Zonnepanelen Topic

Als je een wachtbuis voorziet met hierin een XVB5G6 Cca (of een XGB), een UTP cat6 en een aarding van 6mm² zit je voor 90% voor een modaal gezin goed. Als je tenminste kiest voor een hybride-omvormer.
Welja opletten ook. Want energiemeters die communiceren over rs485... beter al zeker 2x utp voorzien als je ook nog internet op je omvormer wilt. En dan ook kijken dat het systeem over die afstand kabel wel goed werkt. Veel systemen zijn max 10m kabrl rs485.

Gewoon je omvormer aan de hoofdkast als je kan. Dat is altijd het handigste en beste.

Welja opletten ook. Want energiemeters die communiceren over rs485... beter al zeker 2x utp voorzien als je ook nog internet op je omvormer wilt. En dan ook kijken dat het systeem over die afstand kabel wel goed werkt. Veel systemen zijn max 10m kabrl rs485.

Gewoon je omvormer aan de hoofdkast als je kan. Dat is altijd het handigste en beste.

Die limitatie heeft dan toch niets met het protocol zelf te maken. RS485 werkt perfect over een kilometer.

Wil je echt nog gierig zijn dan geraak je zelfs weg met 1 UTP kabel, want die omvormer zal maar Fast Ethernet zijn, dus je hebt nog een paar over.

Bij sommige merken moet je ook echt de meegeleverde kabel gebruiken en dergelijke.
Dus het is echt merkafhankelijk.

Vandaar dat ik zeg: let er gewoon mee op.
Op dit moment sluit je op die manier een aantal zaken uit, bvb.

Panelen moeten ook veaard worden met min 4mm2. Met enkel een 2,5 ben je dus niets.

Dit moet op een aardingsrail in een kast of rechtstreeks op de onderbreker gebeuren.

Er is dus min een 3g4 nodig en je gaat moeten ern kastje zetten met aardingsrail boven.

@JPV
Het frame vd panelen is een bijkomende equipot verbinding. Zelfde sectie als Ac voedingskabel omvormer is ok.

Vergeet niet dat het vandaag de allerlaatste dag is om uw retroactieve premie voor zonnepanelen aan te vragen indien je het nog niet gedaan had en er toch voor in aanmerking kwam !!!!!
Even aan denken.

Installatie ligt hier van sept ‘20, nog analoge meter.
Ik had altijd op dat ik in 2025 een digitale moest vragen en dan nog een premie kon trekken?

Of heb ik het mis 🙄

Even aan denken.

Installatie ligt hier van sept ‘20, nog analoge meter.
Ik had altijd op dat ik in 2025 een digitale moest vragen en dan nog een premie kon trekken?

Of heb ik het mis 🙄
De vermelde einddatum was voor degenen die al wel een digitale meter hebben.

Als je over gaat naar een digitale teller van een analoge meter dan krijg je ook nog een premie, maar elk jaar zakt die premie. En in 2025 is die nul of zoiets, dacht ik toch.

Het frame vd panelen is een bijkomende equipot verbinding. Zelfde sectie als Ac voedingskabel omvormer is ok.
Ongeveer anderhalf jaar terug hebben wij bericht gekregen van ACEG en ACA dat de aardingsklem op de omvormer niet meer gebruikt mag worden.
Dus dat de aarding direct dient te gebeuren op een aardingsrail in de kast of op een aardingsonderbreker.

Dit omdat het AREI voorschrijft dat de panelen met minimaal 4mm² moeten geaard worden.
Indien er dus een XVB 3G2,5 naar de omvormer loopt, dan loopt technisch gezien de aarding in 2,5 voor een stuk naar de kast en voldoet dit dus niet aan de norm van het AREI.

