Zonnepanelen Topic

Simpel hoor. Gewoon enkel nog u dagteller laten tellen... Die overschakeling gebeurt door een puls op het net. Dus ze stoppen gewoon met pulsen te sturen en elke teller blijft gewoon staan op dag.
akkoord, maar hoe gaan ze dan weten hoeveel van de dagteller nog op het oude tarief moest gefactureerd worden?

Dus eigenlijk is mijn probleem opgelost op 1 januari? ik heb momenteel dag/nacht maar enkel de dagteller draait volop terug, en de nacht amper (enkel in zonnige weekends). Dus zolang ik de DM kan uitstellen heb ik vanaf 1/1/2022 mijn volledige capaciteit in terugtel :D

Sterker nog, een koelkast of diepvriezer werkt het beste wanneer deze op temperatuur wordt gebracht en dan ook daar wordt gehouden. Uw vriezer bv laten opwarmen naar -12 en dan terug vriezen naar -18 verbruikt veel meer energie dan af en toe eens bijkoelen om rond -17 -18 te blijven.
De realiteit is dat gewoon heel weinig energie verbruikt kan worden wanneer het optimaal is. Je kan bv niet alleen gaan koken als er zon is.
Wassen/drogen/afwas ok. Sanitair warm water maken kan ook nog. Maar al de rest?
De discussie ging al niet of het efficiënt was. Dit is er bij gesleurd omdat er bewezen was dat het zonder grote investeringen kon sturen.

Of we kunnen er nog wat andere irrelevante zaken bij sleuren.

Het prijsverschil tussen de diepvriezer met home connect en zonder home connect is 200€ via externe verkopers.

En zelfs al is het inefficiënter. Dat is juist waar de vreg en regelgeving naartoe wilt. Dat je je eigen energie gebruikt en minder het net.
Dus zelfs al gebruikt je diepvriezer enkele kWh meer per jaar maakt het niets uit. Want dit is energie die niet van het net komt
akkoord, maar hoe gaan ze dan weten hoeveel van de dagteller nog op het oude tarief moest gefactureerd worden?
Maakt niet uit toch? Op de dag van u afrekening tellen ze x kWh nacht en x kWh dag...

Er is zelf nog een klein voordeel aan. Bij sommige mensen gaan de leds niet meer pinken om 22h en 6h 😅

De discussie ging al niet of het efficiënt was. Dit is er bij gesleurd omdat er bewezen was dat het zonder grote investeringen.

Het prijsverschil tussen de diepvriezer met home connect en zonder home connect is 200€ via externe verkopers.

En zelfs al is het inefficiënter. Dat is juist waar de vreg en regelgeving naartoe wilt. Dat je je eigen energie gebruikt en minder het net.
Dus zelfs al gebruikt je diepvriezer enkele kWh meer per jaar maakt het niets uit. Want dit is energie die niet van het net komt

Maakt niet uit toch? Op de dag van u afrekening tellen ze x kWh nacht en x kWh dag...

Nee dat bedoel ik niet.

Mijn afrekening is in september, al jaren. Toekomstig voorbeeld: Meterstand september 2021: 20.000; meterstand september 2022: 23500, we laten dag en nacht even buiten beschouwing. Ik heb een analoge meter.

Hoe kunnen ze de verdeling doen hoeveel van die 3500kwh in het oude systeem van 2021 moet gefactureerd worden, en hoeveel kwh moet in capaciteit verrekend? percentage? Delen door 12 en 3 maand in 2021 en 9 in 2022 aanrekenen?

Nee dat bedoel ik niet.

Mijn afrekening is in september, al jaren. Toekomstig voorbeeld: Meterstand september 2021: 20.000; meterstand september 2022: 23500, we laten dag en nacht even buiten beschouwing. Ik heb een analoge meter.

Delen door 12 en 3 maand in 2021 en 9 in 2022 aanrekenen?
Inderdaad ze gaan 3 maanden aanrekenen via het oud systeem.
Maar dit gaat dacht ik niet 3/12e zijn omdat het koude maanden zijn. Dus die tellen iets harder door als de zomer maanden.
Hier ga je een fixed prijs per kWh voor betalen (distributie + energieprijs)

De andere 9 maanden ga je betalen aan een "variabele" kWh prijs ( distributie + energieprijs)
Maar vermits je een analoge meter hebt gaat die nog niet variabel zijn want de distributie kost gaat overeen komen met iemand die 3.15kwh piek heeft.

Mss handig om eens een kWh meter te plaatsen en te kijken wat je piek is in tussentijd 😉

De discussie ging al niet of het efficiënt was. Dit is er bij gesleurd omdat er bewezen was dat het zonder grote investeringen kon sturen.

