost. Maar door het (idiote) systeem van "de hoogste maandpiek telt" is het niet noodzakelijk zo dat kleine verbruiker = lage piek. Als je elektrisch kookt en slechts 1x/maand thuis eet, is je verbruik laag, maar je piek blijft dezelfde als iemand die elke dag kookt.
Het minimum is 2.5 kW, dus je zal er weldegelijk effect van hebben.Maar ik had ook begrepen dat capacitietstarief een minimum had. En dat ging dacht ik rond de 3,25kw zitten gemiddeld op jaarbasis? Ik kom nu uit op gemiddeld 2,98kw op jaarbasis. Ondanks mijn zonnepanelen zorgen dat ik mijn piek gemiddelde naar beneden gaat, heeft dit geen effect op mijn factuur, want ik ga toch de 3,25kw moeten betalen.
Juist. Maar in mijn geval zal die capacitietstarief geen vette zijn.Het minimum is 2.5 kW, dus je zal er weldegelijk effect van hebben.
Is dat niet het alomtegenwoordige thema van de laatste jaren (of zelfs decennia mss)...?....genaaid door de overheid....
Zonnepanelen laten leggen met een premie is enkel mogelijk bij een "normale" installatie. Geen enkele installateur heeft interesse om af te komen voor 4 panelen.Capaciteitstarief zoals nu gepland staat, staat al weer op losse schroeven:
![]()
Nieuw capaciteitstarief elektriciteit is ‘no pasarán’ voor Demir
Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) verwerpt de manier waarop een deel van de elektriciteitsfactuur herberekend zou worden, omdat die kleine gezinnen bestraft en grootgebruikers beloont. ‘We gaan bijsturen.’www.standaard.be
Wat ik in je verhaal lees is:
1. Batterijen totaal niet interessant. Ben je daar zeker van? 6 vs 21% BTW, kleine batterij, hoge premie etc. verandert nogal wat aan de berekening
2. Als je zelf je zonnepanelen legt kan je volgens mij fluiten naar een installatiepremie, want daarvoor moet je altijd een erkende installateur aanspreken.
3. Of het nu een monofase of 3-fase omvormer is doet er inderdaad (vandaag de dag) niet toe, en al zeker niet voor kleinere vermogens.
4. Het lijkt me sterk dat je met enkel zonnepanelen (zelfs een klein aantal) zo'n hoog eigenverbruik kan verwezenlijken. Maar door de ratio's zou het wel kunnen. Maar dan is in mijn ogen ook die parameter totaal nutteloos als benchmark. Belangrijker is hoeveel euro of kWh denk je te kunnen besparen op je energiefactuur en hoe staat dat in verhouding met de investeringskost.

) en toch zijn onze pieken vanaf november vorig jaar (toen kregen we de digitale meter) elke maand 3,7 tot 3,8 kW. Is dat niet zeer hoog?Met de tarieven die tot nu toe bekend waren gaat dit je €55/jaar meer kosten. 3.8 is gemiddeld, zeker niet speciaal hoog:Ik lees hier overal zo'n lage pieken. Wij verbruiken niet veel (2250kWh elektr per jaar) en ik pas echt wel op met welke apparaten ik tegelijk aanzet (en heb aan de vriendin gevraagd dit ook te doen) en toch zijn onze pieken vanaf november vorig jaar (toen kregen we de digitale meter) elke maand 3,7 tot 3,8 kW. Is dat niet zeer hoog?
Ik heb zo'n vermoeden dat wij door ons lage verbruik net veel meer gaan betalen eens het capaciteitstarief er is door die hoge pieken.

Ik wist niet dat ik de kwartierpieken ook kon bekijken. Ben benieuwd wat die pieken veroorzaakt.Met de tarieven die tot nu toe bekend waren gaat dit je €55/jaar meer kosten. 3.8 is gemiddeld, zeker niet speciaal hoog:
![]()
Met de kwartierverbruiken van de digitale meter kan je kijken op welk kwartier je je piek had (je zoekt in je kwartierverbruik dan een piek van 3.7/4 = 0.9) en dan kan je proberen achterhalen wat dit veroorzaakt (welke toestellen stonden dat kwartier aan) en of dit iets is wat je kan/wil aanpassen of niet.
Met de tarieven die tot nu toe bekend waren gaat dit je €55/jaar meer kosten. 3.8 is gemiddeld, zeker niet speciaal hoog:
![]()
Met de kwartierverbruiken van de digitale meter kan je kijken op welk kwartier je je piek had (je zoekt in je kwartierverbruik dan een piek van 3.7/4 = 0.9) en dan kan je proberen achterhalen wat dit veroorzaakt (welke toestellen stonden dat kwartier aan) en of dit iets is wat je kan/wil aanpassen of niet.