Zonnepanelen Topic

Zijn er al zonnepaneel omvormers die direct ook voor batterij opslag gebruikt kunnen worden? Of is dat sowieso apart?
Hoe bedoel je?

Ik heb gewoon 1 omvormer hangen die van
1) zonnepanelen > huis / export
2) zonnepanelen > Batterij opslag
3) Batterij > huis

gaat. Switchen of bepalen of die een gedeelte van de energie uit zonnepanelen naar huis of batterij of combinatie moet sturen doet die vanzelf. En als er geen opbrengst in van zonnepanelen switcht die ook automatisch naar energie uit batterij indien beschikbaar.

Hoe bedoel je?

Ik heb gewoon 1 omvormer hangen die van
1) zonnepanelen > huis / export
2) zonnepanelen > Batterij opslag
3) Batterij > huis

gaat. Switchen of bepalen of die een gedeelte van de energie uit zonnepanelen naar huis of batterij of combinatie moet sturen doet die vanzelf. En als er geen opbrengst in van zonnepanelen switcht die ook automatisch naar energie uit batterij indien beschikbaar.

JA, mijn sunnyboy 3.6 die ik nu hangen heb kan bv geen batterij gaan opladen. Daarvoor moet ik een extra sma storage omvormer gaan bijhangen.

Nu zou er hier op termijn een tweede zonnepaneel installatie bijkomen (ons jaarlijks verbruik gaat wss verdubbelen vanaf dees jaar wegens extra zware verbruikers erbij) en op de garage en het plat dak van de bijbouw is nog héél wat real estate beschikbaar om panelen bij te leggen.
Idee was daar nog es een 3.6 (of misschien maar een 2.5 en overdimensioneren met OW setup) bij te steken maar ééntje die dan direct een batterij kan bijladen zonder dat er persé al een batterij zou aangeschaft worden. Gewoon om klaar te zijn voor de toekomst.

JA, mijn sunnyboy 3.6 die ik nu hangen heb kan bv geen batterij gaan opladen. Daarvoor moet ik een extra sma storage omvormer gaan bijhangen.

Nu zou er hier op termijn een tweede zonnepaneel installatie bijkomen (ons jaarlijks verbruik gaat wss verdubbelen vanaf dees jaar wegens extra zware verbruikers erbij) en op de garage en het plat dak van de bijbouw is nog héél wat real estate beschikbaar om panelen bij te leggen.
Idee was daar nog es een 3.6 (of misschien maar een 2.5 en overdimensioneren met OW setup) bij te steken maar ééntje die dan direct een batterij kan bijladen zonder dat er persé al een batterij zou aangeschaft worden. Gewoon om klaar te zijn voor de toekomst.
Ja, die bestaan al. Maar ik weet niet of elk merk dat "apart" heeft of in 1 omvormer.
Mijn SolarEdge HD Wave heeft beide in elkaar.

Dit is geen aanval of afbreuk op jouw job, maar op basis van welke inbreuken zou je dit afkeuren? Ik leer ook graag bij.

Panalen geven max (Voc) 41V. -> 9x 41V = 369V
waarbij Vmp = 35V
Panelen max I : 10,43A
Isc = 11,41A

Max DC input omvormer = 500V
MAX current input MPP = 13A
Isc omvormer = 16A

De datasheet van de omvormer omschrijft een max aanbevolen vermogen, maar nergens een 'niet-te-overschrijden' vermogen.
Een aanbeveling is toch geen verbod? Ik besef zelf ook dat de omvormer tegen vollast uren zal kloppen maar volgens de fabrikant zou dit geen probleem mogen zijn.
Er is voldoende koeling en opvolging aanwezig.

1draad
Er lagen 29 panelen ipv 9... Max dc input omvormer is dus te hoog. En bij mijn weten is maximaal hetzelfde als niet hoger.
EDIT : Er lagen er dus maar 9 dus idd gn probleem.

Laatst bewerkt:
Situatie: Mijn garage is een apart bijgebouw op een aparte fase van mijn 3 fase aansluiting. Hiervan op het dak zou nog een zonne installatie met batterij bijkomen (plek in de garage om batterij te plaatsen).

Nu is mijn vraag: kunnen de toestellen binnen in huis die op de 2 andere fasen zitten gebruik maken van de stroom van de batterij in de garage? Moet er iets aangepast worden binnen?

edit: of ben ik beter om binnen te laten herzien en alles op 1 fase (heb geen supergrote verbruikers binnen, op de kookplaat na) maar in het bijgebouw zitten er wel wat (sauna, warmtepomp, jacuzzi, zwembadpompen) en 2 fasen richting garagedistributie te sturen?

Laatst bewerkt:
Wij hebben een woning gekocht waar we mss wel nog zonnepanelen op zouden leggen. Alleen zou ik moeten weten welke de leidingen zijn die getrokken moeten worden tussen de zekeringskast en de omvormer. Want dat zou van bovenaan links (achterkant huis) naar beneden rechts (voorkant woning) van de woning moeten gaan, dus liefst in een electriciteitsbuis die er nu al ligt. Iemand ervaring met de dikte van de kabels?

(gaat over een idee om 8 tot 9 zonnepanelen op het dak te leggen.)

