Zonnepanelen Topic

Klopt. 2kw verbruik in totaal dus. Vandaar dat een batterij waarschijnlijk wel interessant zou zijn want tel daar tv en ander sluimerverbruik bij op en dan zouden we snachts sowieso de batterij wel leegtrekken (indien vol). Ter info, pompen aan 0,3kwh en verlichting aan 0,3kwh. Verlichting brandt wel grootste stuk van de nacht niet. Verwarming slaat dan wel weer af en toe aan om het water op 25 graden te houden.
probleem met die batterijen is dat die enkel de avond/nacht trekken van april tot eind september. daarna is er niet genoeg zon. en zelf daar zitten genoeg niet zonnige dagen tussen... in mij geval heb 1500 kwh injectie per jaar van mijn 4000kwp. denk dat we van geluk mogen spreken als die daar 1000 kwh van opslaat in de batterij op een jaar. aan 30 cent de kwh is dat 300 euro per jaar dat een batterij mij zou besparen. voor een 5kwh had ik een offerte van 5300 € . terugverdientijd = 17,5 jaar. terwijl die dingen kapot zijn rond de 15 jaar. dus je draait verliest.

probleem met die batterijen is dat die enkel de avond/nacht trekken van april tot eind september. daarna is er niet genoeg zon. en zelf daar zitten genoeg niet zonnige dagen tussen... in mij geval heb 1500 kwh injectie per jaar van mijn 4000kwp. denk dat we van geluk mogen spreken als die daar 1000 kwh van opslaat in de batterij op een jaar. aan 30 cent de kwh is dat 300 euro per jaar dat een batterij mij zou besparen. voor een 5kwh had ik een offerte van 5300 € . terugverdientijd = 17,5 jaar. terwijl die dingen kapot zijn rond de 15 jaar. dus je draait verliest.
Er zijn er veel betere deals te doen... en je vergeet ook nog dat er een mooie premie aan vasthangt.

Er zijn er veel betere deals te doen...
idd die 5000 euro op de beurs zetten of investeren in gelijk welke andere energiezuinige maatregel voor uw huis. zelf een zonneboiler is rendabeler en daar lachen de mensen mee....

de enige reden dat die premie er is , is omdat het anders zeker niet rendabel is. voor die 1500 euro rendement op 15 jaar zijn er zoveel betere investeringen en zit je niet met zo een lelijk gedrocht van een batterij in uw huis.

prijs moet nog delen door 3 voor ik zelf maar overweeg zo iets te plaatsen. Zolang we afhankelijk zijn van zonne energie en het hoogseizoen voor energie in de winter valt, zal het altijd een subpar oplossing zijn. moest er een goedkope manier zijn om van wind of water energie op te weken in belgie dan waren die batterijen natuurlijk stukken rendabeler en sneller terugverdient. maar een buffer met zeer beperkte capaciteit die enkel buffert in het hoogseizoen waarin je amper energie nodig hebt is maar een heel omslachtige oplossing.

Ik zie veel eerder toekomst in gigantische batterijfarms die steden en wijken bufferen. de privé batterij , zeker met zaken zoals een warmtepomp en EV's waar het gemiddelde electriciteitsverbruik van de mensen x3 of 4 of zelf 5 gaat, is peanuts als besparing op energie.

natuurlijk iemand moet de boel beta testen zodat de prijzen kunnen zakken, maar liever jij dan ik :)

Laatst bewerkt:
idd die 5000 euro op de beurs zetten of investeren in gelijk welke andere energiezuinige maatregel voor uw huis. zelf een zonneboiler is rendabeler en daar lachen de mensen mee....

de enige reden dat die premie er is , is omdat het anders zeker niet rendabel is. voor die 1500 euro rendement op 15 jaar zijn er zoveel betere investeringen en zit je niet met zo een lelijk gedrocht van een batterij in uw huis.

prijs moet nog delen door 3 voor ik zelf maar overweeg zo iets te plaatsen. Zolang we afhankelijk zijn van zonne energie en het hoogseizoen voor energie in de winter valt, zal het altijd een subpar oplossing zijn. moest er een goedkope manier zijn om van wind of water energie op te weken in belgie dan waren die batterijen natuurlijk stukken rendabeler en sneller terugverdient. maar een buffer met zeer beperkte capaciteit die enkel buffert in het hoogseizoen waarin je amper energie nodig hebt is maar een heel omslachtige oplossing.

Ik zie veel eerder toekomst in gigantische batterijfarms die steden en wijken bufferen. de privé batterij , zeker met zaken zoals een warmtepomp en EV's waar het gemiddelde electriciteitsverbruik van de mensen x3 of 4 of zelf 5 gaat, is peanuts als besparing op energie.

natuurlijk iemand moet de boel beta testen zodat de prijzen kunnen zakken, maar liever jij dan ik :)
De beurs is ook een gok....

