Zonnepanelen Topic

Meeste mensen? 8 à 12k? Overdrijver...
Wij hebben in het (zogezegd dure) december 2020 een installatie van 6kW piek laten plaatsen voor €7.057 BTW incl.
Dus wie heeft er 8-9k betaald? Mensen die een installatie van 10kW piek hebben oid. en dat zijn grote uitzonderingen. Nevermind 12k...
Als de overheid zich daarnaast aan de vooropgestelde compensaties houdt dan krijgen die mensen met grotere installaties ook versneld een aanzienlijk deel terug van hun investering, als je dat geld terug investeert in bv een thuisbatterij dan zal de opleg die je nog moet doen betrekkelijk goed meevallen.
Met "net" bedoel ik in een periode van de laatste 2-3 jaar. Dat is net want die mensen hebben nog geen fluit rendement gehaald uit hun installatie.
Zonnepanelen zijn al langer dan 2018 op de markt he, groene stroom certificaten zijn gestart in 2002. Dat is 19 jaar geleden. De prijzen zijn op korte tijd enorm gezakt door de beschikbaarheid van panelen met een hoge opbrengst. Pakweg 2017-2018 was een installatie nog een stuk duurder, de betere panelen deden toen misschien 280Wp ipv tegen de 400 nu. Je had dus meer panelen nodig, meer montagemateriaal, meer werkuren. Voor 8k had ge in 2018 enkel het materiaal voor 6000WP.
Daarnaast is de materiaalprijs ook niet de zwaarst doorwegende factor. Mijn zus heeft er afgelopen zomer geplaatst en bij diverse offertes bleek dat 5000WP of 7400WP met moeite 1000EUR verschil was.

Meeste mensen? 8 à 12k? Overdrijver...
Wij hebben in het (zogezegd dure) december 2020 een installatie van 6kW piek laten plaatsen voor €7.057 BTW incl.
Dus wie heeft er 8-9k betaald? Mensen die een installatie van 10kW piek hebben oid. en dat zijn grote uitzonderingen. Nevermind 12k...

Heb je 21% btw betaald?
Heb je een solaregde omvormer?

Met "net" bedoel ik in een periode van de laatste 2-3 jaar. Dat is net want die mensen hebben nog geen fluit rendement gehaald uit hun installatie.
Zonnepanelen zijn al langer dan 2018 op de markt he, groene stroom certificaten zijn gestart in 2002. Dat is 19 jaar geleden. De prijzen zijn op korte tijd enorm gezakt door de beschikbaarheid van panelen met een hoge opbrengst. Pakweg 2017-2018 was een installatie nog een stuk duurder, de betere panelen deden toen misschien 280Wp ipv tegen de 400 nu. Je had dus meer panelen nodig, meer montagemateriaal, meer werkuren. Voor 8k had ge in 2018 enkel het materiaal voor 6000WP.
Daarnaast is de materiaalprijs ook niet de zwaarst doorwegende factor. Mijn zus heeft er afgelopen zomer geplaatst en bij diverse offertes bleek dat 5000WP of 7400WP met moeite 1000EUR verschil was.
Je vergeet er wel bij te zeggen dat iemand die in 2018 6kWp heeft gelegd iets van een €2.3k gaat trekken. Iemand die vorig jaar 10kWp gelegd heeft trekt wrs €3.2k ofzoiets... (ik heb niet gedubbelchecked, ik baseer me op de ~€1950 voor 6kW uit 2020).

Daarnaast is materiaalprijs inderdaad niet de doorwegende factor wat die €12k nog absurder maakt. Ne omvormer van 6kW kost een paar honderd euro meer dan eentje van 4kW, maar de plaatsingstijd blijft exact hetzelfde. Het aansluitingswerk blijft hetzelfde... het enige wat extra installatietijd kost zijn extra panelen. En dan nog... 15 panelen leggen duurt niet 50% langer dan 10 panelen.

Feit blijft gewoon dat de "gemiddelde" installatie in België echt geen €8-12k kost/gekost heeft. Ik denk dat €6-7-8k voor een "gemiddelde" installatie veel realistischer is. Nog eens, voor de meeste mensen heeft het gewoonweg geen nut van 10kW piek op u dak te leggen omdat je dat gewoon niet verbruikt tenzij ze warmtepomp of EV heeft wat, laat ons eerlijk zijn, gewoon nog héééél ver van mainstream is. Wat zou het gemiddelde gezin hebben liggen? 4.5-5kWp?

Heb je 21% btw betaald?
Heb je een solaregde omvormer?
Ja en nee, SMA.