Hoe kom jij aan een meerprijs van 200€? Waar haal je die info ? Op de info die ik gelinkt heb, staat dat nergens. Staat enkel dat men dit geïntegreerd heeft in specifieke merken en modellen. Niet in alle. En die modellen zijn vlot 1000€ goedkoper dan de modellen die ik normaal zou overwegen.

Zelfs als je er 200€ voor moet bijtellen, dan zie ik nog niemand het doen voor de beperkte besparing dat dat oplevert. Als die functionaliteit in elke aangeboden diepvries zat en er geen prijsverschil was, ja ok dan heb je geen keuze en is het zo. Maar zolang je die keuze hebt zie ik echt niet wie daar speciaal gaat een meerprijs voor betalen. De besparingsimpact om het te sturen is gewoon veel te klein. Heck mensen kijken zelfs ook niet echt naar of hun toestel A+, A++ of A+++ is. ze kopen zich een toestel dat binnen hun buidel past. En als ze 1000€ meer moeten betalen voor een A+++ toestel waarbij je van 400kwh naar 350kwh gaat dan bedanken de meeste mensen voor dat A++ toestel. En dan mag de Vreg nog op hun kop gaan staan ze trekken dat verschil gewoon van het net

Ik zie mensen dan nog eerder in batterijen investeren dan in al hun toestellen slim maken.

De goedkoopste combi vriezer die home connect heeft op de eerste verkoopsite op google

Zoek een gelijkaardig model zonder hc en iets goedkopere website en je komt op prijsverschil.

En in u vorige post zei je nog dat je 35€ per jaar kon besparen door een slimme vriezer. Dus volgens jou is dit na 6J terug gewonnen...

De goedkoopste combi vriezer die home connect heeft op de eerste verkoopsite op google

Zoek een gelijkaardig model zonder hc en iets goedkopere website en je komt op prijsverschil.

En in u vorige post zei je nog dat je 35€ per jaar kon besparen door een slimme vriezer. Dus volgens jou is dit na 6J terug gewonnen...

Dit kost nog altijd met soldenkorting 1100€.
Persoonlijk eerste die ik tegenkwam bij krefel : al zijn er goedkopere met nofrost : https://www.krefel.be/nl/p/11003916-koelkast-met-diepvries-rb36t605cb1-ef-spacemax @ 750€.

Dat is een verschil van 350€ oftewel 10 jaar voordat het misschien terugbetaald is. Misschien. Want zoals er in deze thread al gezegd is, zonder sturingsapi doet die home connect nog geen sikkepit om tot die besparing te komen.

vb goedkopere : https://www.krefel.be/nl/p/11003761-koelkast-met-diepvries-w7-8210k - 540€. Verschil is dan al 560€.

Al had ik persoonlijk eerder een french doors of een amerikaanse koelkast in gedachten. En daar was de goedkoopste prijs 900€ in de januari solden. (van Haier) en zou geen eerlijke vergelijking zijn (je zou dan een amerikaanse versie moeten nemen van die IQ lijn met bediening op afstand, wat echt geen standaard is)

Het is al goed hoor jongens, we weten al dat alles kan gestuurd worden.
Als je daar gelukkig van wordt dan doe je dat maar. Maar of je er profijt mee doet dat is een andere zaak.

Dat maakt wel uit, want een warmtepomp die loopt te pendelen is een recept voor vroegtijdig te sterven.
Een koelkast of diepvriezer pendelt sowieso al van zichzelf, maar daar extreem pendelgedrag van maken is echt nefast voor de levensduur van uw toestel. De VREG mag dan willen dat ge enkel verbruikt wanneer ge opwekt, als daardoor uw vriezer dubbel zo snel versleten is kunt ge dat niet direct duurzaam noemen.

Daarom: als ze willen dat iedereen op die manier gaat consumeren dan moeten ze ook maar stroomopslag asap beschikbaar maken. Zoals ik al zei: geef mij een renteloze groene lening zoals voordien met de zonnepanelen hebben gedaan en ik wil het meteen hangen. Zelfs een pakket van 3kW doet al heel veel voor uw thuisverbruik, helaas weegt de omvormer zo hard door dat de installatie sowieso duur is en ge beter voor een grote opslag kiest.
De overheid wil dat we decentraal produceren en consumeren, maar we moeten het allemaal zelf financieren terwijl de meeste mensen nog maar net 8 a 12k gelegd hebben voor zonnepanelen....

Het is al goed hoor jongens, we weten al dat alles kan gestuurd worden.
Als je daar gelukkig van wordt dan doe je dat maar. Maar of je er profijt mee doet dat is een andere zaak.

