Zonnepanelen Topic

Dan is het aan de overheid om de productie te reguleren. Opnieuw, zij willen dat we zoveel mogelijk decentraal produceren. Zowel nucleair als gas kunt ge vrij snel schalen. Daarnaast importeren we een groot deel van onze stroom, als overproductie een probleem is dan moet er maar minder ingevoerd worden.
De productie wordt al heel goed gereguleerd. De energiemarkt is op en top gereguleerd. Maar het is lastig als je daar met producenten zit waar je als regulator geen vat op hebt, en zeker met iets volatiel als zonne-energie.

Anekdotisch bewijs is en blijft anekdotisch :p

Het volgende is niet 100% accuraat maar het beste dat ik kan doen met publiek beschikbare gegevens.

Laten we er even 3 bronnen bijnemen om een totaalbeeld te krijgen.
Bron 1 stelt dat er in 2016 2.697 warmtepompen in nieuwbouwen in Vlaanderen geplaatsd zijn (dit is nodig om de andere bronnen af te toetsen ;) ).
Bron 2 stelt dat er in 2016 14.458 nieuwbouw woonhuizen vergund zijn.
Bron 3 stelt dat er in 2017 19% EPB aanvragen met warmtepomp waren.
19% van 14.458 is 2.747. Close enough. Zal altijd beetje afwijking opzitten wegens datum bouwaanvraag en EPB aanvraag ;)

Maar, het punt waar ik wou tot komen.
Bron 3 stelt dat er in 2018 24% EPB aanvragen waren met een warmtepomp. Volgens bovenstaande logica en de cijfers uit bron 2 zal dat dus over ~4.396 gaat. Alsook stelt bron 3 dat in 2019 fluvius 43% meer premies toegekend heeft voor warmtepompen dan het jaar voordien, dus ~6.286. Door bron 3 weten we dat er in 2018 18.320 bouwaanvragen ingediend zijn. Dus dit lag al hoger dan het jaar voordien, maar we komen toch op 34%. Recenter zijn er geen cijfers, dus ik ga niet speculeren dat de stijgende lijn zich doorzet en het gewoon hierop houden.

Dus uw 1/11 en 1/35~40 is totaal niet de norm in Vlaanderen.
Maar die premies voor warmtepomp in 2019 is volgens mij niet bij nieuwbouw (of dat moeten aanvragen zijn van paar jaar ervoor mss). Dus renovatie en dan zal dat door die premie mss goedkoper uitkomen dan gas (incl 6% etc)

Maar die premies voor warmtepomp in 2019 is volgens mij niet bij nieuwbouw (of dat moeten aanvragen zijn van paar jaar ervoor mss). Dus renovatie en dan zal dat door die premie mss goedkoper uitkomen dan gas (incl 6% etc)
Pak dan voor 2019 +30% (ook uit bron3, een algemene verkoopstijging van 30% voor warmtepompen). Dan kom je op ~31%.
Of neem gewoon de cijfers van 2018 die wel zeker zijn, namelijk 24%. Dat is beide nog veel meer dan 1/11 of 1/35~40. En dat was hetgene ik wou aankaarten.

Het is ook nog steeds niet "mainstream" zoals @desolation aankaart, maar nu kunnen we het tenminste met cijfers bekijken en niet met buikgevoel. En het maakt niet uit of de cijfers 100% kloppen, ze geven een indicatie, wat nog altijd beter is dan buikgevoel :p

Pak dan voor 2019 +30% (ook uit bron3, een algemene verkoopstijging van 30% voor warmtepompen). Dan kom je op ~31%.
Of neem gewoon de cijfers van 2018 die wel zeker zijn, namelijk 24%. Dat is beide nog veel meer dan 1/11 of 1/35~40. En dat was hetgene ik wou aankaarten.