Ik heb het trouwens net even nagekeken en ik heb gelogen: we hebben geen 6kWp liggen maar 6,72kWp (21x320W). Ik moet echter ook zo eerlijk zijn van te vermelden dat wij de keuring hadden laten uitsluiten van de offerte. Een keuring kost echter, zelfs met de percent van het installatiebedrijf, hooguit €200.

Wij hebben 21% BTW betaald, en hebben niks korting door het e-peil. En nog een stuk meer dan 12k betaald (uiteraard wel 10 kW piek). Als ik het zo bekijk hebben we straks misschien nog meer BTW betaald dan we compensatie gaan krijgen, dus heeft de overheid nog winst gemaakt op onze installatie.

Al die doemdenkers die denken dat de modale Vlaming/Belg die compensatie gaat moeten betalen gaan ons dus uiteindelijk nog dankbaar moeten zijn omdat we de effectief de staatskas spijzen met onze panelen hier :p .

Je vergeet er wel bij te zeggen dat iemand die in 2018 6kWp heeft gelegd iets van een €2.3k gaat trekken. Iemand die vorig jaar 10kWp gelegd heeft trekt wrs €3.2k ofzoiets... (ik heb niet gedubbelchecked, ik baseer me op de ~€1950 voor 6kW uit 2020).
Wij gaan idd net geen 2300 EUR "krijgen" voor onze installatie. Ik zet krijgen tussen aanhalingstekens want eigenlijk is het gewoon een handgiftje die de overheid dubbel en dik terug komt roven.
Iemand die vorig jaar 7,5kWp heeft gelegd krijgt 2400 EUR. Toch de volle 100 EUR meer :)

Daarnaast is materiaalprijs inderdaad niet de doorwegende factor wat die €12k nog absurder maakt. Ne omvormer van 6kW kost een paar honderd euro meer dan eentje van 4kW, maar de plaatsingstijd blijft exact hetzelfde. Het aansluitingswerk blijft hetzelfde... het enige wat extra installatietijd kost zijn extra panelen. En dan nog... 15 panelen leggen duurt niet 50% langer dan 10 panelen
Als je 12k absurd vind dan heb je heel goedkoop geplaatst. Mijn zus haar installatie van 7400WP mag dan aan de grotere kant zijn, in oost-west is dat echt niet absurd qua opstelling. Geplaatst heeft ze daar meerdere offertes voor gehad, de goedkoopste was rond de 10.000 EUR en de duurste net geen 15.000 EUR. We hebben het uiteindelijk zelf geplaatst en laten aansluiten en keuren door een elektricien voor net geen 7000 EUR, maar van die super goedkope installaties zijn niet meteen de norm.
Allez als het fatsoenlijk gebeurd is he (SMA/Solaredge omvormer, deftig merk panelen ala Sunpower of LG). Als daar een GoodWe of Growatt met een paneel van 60 EUR wordt gelegd ja dan kan het uiteraard goedkoop.

Feit blijft gewoon dat de "gemiddelde" installatie in België echt geen €8-12k kost/gekost heeft. Ik denk dat €6-7-8k voor een "gemiddelde" installatie veel realistischer is. Nog eens, voor de meeste mensen heeft het gewoonweg geen nut van 10kW piek op u dak te leggen omdat je dat gewoon niet verbruikt tenzij ze warmtepomp of EV heeft wat, laat ons eerlijk zijn, gewoon nog héééél ver van mainstream is. Wat zou het gemiddelde gezin hebben liggen? 4.5-5kWp?
Een EV wil ik aanvaarden, maar een warmtepomp is behoorlijk mainstream in de nieuwbouwmarkt. Het was dé tool in combinatie met PV om fantastisch te scoren op uw E-peil. Omdat je quasi verplicht was om PV te leggen kozen mensen ook systematisch voor een wartempomp, het was namelijk milieuvriendelijker én door de terugdraaiende teller kwam je break-even of zelfs iets goedkoper uit als een gasketel.

Milieuvriendelijker hangt natuurlijk af van waar uw stroom komt.
En goedkoper is hier al duidelijk aangetoond niet het geval te zijn
Als iemand bv 5000kWh produceert met PV en 5000kWh verbruikt met zijn warmtepomp, dan is die in essentie CO2 neutraal. Dus ja, dat is door de band genomen ecologischer dan op gas verwarmen.

