Hier volgt mijn non-expert advice:
Wij hebben momenteel een omvormer van het type Mastervolt XS6500. Als deze het binnenkort zou begeven (is nu 11 jaar oud), hoeveel kost zo'n vervanging dan nu en weet iemand welk merk aangeraden kan worden? Vroeger had men het over een levensduur van 10 jaar, maar is dat ondertussen door ervaring al langer?
Een SMA installateur kan uitgebreide garantie op de omvormers aanbieden van 10, 15, of zelfs 20 jaar. De 10 is "gratis", de overige kosten waarschijnlijk iets. Het lijkt me niet dat ze zoiets gaan doen indien die dingen met bosjes uitvallen na 10 jaar.
Zie dat de prijzen, als ik correcte toestelling als referentie gebruik, zwaar gezakt zijn?
De mastervolt kan tot 7000W ingangsvermogen aan (2x3500) en nominaal uitgangsvermogen 5325 W (max 5600 W). Geen idee hoeveel je hem betaald hebt natuurlijk dus de prijsvergelijking ga je zelf moeten maken...
De omvormer die ik heb staan (op 5600 kWp zonnepanelen) is de SMA Sunny Boy 5.0 die volgens SMA 200% overgedimensioneerd kan worden over zijn nominale 5000 W en een max uitgangsvermogen heeft van 5250W (nominaal 5000W). Die kost bij solarwinkel een kleine €1200.
Wil je meer vermogen, dan zit je aan een driefasen omvormer, bvb de SMA Tripower 6.0, die ineens €1500 kost, maar lijkt me niet dat je die nodig hebt bij je installatie.
Voor die max vermogens zou ik eens kijken hoeveel afvlakking dit werkelijk gaat geven op jouw installatie. Gezien de ouderdom gaan die panelen ook niet meer 100% vermogen leveren, en zit je misschien goed met een iets kleinere omvormer (omdat de afvlakking de meerprijs van grotere modellen niet verantwoordt of omdat je panelen zo gedegradeerd zijn dat ze hun piekvermogen niet meer halen).
Onze zonnepanelen zijn trouwens van het merk Perfecta Risen SYP 230S. Leveren 230Wp per stuk, mochten we die ooit moeten vervangen, zie ik dat er momenteel bij bvb
https://solarwinkel.be/ zijn in de range van 325 tot 390 (k ga die trouwens nooit zelf bestellen, is niks voor mij om op zo'n dak te kruipen). Is het logischer om te gaan voor méér panelen va 325 of minder, maar sterkere van 390?
Da's een vraag van hoeveel plaats je hebt en hoeveel iedere optie kost. Niet elk model paneel is even groot in de breedte en hoogte!
In principe zijn meer panelen van minder vermogen per Wp goedkoper, maar dan moet je al merken en verkrijgbare modellen gaan in rekening brengen.
Er zijn ook al (niet-zwarte) panelen van 455 Wp (bvb
https://www.solar-outlet.nl/longi-solar-455-wp-mono-lr4-72hph-455m.html), dus als je geen esthetische eis hebt kan je nog zotter gaan in vermogens als je daar op kickt

.
We hebben momenteel een "netto-"verbruik die iets onder 0 ligt. Het uitbreiden van de capaciteit van 26 panelen *230 Wp (5960Wp) naar 26*325 of 26*390 lijkt niet nuttig gezien de nieuwe berekening van electriciteitstarieven? Of toch en ga ik dan voor direct een grotere omvormer als die vervangen zou moeten worden?
De levensduur van zonnepanelen wordt meestal op 25+ jaar gezet.
Als je geen vermogen tekort komt (dat valt natuurlijk te bezien eens de regels veranderen en je geen terugdraaiende teller en dus geen "nulverbruik" meer hebt op je factuur), zou ik die nu nog niet gaan vervangen. Dat lijkt me economisch noch ecologisch... logisch.
Ik zou ook altijd eerder aan uitbreiden en herplaatsen denken indien een professional zegt dat dat nog te doen is met jouw huidige panelen, én je de plaats hebt (O/W, dak garage, carport etc).
Sowieso voor complexere opstellingen naar een professional luisteren (hoewel ik wel gut feeling dingen kan bedenken voor de aansluiting op een omvormer lijkt het mij veiliger om iemand die weet wat hij doet te hebben).