Het is ook nog steeds niet "mainstream" zoals @desolation aankaart, maar nu kunnen we het tenminste met cijfers bekijken en niet met buikgevoel. En het maakt niet uit of de cijfers 100% kloppen, ze geven een indicatie, wat nog altijd beter is dan buikgevoel :p
Ik zie niet in waarom 30% niet mainstream zou zijn eigenlijk? Ge hebt in grote lijnen 3 manieren om uw huis te verwarmen, gas, mazout of warmtepomp, dan is 30% toch exact wat mainstream wil zeggen?

Ik zie niet in waarom 30% niet mainstream zou zijn eigenlijk? Ge hebt in grote lijnen 3 manieren om uw huis te verwarmen, gas, mazout of warmtepomp, dan is 30% toch exact wat mainstream wil zeggen?
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt, momenteel niet meer hé :D
Mazout is sinds 2021 verboden bij nieuwbouw & energetische renovaties ^^

Maar kom, ff de cijfers er bijhalen (disclaimer: dit is niet enkel voor nieuwbouw, maar alles. Gewoon om de verwarmingsmethodes in grote lijnen te aanzien):

En mainstraim betekent nog altijd de belangrijkste stroming, dus dat is en blijft aardgas. Zowel algemeen als in nieuwbouw.

Geen EPB aangifte bij renovatie dacht ik.
Wel bij IER zeker?
Maar ging om premies
Je hebt nog gewoon elektrisch of via andere systemen (hooi opwarmen, open haard, ...) :cautious:

Maar mazout mag niet meer vanaf dit jaar, ken ook niemand met nieuwbouw die nog mazout heeft. Zie maar 1 reden om dat te doen en dat is als er geen gas ligt waar je bouwt en je geen warmtepomp wil

Gas willen ze ook al niet meer aanleggen zeker vanaf dit jaar bii nieuwe wijken?

Is niet van niet willen. Fluvius is niet verplicht om gasinfrastructuur in die zones aan te leggen voor nieuwbouw, maar ze mogen het nog wel.

Maar is al vermeld, dan kun je als projectontwikkelaar nog altijd een gaston voorzien. Terwijl een mazoutton wel niet meer mag.
Idiote wetgeving die ze hebben opgesteld.

Is niet van niet willen. Fluvius is niet verplicht om gasinfrastructuur in die zones aan te leggen voor nieuwbouw, maar ze mogen het nog wel.
Ging het in edit zetten, maar sinds dit compleet fout is, zal ik het maar apart zetten:

“Art. 4.1.16/1. In afwijking van artikel 4.1.13, artikel 4.1.15 en artikel 4.1.16, kan elke aardgasdistributienetbeheerder bij nieuwe grote verkavelingen, grote groepswoningbouwprojecten of grote appartementsgebouwen, waarvan de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden of voor stedenbouwkundige handelingen vanaf 1 januari 2021 is aangevraagd, alleen nog voorzien in een aansluiting op het aardgasdistributienet in geval van collectieve verwarming via warmte-krachtkoppeling of in combinatie met een hernieuwbare-energiesysteem als hoofdverwarming. Het eerste lid is eveneens van toepassing op grote verkavelingen, grote groepswoningbouwprojecten of grote appartementsgebouwen, waarbij het definitief vastgestelde projectbesluit overeenkomstig artikel 39 van het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten geldt als omgevingsvergunning. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels over de grootte van de verkavelingen, de groepswoningbouwprojecten en de appartementsgebouwen die onder de verplichting, vermeld in het eerste en tweede lid, vallen, en over de hernieuwbare-energiesystemen die hiervoor in aanmerking komen.”.
Bron: wijziging energiedecreet, gepubliceerd in het staatsblad op 30/10/2020

Dus nee, ze mogen het niet meer tenzij voldaan aan bovenstaande uitzonderingen.
Merk vooral ook de laatste zin op "we gaan het nu al verbieden, maar de exacte regels zullen we later wel toevoegen..." :rolleyes:

Ging het in edit zetten, maar sinds dit compleet fout is, zal ik het maar apart zetten:

Bron: wijziging energiedecreet, gepubliceerd in het staatsblad op 30/10/2020

Dus nee, ze mogen het niet meer tenzij voldaan aan bovenstaande uitzonderingen.
Merk vooral ook de laatste zin op "we gaan het nu al verbieden, maar de exacte regels zullen we later wel toevoegen..." :rolleyes:
Ik had mij hier op gebaseerd :

Dus zo te zien is dat dan ook een recentere wijziging ;).