Ik vind het wel verontrustend dat mijn dag en nachttellers vooruitlopen terwijl ze niet actief zouden mogen zijn. Het zijn minimale waarden, maar als dat 365 dagen aan een stuk gebeurt gaan ze wel met een paar 100kwh gaan lopen zo.

deze ochtend om 6u was ik al op en had mijn meterstanden genoteerd. 17977.0 voor de dagteller en 19979.5 voor de nachtteller.
We zijn nu 6:55 en ik ga es gaan kijken voor de definitieve stand voor de omschakeling van nacht naar dag om 7u (volgens intergem)
Dag staat op 17977,3 en nacht op 19979,6. Dus op een klein uurke tijd is daar 0.3kwh dag bijgekomen terwijl die niet actief zou mogen zijn.

edit: I stand corrected, heb net even fluvius gechecked en wij lopen blijkbaar in de 21-6u range voor nachttarief... altijd gedacht dat dat 22-7 was. My mistake.

anyhow, de nachtteller is dus wel blijven doorlopen, al is het maar 0,1kwh want die stand is opgenomen na 6u
Dat is pure mechaniek dat daarin zit eh. Dat is exact bij benadering, maar ja dat kan soms draaien bij 0,96kwh en soms pas bij 0,105kwh. Het heeft een reden waarom we nu digitale tellers hebben, mede omdat die een stuk accurater zijn.

Maar goed je moet ook niet met een loep erop gaan zitten eh. Een beetje serieus blijven ook. Je zit hier bezig over poolhouses, maar wel verontrust zijn omdat uw nachttelwerk mogelijks 0,1kwh in uw nadeel telt. Mocht fluvius wakker liggen van elke 0,1kwh die in hun nadeel niet geteld werd ze sliepen daar niet meer.

Laat de klepel ook niet te veel doorslaan ook.

Als iemand bv 5000kWh produceert met PV en 5000kWh verbruikt met zijn warmtepomp, dan is die in essentie CO2 neutraal. Dus ja, dat is door de band genomen ecologischer dan op gas verwarmen.
Niet als van de 5000 er 4000 overschot is dat niet gebruikt wordt en die in de winter via bruinkool centrale terug naar u gaat ;)
Zolang je in de winter geen 100% groene stroom kan maken zal dat nog altijd ergens impact op milieu hebben (ook van kernenergie)

Als ik 4000kWh overschot produceer en lever aan de rest van het net, dan is dat 4000kWh die niet van die bruinkool moet komen. Dus einde rit ben ik quasi CO2 neutraal (ik reken een verlies voor distributie)

Een EV wil ik aanvaarden, maar een warmtepomp is behoorlijk mainstream in de nieuwbouwmarkt. Het was dé tool in combinatie met PV om fantastisch te scoren op uw E-peil. Omdat je quasi verplicht was om PV te leggen kozen mensen ook systematisch voor een wartempomp, het was namelijk milieuvriendelijker én door de terugdraaiende teller kwam je break-even of zelfs iets goedkoper uit als een gasketel.
Hoeveel van de 570k PV installaties zouden er op "nieuwbouwwoningen" liggen?
Ik kan alleen maar zeggen wat ik hier zie: van de 11 woningen in onze verkaveling zijn wij de enigen met een warmtepomp. Mijn schoonbroer die een half jaar in hun nieuwbouw zitten zijn de enige met een warmtepomp in hun wijk van 35-40 woningen.

Ok, [ ] sample size, maar toch. Veel mensen zijn gewoon priced out voor dat soort 'extra's'. Ge zit snel aan 500k, als ge dan nog wa geld uit geeft aan het uiterlijk van u woning dan blijft er voor technieken nog weinig over. 550k+ is voor heel veel mensen gewoon onhaalbaar.

Als ik 4000kWh overschot produceer en lever aan de rest van het net, dan is dat 4000kWh die niet van die bruinkool moet komen. Dus einde rit ben ik quasi CO2 neutraal (ik reken een verlies voor distributie)
Niet als je meer levert dan de vraag is, dan is dat gewoon waste.

@Reverz idd warmtepomp is gewoon geen betere investering dan gasketel. Tenzij je niet aan uw 100% KI vrijstelling geraakt op normale manier en/of uw architect uw huis zodanig heeft ingeplant dat een gasaansluiting u het 10-voud kost van normaal :cautious:

Hier in onze wijk zijn er zelfs paar huizen zonder zonnepanelen (waarvan 1 die met een leaf rijden :D)

In een theoretische situatie misschien, maar in de praktijk is dit helemaal niet co2 neutraal hoor.

Hoeveel van de 570k PV installaties zouden er op "nieuwbouwwoningen" liggen?
Ik kan alleen maar zeggen wat ik hier zie: van de 11 woningen in onze verkaveling zijn wij de enigen met een warmtepomp. Mijn schoonbroer die een half jaar in hun nieuwbouw zitten zijn de enige met een warmtepomp in hun wijk van 35-40 woningen.