Het is hier inderdaad nogal iets 😅 Er zullen er wel zijn die er slechter uitkomen (zeker met een warmtepomp) maar voor de modale man met zonnepanelen gaat het nu toch niet zoveel schelen. Machines overdag opzetten en wat spreiden, dat zal het zowat zijn. Alles smart maken en elke minuut zitten te bekijken of je niet teveel gebruikt is er toch beetje over. Dat haal je er nooit uit.

@Caracalla @parabellum
Iemand van jullie die het juiste antwoord weet?

Welk type differentieel moet je nu op kop van je installatie plaatsen als je zonnepanelen plaatst?

Nota 75 van het oude arei is duidelijk. Type B als ertype B ergens staat. Dus Laadpaal of zonnepanelen.

Nieuwe Arei
Pagina 153
Onderafdeling 5.3.5.3. Differentieelstroominrichtingen a. Keuze van de toestellen De differentieelstroominrichtingen moeten gekozen en geplaatst worden overeenkomstig de schikkingen van dit Boek. Zij moeten weerstaan aan een kortsluitstroom die overeenstemt met het kortsluitvermogen op de plaats waar ze geïnstalleerd zijn. De differentieelstroominrichtingen die worden geplaatst in elektrische installaties van huishoudelijke ruimten moeten ten minste van het type A zijn; deze geplaatst aan het begin van de installatie moet een nominale stroomsterkte hebben van ten minste 40 A. In elektrische installaties van huishoudelijke ruimten is het verboden een differentieelstroominrichting van het type A stroomopwaarts te plaatsen van een of meerdere differentieelstroominrichtingen die een beschermingsfunctie heeft tegen de fouten met een totale gelijkstroomcomponent van meer dan 6 mA.
Bij solaredge zit er een diff type B in.

Dus volgens mij zou er sowieso een type B moeten geïnstalleerd worden. Maar ik vind er voor de rest maar weinig info over...

Laatst bewerkt:
Type A is enkel nodig voor laadpaal idd.
Bij heel wat laadpalen/toestellen zit deze type A al ingebouwd. Apart in de kast plaatsen is nogal prijzig.

Voor de omvormer is het een gewone standaard differentieel die volstaat.

Het is hier inderdaad nogal iets 😅 Er zullen er wel zijn die er slechter uitkomen (zeker met een warmtepomp) maar voor de modale man met zonnepanelen gaat het nu toch niet zoveel schelen. Machines overdag opzetten en wat spreiden, dat zal het zowat zijn. Alles smart maken en elke minuut zitten te bekijken of je niet teveel gebruikt is er toch beetje over. Dat haal je er nooit uit.
Het is natuurlijk wel zeer zuur dat iemad bewust kiest voor een gepromote combinatie tussen warmtepomp en PV om long-term duurzaam te verwarmen, daarvoor een zak geld uitgeeft en nu driedubbel droog gepakt wordt.
Ik volg u ook dat alles smart sturen nutteloos is. Een intelligente sturing voor grote verbruikers die makkelijk getimed kunnen worden kan ik nog begrijpen, maar als ge de VREG moet volgen dan mogen we alleen nog koken/tv kijken/het licht aandoen/de pc gebruiken wanneer er zonnestroom is. Dat is er toch los over.
De overheid moet er voor zorgen dat gezinnen worden voorzien in hun basisbehoeften, water en energie zijn daar een onderdeel van. Ondertussen betalen we daar al 21% BTW op alsof het een luxeproduct is, worden we doodgeslagen met accijnzen en zijn er bijna een half miljoen gezinnen bij gekomen die op het sociaal tarief terecht komen. Een duidelijke barometer dat energie gewoon té duur is in dit land.
En wat gaan we doen als overheid? Het NOG duurder maken. Want er is door de sossen en de groenen sinterklaas gespeeld jaren aan een stuk. Sterker nog, ge kunt actueel nog ALTIJD groene stroom certificaten krijgen. Weliswaar enkel voor de royaal betaalde industriële installaties van 40kW of meer. Maar daar mogen ze dus nog altijd geld graaien tegen de sterren op.
Maar iemand die 10-20k extra geleend heeft om zijn woning op aanraden van de overheid "groen" te maken? Laat die maar verrekken. Sterker nog, laat die maar al het bovenstaande betalen.

Hier af en toe rants lezen helpt me om heel dit verhaal (onbetrouwbaarheid van onze regering) te verwerken en een plaats te geven. 🥲

Het gaat voor mij verder dan de onbetrouwbaarheid van de regering in dit dossier. De overheid faalt compleet in zijn verantwoordelijkheden.
In België zijn er ongeveer 5 miljoen huishoudens. Meer dan 10% ervan moet aangesloten worden op een sociaal tarief want anders kunnen ze hun energierekening niet betalen. Dan trekt uw beleid gewoon op den hond zijn kl*ten.