Iemand hier recente offertes voor hun installatie + montage die ze willen delen?
Incl montage excl btw:

Offerte 1
12 x 360Wpiek (Seraphim)
1 HuaweiSun 2000

4716 euro voor geschatte opbrengst van 3780kwh per jaar

Offerte 2
10 x 415 Wpiek (Eurener)
1 SOLAX X1 HYBRID INVERTER 3.7KW

4735 euro voor geschatte opbrengst van 4000 kWh per jaar

Edit na terechte opmerking van Remake

Laatst bewerkt:
Hoe kunt ge daar nu in godsnaam 8100kwh uit halen? Of bedoel je 4100kwh?
Goed opgemerkt, ik had de cijfers uit de detailsheet gewoon overgetypt - ik hou sowieso geen rekening met de detailsheet.
Hij heeft blijkbaar in zijn detailsheet een berekening gemaakt op 20panelen ipv 10, dus iets van een 4000kwh inderdaad.

Wij hebben een woning gekocht waar we mss wel nog zonnepanelen op zouden leggen. Alleen zou ik moeten weten welke de leidingen zijn die getrokken moeten worden tussen de zekeringskast en de omvormer. Want dat zou van bovenaan links (achterkant huis) naar beneden rechts (voorkant woning) van de woning moeten gaan, dus liefst in een electriciteitsbuis die er nu al ligt. Iemand ervaring met de dikte van de kabels?

(gaat over een idee om 8 tot 9 zonnepanelen op het dak te leggen.)
Een gewone 3G2.5mm² kabel wordt gebruikt voor 20A, dus 20A*230V = 4600W. Dat zal zeker voldoen voor de installatie die je op het oog hebt.
9 panelen aan 400Wp is 3600W. Maar die halen nooit hun theoretisch maximaal vermogen, al zeker niet in Belgie, en ook niet gedurende een lange periode.
Ik spreek over de kabel tussen zekeringkast en omvormer. Tussen omvormer en zonnepanelen is het voltage van de stroom anders (maar de kabels zijn ook niet veel dikker dan anderen)

Laatst bewerkt:
Een gewone 3G2.5mm² kabel wordt gebruikt voor 20A, dus 20A*230V = 4600W. Dat zal zeker voldoen voor de installatie die je op het oog hebt.
9 panelen aan 400Wp is 3600W. Maar die halen nooit hun theoretisch maximaal vermogen, al zeker niet in Belgie, en ook niet gedurende een lange periode.
Ik spreek over de kabel tussen zekeringkast en omvormer. Tussen omvormer en zonnepanelen is het voltage van de stroom anders (maar de kabels zijn ook niet veel dikker dan anderen)
De eigenaar (of de installateur) moet toch met iets meer rekening houden dan enkel de formule voor het vermogen te berekenen.

Een te hoge spanning via PV is snel bereikt. Fluvius heeft voor eventuele storingen een aantal tips, en hierbij zit een rekenblad voor de spanningsval te berekenen. Binnenshuis zal je onder de 1% moeten blijven. In dit rekenblad vul je het vermogen van de omvormer in en de lengte+dikte van de kabel. Hieruit zal dan blijken als je onder die 1% blijft.

https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepanelen/zonnepanelen-storingen

Vergeet niet dat het vandaag de allerlaatste dag is om uw retroactieve premie voor zonnepanelen aan te vragen indien je het nog niet gedaan had en er toch voor in aanmerking kwam !!!!!

Situatie: Mijn garage is een apart bijgebouw op een aparte fase van mijn 3 fase aansluiting. Hiervan op het dak zou nog een zonne installatie met batterij bijkomen (plek in de garage om batterij te plaatsen).

Nu is mijn vraag: kunnen de toestellen binnen in huis die op de 2 andere fasen zitten gebruik maken van de stroom van de batterij in de garage? Moet er iets aangepast worden binnen?

edit: of ben ik beter om binnen te laten herzien en alles op 1 fase (heb geen supergrote verbruikers binnen, op de kookplaat na) maar in het bijgebouw zitten er wel wat (sauna, warmtepomp, jacuzzi, zwembadpompen) en 2 fasen richting garagedistributie te sturen?
Wij staan voor ongeveer hetzelfde. Ook een vrijstaande garage waar ik graag de batterij (gemoedsrust) zou willen plaatsen. Eventueel ook later dan extra zonnepanelen en omvormer op het dak van de garage. Wij moeten wél nog beginnen aan de bouw binnenkort, maar vraag mij ook af hoe we best de fasen verdelen.

Wij staan voor ongeveer hetzelfde. Ook een vrijstaande garage waar ik graag de batterij (gemoedsrust) zou willen plaatsen. Eventueel ook later dan extra zonnepanelen en omvormer op het dak van de garage. Wij moeten wél nog beginnen aan de bouw binnenkort, maar vraag mij ook af hoe we best de fasen verdelen.
Als je een wachtbuis voorziet met hierin een XVB5G6 Cca (of een XGB), een UTP cat6 en een aarding van 6mm² zit je voor 90% voor een modaal gezin goed. Als je tenminste kiest voor een hybride-omvormer.

Panelen moeten ook veaard worden met min 4mm2. Met enkel een 2,5 ben je dus niets.

Dit moet op een aardingsrail in een kast of rechtstreeks op de onderbreker gebeuren.

Er is dus min een 3g4 nodig en je gaat moeten ern kastje zetten met aardingsrail boven.

@JPV

Terug
Bovenaan