Is wat ons gecommuniceerd werd, en we hebben er effectief afkeuringen op gehad (installaties die er al lagen maar nog gekeurd moesten worden na dit communiqué)

Ik zou de zonnepaneel omvormer aan de hoofdkast plaatsen (digitale meter), maar de batterij en batterij omvormer graag in de vrijstaande garage, net als de elektrische auto en laadpaal. Ik zal beter slapen denk ik :)

Dan heb je het misbegrepen. Deze bijkomende equipotentiaale verbinding vh frame moet idd op de hoofdaardingsklem aangesloten en niet op de aardingsklem vd omvormer worden wat ik niet ontken. De sectie moet minimaal dezelfde sectie zijn als van je aansluitautomaat. Zelfs 1,5 kan voldoende zijn. Je moet het maandag maar eens via mail aan Simon vragen 😆

Dan heb je het misbegrepen. Deze bijkomende equipotentiaale verbinding vh frame moet idd op de hoofdaardingsklem aangesloten en niet op de aardingsklem vd omvormer worden wat ik niet ontken. De sectie moet minimaal dezelfde sectie zijn als van je aansluitautomaat. Zelfs 1,5 kan voldoende zijn. Je moet het maandag maar eens via mail aan Simon vragen 😆
En mogen de zonnepanelen en het frame met dezelfde aarding aangesloten worden of moet deze apart?

Vandaag eens mijn autoconsumptie voor 2021 uitgerekend. Het is geen volledige oefening aangezien we pas in februari zijn verhuisd en de installatie tijdens de zomermaanden eens twee weken heeft plat gelegen. Maar met de cijfers die we hebben kom ik op 42%. Wat is zo het gemiddelde?

En mogen de zonnepanelen en het frame met dezelfde aarding aangesloten worden of moet deze apart?

In boek 1 staat nergens vermeld dat dit niet mag;dus ja.
Zelf 2 mono kringen die gevoed worden door een een 5g... mag getolereerd worden volgens een nota verstuurd door Belac.

Zelf 2 mono kringen die gevoed worden door een een 5g... mag getolereerd worden volgens een nota verstuurd door Belac.
Interessant. Want ik wou in mijn nieuwe woning altijd een 5g trekken en van daaruit dat altijd dubbel stopcontact voeden.
Als het nodig was wou ik deze dan splitsen per fase.

Vandaag eens mijn autoconsumptie voor 2021 uitgerekend. Het is geen volledige oefening aangezien we pas in februari zijn verhuisd en de installatie tijdens de zomermaanden eens twee weken heeft plat gelegen. Maar met de cijfers die we hebben kom ik op 42%. Wat is zo het gemiddelde?
Dacht eens gelezen te hebben dat de gemiddelde zelfconsumptie 30% is. Zelf zit ik op 34% en zie niet meteen hoe ik dit kan laten toenemen. Letten er nu al hard op wanneer droogkast etc op te zetten.

En wat is de juiste manier?

De zelfconsumptie staat voor het aandeel van de opgewekte zonne-energie dat ogenblikkelijk verbruikt wordt in het eigen huishouden.
Dit bereken je door:

(PV opbrengst - injectie) / PV opbrengst (x 100 voor %)

December 2021 was dit hier 98%. 105kWh opgewekt, 2kWh geïnjecteerd.
(105 - 2) / 105 x 100 = 98%

November 2021 = 88%
(201 - 24) / 201 = 88%

Wintermaanden liggen stukken hoger door de lagere opbrengst en injectie.
Gemiddeld over 2021 was het hier 53%. Digitale meter sinds 08/2020 en batterij sinds oktober 2021.

Laatst bewerkt:
De zelfconsumptie staat voor het aandeel van de opgewekte zonne-energie dat ogenblikkelijk verbruikt wordt in het eigen huishouden.
Dit bereken je door:

(PV opbrengst - injectie) / PV opbrengst (x 100 voor %)

December 2021 was dit hier 98%. 105kWh opgewekt, 2kWh geïnjecteerd.
(105 - 2) / 105 x 100 = 98%

November 2021 = 88%
(201 - 24) / 201 = 88%

Wintermaanden liggen stukken hoger door de lagere opbrengst en injectie.
Gemiddeld over 2021 was het hier 53%. Digitale meter sinds 08/2020 en batterij sinds oktober 2021.

Ja oke dus gewoon de evidente berekening. Ik dacht al dat er iets speciaal achter schuilging ofzo.

Ik had ook steeds gehoord dat algemeen 30% wordt genomen als gemiddelde.

Voor 2021 kom ik uit op 35%. Ik zie ook niet in hoe wij hier nu nog kunnen verbeteren.

Zonnepanelen:3622,25kwh opgewekt.
Net: 1818kwh verbruikt
Net: 2361kwh injectie op het net

Dus 1261,25kwh hebben we zelf opgebruikt

Terug
Bovenaan