Ik vind het wel verontrustend dat mijn dag en nachttellers vooruitlopen terwijl ze niet actief zouden mogen zijn. Het zijn minimale waarden, maar als dat 365 dagen aan een stuk gebeurt gaan ze wel met een paar 100kwh gaan lopen zo.

deze ochtend om 6u was ik al op en had mijn meterstanden genoteerd. 17977.0 voor de dagteller en 19979.5 voor de nachtteller.
We zijn nu 6:55 en ik ga es gaan kijken voor de definitieve stand voor de omschakeling van nacht naar dag om 7u (volgens intergem)
Dag staat op 17977,3 en nacht op 19979,6. Dus op een klein uurke tijd is daar 0.3kwh dag bijgekomen terwijl die niet actief zou mogen zijn.

edit: I stand corrected, heb net even fluvius gechecked en wij lopen blijkbaar in de 21-6u range voor nachttarief... altijd gedacht dat dat 22-7 was. My mistake.

anyhow, de nachtteller is dus wel blijven doorlopen, al is het maar 0,1kwh want die stand is opgenomen na 6u

Laatst bewerkt:
De overheid wil dat we decentraal produceren en consumeren, maar we moeten het allemaal zelf financieren terwijl de meeste mensen nog maar net 8 a 12k gelegd hebben voor zonnepanelen....
Meeste mensen? 8 à 12k? Overdrijver...
Wij hebben in het (zogezegd dure) december 2020 een installatie van 6kW piek laten plaatsen voor €7.057 BTW incl.
Dus wie heeft er 8-9k betaald? Mensen die een installatie van 10kW piek hebben oid. en dat zijn grote uitzonderingen. Nevermind 12k...
Als de overheid zich daarnaast aan de vooropgestelde compensaties houdt dan krijgen die mensen met grotere installaties ook versneld een aanzienlijk deel terug van hun investering, als je dat geld terug investeert in bv een thuisbatterij dan zal de opleg die je nog moet doen betrekkelijk goed meevallen.
Het gaat voor mij verder dan de onbetrouwbaarheid van de regering in dit dossier. De overheid faalt compleet in zijn verantwoordelijkheden.
In België zijn er ongeveer 5 miljoen huishoudens. Meer dan 10% ervan moet aangesloten worden op een sociaal tarief want anders kunnen ze hun energierekening niet betalen. Dan trekt uw beleid gewoon op den hond zijn kl*ten.
10% valt toch mee? Je zit per definitie al met een aanzienlijk aantal mensen die in armoede leven voor allerhande redenen: leven van een uitkering (al dan niet uit vrije keuze), alleenstaanden met kinderen ten laste... daarnaast heb je dan nog nen hoop mensen die niet met geld overweg kunnen en zichzelf de armoede inwerken. Dat zijn mensen die vooral op sociaal tarief vallen vanwege hun eigen financiële situatie, niet zozeer gewoon omdat de energie te duur is.

Daarnaast zitten we in heel België en vooral in Vlaanderen met het gigantisch historisch probleem van lintbebouwing, dit werkt het probleem van de infrastructuurkosten alleen maar in de hand. Ki-lo-meters extra kabel, bijgevolg moeten kabelsecties ook verzwaard worden, extra MS cabines om de volgende 10 huizen aan te sluiten... noem maar op.
Vergelijk dat met Nederland: daar trekken ze bij wijze van spreken de hoogspanning tot aan de woonkern en is hun laagspanningsverdeling geografisch beperkt in oppervlakte waardoor die ook veel efficiënter is.
Als bijkomend effect heeft die lintbebouwing tot gevolg dat er OVERAL in Vlaanderen huizen staan: weinig plaats om installatie voor hernieuwbare (of andere) energie te plaatsen.

Maar ondertussen gewoon maar verder doen... ge moet gewoon eens kriskras door Vlaanderen beginnen rijden langs de steenwegen. Als ge ziet hoeveel huizen ze daar nog overal aan het bijzetten zijn. Ik vind dat pijnlijk, niet alleen voor het energiebeheer trouwens.

Zijn er mensen met ervaring met hybride zonnepanelen die stroom opwekken en water opwarmen?

Wij hebben nu een warmwaterboiler op zolder en een dak volgelegd met 16 gewone panelen. Om piekverbruik tegen te gaan kunnen we wisselen. Ofwel vervangen we op termijn enkele zonnepanelen, ofwel kiezen we voor hybride panelen.

Volgens artikels koelt het water het paneel af zodat het win win is. Hoe rendeert dat in praktijk?

Terug
Bovenaan