Zonnepanelen Topic

Heb een paar offertes opgevraagd en de conclusie is dat je altijd rond de 8000 EUR zit voor ongeveer 10kWh. Trek daar de eenmalige premie + de subsidie batterijen vanaf en onze nettokost komt neer op 2300 EUR.
Het is echt heel moeilijk te simuleren wat de besparing per jaar zal zijn door die batterij te plaatsen, gezien onze grootste power draw in de wintermaanden is wanneer er dus ook geen hol injectie optreed.

Wat ik nog steeds niet heb gevonden is iemand die een financiering aanbied voor de batterij, gezien de overheid u ook daarvoor de subsidie geeft zou dat super interessant zijn. Pak dat ge die op 10 jaar kunt financieren, met de 2900 EUR subsidie eraf zit ge dan op 50 EUR per maand ongeveer. Als dat uw netto besparing kan zijn dan is het wel een interessante piste.

@Lint : uw droogkast moet ge maar gewoon eens stoppen als ze nog 30min te gaan heeft en dan terug starten 5 minuten later. Kans is groot dat ze terug een uur of meer moet draaien.

Huh hoezo? Ben wel benieuwd naar uw logica hier.
Een droogkast lijkt mij net het best geschikt om te start stoppen? Een (vaat)wasser moet toch net het hele programma uitdoen?
Ja goedendag net niet!
Een droogkast wordt heel warm, het wasgoed ook. Als jij dat gewoon afzet zonder degelijke afkoeling kan uw wasmachine gewoon verbranden en erger nog uw machine in brand vliegen.

Voorkom brand!
Deze droogautomaat mag niet worden aangesloten op een regelbare wandcontactdoos, bijv. via een tijdschakelaar of combi-regelaar wasautomaat - droogautomaat.
Wanneer het droogprogramma in zo ́n geval voor het einde van de afkoelfase zou worden afgebroken, zou het wasgoed in brand kun- nen vliegen.”
P.9 https://www.miele.nl/pmedia/ZGA/TX2070/9873390-000-02_9873390-02.pdf

Heb een paar offertes opgevraagd en de conclusie is dat je altijd rond de 8000 EUR zit voor ongeveer 10kWh. Trek daar de eenmalige premie + de subsidie batterijen vanaf en onze nettokost komt neer op 2300 EUR.
Het is echt heel moeilijk te simuleren wat de besparing per jaar zal zijn door die batterij te plaatsen, gezien onze grootste power draw in de wintermaanden is wanneer er dus ook geen hol injectie optreed.

Wat ik nog steeds niet heb gevonden is iemand die een financiering aanbied voor de batterij, gezien de overheid u ook daarvoor de subsidie geeft zou dat super interessant zijn. Pak dat ge die op 10 jaar kunt financieren, met de 2900 EUR subsidie eraf zit ge dan op 50 EUR per maand ongeveer. Als dat uw netto besparing kan zijn dan is het wel een interessante piste.

@Lint : uw droogkast moet ge maar gewoon eens stoppen als ze nog 30min te gaan heeft en dan terug starten 5 minuten later. Kans is groot dat ze terug een uur of meer moet draaien.
De premie is toch maar 2500€ in uw geval? Je zit onder de 35% met die premie (31.2%) dus wordt niet afgekapt. Waardoor je nog altijd 5500€ betaald.

Het is niet logisch om de premie die je krijgt voor de terugdraaiende teller dan erbij te rekenen om de besparing te tellen, omdat je die ook krijgt als je niet in batterijen geld steekt.

Het is wel logisch om die mee te rekenen, want als je ze gebruikt voor een thuisbatterij krijg je een bonus van 30%. Dus ipv +-2200 EUR krijgen we dan +-2900 EUR.

Is idd 2500 EUR, had me vergist en dacht dat het 350 EUR per kWh was :')

Het is wel logisch om die mee te rekenen, want als je ze gebruikt voor een thuisbatterij krijg je een bonus van 30%. Dus ipv +-2200 EUR krijgen we dan +-2900 EUR.