Ok, [ ] sample size, maar toch. Veel mensen zijn gewoon priced out voor dat soort 'extra's'. Ge zit snel aan 500k, als ge dan nog wa geld uit geeft aan het uiterlijk van u woning dan blijft er voor technieken nog weinig over. 550k+ is voor heel veel mensen gewoon onhaalbaar.
Anekdotisch bewijs is en blijft anekdotisch :p

Het volgende is niet 100% accuraat maar het beste dat ik kan doen met publiek beschikbare gegevens.

Laten we er even 3 bronnen bijnemen om een totaalbeeld te krijgen.
Bron 1 stelt dat er in 2016 2.697 warmtepompen in nieuwbouwen in Vlaanderen geplaatsd zijn (dit is nodig om de andere bronnen af te toetsen ;) ).
Bron 2 stelt dat er in 2016 14.458 nieuwbouw woonhuizen vergund zijn.
Bron 3 stelt dat er in 2017 19% EPB aanvragen met warmtepomp waren.
19% van 14.458 is 2.747. Close enough. Zal altijd beetje afwijking opzitten wegens datum bouwaanvraag en EPB aanvraag ;)

Maar, het punt waar ik wou tot komen.
Bron 3 stelt dat er in 2018 24% EPB aanvragen waren met een warmtepomp. Volgens bovenstaande logica en de cijfers uit bron 2 zal dat dus over ~4.396 gaat. Alsook stelt bron 3 dat in 2019 fluvius 43% meer premies toegekend heeft voor warmtepompen dan het jaar voordien, dus ~6.286. Door bron 3 weten we dat er in 2018 18.320 bouwaanvragen ingediend zijn. Dus dit lag al hoger dan het jaar voordien, maar we komen toch op 34%. Recenter zijn er geen cijfers, dus ik ga niet speculeren dat de stijgende lijn zich doorzet en het gewoon hierop houden.

Dus uw 1/11 en 1/35~40 is totaal niet de norm in Vlaanderen.

Niet als je meer levert dan de vraag is, dan is dat gewoon waste.
Dan is het aan de overheid om de productie te reguleren. Opnieuw, zij willen dat we zoveel mogelijk decentraal produceren. Zowel nucleair als gas kunt ge vrij snel schalen. Daarnaast importeren we een groot deel van onze stroom, als overproductie een probleem is dan moet er maar minder ingevoerd worden.

Dan is het aan de overheid om de productie te reguleren. Opnieuw, zij willen dat we zoveel mogelijk decentraal produceren. Zowel nucleair als gas kunt ge vrij snel schalen. Daarnaast importeren we een groot deel van onze stroom, als overproductie een probleem is dan moet er maar minder ingevoerd worden.
Ik heb je dat al meerdere keren zien neerpennen, maar je kan een nucleaire installatie echt niet zo makkelijk schalen. Er zit heel wat 'latency' in die keten. Gascentrales kan je wel snel schalen.

Ik heb je dat al meerdere keren zien neerpennen, maar je kan een nucleaire installatie echt niet zo makkelijk schalen. Er zit heel wat 'latency' in die keten. Gascentrales kan je wel snel schalen.
Er is een reden waarom dagtarief en 'achttarief bestaan.

Nu 30 jaar later is het eigenlijk andersom. Overdag is het over het algemeen goedkoper te produceren dan snachts.

Zijn vergelijking gaat dan ook niet op, maar dat weet hij zelf wel hoor. Het is gewoon een gemakkelijke oneliner om toch maar te willen aantonen dat je ecologisch bezig bent. Het kost gewoon veel moeite van de andere kant om er elke keer weer gaten in te prikken en die ballon leeg te laten.

@Caracalla @parabellum
Iemand van jullie die het juiste antwoord weet?

Welk type differentieel moet je nu op kop van je installatie plaatsen als je zonnepanelen plaatst?

Nota 75 van het oude arei is duidelijk. Type B als ertype B ergens staat. Dus Laadpaal of zonnepanelen.

Nieuwe Arei
Pagina 153

Bij solaredge zit er een diff type B in.

Dus volgens mij zou er sowieso een type B moeten geïnstalleerd worden. Maar ik vind er voor de rest maar weinig info over...
Gewoon een type A (staat ook zo op fiche van solar edge. Een type B word gebruikt voor een laadpaal en dan moet deze als hoof dsi geschakeld worden. Als bijkomende mag ook maar dan moeten alle stroomopwaartse dsi ook van het type B zijn.

Terug
Bovenaan