De batterij van 7,68kWh kostte 4400 euro. Hier krijg ik een premie voor van 1800 euro. Via de retroactieve investeringpremie een storting van 1400 euro ontvangen. Die breng ik mee in rekening, want als ik de premie niet had aangevraagd had ik niets.
Batterij heeft me dan 1200€ gekost. In jouw aanname sprak je over 1000kWh opslaan aan 30c€/kWh. Dan kom ik op 4 jaar terugverdientijd.
Het prosumententarief is weggevallen, maar door de dure prijzen kan je hier minder stroom van kopen. En de batterij staat nog niet zo lang, dus ik kan (nog) geen speciefieke getallen laten zien. En het klopt ook volledig dat ik er de laatste dagen niets aan heb, maar dat geldt ook voor de PV.
Voor het capaciteitstarief is dit dan wel weer een goede zaak, om de pieken op te vangen (als ze geladen is).

Ik weet zelf niet wat de uitkomst gaat zijn van de batterij, maar ik heb er in mijn situatie een goed oog op.

15 à 20 jaar geleden verklaarden men de mensen ook gek dat ze zonnepanelen lieten leggen voor +20.000€. Met de toen geldende leningen en certificaten heeft niemand van die mensen verlies gemaakt. Ik heb er voor gekozen om nu voor de volle premie te gaan ook al zijn de batterijen nog relatief duur.

De batterij van 7,68kWh kostte 4400 euro. Hier krijg ik een premie voor van 1800 euro. Via de retroactieve investeringpremie een storting van 1400 euro ontvangen. Die breng ik mee in rekening, want als ik de premie niet had aangevraagd had ik niets.
Batterij heeft me dan 1200€ gekost. In jouw aanname sprak je over 1000kWh opslaan aan 30c€/kWh. Dan kom ik op 4 jaar terugverdientijd.
Als ge zo gaat jongleren met cijfers, zegt dit al genoeg over al je andere "berekeningen".

Die premie stond/staat los van een batterij. Die kon je ook aanvragen zonder batterij, dus ik zie niet in waarom je dat in rekening brengt bij je batterij... Dus je batterij van 7.68kWh heeft €2600 gekost.
Verder heb je hier al eens gezegd dat dit een DIY oplossing is, wat niet voor iedereen weggelegd is. De persoon waar je op antwoordt had het dan ook over laten plaatsen. Bij jou gaat dan ook nog een keuringskost bijkomen, wat mogelijks in de offerte al inzat.
Verder zijn de prijzen ondertussen al gestegen, of had jij gewoon een heel mooie promo, of je rekent hier zonder BTW. Want goedkoopste dat ik vind, is € 5,150 incl BTW voor enkel batterij & omvormer (3* Growatt ARK-2.5L-A1 + 1* Growatt SPH3600).

Verder hangt het natuurlijk ook af van je zelfconsumptie en injectie, maar met het voorbeeld van 1MWh/jaar aan €0.3 zou het al 8.67 jaar zijn. Enkel voor de batterij, dan moeten alle kosten die je niet vermeldt er ook bij komen...

Als ge zo gaat jongleren met cijfers, zegt dit al genoeg over al je andere "berekeningen".

Die premie stond/staat los van een batterij. Die kon je ook aanvragen zonder batterij, dus ik zie niet in waarom je dat in rekening brengt bij je batterij... Dus je batterij van 7.68kWh heeft €2600 gekost.
Verder heb je hier al eens gezegd dat dit een DIY oplossing is, wat niet voor iedereen weggelegd is. De persoon waar je op antwoordt had het dan ook over laten plaatsen. Bij jou gaat dan ook nog een keuringskost bijkomen, wat mogelijks in de offerte al inzat.
Verder zijn de prijzen ondertussen al gestegen, of had jij gewoon een heel mooie promo, of je rekent hier zonder BTW. Want goedkoopste dat ik vind, is € 5,150 incl BTW voor enkel batterij & omvormer (3* Growatt ARK-2.5L-A1 + 1* Growatt SPH3600).

Verder hangt het natuurlijk ook af van je zelfconsumptie en injectie, maar met het voorbeeld van 1MWh/jaar aan €0.3 zou het al 8.67 jaar zijn. Enkel voor de batterij, dan moeten alle kosten die je niet vermeldt er ook bij komen...
Waarom zou de batterij €2600 gekost hebben? Als die premie los staat van het geheel mag ik ze toch verekenen in de aankoop van de batterij? Je kan er natuurlijk ook stroom mee kopen....

Ik vernoem ook duidelijk naar mijn situatie. Ieder huishouden is anders, iedereen zijn prioriteit ligt anders. Dit kan niemand anders voor je beslissen.

En van dat jongeleren van berekeningen, ik citeerde een bericht ivm een aanname...
Nogmaals, de batterij staat nog niet lang genoeg om nu al een concusie daaruit te trekken na hoeveel tijd het rendabel is. Berekeningen die eender wie maakt zijn gebaseerd op cijfers uit het verleden, niet van de toekomst. Als de energie straks nog eens 30% stijgt klopt geen enkele berekening meer.