Is idd 2500 EUR, had me vergist en dacht dat het 350 EUR per kWh was :')
Dan tel je enkel die 30% ervoor bij. Wat het dan nog altijd een kost maakt van 4800€. Wat mij gewoon veel te veel geld lijkt.

En je bent dan ook nog niet zeker dat je die subsidie krijgt omdat het geld op zou kunnen zijn, noch of die verhoging effectief van toepassing zal zijn aangezien we moeten wachten op de tekst. Want voor hetzelfde geld komt zelfs die compensatiepremie er niet door.

Ja goedendag net niet!
Een droogkast wordt heel warm, het wasgoed ook. Als jij dat gewoon afzet zonder degelijke afkoeling kan uw wasmachine gewoon verbranden en erger nog uw machine in brand vliegen.

Voorkom brand!
Deze droogautomaat mag niet worden aangesloten op een regelbare wandcontactdoos, bijv. via een tijdschakelaar of combi-regelaar wasautomaat - droogautomaat.
Wanneer het droogprogramma in zo ́n geval voor het einde van de afkoelfase zou worden afgebroken, zou het wasgoed in brand kun- nen vliegen.”
P.9 https://www.miele.nl/pmedia/ZGA/TX2070/9873390-000-02_9873390-02.pdf
Ah OK wist ik echt niet. Straks boekske van onze droogkast eens lezen, want ik kan me dat ik iet herinneren (en ik ben zo ne nerd die zijn boekske altijd leest 🤓)

Wat voor machines hebben jullie dan want bij elk machine moet ik op de startknop drukken dus hoe je dat via stopcontact gaat regelen?
Ja inderdaad. Al mijn huishoudtoestellen zijn manueel op te zetten. Het is gekkewerk om die allemaal te vervangen om slim aan te sturen.
M'n toestellen zijn pakt 8jaar oud. Kan goed zijn dat die nog 10jaar of langer meegaan.

Ik betaal gewoon die extra kost en dat ze allemaal mijne rug op gaan met hun extra investeringen voor smart nonsens.
Hier hetzelfde.
Heb ook niet echt veel om iets slim te maken en uiteindelijk is opbrengst zo miniem dat het de extra investering niet waard is.

Normaal zet ik mijn vaatwasser op in de nacht en merk op dat ik hierdoor 1kwh extra verbruik, dus mijn wasmachine verbruikt 1kwh voor 1 programma. Maw wilt dat zeggen €0,25 per programma.
Ik stel die nu gewoon in overdag buiten de kooktijden ipv met de nacht. Overdag tijdens de lente en zomer is er toch overschot en in de winter ga ik niet wachten totdat er voldoende zon is, anders sta je daar met een vuile bestek.
Dan heb je nog de wasmachine, daar is hetzelfde verhaal, maar die draaide sowieso al overdag.

Dan tel je enkel die 30% ervoor bij. Wat het dan nog altijd een kost maakt van 4800€. Wat mij gewoon veel te veel geld lijkt.

En je bent dan ook nog niet zeker dat je die subsidie krijgt omdat het geld op zou kunnen zijn, noch of die verhoging effectief van toepassing zal zijn aangezien we moeten wachten op de tekst. Want voor hetzelfde geld komt zelfs die compensatiepremie er niet door.
Tis zeker niet goedkoop. Wat mij nog over de streep had kunnen trekken is een volwaardige UPS functie, maar dat kan blijkbaar niet. Batterij omvormers zijn enkelfasig waardoor ge al 3 omvormers moet zetten. Uw installatie moet dan ook gebouwd zijn op bv extra dure Sunny Island toestellen met elke een batterij er achter. Prijs gaat echt los door het dak op die manier, reken 15k-20k.

Tis zeker niet goedkoop. Wat mij nog over de streep had kunnen trekken is een volwaardige UPS functie, maar dat kan blijkbaar niet. Batterij omvormers zijn enkelfasig waardoor ge al 3 omvormers moet zetten. Uw installatie moet dan ook gebouwd zijn op bv extra dure Sunny Island toestellen met elke een batterij er achter. Prijs gaat echt los door het dak op die manier, reken 15k-20k.