100% akkoord. Daarom ook dat ik de zelf al de bedenking maakte dat de sample size te klein was. Dat het globaal gezien meer zou zijn dan 2 op ~50 had ik wel verwacht maar dat we voor 2019-2020 spreken over cijfers van ~1/3 dat verrast mij wel enigszins.
Bij 30%+ moet ik wel toegeven dat we wel over een mainstream oplossing spreken (voor nieuwbouw woningen). Zelfs rekening houdend met het feit dat niet alle PV installaties op een nieuwbouw woning terecht komen, is dat wel een aanzienlijk deel van de markt.

Als je aan de andere kant dan ziet dat in 2019, 3% van alle open woningen een warmtepomp heeft dan blijft het gewoon een oplossing in de marge voorlopig. En dat aandeel zal de eerste komende maanden zeker niet fors stijgen na de recente onwikkelingen.

Ik zie nog wel iets in hybride systemen waarbij gas en warmtepomp samenwerken zodat je in de 2-4 koudere/donkere maanden wat gas gebruikt maar voor de rest merendeel op eigen opgewekte energie kan doen (+ batterij ofc).

Ik zie nog wel iets in hybride systemen waarbij gas en warmtepomp samenwerken zodat je in de 2-4 koudere/donkere maanden wat gas gebruikt maar voor de rest merendeel op eigen opgewekte energie kan doen (+ batterij ofc).
Daar zie ik persoonlijk niets in. 2* de kost voor eenzelfde functie (gasaansluiting kost ook iets ;)).

250 euro! en heb die al liggen dus dat kost niets meer :p
Kan je tenminste in een blackout uw huis verwarmen (elektriciteit voor ketel te laten werken komt van batterij)
Voor 3-4k koop je al redelijk wat gas.

Dat bestaat, Daikin heeft dat al jaren. Maar de efficientie is niet fantastisch en het is een dure oplossing.

Dat bestaat, Daikin heeft dat al jaren. Maar de efficientie is niet fantastisch en het is een dure oplossing.
Correct, je betaalt uiteindelijk de installatie van een warmtepomp (alhoewel een kleiner model, maar dat prijsverschil is relatief beperkt) en de installatie van een gasketel.

Steek dan dat geld van ofwel de gasketel en aansluiting gas in de meerprijs van elektriciteit en de noodzakelijke warmtepomp of steek de meerprijs van die warmtepomp in de (eventuele) meerprijs van gas tov de elektriciteitsverbruikkost.

Als je dan ook nog eens een batterij daar extra bijtelt, neem dan ook maar de meerkost van de grotere batterij mee.

Correct, je betaalt uiteindelijk de installatie van een warmtepomp (alhoewel een kleiner model, maar dat prijsverschil is relatief beperkt) en de installatie van een gasketel.

Steek dan dat geld van ofwel de gasketel en aansluiting gas in de meerprijs van elektriciteit en de noodzakelijke warmtepomp of steek de meerprijs van die warmtepomp in de (eventuele) meerprijs van gas tov de elektriciteitsverbruikkost.

Als je dan ook nog eens een batterij daar extra bijtelt, neem dan ook maar de meerkost van de grotere batterij mee.
Hangt allemaal van de prijs af natuurlijk maar met warmtepomp ga je zelfs met batterij nog redelijk veel betalen voor elektriciteit (of heel veel panelen en heel grote batterij wat ook veel kost en je moet er dan nog plek voor hebben ook)

Terug
Bovenaan