Laatst bewerkt:
Waarom zou mij batterij 2600 gekost hebben? Als die premie los staat van het geheel mag ik ze toch verekenen in de aankoop van de batterij? Je kan er natuurlijk ook stroom mee kopen....

Prijs was 4399 inc 6% btw, inc keuring.
We hebben het toch over deze premie hé?

Wat dus los staat van een aankoop batterij... Dat is een premie voor je zonnepanelen; als je het ergens in wilt verrekenen, doe het dan in de prijs van je PV-installatie.

En die €4399 was dus effectief voor zelf te plaatsen? Want dan hebt ge gesjoemeld met het BTW-tarief :p Correct zou dat dan €5021,5 zijn.
Dat kan je dan natuurlijk ook niet vergelijken met mensen die het laten plaatsen waar ook nog eens plaatsingskosten gerekend worden.

Dat geeft natuurlijk een vertekend beeld.

Mijn geval heeft
  • 15% BTW meer
  • geen retroactieve investeringspremie
  • 1000 euro (excl. BTW) duurdere 7kWh batterij
Over dat laatste kan je nog discussiëren, de andere niet.
Je zonnepanelenpremie erbij betrekken is gewoon leugenachtig.
Dan kan je evengoed je groenestroomcertificaten er nog bij in steken...

Wat is dan het vermogen van de pomp en verlichting van dat aquarium?
Als die 2kWh klopt, wat met heel straf lijkt, dan ga je er met een kleine (5kWh) en zelfs met een grote batterij (11kWh) er niet komen voor de donkere uren....

Hier opgewekt in januari: 71,4 kWh tot nu toe (5.5Wattpiek). Die batterij ga je dus niets aan hebben voor je nachtverbruik.

Ik vernoem ook duidelijk naar mijn situatie. Ieder huishouden is anders, iedereen zijn prioriteit ligt anders. Dit kan niemand anders voor je beslissen.
Als ge het later bij edit is't makkelijk om ernaar te verwijzen. En ge zijt er ook maar achteraf mee afgekomen, schril contrast met dit:
Er zijn er veel betere deals te doen... en je vergeet ook nog dat er een mooie premie aan vasthangt.
Wat natuurlijk een scheve vergelijking is als ge uw gejongleerde cijfers vergelijkt met een offerte die iemand nu krijgt, en daarop antwoordde je...

Waarom zou de batterij €2600 gekost hebben? Als die premie los staat van het geheel mag ik ze toch verekenen in de aankoop van de batterij? Je kan er natuurlijk ook stroom mee kopen....
als je de premie van je zonnepanelen bij je batterij gaat rekenen dan kan ik evengoed de premie van mijn spouwmuurisolatie bij mijn rendement op de beurs beginnen zetten... het heeft allebei niks met mekaar te maken.

ik heb geen batterij en heb die premie ook gekregen. hoe je het draait of keert op het einde van de rit sta ik nog altijd 1400€ meer in het groen dan jou.

kan goed zijn dat mijn prijs niet de goedkoopste was, maar ik koop dan ook geen brol. en het was idd de all in installatie + extra omvormer + ups functie... was een offerte van mede forumganger hier van vorig jaar (belivert) die ook sunpower zonnepanelen legt ( en ondertussen al de daken van de helft van mijn famillie volgesmeten heeft). die offertes waren toen altijd vrij correct en zeker waar voor je geld. Ik heb enorm getwijfeld en genoeg opzoek werk gedaan en het geld dat normaal gezien naar die batterij ging staat ondertussen al 22% in het groen...

Het is simpel he. voorlopig moet je die batterijen niet zien als een investering maar een comfortsverhoging. voor die investering van 5000 euro bespaar je op de levensduur van die batterij misschien 3000 euro maar moet ge 15 jaar lang wel uwe vaatwas en droogkast niet meer timen met de stand van de zon. was het voor ons niet waard omdat al onze apparaten timers hebben en wij wassen pas als we toevallig thuis zijn en merken dat de panelen goed geven. vergt wat aanpassing maar is ons geen 2000€ ( of 1000€ na premie)waard waar je al eens mee op reis kan gaan.

Dat is oké he. ik heb oo keen grasmachien van 1500 euro die mijn gras afrijd omdat ik te lui ben het zelf te doen. maar ik ga niet zeggen dat de meest rendabele of beste investering is die een mens kan doen.

ergens een vast bedrag in een s&p 500 index zwieren en het staat na 6-7 jaar x2. dat is ondertussen geen gok maar een feit dat keer op keer bewezen werd.

Laatst bewerkt:
Comfort is niet hoeven bezig te zijn met wnr je welke stroom verbruikt.

Hoe kan je een batterij nu zien als een comfortverhoging. De enige reden is een financiële investering. Ofwel brengt het op, ofwel niet. Als het financieel niet opbrengt, is het een zorgenpost, kostenpost, en heb je er eventueel defecten mee etc.

Terug
Bovenaan