Letterlijk op de eerste pagina.
Daarnaast kan hij met behulp van de optionele, volledig automatische netomschakelinrichting zelfs de volledige stroomvoorziening van de drie fases voor zijn rekening nemen.:rolleyes:

Dan ben ik verkeerd geïnformeerd, al drie offertes voor SMA + LG gehad en alledrie met de vermelding dat hij geen ups-functie had.

als ik deze brochure van SMA bekijk dan toont het wel effectief 3 omvormers als je een 3-fasig net wil voeden
Ik geraak er ook niet wijs uit. Ja die omschakelinrichting is 3-fasig. Maar die Sunny island zeer duidelijk monofasig.

Wat voor machines hebben jullie dan want bij elk machine moet ik op de startknop drukken dus hoe je dat via stopcontact gaat regelen?
Onze afwasmachine niet, heb ik dit weekend ontdekt (al moet je ze initieel wel met de knop aanzetten, maar als je de stroom er af haalt en terug op zet, doet die gewoon verder).
Maar inderdaad, 99,99% van de toestellen moet je met een knop bedienen, best gek dat iedereen hier dat beseft, maar blijkbaar niemand van de regeringspartijen...

En dan komt er nog eens het extra verbruik bij, Wasmachine, droogkast, afwasmachine, oven, kookvuur, ... Allemaal toestellen die extra energie nodig hebben om op te warmen, dus elke keer als ze onderbroken worden komt dat stuk er terug bij. Als je dan ook nog moet sturen naar het capaciteitstarief (waarbij dus al die "opwarmingsfases" niet tegelijk mogen beginnen), dan ga je uren te kort komen om uw huishouden rond te krijgen.

Ik stel écht voor om de bevoegde ministers eens een maand in een huis te laten wonen waar alleen zonne-energie mag gebruikt worden.

Ik had 15 jaar geleden al machines waarbij je de starttijd kon instellen (uitgesteld starten). Wasmachine, afwasmachine, droogkast, die dingen zijn allemaal al heel erg lang ter beschikking.

Ik had 15 jaar geleden al machines waarbij je de starttijd kon instellen (uitgesteld starten). Wasmachine, afwasmachine, droogkast, die dingen zijn allemaal al heel erg lang ter beschikking.
Dat is niet hetzelfde he + dat kost u dan ook energie voor die tijd te overbruggen :LOL:

voor wasmachine en droogkast is het ten zeerste afgeraden die te laten draaien als je niet thuis bent want die dingen vatten al wel eens vuur

Dat is toch wel echt een heel andere functie? Mijn wekker loopt ook af op de moment dat ik hem instel, maar ik kan mijn wekker niet laten aflopen vanaf er iemand de deur open doet...
Dat is exact dezelfde denkfout die de ministers ook maken "je moet uw stroom overdag gebruiken", maar ze houden er totaal geen rekening mee dat er in België al eens dagen zijn dat je overdag ook geen stroom opwekt...

Probleem is dat de mensen ook denken dat het altijd januari is en iedereen moet blijkbaar 365 dagen per jaar gaan werken.
Niemand heeft sluimerverbruikers ook blijkbaar.

Ikzelf ben nooit thuis (logisch), en de vaatwas draait hier per definitie 's nachts voor we naar bed gaan.

Onze autoconsumptie is 42% op een totaal verbruik van 4996 kWh.

Dus moest de madame nog eens letten op de vaatwas, wasmachine en droogkast zou dat meer zijn.

Ik geraak er ook niet wijs uit. Ja die omschakelinrichting is 3-fasig. Maar die Sunny island zeer duidelijk monofasi
Dan ben ik verkeerd geïnformeerd, al drie offertes voor SMA + LG gehad en alledrie met de vermelding dat hij geen ups-functie had.

als ik deze brochure van SMA bekijk dan toont het wel effectief 3 omvormers als je een 3-fasig net wil voeden
Desolation had gelijk.

Het is mogelijk maar je moet inderdaad 3 omvormers hebben.

Maar dan zou ik mijn systeem op UPS toch gewoon zo bouwen dat enkel de lampen, het internet en bv iets in de keuken nog kan draaien ipv het hele huis...

Terug
Bovenaan